Terrengsykkelrittet 2015
|
Re: Terrengsykkelrittet 2015
[Re: olechr]
11/06/2015 11:57
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det å "legge seg flat" er en norsk folkesykdom. Det hjelper utrolig lite uten at det sporenstreks skjer ting for å sikre at grunnen til flatlegging ikke gjentar seg.
Er sikker på at TSR finner beste løsning - de er jo allerede godt igang både med dialog, dugnader, planlegging og PR. Å fortsette debatt på FB er meningsløst, da er dette forumet mye mer riktig siden de fleste av oss befinner oss på begge sider av gjerdet.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
11/06/2015 12:00
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Pluss og meget bra! God balanse mellom å anerkjenne ansvar og alvor på den ene siden og tydelighet når det gjelder det legitime og positive ved terrengsykling generelt og TSR spesielt. Selv om vi som miljø har fått en skrape og står mer laglig til for hogg skal vi ikke krype og skrape. Hold frem som dere stevner Mvh
|
|
|
[Re: knutspeed]
11/06/2015 12:07
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Det å "legge seg flat" er en norsk folkesykdom. Det hjelper utrolig lite uten at det sporenstreks skjer ting for å sikre at grunnen til flatlegging ikke gjentar seg. Det er å spille offerrollen når man har sagt/gjort noe galt også som vinklinngen til dels er i kronikken fra rittledelsen. Dessuten skal jo ikke dette skje igjen så da ser jeg ikke problemet med å legge seg flat.
Redigert av BRD; 11/06/2015 12:37.
|
|
|
11/06/2015 12:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det å "legge seg flat" er en norsk folkesykdom. Er du en av de som aldri gjør noe galt? Må bare spørre når du klarer å komme med et sånt utsagn. All egen erfaring tilsier at det av og til er meget smart å legge seg flat samtidig som man sier unnskyld. Verden rundt opplever tross alt ikke alt sånn en selv opplever det subjektivt. Det å legge seg flat kan til og med være et tegn på å vise respekt for andre meninger en sine egne.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: fredriks]
11/06/2015 12:27
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Terrengsykkelrittet ødelegger overhodet ikke for noens bruk av marka, selvom det i år kunne vært gjort annerledes, Det där tror jag många både syklister och andra är oeniga med dig om efter årets ritt. Finns det något som enligt dig ödelegger for noens bruk av marka? Står mer der enn det du siterer, og måten du gjør det på medfører feil fokus. Det skal tas hensyn til alle - uten tvil. Det ble gjort feil i år - uten tvil. Tror du marka og naturen er ødelagt for alltid - ikke i nærheten, og det vil tiden vise. Det som ødelegger fro bruken av marka er om noen påberoper seg at deres måte er den eneste måten å bruke marka, gjelder gående og syklende, samt om kommunen gir tillatelse til motoriserte fremkomstmidler vinter og sommer! Sykling er lov i naturen når det tas hensyn, og det bør det fortsatt være, og så få en håpe at alle parter klarer å samarbeide om en kommunes og et lands felles mål om flest mulig i aktivitet og bruke nærområdene så mye som mulig. Det er plass til alle om en samarbeider. Nå ble det gjort en feil, som er mulig å rette opp dersom en ikke går i skyttergravene fra alle hold.
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/06/2015 12:48
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det å "legge seg flat" er en norsk folkesykdom. Er du en av de som aldri gjør noe galt? Må bare spørre når du klarer å komme med et sånt utsagn. All egen erfaring tilsier at det av og til er meget smart å legge seg flat samtidig som man sier unnskyld. Verden rundt opplever tross alt ikke alt sånn en selv opplever det subjektivt. Det å legge seg flat kan til og med være et tegn på å vise respekt for andre meninger en sine egne. Hehe, for all del ikke  Jeg syntes kun at uttrykket er oppbrukt og litt merkelig. For meg gir uttrykket assosiasjoner til at man overgir seg betingelsesløst, ferdig med saken og tilgitt. Det syntes jeg ikke arrangøren skal gjøre. "Nettbanken fortsatt nede etter 2 dager. Banksjef legger seg flat". Får vel fortsatt ikke betalt noen regninger? Mye bedre å si "ja, vi innrømmer at dette ikke var smart/at vi har gjort noen feil valg. Derfor har vi umiddelbart gjort X, og fortsetter med Y, og om Z dager skal vi fortsette med Æ for at dette ikke skal gjenta seg. Følg med og snakk med oss" Og det er vel akkurat det TSR gjør?
|
|
|
11/06/2015 13:33
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Mye bedre å si "ja, vi innrømmer at dette ikke var smart/at vi har gjort noen feil valg. Derfor har vi umiddelbart gjort X, og fortsetter med Y, og om Z dager skal vi fortsette med Æ for at dette ikke skal gjenta seg. Følg med og snakk med oss"
Det du skriver her er jo en direkte definasjon av utrykket å legge seg flat. At det har blitt utvannet i media er en annen sak.
Redigert av BRD; 11/06/2015 13:33.
|
|
|
11/06/2015 13:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det å "legge seg flat" er en norsk folkesykdom. Er du en av de som aldri gjør noe galt? Må bare spørre når du klarer å komme med et sånt utsagn. All egen erfaring tilsier at det av og til er meget smart å legge seg flat samtidig som man sier unnskyld. Verden rundt opplever tross alt ikke alt sånn en selv opplever det subjektivt. Det å legge seg flat kan til og med være et tegn på å vise respekt for andre meninger en sine egne. Hehe, for all del ikke  Jeg syntes kun at uttrykket er oppbrukt og litt merkelig. For meg gir uttrykket assosiasjoner til at man overgir seg betingelsesløst, ferdig med saken og tilgitt. Det syntes jeg ikke arrangøren skal gjøre. "Nettbanken fortsatt nede etter 2 dager. Banksjef legger seg flat". Får vel fortsatt ikke betalt noen regninger? Mye bedre å si "ja, vi innrømmer at dette ikke var smart/at vi har gjort noen feil valg. Derfor har vi umiddelbart gjort X, og fortsetter med Y, og om Z dager skal vi fortsette med Æ for at dette ikke skal gjenta seg. Følg med og snakk med oss" Og det er vel akkurat det TSR gjør? Kan hende uttrykket er oppbrukt, og at det brukes for ofte, men det er ikke så viktig i denne sammenheng. Selv om du kanskje ser ting annerledes enn meg. Så er faktisk utfordringen i denne saken å fremstå på en måte som gjør at opinionen synes det man sier er fornuftig og aksepterer det. Åpner for at det kan være jeg som er litt rar, men når flere på dettet forumet, som jo er et (pro) terrengsykkelforum, sliter med å være enig med Terrensgsykkelrittet. Så vil nok dessverre opinionen som driter langt i terrengsykling slite med å være enige også. Når man velger strategi bør man være bevisst på at feil strategi fort kan føre til at den kan brukes mot deg. I denne saken burde man kanskje vurdert strategi sånn at den ikke kan misoppfatte med "kampen" om retten til å sykle fritt i utmark. Det at Oslo fortjener et teknisk maratonritt er på en måte veldig lite relevant. Terrengsykkelrittet bør i alle fall bruke kameraet flittig og dokumentere ukentlig at naturen leger alle sår. Dette vil være nyttig når man søker Oslo kommune om lov til å arrangere ritt neste gang. Man vil og sannsynligvis også besitte gode data på hva slags type sti som tåler belastningen og hva slags type sti som ikke gjør det. Strategisk tror jeg Terrengsykkelrittet heller burde lagt seg langflate og sagt unnskyld og sagt at her har enkelt personer dessverre tatt dårlige avgjørelser, samtidig som de hadde vært klinkende klare på at en evaluering etter at man har sett senskadene (feks) til høsten vil kunne gi svar på om man ønsker å arrangere rittet i 2016. Da hadde man ikke tilsmusset Terrengsykkel eller Frøy. Det er hard og brutalt, men det blåser på toppen.
Redigert av sveinaa; 11/06/2015 13:35.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/06/2015 13:35
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Det å "legge seg flat" er en norsk folkesykdom. Er du en av de som aldri gjør noe galt? Må bare spørre når du klarer å komme med et sånt utsagn. All egen erfaring tilsier at det av og til er meget smart å legge seg flat samtidig som man sier unnskyld. Verden rundt opplever tross alt ikke alt sånn en selv opplever det subjektivt. Det å legge seg flat kan til og med være et tegn på å vise respekt for andre meninger en sine egne. Hehe, for all del ikke  Jeg syntes kun at uttrykket er oppbrukt og litt merkelig. For meg gir uttrykket assosiasjoner til at man overgir seg betingelsesløst, ferdig med saken og tilgitt. Det syntes jeg ikke arrangøren skal gjøre. "Nettbanken fortsatt nede etter 2 dager. Banksjef legger seg flat". Får vel fortsatt ikke betalt noen regninger? Mye bedre å si "ja, vi innrømmer at dette ikke var smart/at vi har gjort noen feil valg. Derfor har vi umiddelbart gjort X, og fortsetter med Y, og om Z dager skal vi fortsette med Æ for at dette ikke skal gjenta seg. Følg med og snakk med oss" Og det er vel akkurat det TSR gjør? Kan hende uttrykket er oppbrukt, og at det brukes for ofte, men det er ikke så viktig i denne sammenheng. Selv om du kanskje ser ting annerledes enn meg. Så er faktisk utfordringen i denne saken å fremstå på en måte som gjør at opinionen synes det man sier er fornuftig og aksepterer det. Åpner for at det kan være jeg som er litt rar, men når flere på dettet forumet, som jo er et (pro) terrengsykkelforum, sliter med å være enig med Terrensgsykkelrittet. Så vil nok dessverre opinionen som driter langt i terrengsykling slite med å være enige også. Når man velger strategi bør man være bevisst på at feil strategi fort kan føre til at den kan brukes mot deg. I denne saken burde man kanskje vurdert strategi opp mot "kampen" om retten til å sykle fritt i utmark. Det at Oslo fortjener et teknisk maratonritt er på en måte veldig lite relevant. Terrengsykkelrittet bør i alle fall bruke kameraet flittig og dokumentere ukentlig at naturen leger alle sår. Dette vil være nyttig når man søker Oslo kommune om lov til å arrangere ritt neste gang. Man vil og sannsynligvis også besitte gode data på hva slags type sti som tåler belastningen og hva slags type sti som ikke gjør det. Strategisk tror jeg Terrengsykkelrittet heller burde lagt seg langflate og sagt unnskyld og sagt at her har enkelt personer dessverre tatt dårlige avgjørelser, samtidig som de hadde vært klinkende klare på at en evaluering etter at man har sett senskadene (feks) til høsten vil kunne gi svar på om man ønsker å arrangere rittet i 2016. Da hadde man ikke tilsmusset Terrengsykkel eller Frøy. Det er hard og brutalt, men det blåser på toppen. +1
|
|
|
11/06/2015 13:53
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ble litt for my quote her til å holde tråden. Misforstå meg rett. Jeg er enig i att rittet skulle ha vært utsatt, og at dette ikke er god reklame for stisykling.
Jeg setter min lit til at det er flinke folk både fra TSR, NOTS, Frøy og politikken etc som finner gode løsninger for fremtiden - samtidig som de følger hva som skrives og menes her. Så får vi bare være uenige i språkbruken som TSR m.fl har valgt å benytte. Feil er innrømmet, løsninger diskuteres, og med tanke på at vi snakker om et sykkelritt, et lokalt idresslag og mye dugnad kan man ikke forvente en proff PR-kampanje.
Jeg er (foreløpig) fornøyd, tror på at det blir ryddet opp, og føler ikke at noen trenger å henges ut/flatlegges mer enn det som har blitt gjort, men som mye annet er det naturligvis subjektivt.
Det jeg ikke tror på, er at man kan få de som ikke liker stisykling i Østmarka til å begynne å like det, uansett hvilken strategi man legger opp til.
|
|
|
[Re: G. Freeman]
12/06/2015 07:45
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Endelig en vinkling som er til stisyklingens fordel. Bra for omdømme.
Nå gjelder det at vi tar ansvar og forvalter den friheten kommunen gir oss på en forsvarlig måte og jobber for forsoning med de andre brukergruppene.
|
|
|
13/06/2015 12:26
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
Forpulte Fjellstadbakken! Sånn. Der var det sagt.
Tok en runde idag for å se om grunnfjellet fortsatt står opp toern (hm), godstien, samuels flyt eller hva dere nå kaller disse stiene, ned slettfjell og litt rundt forbi før jeg avsluttet med nevnte drittbakke og så ned til skullerud igjen. Syns igrunn ikke det var så ille, har selvsagt sett samuels penere men ikke noe som ikke går seg til iløpet av sommeren. Jeg fortsetter jaffal å sykle med god samvittighet. ØV er en gjeng med dåsemikler...
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
14/06/2015 18:03
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
Er det bare jeg som finner dette sitatet fra Røsjø i Østmarkas venner noe paradoksalt i denne debatten?
"En annen utfordring med ødelagte stier er at man må lage nye ved siden av for å unngå å tråkke i gjørme, noe som betyr at naturen raseres raskere".
Ja for gå akkurat her skal jeg, koste hva det koste vil!!
|
|
|
16/06/2015 18:12
|
blittlittfeig
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Langs solberglivann var det ikke mulig å se at det hadde vært ritt. Tørt og fint. Litt mer synlige røtter kanskje, men helt fint
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
16/06/2015 19:30
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Beklager sent svar. Helt kort bare:
Oslo har mange terrengsykkelritt og masse mark. Nettopp derfor synes jeg TSR og Østmarka er en dårlig kombinasjon, siden konfliktnivået er høyest her. Rittet skjer attpåtil tidlig i sesongen, når faren for terrengslitasje er størst.
FF-familien fortjener skryt for sin utrettelige kamp for morosport over det ganske land. Jeg har heiet på dere fra dag én.
Men håper vi kan være enig om at det er forskjell på å legge High Camp til Hurrungane, som skjer på snø i et område med liten ferdsel, og en sykkelkonkurranse rett etter førefallet til den marka i Oslo som (trolig) flest innbyggere sokner til. Det er å be om bråk, og det har vi da fått.
Beklager hvis jeg tilla deg meninger du ikke har. Jeg leste det som en eplekjekk avslutning på et innlegg som _jeg_ ikke oppfattet som spesielt selvkritisk eller forsonende.
Hovedpoenget mitt var uansett at det bør være en viktigere oppgave for TS å forsvare terrengsykling enn terrengsykkelritt i marka.
|
|
|
|
|