|
Styr unna Superstar Components og Tesla
|
Styr unna Superstar Components og Tesla
10/09/2014 12:26
|
Åsmund
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg kjøpte meg et hjulsett på tilbud fra Superstar Components i vår, bestående av Stan's Flow EX felger og Superstars egne Tesla MTB 298g nav. På min sjette tur (under en av godturene på årets Utflukt), sa bosset takk for seg og begynte å glippe. Jeg sendte det tilbake til England, fikk heldigvis (forholdsvis) kjapt svar og rask reparasjon. Feilen skyldtes angivelig "a lot of grease inside the engagement system which may have made the pawls stick".
Det kostet meg 380 kroner å sende hjulet til England, men selv om dette var en garantisak ville ikke Superstar dekke mer enn 100 kr. Greit nok, fortsatt et billig hjulsett.
Men på den andre turen med nyreparert hjul røk bosset på nytt. Denne gangen låste det seg helt, men jeg klarte å vri kassetten litt tilbake slik at bosset løsnet og jeg kunne sykle hjem igjen før det til slutt kollapset totalt og kunne snurres fritt i begge retninger.
Nye 380 kroner i porto, jeg krevde et nytt og bedre nav, og at de dekket alle forsendelseskostnadene mine helt. Rask service igjen, de er flinke der, og jeg fikk hjulet i retur i dag med deres nye Tesla Evo nav montert. Men stadig bare 100 kr i portorefusjon. Dermed røk 500 kr av besparelsen, jeg gikk glipp av noen ukers kos på min nybygde endurosykkel, og jeg vil de neste månedene måtte dra på fjellturer med usikkerheten rundt bossets holdbarhet hengende over meg.
Heretter går jeg utelukkende for kjente og godt utbprøvde nav.
|
|
|
Re: Styr unna Superstar Components og Tesla
[Re: Åsmund]
10/09/2014 12:44
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Lyder kjent. I fjor kjøpte jeg Pacenti DL31 med Teslanav, og allerede ved første tråkk, så kjente jeg at palene slapp, littegrann. Sporadiske småglipp skjedde de neste dagene.
Jeg åpnet navet, tok bilder av skadete paler, og sendte epost til superstar, og litt etter mottok jeg nye paler.
Jeg mistenkte dengang at det var for klissete og tykt fett inni bosset, så jeg rengjorde det grundig, og hadde relativt sparsomt med Molykote 33 Light der i stedet, og nå har det overhodet ikke vært problemer, etterpå.
Det er mulig jeg kjøper Tesla igjen, men da skal jeg overhale bosset før jeg tar det i bruk.
|
|
|
10/09/2014 12:50
|
Pettersmart87
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er vel prisen for å kjøpe "billig" på nett. Jeg betaler gjerne litt ekstra hos den lokale sykkelbutikken for å slippe å stå uten sykkel i sesongen hvis noe skulle ryke.
|
|
|
10/09/2014 13:11
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg visst om problemene med Tesla-navene, så derfor trodde jeg at alt var fin-fint da jeg bestilte hjul med de nye Tesla EVO. Først fikk jeg hjul med feil felger, så hjulene måtte returneres. Da jeg fikk nye hjul hadde de rotet til med proformafaktura slik at jeg fikk nytt momskrav på 800 kr. Dette ble jeg nødt til å betale, for så å søke refusjon fra Tollvesenet. Problemet var bare at Tesla EVO-baknavet på første turen begynte å knirke og pipe, som om det var noen tørre pakninger som ikke ligger sentrert. Jeg har åpnet navet oftere enn jeg har syklet på det, i håp om å finne årsaken. Jeg har fått masse tips fra Superstar om hvordan fikse det, men til slutt ber de meg om å returnere hjulet. Det gidder jeg rett og slett ikke. Det blir altfor mange utgifter med å styre med retur, og jeg orker ikke drive med søknader om momsrefusjon hver annen måned.
Leksa er lært. Fra nå av bygger jeg hjul selv, men nav jeg vet funker.
|
|
|
[Re: Pettersmart87]
10/09/2014 15:02
|
epsilone6
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel prisen for å kjøpe "billig" på nett. Jeg betaler gjerne litt ekstra hos den lokale sykkelbutikken for å slippe å stå uten sykkel i sesongen hvis noe skulle ryke. Akkurat hjulbygging er ikke alltid det den lokale sykkelbutikken kan best.. Noen kroner ekstra for Dogstar-hjul derimot 
|
|
|
10/09/2014 16:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Switch-navene til Superstar har derimot litt bedre track record, selv om de veier en del mer. Spennende å se hva som er blitt nytt på Switch Ultra-navene. Original-Switch hadde drittlagre som varte maks en sesong bak, men da var det jo bare å bytte til Enduro-lagre. Nå sier de at de har gått for SKF-lagre på Ultra-versjone, og det er jo supert.
|
|
|
10/09/2014 16:32
|
Åsmund
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Veldig spent på hvordan EVO-navet funker, men jeg innrømmer lett at jeg er skeptisk. Ikke minst etter lett googling og nå også tilbakemeldingene i tråden her.
Glemte å nevne i innlegget at 95% av eikene på hjulsettet var løse da pakka kom i posten i vår. Jeg påpekte dette ved siste retur, og bahjulet kom dermed tilbake rett og stramt og pent. Men en retur til, og det vil snart ha vært like billig å bygge opp hjulsettet selv med Hope-nav...
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/09/2014 17:09
|
arnero
Homo Stashus
|
Homo Stashus
Jeg har gjennomgående negative erfaringer med Switch-navene. Har klart å tråkke i stykker 3 boss, alle gangene var det metallet som sprakk. Dette gjelder alu-versjonen, har ikke hatt problemer med den i stål. I tillegg har jeg opplevd at den skiva inne i navskallet som palene hekter i løsna. Da var det bare å flytte felg, eiker og nipler over på nytt nav. Har ikke giddet å forholde meg til kundeservice, nye boss er ikke så dyrt. Men det blir ikke flere superstar nav på meg.
Alle dør, men ikke alle lever
|
|
|
11/09/2014 06:32
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det er SKF-lagre på Tesla EVO og. Baknavet virker jo fin-fint og med masse inngrepspunkter. Bosset virker også fornuftig konstruert. Hadde antakelig lovprist navet om det ikke var for at det piper. Jeg greier bare ikke å finne ut hva det er. Høres som en gummipakning som er tørr, men jeg har som sagt åpnet massevis av ganger og prøvd utallige smøremidler.
|
|
|
20/09/2014 16:50
|
Åsmund
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hadde min andre tur på det nye Evo-navet i går, og etter totalt tre timers sykling røk bosset der også. Jeg returnerer hele settet og handler aldri mer på Superstar Components.
|
|
|
20/09/2014 17:58
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Er litt nysgjerrig, hvilke fordeler skulle disse navnene/felgene ha vs for eks. hyllevarehjul fra Shimano og andre store leverandører.
Ser også at mange reklamerer og henviser til håndbyggede hjul som noe positivt. Jeg er i utganspunktet der at håndbygget er bra om du vil ha kunst, sjel og noe unikt. Et hjul tenker jeg bør følge standarder, jevn stramming osv., ting maskiner er veldig gode til å få til med god og jevn kvalitet gang på gang...
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
|
|
|
[Re: TEK]
20/09/2014 20:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Er litt nysgjerrig, hvilke fordeler skulle disse navnene/felgene ha vs for eks. hyllevarehjul fra Shimano og andre store leverandører.
Ser også at mange reklamerer og henviser til håndbyggede hjul som noe positivt. Jeg er i utganspunktet der at håndbygget er bra om du vil ha kunst, sjel og noe unikt. Et hjul tenker jeg bør følge standarder, jevn stramming osv., ting maskiner er veldig gode til å få til med god og jevn kvalitet gang på gang... Nei gitt, maskinbygde hjul er ikke i nærheten av hva en god bygger kan få til. Det skyldes enkelt og greit at alle komponentene er ulike, og må tilpasses induviduellt. På et 32 hulls hjul, har man kanskje 800-1200N i gjennomsnittlig strekk i hver eike. Det er mye krefter som skal balanseres. En maskin er ikke i stand til å ta de individuelle avvikene. Dette er et tidkrevende håndarbeid hvis man ønsker å utnytte komponentene optimalt. Ole Blokhus i Dogstar gjorde en test på standardhjul fra Stans. Satt opp hjul og gaffel i skrustikka, og hengte på et lodd. Så målte nedbøying. Plukket frahverandre hjulet, og byde opp på nytt, med samme komponenter. Samme test, og ny måling, og betydelig mindre nedbøying. Mulig man kunne bygget en avansert robot, som tok de samme hensynene, men dette eksisterer ikke enda, og ville mest sannsynlig koste myeE
|
|
|
[Re: TEK]
20/09/2014 20:08
|
Espen
More than words
|
More than words
Er litt nysgjerrig, hvilke fordeler skulle disse navnene/felgene ha vs for eks. hyllevarehjul fra Shimano og andre store leverandører. Som med alt annet. Pris, vekt, styrke/holdbarhet og felgbredde. e
|
|
|
20/09/2014 22:19
|
Åsmund
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Btw... XT-navene til Shimano har det også med å ryke i tide og utide. Både broren min og jeg har opplevd fixed gear et par-tre ganger hver etter helt alminnelig stisykling.
|
|
|
21/09/2014 15:53
|
Espen
More than words
|
More than words
SLX er bedre enn XT.
Ikke ulike gamle 760 XT.
e
|
|
|
21/09/2014 18:52
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Superstar er ikke bare dårlige greier. Bare sånn for å veie opp her i tråden. Jeg bestilte noen hjul derfra i fjor høst. Esken kom med et hull i pappen, og dessverre var det bulk i felgene. En e-post til Superstar, og de ordet med tilbakelevering via UPS. Jeg trengte ikke betale noe, en UPS-mann hentet hjulene hjemme hos meg.
Det var tomt for de hjulene jeg hadde bestilt (noen BOR-felger de solgte unna på tilbud), så jeg ble istedet tilbudt et bedre hjulsett til samme pris. Dette nye hjulsettet har Switch nav,og jeg har nå syklet ca. 1000km i all slags vær, helt problemfritt.
Når jeg kjøper hjul på nett, tar jeg dem med til Bjørn Vindvik (hjulbygger extraordinaire her i Trondheim), så han kan gå over dem og fikse - dette hjulsettet var derimot helt strøkent bygget, sa han. Ikke nødvendig å gjøre noe.
Synd at folk har hatt såpass mye problemer med Tesla-navene, men jeg handler gjerne hos Superstar igjen ihvertfall.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
22/10/2014 18:50
|
Åsmund
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det ser ut til at jeg får tilbake hjulet med et DT Swiss 350-nav nå (måtte purre på dem siden jeg ikke hadde hørt fra dem på en måned). Pr epost er jeg også blitt lovet at de skal dekke portoen min for den siste returen. Håper de står for det.
Når det er sagt: Noen uker etter at jeg fikk hjulet i retur første gang, fikk jeg en telefon fra UPS som mente jeg skyldte dem 800 kroner i MVA og ekspedisjonsgebyr. Jeg hadde heldigvis kvittering på at jeg hadde sendt hjulet fra Norge til England for reparasjon, og kravet ble strøket. Et par uker etter den andre reklamasjonen fikk jeg en faktura fra UPS i posten, med et tilsvarende krav. Jeg skannet fakturaen, mailet den til Superstar og ba dem fikse det. To ganger klarte de altså å sende meg hjulet tilbake uten å fylle ut fortollingsskjemaet riktig.
Beklager, men de har ikke min tillit lenger. Og åtte lusne turer i løpet av min nybygde endurosykkels første sesong var ikke helt hva jeg hadde planlagt....
|
|
|
[Re: Espen]
23/10/2014 06:36
|
larsove
Entusiast
|
Entusiast
SLX er bedre enn XT.
Ikke ulike gamle 760 XT.
e Gjelder det også versjonen for 12x142 mm? Det er vel den desidert svakeste av XT-navene. Har hørt at XTRs titanboss tåler mer, men svært gunstig økonomisk om SLX er like holdbart.
|
|
|
23/10/2014 12:44
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Har VELDIG dårlig erfaring med SLX boss for 12x142. Knust to stykker og et som ble fastlåst. Styr unna.
|
|
|
30/10/2014 13:13
|
Åsmund
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Reparert bakhjul med DT Swiss 350-nav er mottatt i dag, og Superstar Components refunderte hele portoen for den siste returen min.
I går fikk jeg epost fra UPS som ba meg maile dem mine bilag for forsendelsen slik at de kunne kreve refusjon fra Tollvesenet. For dette ville de kreve et gebyr på 750 kroner, altså 100 kroner mer enn jeg ble avkrevd i moms og opprinnelig ekspedisjonsgebyr. Jeg sendte dem mine egne bilag og en kopi av følgebrevet fra Superstar, og føyde til at jeg regnet med å ikke bli økonomisk belastet for noe som tydeligvis var UPS sin egen feil.
Vi får se hvordan det går. Mye styr...
|
|
|
|
|