Jeg hadde den store gleden av å være tilskuer under VM på Hafjell, begge dager, noe som var en stor opplevelse, all honnør til arrangøren.
Det var første gang jeg overvar et downhillarrangement på sykkel. Vanligvis bruker jeg ikke ord som "sinnsykt" og "helt rått", men jeg tok meg selv i å gjenta disse uttrykkene hele dagen, ispedd litt "vanvittig" og "er det mulig".
Spesielt var det uvirkelig å være tilstede i Råbølskogen, der rytterne kom susende "i hundre", fra et fartsparti og inn i en kjempesmal passasje før de styrtet i vill fart og totalt uredde ned en brutal steinrøys, med store spisse steiner "på kryss og tvers". Hadde jeg ikke sett det med egne øyne hadde jeg ikke trodd det var mulig.
Jeg kan ikke skjønne at det finnes noen råere eller farligere idrett enn dette. Jeg har sett mye idrett, men aldri vært så imponert.
Og så leste jeg i en artikkel her på terrengsykkel.no (finner ikke linken i farten) at noen mener at Hafjell-løypa er lett! Da skjønner jeg rett og slett ingen ting. Kan noe bli tøffere enn Råbølskogen? Steinskogen før målgang er også rå. Uten at jeg har greie på det virket det på meg som om hele løypa var krevende. Hvordan kan noen mene at løypa er lett?
Er det noen konkurranseløyper som har "verre" stipartier enn Råbøl, i så fall hvor? Hvordan plasseres Hafjells DH-løype på "skalaen" blant kjennere? Hva regnes som verdens tøffeste og farligste løyper?
Redigert av trondob; 09/09/201419:42.
Re: Hvor tøff er utforløypa på Hafjell?
[Re: trondob]
#185367009/09/201419:57
Kanskje fjorårets løype i Vallnord, Andorra, var gjennom hele løypa mer teknisk, men det er vel få rockgarden i world cupen som kan sammenlignes med Råbøl. Men jeg har ikke syklet i noen andre WC utforløyper da. Sikkert litt annerledes enn å se de på Redbull.
Det var en artikkel på terrengsykkel.no (som jeg ikke klarer å gjenfinne) som linket til et mtb dh-diskusjonsforum (engelskspråklig, sannsynligvis amerikansk) som jeg ikke husker navnet på, der det var noen bidragsytere som mente at i alle fall deler av løypa var lett, spesielt partiet inn mot mål.
Jeg har også sett uttalelser i motsatt retning - fra aktive utøvere - som hyller Hafjelløypa som en krevende, knalltøff og utfordrende og i det hele tatt helt topp løype for utøvere på høyeste nivå.
Uten å være syklist selv var jeg superimponert over anlegget og sportens råskap. Må være det ultimate adrenalenkick for personer uten frykt.
Hvor mange år tar det å trene seg opp til et nivå som gjør at man kan dundre til gjennom Råbølskogen uten å bremse men tvert i mot tråkke til ekstra inn i steinrøysa, dersom man begynner i ung alder og har talentet for "galskapen"?
Jeg hørte rykter om at Hafjelløypas framtid er usikker. Hvorfor det i så fall, og er det da meningen at et annet anlegg skal overta - i så fall hvor?
#185372409/09/201421:16
Løypen på Hafjell er ikke så altfor vanskelig om du sykler som deg og meg (eller som midt på treet til kompetent), med et par hederlige unntak som Råbøl. Ser man på helmet cams ser den og overraskende flat ut. Det gir dog et 100% feil inntrykk.
WC løypen er rask. #$%#$% rask. Med andre ord blir partier som ser overkommerlige ut alt annet enn det. Det er da det er imponerende å se hvor totalt uanstrengt Hill og Miami Bryce leker seg nedover - dog begge med et uhell hver.
så til spørsmålet ditt; finnes det løyper som er råere på WC-circuiten? Jeg vet ikke av førstehåndskap, men løypene i Schladming, Champery, Andorra og Val di Sole regnes alle som meget krevende løyper og inntil i helgen tror jeg det er relativt få som mente at Hafjell var av helt samme kaliber. Det er dog av litt andre grunner enn Hafjell at disse løypene regnes som meget krevende, og jeg tror helgens ritt en gang for alle beviste hvor bra løypen Snorre og gutta har laget faktisk er. Jeg har dog inntrykk av at den er mer som Fort William som er brutal nok den, men igjen hovedsakelig pga farten - dog verken FW eller Hafjell er noe Windham av den grunn.
Det som overrasket meg og antakeligvis alle som så på var hvor raskt Neko syklet den uten kjede. Det hadde jeg på forhånd ikke trodd var mulig. Men det viser bare hvor rask denne knusktørre og panserhardløypen var i helgen. Og dermed hvor brutal den er.
og så det er sagt; dette er den mest spektakulære VM-rittet jeg kan huske å ha sett. Ikke som i 08 når Hill da og falt fra en VM tittel i Val di Sole. Men øyeblikk på øyeblikk med WHAT-øyeblikk. Jeg kan ikke huske å ha sittet igjen når sistemann går i mål og bare tenke; WFT skjedde nå, hvor det langt var første gang jeg tenkte det.
Absolutt fantastisk. Jeg tar av meg hatten, t-skjorten og det meste for crewet på Hafjell for de som er bygget der over en årrekke - som ledelsen av et middelmådig skianlegg nå tilsynelatende vil legge ned i en tilsynelatende endeløs profittjagende arroganse. Som PM Nordmark sa så fint (rar ting å begynne en setning med); det kan virke som de vet prisen på alt men ikke verdien av noe (han snakket om noe helt annet, dog passer skoen..). For viss det er en ting jeg kan love deg er det at mange verden rundt nå ønsker å komme å prøve denne løypen selv. Og hadde det vært åpent til helgen hadde mange dratt opp der for å sykle, meg inkludert. Hadde Hafjell som destinasjon bare å klart å skape noe mer rundt selve anlegget, som Nesbyen, Huckfest, ESV med flere klarer i løpet av sesongen hadde det nok vært liv laget. Men med å gjøre det motsatte, samtidig som en setter ultimatum til publikum - et publikum som i stor grad selv har vært med å bygge og vedlikeholde løypene på dugnadsbasis - gjør en ikke annet enn å vende folk fra seg. Å vende selve drivkraften i parken vekk ved Snorre.
(rant start) og hvis det er en ting som er sikkert - legges bikeparken ned kommer jeg aldri, noen sinne ever, til å legge en krone igjen i et Alpineco-drevet anlegg, eller i et Stordalen/Buchardt drevet/eid hotell - samt at jeg kommer til å skrive et brev til medinvestor DNB - som driver med bred sponsing av idrett - med spørsmål om hvordan de er med på å finansiere et firma som stenger et av de få anlegg i Norge uansett sport som er i verdensklasse og som er (og med en tiltakende) annerkjennelse rundt om i verden. Jeg vil samtidig da oppfordre så mange mulige andre til å gjøre det samme... Men, la oss håpe det ikke blir nødvendig og at Hafjell/alpinco-gjengen skjønner at reklame som dette nesten ikke lar seg betale for (dog et underskudd på vm-arrangementet er nettopp det det må sees på som - betaling for verdens beste markedsføring). (rant slutt)
For en smilende Sam, som sykler som han gjorde for i stormaktsdagene - det, skal jeg si deg, det drar fanboys. Og en skal ikke lengre enn til UK for å finne en meget stor målgruppe som nok for alvor har fått øynene opp, men som nå en så lenge heller drar til alpene.
#185377410/09/201400:27
Var der på Søndag, min første erfaring med DH annet enn youtube.
Ble sjokka, skremt og imponert og det sitter i ennå. Råeste sporten jeg har vært borti, hakket værre enn utfor på ski Håper ungene mine velger noe tryggere
------------------------------- NOTS
#185394710/09/201409:53
Nå har ikke jeg syklet så mange WC løyper. Men Hafjell er lett i den forstand at alle som er litt okey på sykkel kan klare å komme seg igjennom og ha det gøy. En del andre løyper har partier som er skikkelig skumle i form av sjuke dropp feks.
De løypene jeg har sett eller syklet selv er: Fort William Leogang Val Di Sole Pitermairtsburg Champery Val di serre
De fleste av disse har partier som er skummlere enn de i Hafjell.
Men i den farta de gutta (og jentene ) har så er jo ingen ting lett. Å sykle igjennom Råbøl i den farta de har er jo helt vilt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#185396610/09/201410:27
Synes DH er spektakulære greier, og bortsett fra at det ser ut til å være et must med langt, mørkt, bustekrøllete hår og alt for store klær for å være med i gjengen, så kunne jeg tenkt meg å prøve (jæh, gjorde utslag på gæmlis-o-meteret den der...). Det jeg lurer på er forholdet mellom teknikk/finesse og galskap; er det om å gjøre og være mest mulig gæren/minst mulig redd og bare blåse på, eller er det 100 % teknikk og linjevalg som avgjør hvem som kommer først ned?
Synes DH er spektakulære greier, og bortsett fra at det ser ut til å være et must med langt, mørkt, bustekrøllete hår og alt for store klær for å være med i gjengen, så kunne jeg tenkt meg å prøve (jæh, gjorde utslag på gæmlis-o-meteret den der...). Det jeg lurer på er forholdet mellom teknikk/finesse og galskap; er det om å gjøre og være mest mulig gæren/minst mulig redd og bare blåse på, eller er det 100 % teknikk og linjevalg som avgjør hvem som kommer først ned?
Det er nok mest "100 % teknikk og linjevalg som avgjør hvem som kommer først ned?" Men et snev av "minst mulig redd og bare blåse på".
Gjør du bare den siste kommer du ikke heltskinnet ned. De lærer løypa ekstremt godt på forhånd, det er veldig få tilfeldigheter underveis. Det er jo likevel et godt snev av tilfeldighet da man kan bomme på sporet sitt med en cm og bli slått helt av linja si og må improvisere.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#185397310/09/201410:40
Nå har ikke jeg syklet så mange WC løyper. Men Hafjell er lett i den forstand at alle som er litt okey på sykkel kan klare å komme seg igjennom og ha det gøy.
Jeg kommer ikke over hvor "sinnsykt rått" det var å stå ringside og se en samling av verdens "galeste" risikosportartister utøve prestasjoner på høyde med hva som helst innen toppidrett.
Så ekstremt synes jeg det var, at det ville være artig om noen forsøkte seg på et anslag over hvor mange norske syklister som har ferdighetene som skal til for å dundre gjennom Råbøl med fart og flyt. Noen som vil forsøke seg på å foreslå et antall?
Et par ekstraspørsmål: Hvor mange år med trening regner man med det tar før man er klar for Råbøl? Hva skal til for at en norsk utøver skal kjempe om titler i denne "Formel 1-øvelsen", og er det sannsynlig at det kan skje i løpet av de nærmeste 2-3 årene?
Uansett hvor gal du er så har du ikke kjangs. Det er teknikk, styrke, kondisjon som er avgjørnde her. Selvsagt må man som i andre tilsvarende idretter være litt gal og ikke minst være spesiell skrudd sammen med hensyn til at det kommer til å gjøre vondt.
Men du bør prøve. Det som er så kult med DH er at du har det gøy uansett om du er bra eller dårlig. For man kjører jo det man syntes er fort i forhold til sine egne grenser. Så du kan ha det like moro som feks han som vinner VM i hafjell. Bare i andre løyper og med annen fart.
#185401010/09/201411:38
Nå har ikke jeg syklet så mange WC løyper. Men Hafjell er lett i den forstand at alle som er litt okey på sykkel kan klare å komme seg igjennom og ha det gøy.
Jeg kommer ikke over hvor "sinnsykt rått" det var å stå ringside og se en samling av verdens "galeste" risikosportartister utøve prestasjoner på høyde med hva som helst innen toppidrett.
Så ekstremt synes jeg det var, at det ville være artig om noen forsøkte seg på et anslag over hvor mange norske syklister som har ferdighetene som skal til for å dundre gjennom Råbøl med fart og flyt. Noen som vil forsøke seg på å foreslå et antall?
Et par ekstraspørsmål: Hvor mange år med trening regner man med det tar før man er klar for Råbøl? Hva skal til for at en norsk utøver skal kjempe om titler i denne "Formel 1-øvelsen", og er det sannsynlig at det kan skje i løpet av de nærmeste 2-3 årene?
Kommer ann på hva du mener med å dundre igjennom. Er mange som kan kjøre i et greit tempo igjennom der. Det klarer jeg selv også selv om det er langt igjen til WC tempo.
På siste spørsmålet ditt så er det vel svært få som har noe direkte svar på det. Jeg aner ikke heller men hvis jeg tar utgangspunkt i de idrettene jeg kan som er Moto Cross og rundbane. Så trur jeg at å bli en DH syklist i verdenstoppen og bo i Norge er uffatelig vanskelig. Som i Moto Cross må man kjøre MYE på sykkel for å komme opp. Med 6 mnd vinter som det er de fleste stedene i Norge blir det ganske tøfft å konkurre med folk som feks bor i Nice hvor de kan sykle stort sett hver dag året rundt. DH blir jo bare mer og mer toppidrett for hvert år som går, flere av de beste ser jo ut som topptrente atleter som kunne vært hentet fra en hvilken som helst annen gren.
#185404010/09/201412:04
Anita Ager-Wick ble nummer ti i VM og nummer seks i world cup i Hafjell i fjor. Jeg vet ikke hvor lenge hun har trent og hvor mye mer hun må utvikle seg for å sloss om medaljer. Men vi skal ikke glemme at utøverne finnes her i landet også.
LarsB
[Re: larsb]
#185406510/09/201412:25
Anita Ager-Wick ble nummer ti i VM og nummer seks i world cup i Hafjell i fjor. Jeg vet ikke hvor lenge hun har trent og hvor mye mer hun må utvikle seg for å sloss om medaljer. Men vi skal ikke glemme at utøverne finnes her i landet også.
LarsB
Ja - hun fortjener absolutt mer oppmerksomhet. Det gjør hele sporten.
Det må vel være helt spesielt for downhilsporten at damene kjører eksakt samme ultratøffe løype som gutta? I alpint kjører jo damene mye lettere utforløyper enn herrene.
Jeg vet ikke hva som er verst av Kitzbuhel på klink is eller Råbøl, men det står den aller største respekt av det de kvinnelige DH-utøverne driver med. 26 sekunder etter mennene i en så lang og rå løype synes jeg er oppsiktsvekkende bra.
Redigert av trondob; 10/09/201412:27.
#185414710/09/201413:33
Med 6 mnd vinter som det er de fleste stedene i Norge blir det ganske tøfft å konkurre med folk som feks bor i Nice hvor de kan sykle stort sett hver dag året rundt.
Tja, spørs vel hvor du bor i Norge. Det er ikke noe særlig mer vinter på vestlandet enn i England og de gjorde det jo "greit" nå i utfor-VM.
Tror nok at mangelen på anlegg og generell satsning på sporten er et større problem enn været...
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
Med 6 mnd vinter som det er de fleste stedene i Norge blir det ganske tøfft å konkurre med folk som feks bor i Nice hvor de kan sykle stort sett hver dag året rundt.
Tja, spørs vel hvor du bor i Norge. Det er ikke noe særlig mer vinter på vestlandet enn i England og de gjorde det jo "greit" nå i utfor-VM.
Tror nok at mangelen på anlegg og generell satsning på sporten er et større problem enn været...
Selvsagt kommer det ann på hvor du bor hen. Men som de fleste andre som bor rundt oslo så glemmer vi at det er annereldes på feks Vestlandet. ;-)
Hvor mange anlegg for DH trur du England har? Tipper det er ganske få med heis i hvertfall. Jeg spør ikke for å være frekk, men fordi jeg ikke vet :-)
#185415810/09/201413:53
Det stemmer nok. De har jo mye "trail centers" der borte, men hvor mange av de løypene som er DH-løyper har jeg ingen anelse om.
Nåvel, det virker i alle fall som DH-syklingen står mye sterkere i der borte enn her, man kanskje engelskmennene bare er tøffere en oss
Det er nok så enkelt at de har hatt en på topp som folk ser opp til og har lært etter. De har hatt Peat på topp som folk lærer etter. Når man først får frem en god har det en tendens til å komme flere.
Det stemmer nok. De har jo mye "trail centers" der borte, men hvor mange av de løypene som er DH-løyper har jeg ingen anelse om. med bratte vinkl Nåvel, det virker i alle fall som DH-syklingen står mye sterkere i der borte enn her, man kanskje engelskmennene bare er tøffere en oss
Britene er iallfall mer opptatt at "teknisk utfordrende" sykling enn vi er i Norge. Se bare på syklene som lages, og antakelig selges. I Norge er det halvdempere med bratte vinkler fra f.eks Diamant, Everest, Hard Rocx, m.fl. I GBR er det sykler fra f.eks Whyte og Saracen. De lager også billige halvdempere, som er 3kg tyngre med ~68* styrevinkel og 140mm vandring.
#185473811/09/201411:02
Kommer ann på hva du mener med å dundre igjennom. Er mange som kan kjøre i et greit tempo igjennom der. Det klarer jeg selv også selv om det er langt igjen til WC tempo.
Hva om jeg med "dundre gjennom" antyder "bedre enn 4.15" ? (Anita Ager-Wick kjørte på 4.10). Klart det er vanskelig å anslå, men, for moro skyld - hvor mange mannlige norske terrengsyklister vil dere grovt anslå være i stand til noe slikt?
Ole Christian - for moro skyld - tør du tippe sånn noenlunne hvor du ville havne tidsmessig i VM-løypa etter en uke med spesialtrening på DH-sykkel?
Og hva med en kar som Aslak Mørstad - hvilket nivå har han sammenlignet med de norske unggutta som deltok i VM?
Det er ingen heisdrevne anlegg i Storbritannia, bortsett fra Fort Bill i følge noen briter jeg snakket med. Kun dytting til toppen og shuttling.
Stemmer, det er kun Fort William som har heis. Ellers er det vel.. gjetter nå, kanskje et 20-talls anlegg som har såkalt 'uplift'. Litt sånn som Traktor Bikepark. Kjøres opp i minibuss med syklene på tilhenger.
Jeg dro til Fort William for å sykle noen år tilbake, ble dårlig på vei opp og lå med feber på B&B-en hele helgen. Kona kom innom med takeaway haggis mens jeg lå der og syntes synd på meg selv. Fikk aldri syklet... snufs.
Ellers er det fem andre skisenter i Skottland i tillegg til Fort William, så det finnes flere heiser, men ingen av de andre har en bikepark.. ennå.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
#185497411/09/201415:27
Ole Christian - for moro skyld - tør du tippe sånn noenlunne hvor du ville havne tidsmessig i VM-løypa etter en uke med spesialtrening på DH-sykkel?
Og hva med en kar som Aslak Mørstad - hvilket nivå har han sammenlignet med de norske unggutta som deltok i VM?
Jeg aner ikke da jeg aldri har kjørt DH konkurranse. Vet bare hvordan jeg har gjort det på Enduro konkurranser. Siste rittet jeg kjørte i fjor slo jeg Mosley med ca 1 min på 5 etapper. Hun ble vel verdensmester for damene i 2010 hvis jeg ikke husker feil. DH blir litt annerledes og de raskeste jentene kjører utrolig fort så umulig å tippe egentlig. Men hafjell er nok en løype jeg hadde vært nærmere enn feks Champery. Enkelt og greit fordi Hafjell er mer likt en moto Cross løype som jeg kjørte i 10 år før jeg begynte med sykling. Champery feks er jeg usikker på om jeg hadde kommet meg ned.
#185514211/09/201420:47
Roc Enduro. I fjor høst. Var 50 sek ca foran. Da kjørte jeg faktisk riktig så bra på et par av etappene. På den raskeste var jeg vel faktisk foran Absalon også. Men han banka meg på de mer tekniske knote etappene.
#185517211/09/201421:17
Men tror du at du hadde slått henne i ett EWS - ritt?
I fjor høst er jeg ganske sikker på det. Når jeg var ferdig med Trans Provence og slappet av et par dager så kom sti formen skikkelig.
Men det kommer nok veldig ann på løypa også. Jeg er ikke noe bra på knot, der slår hun meg nok. Men på løyper med høyere fart trur jeg at jeg har en fair kjangs.
Jeg slo jo Carpenter i kvalen på megavlanche med 1 min og 17 sek. Det er jo en ganske utfor lik trasse. Så trur jeg skulle ha en fair kjangs å slå Mosley på enduro ritt igjen.
Redigert av olechr; 11/09/201421:23.
#185517811/09/201421:34
Vi får se. Har lyst til å prøve med på EWS ritt neste år. Så fort jeg vet hvordan neste år blir og kalendere kommer så får jeg se om Megavlanche blir byttet ut med noe annet. Selv om Mega passer meg bra så hadde det vært kult å prøvd et enduro ritt hvor alle de beste er med.
#185519311/09/201422:26
tidenes understatement. Kanskje litt mindre i Sør-Afrika, der blodkomdis og god teknikk hjelper deg, men ellers er det to forskjellige grener. Jeg mener ikke å si at du ikke er klar over det, men å sammenligne et enduroritt med en utforkonkurranse er litt mer enn litt annerledes
men ellers fint at man ønsker å spørre en raff xc-herre hvordan han og Aslak vil sammenlignes med norges og verdenseliten i DH Jeg vil tro svaret er ganske enkelt, uten at det gjør OleChr til noen dårligere syklist - snarere tvert imot. Når en så kapabel syklist vil bli most nedover sier det mer om nivået på de beste enn noe negativt om OleChr, selv om han vil av og til ta de på enduro-løp med sine av og til brutale bortover og oppover partier
hvis det er noen trøst banker han meg sikkert i begge grenene, utfor og enduro. XC trenger vi ikke nevne en gang Men så driver jeg hovedsakelig med synsing på internettet dog.