Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 26 1 2 18 19 20 21 22 25 26

Terrengsykkelrittet 2015

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: OveR] #1966394 01/06/2015 04:20
toha Offline
Ringrev
Ringrev
Tror alle har tatt poenget ditt nå OveR.

You are what you don't shit
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: toha] #1966398 01/06/2015 04:40
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: toha
Tror alle har tatt poenget ditt nå OveR.

Det tror ikke jeg. Jeg tror 90% fortsatt sitter og sier "men alle andre..."

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1966426 01/06/2015 06:17
Havkanten Offline
Fersking
Fersking
Hva synes dere ellers om årets løype?
(Sett bort fra merking, vått føre osv)

For min del ble det mye knot på de nye stipariene - sti retning enduro og siste del av utfor helt til Skullerud.

Litt krevende og mye av/på sykkelen i rittsammenheng, men sikkert veldig moro på tur (på tørt føre).
Det ble ikke lettere med ødelagt gir fra Vidars - singelspeed derfra og inn.
Forresten fint bilde fra MTB ACTON.
# 2 M-35 - 1 runde

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: OveR] #1966430 01/06/2015 06:24
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Sitat: OveR
Hvorvidt stiene reparerer seg selv om to måneder, to år, eller om de har fått varige skader får vi jo fasiten på etterhvert.

Dere som synes det er helt greit å la dette rittet gå som planlagt: Synes dere at stivettreglene fra NOTS burde følges av alle?

mvh OveR

Jeg tror de fleste her inne ønsker å følge stivettreglene, men vi kan avlyse samtlige terrengritt i Norge hvis de skal følges i konkurranse. Selv om jeg antar at du har mest fokus på #6.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1966494 01/06/2015 08:25
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes egentlig @sykkeloyvind svarer greit på mye av kritikken her. Interessant hvis dere også følger opp kritikken redaksjonelt.

Hvor mye av traseen gikk egentlig på blåsti?

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1966496 01/06/2015 08:29
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
DNF for min del etter at setet knakk etter 3/4 runde. Kjedelig, men tror uansett jeg hadde gitt meg etter en runde. Morsom runde, men det hadde blitt vel tungt for min del med to på dette føret.
Beaver 2.25 f+b fungerte veldig bra. Hadde bra grep på berget mens mange andre sklei både hit og dit så det ut til.

Etpar kommentarer i etterpåklokskapens lys
* Først skryt til arrangøren for flotte løypevakter som heiet oss frem. Det var også som vanlig god steming i feltet, og passeringer gikk uten problemer og ofte med hyggelige kommentarer ala "bra kjørt" eller "takk for at du slipper meg frem"

* Der hvor flere syklet feil i Trulseland var dårlig merket. Slik var det i fjor også og da var det også flere som syklet feil samme sted. Hvis man sykler stien på venstre side rett før løypa går til høyre, så får man ikke med seg at løypa snur. En løypevakt eller mer merkebånd her hadde nok løst problemet.

* Jeg synes ikke rittet burde ha vært avlyst, men man kunne med fordel ha byttet ut noen partier gitt været. F.eks. kjørt den gamle avslutningen etter Godstien med Slettfjell, Fjellstadbakken, gamle utforen osv. Dette er stier som tåler mye bruk. Fremover tror jeg man bør finne en fast trase som kan kjøres uansett. I det minste ha en reservetrase som er slik. Hvis det er drittvær, så er det få andre ute i marka, og da er det mindre problem å bruke blåsitene.

* Hvis det er slik det høres ut at merkebåndene ble flyttet til Endurosegmentet, så er det sabotasje og bør politianmeldes! Hvis man er modig kan man kanskje få en sak i avisen på det og komme annen edder og galle i forkjøpet. Negative kommentarer/innlegg blir det uansett, men bedre om det starter med sabotasjevinklingen.

* Sure folk er det over alt. Har alltid noen vanemennesker som ikke liker at de kan gå akkurat den samme runden som de pleier når vi arrangerer UBCUP på Gullhaug. Noen klager også til kommunen etterpå. Problemet er selvsagt mye større i Østmarka, men om det skyldes en høyere andel sure mennesker eller om det er fordi det er veldig mange flere som bruker marka er vanskelig å si. Synes uansett ikke vi skal gi opp ved å holde oss unna.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Stefan77] #1966502 01/06/2015 08:37
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Stefan77
Satt og så gjennom de utmerkede bildene tatt av Abraxane, og der så jeg at kjent forumtraver Baronkanon som kom imål til en mer enn respektabel 6 plass i klasse M35 faktisk sykla fulldempet fatbike. Imponerende!
Sykkelvalget tatt i betraktning burde kansje plasseringa på enduroprisen vært i toppklasse ICON_WINK

Fatbike var ingen ulempe på deler av løypa under rådende forhold, gitt. Lå likt med baronkanon og et par til før enduromyra, med en kort rådslaging ved starten på Blåbærstien, om det var feilmerking eller ei. Nedover myra forsvant baronen ut av syne veldig fort, og jeg tok han ikke igjen før Svahili.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: thomah25] #1966511 01/06/2015 09:04
Trond Vidar Offline
Sitat: thomah25
På diverse Facebooksider av og for Østmarkabrukere (stort sett fotfolk) florerer det med harnisk og harme i dag. Det deles bilder og det skal rapporteres til til bymiljøetaten. Kanskje ikke så overraskende, men det blir spennende å se hvor dette bærer.

Har du noen linker? Jeg har lett, men finner lite.

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Trond Vidar] #1966516 01/06/2015 09:12
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: lmo] #1966517 01/06/2015 09:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: lmo
* Hvis det er slik det høres ut at merkebåndene ble flyttet til Endurosegmentet, så er det sabotasje og bør politianmeldes! Hvis man er modig kan man kanskje få en sak i avisen på det og komme annen edder og galle i forkjøpet. Negative kommentarer/innlegg blir det uansett, men bedre om det starter med sabotasjevinklingen.

Med tanke på hvordan media vinkler syklist-saker ville jeg droppa denne idéen. Å gå til avisa med en sak om at merkebånd er flyttet når 800 syklister har laget gjørmebad i marka tror jeg vil slå kraftig tilbake på oss syklister. Risikoen er stor for at man får en vinkling i retning: Hva er mest sabotasje, flytte noen merkebånd eller tråkke i stykker marka?

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Trond Vidar] #1966527 01/06/2015 09:50
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Trond Vidar
Sitat: thomah25
På diverse Facebooksider av og for Østmarkabrukere (stort sett fotfolk) florerer det med harnisk og harme i dag. Det deles bilder og det skal rapporteres til til bymiljøetaten. Kanskje ikke så overraskende, men det blir spennende å se hvor dette bærer.

Har du noen linker? Jeg har lett, men finner lite.

Du finner en del her: https://www.facebook.com/groups/54740245885/

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1966529 01/06/2015 09:54
Trond Vidar Offline
Takk!

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1966531 01/06/2015 09:56
A
Anders KJD Offline
Fersking
Fersking
A
Takk til deltakere, arrangørstab og samarbeidspartnere for en ny sykkelfest i Østmarka. Hele 750 syklister i alderen 6 til 60 år var i aksjon i Østmarka på lørdag, og tilskuerne fikk se både store idrettsprestasjoner og masse sykkelglede. I det store og hele ser vi og medarrangør Frøy IF tilbake på nok et vellykket arrangement.

I det første Terrengsykkelrittet i øsende regnvær var det også noen ting som ikke gikk slik vi ønsket. Forholdene gjorde løypa mer krevende enn vi ønsker, og en for stor andel brøt rittet på av dette. Det ble også vesentlig mer gjørme og synlige spor etter rittet enn vanlig.

Noen av problemene skyldes sabotasje fra folk som ikke ønsker at det skal arrangeres sykkelritt i Østmarka. Slik sabotasje har dessverre vært et problem flere år. Vi har flere eksempler på at sabotører har flyttet merking og ledet syklistene inn på stier som både er sårbare og dårlige å sykle på. Noen passasjer ble også merket feil av oss, med unødig stislitasje som resultat.

Uansett er dette vårt ansvar. Vi vil i nærmeste fremtid ha befaring i løypa, og vi er innstilt på å jobbe for å rette opp eventuelle varige skader. I denne prosessen er vi lydhøre for konstruktive innspill fra syklister og andre som bruker Østmarka.

Terrengsykkelrittet går på de flotteste stiene i Østmarka. Det er en selvfølge at vi som arrangør er opptatt å ta vare på disse stiene, og vi gjør en rekke tiltak for at slitasjen skal bli minst mulig. Vi leter etter stier som er minst mulig sårbare, samarbeider med NOTS om bruk av tilrettelagte stiseksjoner og holder løypa hemmelig fram til rittstart – for å unngå slitasje utenom rittet.

Men vi ser nå at disse tiltakene ikke var tilstrekkelige under årets forhold. Arbeidet med forbedringer settes i gang umiddelbart. Dersom det skulle bli en lignende værmelding neste år, vil vi ha klar en alternativ løype som styrer helt unna sårbare stier og som gir en god sykkelopplevelse også i regnvær. Vi vil samarbeide tett med andre som er opptatt av å ta vare på stiene i marka om dette. Vi vil også sette inn tiltak som skal gjøre det umulig å sabotere merkingen.

Forhåpentligvis er knallværet og de knusktørre stiene tilbake til Terrengsykkelrittet 2016. Hvis ikke, skal vi være klare med en vesentlig bedre plan B enn i år. Uansett møtes vi til sykkelfest på Haraløkka i mai 2016.

Vh. Anders Kunze
Arrangementansvarlig Terrengsykkelrittet

Redigert av Anders KJD; 01/06/2015 09:56.
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Anders KJD] #1966534 01/06/2015 10:04
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Anders KJD
Forhåpentligvis er knallværet og de knusktørre stiene tilbake til Terrengsykkelrittet 2016. Hvis ikke, skal vi være klare med en vesentlig bedre plan B enn i år. Uansett møtes vi til sykkelfest på Haraløkka i mai 2016.

Vh. Anders Kunze
Arrangementansvarlig Terrengsykkelrittet

Bra! Gleder meg alt

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1966544 01/06/2015 10:15
C
chriz Offline
Entusiast
Entusiast
C
Var mange fotografer i løypa på lørdag, blir disse bildene lagt ut?
Tenker da uten bildeartikkelen på terrengsykkel.no og mtb action..

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: BRD] #1966567 01/06/2015 10:48
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: BRD

Har lest gjennom en tråd der nå. På lørdag satt jeg med litt vond smak i munnen etter å ha bidratt til festen, men etter å ha lest en del av de innleggene...Fiendebildet og suget etter å fremstå som en forfulgt minoritet er jo helt absurd! To tredjedeler av disse er det ikke et poeng å prøve å komme på godfot med. De vil ikke dele skogen. Trist, men slik er det vel. Tror vi må støtte opp om NOTS mest mulig å holde oss så godt vi kan til deres retningslinjer i hverdagen (nei, det er ikke mulig i ritt) og vise ansvar. Desto mindre troll og tullinger får å ta oss for, desto enklere er det å avskrive slikt tøv som en del fremfører i den FB-tråden

Mvh

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Anders KJD] #1966574 01/06/2015 10:58
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Terrengsykkelrittet går på de flotteste stiene i Østmarka. Det er en selvfølge at vi som arrangør er opptatt å ta vare på disse stiene, og vi gjør en rekke tiltak for at slitasjen skal bli minst mulig. Vi leter etter stier som er minst mulig sårbare, ....

Om dere leter etter stier som er minst mulig sårbare så mener jeg jobben dere har gjort er med et resultat langt under det man kan forvente. Et eksempel er Grønmo Express, eller utforprisen som dere kaller det. Dette er en sti som blir gjørmete ved normalbruk om det er litt vått og er definitivt ikke blant de som er "minst mulig sårbare". Å sende hundrevis av syklister gjennom denne perlen av en sti på vått føre er å ødelegge den for resten av sesongen i beste fall.

Med den løypen dere hadde satt opp mener jeg rittet burde vært avlyst gitt forholdene og værmelding som var gjeldende fredag kveld/lørdag morgen.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: DesmoSkier] #1966576 01/06/2015 11:04
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: DesmoSkier

Terrengsykkelrittet går på de flotteste stiene i Østmarka. Det er en selvfølge at vi som arrangør er opptatt å ta vare på disse stiene, og vi gjør en rekke tiltak for at slitasjen skal bli minst mulig. Vi leter etter stier som er minst mulig sårbare, ....

Om dere leter etter stier som er minst mulig sårbare så mener jeg jobben dere har gjort er med et resultat langt under det man kan forvente. Et eksempel er Grønmo Express, eller utforprisen som dere kaller det. Dette er en sti som blir gjørmete ved normalbruk om det er litt vått og er definitivt ikke blant de som er "minst mulig sårbare". Å sende hundrevis av syklister gjennom denne perlen av en sti på vått føre er å ødelegge den for resten av sesongen i beste fall.

Med den løypen dere hadde satt opp mener jeg rittet burde vært avlyst gitt forholdene og værmelding som var gjeldende fredag kveld/lørdag morgen.

Dette er jeg ganske så enig i. Vil heller ikke kalle blåbærstien særlig bærekraftig, kanskje hell i uhell at folk ikke ble sendt bort her på "enduro"-segmentet pga feil.

edit: Å for å komme eventuel "dere vil ikke dele stiene med andre"-kritikk i møte, det er stor foskjell på flittg bruk av stier under normale forhold og 900 rittdeltakere i den våteste mai siden 1996......

Redigert av BRD; 01/06/2015 11:08.
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: knuthaug] #1966611 01/06/2015 12:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: knuthaug
Sitat: Stefan77
Satt og så gjennom de utmerkede bildene tatt av Abraxane, og der så jeg at kjent forumtraver Baronkanon som kom imål til en mer enn respektabel 6 plass i klasse M35 faktisk sykla fulldempet fatbike. Imponerende!
Sykkelvalget tatt i betraktning burde kansje plasseringa på enduroprisen vært i toppklasse ICON_WINK

Fatbike var ingen ulempe på deler av løypa under rådende forhold, gitt. Lå likt med baronkanon og et par til før enduromyra, med en kort rådslaging ved starten på Blåbærstien, om det var feilmerking eller ei. Nedover myra forsvant baronen ut av syne veldig fort, og jeg tok han ikke igjen før Svahili.
Jepp, og da var jeg jævlig sliten etter å ha vært sinna siden skiløypegjørma. Banna hele veien ned til Nøklevann derfra. Og på Grusen opp til vannstasjonen. Og så var det bare å traske opp Svahili.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: BRD] #1966613 01/06/2015 12:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: BRD
edit: Å for å komme eventuel "dere vil ikke dele stiene med andre"-kritikk i møte, det er stor foskjell på flittg bruk av stier under normale forhold og 900 rittdeltakere i den våteste mai siden 1996......
helt korrekt.

Men det er litt som Trond Vidar sier over: hvordan skal man kjøre ritt i Norge, der formålsbygde stier i praksis er fraværende, og fortsatt holde slitasje nede...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1966651 01/06/2015 13:12
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Ingen tvil om at mange brukere (ikke-syklister) av Østmarka får vann på mølla når det blir så bløtt på stiene som det ble etter TSR i år. Heller ingen tvil om at uansett hvor mye eller lite skade dette i praksis gjør, så er det vi selv som blir skadelidende fordi vi gir disse brukerne ammunisjon til sin argumentasjon.

Likevel, stiene tørker jo opp. Noen av brukerne som klager over syklingen mener at "marka er for alle - bare man ikke setter spor etter seg" (jfr for eksempel Frank Alm Haugen i denne kommentarrekken til Anne Marie Torgersens innlegg på facebook: https://www.facebook.com/groups/54740245885/). Til det er det vel å si at de fotopptråkkede stiene ER spor etter bruk. Folk har jo tråkket opp stier i uminnelige tider fordi det gjør det enklere og mer effektivt å bevege seg i marka.

Klart, vi må alle bidra til å bruke marka "pent", men å mene at alle synlige spor etter bruk er styggedom, faller på sin egen urimelighet.

Redigert av TFN; 01/06/2015 13:14. Rediger grunn: Korrigert referanse

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: TFN] #1966674 01/06/2015 13:43
Trond Vidar Offline
Sitat: TFN

Likevel, stiene tørker jo opp. Noen av brukerne som klager over syklingen mener at "marka er for alle - bare man ikke setter spor etter seg" (jfr for eksempel Frank Alm Haugen i denne kommentarrekken til Anne Marie Torgersens innlegg på facebook: https://www.facebook.com/groups/54740245885/). Til det er det vel å si at de fotopptråkkede stiene ER spor etter bruk. Folk har jo tråkket opp stier i uminnelige tider fordi det gjør det enklere og mer effektivt å bevege seg i marka.

Klart, vi må alle bidra til å bruke marka "pent", men å mene at alle synlige spor etter bruk er styggedom, faller på sin egen urimelighet.

Sånn vil det nok alltid være. De aller fleste stiene som finnes er laget pga bruk/slitasje over lang tid. Både sommer og vinter. Og noen av stiene er et resultat av skogsdrift.

Man ser det man vil se.

F.eks Eric Nævdal har ved flere anledninger dokumentert sykkelspor for å vise slitasje. Ironisk nok på stier som er flere meter brede, og som har blitt brukt gjennom mange ti-år. http://folk.uio.no/ericna/sykling/

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Joytoy] #1966877 01/06/2015 20:39
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Joytoy
Jeg filmet forøvrig hele rittet med hjelmkamera som kan sees her; https://www.youtube.com/watch?v=naBcK4YE9E8

Kudos for å filme og legge ut så langt opptak! Kjekt å se for oss som ikke aner hva dette dreier seg om. Skjønner hva alt oppstyret er om! Ønsker meg slike ritt på sørvestlandet også! ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: grr] #1966901 01/06/2015 21:25
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Synes dette bilde greit oppsummerer min opplevelse av lørdag. Litt gjørme og marginalt kast i framhjulet ICON_SMILE

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: olechr] #1966903 01/06/2015 21:34
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
He he det var kult bilde.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Thorst] #1966958 02/06/2015 06:12
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Thorst
Synes dette bilde greit oppsummerer min opplevelse av lørdag. Litt gjørme og marginalt kast i framhjulet ICON_SMILE

Kan du kort greie ut om fordelene med den formen på forhjulet? ICON_WINK

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: TFN] #1966959 02/06/2015 06:17
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: TFN
Kan du kort greie ut om fordelene med den formen på forhjulet? ICON_WINK

Det sier jo seg selv. Marka er full av knot, så det er sjeldent at man får syklet i en rett linje. Med litt god planlegging kan han holde styret rett og bare la hjulet svinge fra side til side rundt hindringene. ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: Thorst] #1966965 02/06/2015 06:23
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Thorst

Kjørte sammen med deg en stund og det var på en måte litt hypnotiserende å se det hjulet trille. Spurte deg vel underveis om hvordan det funka, du virket mye mindre misfornøyd enn mange andre jeg pratet med underveis. Tommel opp!
(Jeg nevnte kanskje noe om at jeg kjørte med ødelagt senkesetepinne, så vi hadde vel begge handicap...)

Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: knutspeed] #1966989 02/06/2015 06:56
O
oyvind Offline
AKA DynamittGubb
AKA DynamittGubb
O
Kjørte selv stiv singlespeed med Maxxis Ikon 2.25 foran og bak. Det var mye diskusjon om dekk i forkant, men jeg synes Ikon fungerte ganske så fint også på lørdag. Samme erfaringer har jeg med Spec FastTrack om det er vått. Disse dekkene har et ganske bredt bruksområde.

Singlespeed var ikke helt topp med de forholdene som var. Vanskelig å ha momentum og finne flyte. Når man da mister det meste av fart inn i bakkene blir det jobbete. Kom i mål på rundt 2.50

øyvind
http://teamkjelsaslaererne.blogspot.com/
"I'm the jack, I'm the joker in the stack" WE
Re: Terrengsykkelrittet 2015 [Re: oyvind] #1966992 02/06/2015 06:59
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: oyvind
.

Singlespeed var ikke helt topp med de forholdene som var. Vanskelig å ha momentum og finne flyte. Når man da mister det meste av fart inn i bakkene blir det jobbete. Kom i mål på rundt 2.50

Singelspeed er vel aldri helt topp ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 20 av 26 1 2 18 19 20 21 22 25 26

Moderator  support