Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

White hybridsykkel - ikke fornøyd.

White hybridsykkel - ikke fornøyd. #1854183 10/09/2014 14:37
X
xvis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Hei!

Min første tråd her!

Jeg har syklet et års tid etter mange års fravær fra sykkelen, og har logget ca 250mil det siste året. Prøver å få 2-3 økter på min faste runde (ca15km hvorav 90% er asfalt og resten hardpakket grus), samt noe lengre turer i helgene.

Har vært veldig fornøyd med den gamle sykkelen, men følte at det var på tide med noe mer moderne og lettere som kunne gi litt mer fartsfølelse. I og med at jeg er delvis på grusdekke, har jeg sett bort fra 100% landeveissykler med de smaleste dekkene.

Endte etterhvert med å kjøpe denne: White SC Lite FF 14 som i utgangspunktet så ut som en bra oppfølger for min gamle 16kg tunge bysykkel.

Etter en drøy ukes bruk er det et par ting som irriterer. Det gjelder i hovedsak selve styret og ergonomien på styret. Styret i seg selv er mye bredere enn på den gamle sykkelen. Det føles ikke naturlig med et så bredt styre på det som skal være en landeveissykkel 'light'.

Dernest er det plassering av bremse/girhendler. De er plassert så langt ut mot endene på styret at jeg ikke klarer å ha et godt grep om styret uten at jeg har en finger eller deler av hånden i kontakt med bremse/girveksler. Bremsehendel (Shimano M395) er i tillegg utstyrt med en 'utvekst' som alltid er i kontakt med pekefinger. Ikke optimalt. (Har et bilde av styret side-by-side med en annen sykkel som illustrerer problemet, men det var ikke mulig å laste opp bilder her på forumet)

Sykkelen føles også ustabil/vinglete når jeg slipper hendene fra styret.

Jeg har syklet min faste løype fire ganger den siste uken, og jeg får rett og slett ikke samme godfølelse som på den gamle sykkelen, og det går heller ikke fortere enn før. Snarere tvert i mot.

Spørsmålet er om det er noe som kan gjøres med styret/ergonomi eller må jeg bare benytte bytteretten, og se etter noe annet?

Hadde vært kjekt om noen med erfaringer med White hybridsykler har en kommentar, men ønsker selvsagt å høre fra alle som har en mening.

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854193 10/09/2014 14:53
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg synes å erindre at samme ramme ble solgt med dempergaffel også.

Vil tro at en stiv gaffel med ac på rundt 41.5-42 (nå gjetter jeg, men har sikkert målt en gang i en XXL butikk, så mulig det kommer fra et sted), tilter rammen ganske bra fremover i.f.t demperen. Så er det bare å retusjere reklamen til "aggressiv". Det kan likevel bli for mye. Enda mer om det brukes bredt styre og veldig lite sadel-setback.

Syns du skal ta en liten tur, hvor du justerer inn hendlene og på den måten gjør styret smalere, bruksmessig.

Butikkstem er også ofte på den lengre siden. Det er vel ikke helt utypisk at mange skyver sadel litt lengre frem, for å korte ned reach. Kostnaden er mer vekt på styret og ytterligere twitchy.

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854196 10/09/2014 15:00
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Synes dette er en god sykkel, har to kompiser som har akkurat slike. For meg føles styrevinkel naturlig hvertfall, kvikk og moro sykkel.

Bremsehendler og girskifterne er justerbare, det er bare å løsne på klemmen, så kan du plassere alt hvor du vil ha det. Du kan også bytte om plassen på girhendler og bremser for å få enda bedre plass til å bremse.

Styrene som følger med på disse er ganske breie ja, i tillegg er de justert for langt ned slik at hendene får for mye trykk ved tommel.
Mine kompiser har derfor vridd styret lenger "fremmove/oppover" slik at bøyen gir mer støtte. Tror det skal gå å kappe av noen cm på enden av styret i tillegg om du ønsker det!

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854213 10/09/2014 15:39
X
xvis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Takker for gode innspill! Jeg må bare innrømme at jeg er på gyngende grunn når det gjelder alle begrepene som svirrer her (som ac) ICON_SMILE

Skal iallefall ta meg en runde og justere bremse/girhendler om det er enkelt, men har ikke lyst til å gå løs på styret! Noen anbefalinger til andre styrer kanskje?

En sak med giret er at det er så lang vandring på hendelen før det 'skjer noe'. Må som regel trykke inn hendelen et par ganger før det skjer noe. Dette gjelder både oppgiring på kransen bak, og tannhjulene fremme ved pedalen. Nedgiring er helt uproblematisk.

At sykkelen er utstyrt med XT gir bak, hvilke fordeler innebærer det i forhold til et rimeligere system? Holdbarhet? Presisjon i giringen?

Edit: Glemte å nevne at det er fast gaffel på denne sykkelen.

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854224 10/09/2014 15:50
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
AC betyr Axle to Crown, noe som forteller hvor lang gaffelen din er.
Normalt er stive gafler noe kortere enn dempegafler, noe som gjør at styrevinkelen blir krappere. Dette kan gjøre noen sykler nervøse med stiv gaffel om rammen er designet for å ha dempegaffel.
Tror ikke det er noe problem med denne rammen.

Om du går inn der du kjøpte sykkelen, er jeg sikker på at de kan hjelpe deg med å justere hendler og styre. Bredden liker jeg personlig, tror styret ditt er 720mm, noe jeg har på min grussykkel.
Høres ut som girene kan være dårlig justerte, det fikser gutta i verkstedet fort.

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854230 10/09/2014 16:27
K
kjtlslt Offline
Fersking
Fersking
K
XXL har vært ganske kompetente til å justere sykkel til syklist for mitt vedkommende. Giret er nok bare feiljustert, og de fikser de også.

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854231 10/09/2014 16:27
X
xvis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Takker igjen! Tror jeg skal la XXL få se på det før jeg gjør noe drastisk ICON_SMILE

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854369 10/09/2014 20:48
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Dersom du fortsatt har den gamle sykkelen og du satt godt på den, kan du ta deg en tur i garasjen med målebånd og øyemål og sammenligne vinkler på styre/sete/hendler, måle avstander og justere litt for å få det mer likt det du er vant til.

En sykkel er jo en samlig av ett utall deler, og veldig mange av disse finnes i forskjellige varianter.
Styre/stem er typiske ting som er personlig valg og vanskelig å "få perfekt" på en sykkel rett ut av esken. Mange forhandlere er ganske greie på pris dersom du har kjøpt sykkel hos dem og du trenger deler til tilpasning

EDIT:skrive norsk

Redigert av henrikh; 10/09/2014 20:48.
Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854395 10/09/2014 21:20
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: xvis
Hei!

Min første tråd her!

Jeg har syklet et års tid etter mange års fravær fra sykkelen, og har logget ca 250mil det siste året. Prøver å få 2-3 økter på min faste runde (ca15km hvorav 90% er asfalt og resten hardpakket grus), samt noe lengre turer i helgene.

Har vært veldig fornøyd med den gamle sykkelen, men følte at det var på tide med noe mer moderne og lettere som kunne gi litt mer fartsfølelse. I og med at jeg er delvis på grusdekke, har jeg sett bort fra 100% landeveissykler med de smaleste dekkene.

Kanskje litt sent å få høre det nå, men landeveissykler takler som regel hardpakket grus helt fint. Har hatt null problemer selv på relativt dårlig underlag med 23mm dekk

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: henrikh] #1854555 11/09/2014 07:23
X
xvis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Sitat: henrikh
Dersom du fortsatt har den gamle sykkelen og du satt godt på den, kan du ta deg en tur i garasjen med målebånd og øyemål og sammenligne vinkler på styre/sete/hendler, måle avstander og justere litt for å få det mer likt det du er vant til.

Har den gamle sykkelen ennå. Målte bredde på styret og det er ca 10cm forskjell (57 vs 67cm) på de to syklene. Tar med sykkelen til XXL i dag, så får jeg bare se hva som kommer ut av det. Aller viktigst er å kunne holde et godt grep om styret uten at fingrene kolliderer med diverse hendler. Får håpe det lar seg gjøre å korte inn styret også!

Sitat: peterpan

Kanskje litt sent å få høre det nå, men landeveissykler takler som regel hardpakket grus helt fint. Har hatt null problemer selv på relativt dårlig underlag med 23mm dekk

Vurderte å gå for landeveissykkel, men feiget vel ut. Lærer forhåpentligvis noe av denne prosessen som jeg kan ta med meg ved neste korsveg!

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1854593 11/09/2014 08:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: xvis
Får håpe det lar seg gjøre å korte inn styret også!

Klart det lar seg gjøre. Bare gi det en sjanse med riktig justerte vinkler og hendelplasseringer først. Kan være en vanesak, og selv synes jeg brede styrer er superkomfortabelt.

Ellers høres det ut som sykkelen bare trenger justering og tilpassing.

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1855070 11/09/2014 18:47
X
xvis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Nå har jeg vært på xxl med sykkelen. Fikk veldig god hjelp av en flink mekaniker, som heldigvis hadde forståelse for mine ønsker. Styret ble kortet inn til ca 60cm, så da er det litt å gå på om det skulle være behov for det.

Mekanikeren mente at styret var feilmontert og roterte slik at det ikke lenger pekte nedover. Fikk også flyttet litt på gir og bremsehendler slik at hendene ikke lenger konstant er i kontakt med hendlene. Setet ble også tilpasset og justert.

Det blir testing i morgen...

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1855088 11/09/2014 19:08
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Om stem var opp/ned, så fikk du fikset mye på å snu det. Bare synd du allerede hadde kappa styret da ICON_SMILE

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1855110 11/09/2014 19:59
X
xvis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Styret ble kappet fordi jeg ønsket et smalere styre. Har hatt et styre på 57cm det siste året, og nå ble det nye styret kuttet fra 67cm til 60cm.

Re: White hybridsykkel - ikke fornøyd. [Re: xvis] #1856008 12/09/2014 21:32
X
xvis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
X
Status etter første tur etter modifikasjonene:

Veldig fornøyd ICON_SMILE

Ville ikke trodd dette ville utgjøre så stor forskjell, men det gjorde det så absolutt.

Moderator  support