Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Billig fiks av gammel Trek Y3, er det håp?

Billig fiks av gammel Trek Y3, er det håp? #1856749 14/09/2014 18:48
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Hei

Ved hjelp av en annen tråd her inne kom jeg på hvor gøy det var å herje i skog, noe jeg drev litt med som langt yngre. Sykkelen har jeg fortsatt, en Trek Y3, sikkert fra rett rundt årtusenskiftet. Det første jeg oppdaget (dog litt seint) var at bremsene må gjøres noe med. De piper og skriker så mye at jeg blir flau når jeg bruker dem, så det gjør jeg ikke. Dette resulterer i litt høyere fart enn jeg av og til er komfortabel med.

Nå vil jeg prøve å gjøre denne sykkelen brukbar for så lite penger som mulig. Økonomien gjør at å kjøpe noe annet er utenkelig, og det er bare det viktigste jeg har mulighet for å fikse. Håper dere kan hjelpe med råd og tips, beklager at jeg ikke kan terminologi.

Utgangspunktet er nok så dårlig det kan bli. Sykkelen har fått nye bremseklosser og dekk etterhvert som det har blitt utslitt. Nå er det på tide med nye bremseklosser (og bremser?) og dekk igjen, men det har ikke vært skiftet noe som helst annet på sykkelen i dens levetid. Det vil si, dempegaffelen ble byttet til en Rock Shox Indy C, tidlig i sykkelens karriere. Bakdemperen er en Fox ett-eller-annet med fjæren utenpå, ser ganske stilig ut.

Så til listen over ting jeg ser for meg at jeg fikser:
Dekk
Øyemål forteller meg at jeg har plass til 2.2", mist. Hva egner seg bra for Bergens-sti?

Bremser
Står noen Shimano V-bremser på nå, modell vet jeg ikke. Er dette verdt å skifte, eller holder det med nye klosser?

Gir
Skulle sikkert ha skiftet kasett og tannhjul på krank, og kjede. Skifterne (Grip shift 2) tror jeg blir stående, de virker. Shimano giret (girene?) er merket med en stor A, er dette Acera, Altus, Alivio, eller noe helt annet?

Wire
Alt skulle sikkert ha vært skiftet, men de virker jo fortsatt.

Styre
Jeg har litt lyst å et bredere styre, det jeg har nå er ca. 56cm bredt. Det kunne også ha vært litt høyere, så kanskje et "cross-styre", for å slippe å skifte stem?

Noen som kan hjelpe med innspill? Er det noe annet jeg må prioritere? Er det verdt å fikse dette i det hele tatt? Noen som har idé om hva dette kan ende opp med å koste?

Mvh.
Naustdal
Re: Billig fiks av gammel Trek Y3, er det håp? [Re: Naustdal] #1856781 14/09/2014 19:37
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Skal du fikse for en billig penge så sjekk ut en dekkpakke på XXL. X-King eller Racing Ralph er bra universaldekk. Race King også for den saks skyld. Enda billigere kjøper du de på forumet her. Ber du pent får du sikkert noen 26'' dekk gratis. Mange som har byttet til 29'' og har garasjen full.
Til bremsene holder det å bytte klosser. Hvis de går tregt så er wiren skylden.
Hvis giret funker så trenger du ikke gjøre noe der. Ved trøbbel må du nok bytte kjede, tannhjul og kassett.
Kjøp et styre med rise, så løser du begge i ett. Merk at du nok har gammel (tynn) styrediameter, så utvalget er litt begrenset. Bytter du styrestem får du mer å velge blant.
Du burde kunne finne alt superbillig på forumet her. Vil tippe under 600,- for alt.

Moderator  support