Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm

Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm #1855085 11/09/2014 19:05
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Lagrene på min DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm, RWS. Originalhjul på Scott Spark 2012 Pro trenger en overhaling. Har forstått det slik at dette er et maskinlager og at jeg må bytte hele greia?
Er borti maskinlager på nav for første gang og håper noen har erfaringer å dele.

1. Vil noe som det her være riktig? Litt usikker på hva jeg skal se etter. Indre dimensjon ser bra ut men ytre? Må jeg velge DT Swiss eller kan jeg velge noe annet.
http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hjulsett1/Tilbehør1/Maskinlager-Stål/Enduro-6801-2RS-Herdet-Hjullager-12-x21x5-mm--Hjullager--Herdet-ENDURO021-p0000034728
2. Hvordan går jeg frem for å bytte dette? Nå har jeg løsnet bosset og de 2 tannhjulene som ligger på innsiden. Kan jeg da banke på akslingen fra drev siden så kommer akslingen med lager ut? Eller skal jeg også løsne bremseskive og diverse fra motsatt side og banke der? Noen erfaringer ICON_SMILE Ikke lyst å slå i stykker hjulet!

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm [Re: OleM80] #1855347 12/09/2014 08:22
K
KeNe Offline
Fersking
Fersking
K
Morsomt at Scott får DT til å merke navene slik at ingen finner ut av det på egen hånd, not.

Har nettopp byttet lager på en Scott Scale 910. Der var det Onyx nav bak og ut fra det, enkelt å finne riktig lager. Frem var det 15mm aksel og alle 15mm nav fra DT som jeg så, hadde lager med Ø dxDxB = 15x28x7mm. Etter å ha banket ut lagerene målte jeg de gamle og det stemte.

1. Når det gjelder lagerene så følger disse standarder og du kan benytte alle som holder standarden og er beregnet for sykler. Her i byen (Tr.h) har de fleste sykkelbutikkene med verksted slike lager, men du må vite/finne/ spørre etter riktige dimensjoner. Selvsagt er de dyrere enn Bikeshop.

2. Hvordan du må gå frem kan være litt ulikt for hvert nav. Hvis du har centerlock på bremseskiva må denne av. Ut fra designet på navet kan du på supportsiden hos dtswiss.com "enkelt" finne ut hvilken type det er og fremgangsmåte for å demontere/montere. På Onyx-nav banker du ut akselen fra drevsiden først, så lageret på bremseskivesiden kommer ut. Lønner seg med noe mothold. Snu akselen og bank ut den andre. NB! Endemutterne, hvis man har, kan sitte noe j... Hvis det ikke er umbrako i akselen må man klampe akselen i skrustikke med foring eller såkalt aksel clamp så man ikke ødelegger gjengene, for å løsne de. Etter å ha fått ut lagrene er det jo veldig enkelt å måle de for å finne riktige dimensjoner ICON_SMILE Og så må nye lager monteres igjen med riktig side inn/ut. Lykke til eller ta en tur i garasjen min ikke så langt unna ICON_SMILE

Et annet alternativ er jo å levere hjulet/hjulene inn og få et verksted til å gjøre det, men liker du å fikse ting selv, er det ikke veldig vanskelig.

Re: Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm [Re: KeNe] #1855979 12/09/2014 20:34
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Sitat: KeNe
Morsomt at Scott får DT til å merke navene slik at ingen finner ut av det på egen hånd, not.

Har nettopp byttet lager på en Scott Scale 910. Der var det Onyx nav bak og ut fra det, enkelt å finne riktig lager. Frem var det 15mm aksel og alle 15mm nav fra DT som jeg så, hadde lager med Ø dxDxB = 15x28x7mm. Etter å ha banket ut lagerene målte jeg de gamle og det stemte.

1. Når det gjelder lagerene så følger disse standarder og du kan benytte alle som holder standarden og er beregnet for sykler. Her i byen (Tr.h) har de fleste sykkelbutikkene med verksted slike lager, men du må vite/finne/ spørre etter riktige dimensjoner. Selvsagt er de dyrere enn Bikeshop.

2. Hvordan du må gå frem kan være litt ulikt for hvert nav. Hvis du har centerlock på bremseskiva må denne av. Ut fra designet på navet kan du på supportsiden hos dtswiss.com "enkelt" finne ut hvilken type det er og fremgangsmåte for å demontere/montere. På Onyx-nav banker du ut akselen fra drevsiden først, så lageret på bremseskivesiden kommer ut. Lønner seg med noe mothold. Snu akselen og bank ut den andre. NB! Endemutterne, hvis man har, kan sitte noe j... Hvis det ikke er umbrako i akselen må man klampe akselen i skrustikke med foring eller såkalt aksel clamp så man ikke ødelegger gjengene, for å løsne de. Etter å ha fått ut lagrene er det jo veldig enkelt å måle de for å finne riktige dimensjoner ICON_SMILE Og så må nye lager monteres igjen med riktig side inn/ut. Lykke til eller ta en tur i garasjen min ikke så langt unna ICON_SMILE

Et annet alternativ er jo å levere hjulet/hjulene inn og få et verksted til å gjøre det, men liker du å fikse ting selv, er det ikke veldig vanskelig.

Takker for fyldig tilbakemelding. Da skal jeg undersøke bakhjulet litt i morgen ICON_SMILE Sliter litt med å finne dokumentasjon på DT Swizz siden for hvordan jeg gjør dette selv om jeg fant en oversikt over samtlige lagre, fjærer, skiver osv. så sier den ikke noe om hvordan jeg skal få ut lagrene. Håper det å sette inn nye lagre lar seg gjøre uten spesialverktøy.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm [Re: OleM80] #1855991 12/09/2014 20:54
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Det kan tenkes at navene dine tilsvarer DT Swiss sine 350'er. Ta en titt på tech manualen, og sammenlign disse med navene du har. Du vil uansett få et visst inntrykk av arbeidsmengde/vanskelighetsgrad/behov for verktøy ved å lese denne manualen.

Har du ikke 350 kan du også laste ned manualer for de andre DT-nav her -> LINK

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm [Re: OleM80] #1856090 13/09/2014 07:41
K
KeNe Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: OleM80
Sitat: KeNe

Takker for fyldig tilbakemelding. Da skal jeg undersøke bakhjulet litt i morgen ICON_SMILE Sliter litt med å finne dokumentasjon på DT Swizz siden for hvordan jeg gjør dette selv om jeg fant en oversikt over samtlige lagre, fjærer, skiver osv. så sier den ikke noe om hvordan jeg skal få ut lagrene. Håper det å sette inn nye lagre lar seg gjøre uten spesialverktøy.

Som cayman skriver, har jeg også sett et sted at XR29 hjul kan være satt opp med 350 nav. Du skriver at du har tatt av to tannhjul og i tech manual for 350 på side 17 (142/12mm), Centerlock på side 22, vises det to "ratchet rings" så det kan jo stemme. Demontering/montering vises med bilder fra side 25.

For å sette inn nye lager bruker jeg koppnøkler. Av en eller annen grunn stemmer størrelsene godt. Jeg velger en koppnøkkel som har litt mindre diameter enn ytterbanen på lageret, men som fortsatt ligger an på den ytre banen. Jeg bruker en gummihammer for å banke på koppnøkkelen for å presse lagerene inn. Husk å grease opp både lagerskålene og ytterbanen på lagerene før du setter de inn.

Re: Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm [Re: OleM80] #1856121 13/09/2014 09:37
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
[bilde]https://www.dropbox.com/s/v4c227v7k7xaeus/238.JPG?dl=0[/bilde]
[bilde]https://www.dropbox.com/s/pgql5qyoco6i0qs/DSC_0240.JPG?dl=0[/bilde]
[bilde]https://www.dropbox.com/s/22m04n4xgyv8sm2/DSC_0241.JPG?dl=0[/bilde]

Da har jeg fått fjernet "spacerern" som står mot rammen på bremseskive siden og også alle deler på drev siden. Ser nå lagrene på begge sider. Ser ikke ut som jeg har centerlock på bremseskiven. Sliter imidlertid med å få ut akslingen. Tør egentlig ikke være stort mer brutal enn hva jeg har vært.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm [Re: OleM80] #1856129 13/09/2014 10:14
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Mulig jeg tar feil nå (og da er det sikkert noen som korrigerer meg på dette), men jeg tror ikke du får byttet kulelageret på kassettsiden uten å skru ut "Gevindering/Ring nut" først. For å demontere/montere denne trenger du et spesialverktøy.

Kulelageret på skivesiden bør være relativt enkelt å få ut "mit ein Kunststoffhammer, bitte!" som beskrevet i manualen, og dette skal kunne gjøres uavhengig av om du har fjernet "Gevinderingen" og lageret på kassettsiden eller ei.

Vedlegg
DT350_Gevindering.JPG (156.76 KB, 155 nedlastinger)

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Bytte lager på DT Swiss XR29 Disc IT, 12 x 142mm [Re: cayman] #1856312 13/09/2014 19:02
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Sitat: cayman
Mulig jeg tar feil nå (og da er det sikkert noen som korrigerer meg på dette), men jeg tror ikke du får byttet kulelageret på kassettsiden uten å skru ut "Gevindering/Ring nut" først. For å demontere/montere denne trenger du et spesialverktøy.

Kulelageret på skivesiden bør være relativt enkelt å få ut "mit ein Kunststoffhammer, bitte!" som beskrevet i manualen, og dette skal kunne gjøres uavhengig av om du har fjernet "Gevinderingen" og lageret på kassettsiden eller ei.

Ser nok ut som du har rett der ja. Og det forklarer hvorfor jeg ikke fikk banket ut akslingen. Viste ikke tegn til å rikke seg en millimeter i hvert fall. Da ser det ut til at jeg leverer inn hjulet til et kvalifisert verksted som har utstyret tilgjengelig.

Takker i hvert fall for alle bidrag. Om ikke mindre fikk jeg gjort rein alle andre deler i navet ICON_SMILE

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10

Moderator  support