Hei!
Min første tråd her!
Jeg har syklet et års tid etter mange års fravær fra sykkelen, og har logget ca 250mil det siste året. Prøver å få 2-3 økter på min faste runde (ca15km hvorav 90% er asfalt og resten hardpakket grus), samt noe lengre turer i helgene.
Har vært veldig fornøyd med den gamle sykkelen, men følte at det var på tide med noe mer moderne og lettere som kunne gi litt mer fartsfølelse. I og med at jeg er delvis på grusdekke, har jeg sett bort fra 100% landeveissykler med de smaleste dekkene.
Endte etterhvert med å kjøpe denne:
White SC Lite FF 14 som i utgangspunktet så ut som en bra oppfølger for min gamle 16kg tunge bysykkel.
Etter en drøy ukes bruk er det et par ting som irriterer. Det gjelder i hovedsak selve styret og ergonomien på styret. Styret i seg selv er mye bredere enn på den gamle sykkelen. Det føles ikke naturlig med et så bredt styre på det som skal være en landeveissykkel 'light'.
Dernest er det plassering av bremse/girhendler. De er plassert så langt ut mot endene på styret at jeg ikke klarer å ha et godt grep om styret uten at jeg har en finger eller deler av hånden i kontakt med bremse/girveksler. Bremsehendel (Shimano M395) er i tillegg utstyrt med en 'utvekst' som alltid er i kontakt med pekefinger. Ikke optimalt. (Har et bilde av styret side-by-side med en annen sykkel som illustrerer problemet, men det var ikke mulig å laste opp bilder her på forumet)
Sykkelen føles også ustabil/vinglete når jeg slipper hendene fra styret.
Jeg har syklet min faste løype fire ganger den siste uken, og jeg får rett og slett ikke samme godfølelse som på den gamle sykkelen, og det går heller ikke fortere enn før. Snarere tvert i mot.
Spørsmålet er om det er noe som kan gjøres med styret/ergonomi eller må jeg bare benytte bytteretten, og se etter noe annet?
Hadde vært kjekt om noen med erfaringer med White hybridsykler har en kommentar, men ønsker selvsagt å høre fra alle som har en mening.