Giant Anthem vs Scott Spark
|
Giant Anthem vs Scott Spark
08/09/2014 23:11
|
AdIoS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som har noen overbevisende ord om hvorfor man skal velge en av delene? Skal være til en "gjør det alt sykkel." Fungere til grusgamping, stilek, rundbane og maratonritt.
Går man for toppmodellene (Anthem Team og Spark RC/Premium) får man topp utstyr og lav vekt, og går man ned til modellen under har man mer enn nok penger igjen til å oppgradere til lettere hjulsett og andre smådeler som kan kutte vekt. Dermed har ikke det like mye betydning.
Har nå en Scott Spark med konkurransehjulsett som er kjapt og gir sykkelen mye snert. Liker godt Twin-lock som gjør at sykkelen føles superkjapp ved stående spurt om du låser den, og muligheten for å endre geometrien ved å snu festet ved demperen. Det jeg ikke liker er at jeg synes den ikke tar unna små ugjevnheter godt nok samt at den gynger noe mye under belastning i mellomposisjon og når den er åpen. Mulig at det er fordi den bare har 2013 Fox Evolution demper, men vil dette endre seg om man går opp til Factory modellene som man får på RC/Premium? Giant Anthem får veldig gode tilbakemeldinger overalt, har noenlunde samme utstyrspakke men Rockshox SID XX/ Monarch RL gaffel og demper (eventuelt Fox Factory/Performance på modellen under.) Den har en bedre platform med Maestro-opphenget som fungerer utrolig bra og skal være rå som stisykkel. Men hvordan vil den noe brattere styrevinkelen fungere mot Scott (69,5 mot 68,3 grader) og hvordan er den på sti samt at du har 120mm gaffel på Scott og 100mm på Giant.
Noen som har testet begge og kan uttale seg noe her?
|
|
|
Re: Giant Anthem vs Scott Spark
[Re: AdIoS]
09/09/2014 07:38
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har testet Scotten (riktignok storebror Genus) en tur, og syklet hele i fjor på en Anthem.
Maestro fungerer svært godt uten at du må røre det. Set and forget. Opplevde ikke sykkelen som spesielt bratt. Funker også bra med 120mm gaffel. Tenkt på Trance X?
Slakkere vinkler og mer vandring bør gi mer kapasitet nedover og i teknisk terreng. Likevel er vel Sparken også relativt aggresiv til tross for sine noe slakkere tall på papiret. Genus er faktisk noe du bør vurdere. Vet at vår VM-helt (grattis!) Ole Chr er svært glad i Genus, også til ritt.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
09/09/2014 18:07
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg lurer på det samme men jeg vurderer 29 tommer. Jeg hadde egentlig bestemt meg for Giant men så la jeg merke til at 29 tommeren har 135 QR bak og ikke 142x12. Jeg så i en annen tråd at mange mente at det er litt gammeldags med 135 QR og Terrengsykkel kommenterer i en test av andre fulldempere at de foretrekker 142x12, også med tanke på fremtidige oppgraderinger av hjulsettet.
Fordelen med 135 QR i mitt tilfellet er at jeg har en HT med 135 QR så da kan jeg bruke det hjulsettet også til begge syklene.
Hva ville dere anbefalt?
|
|
|
09/09/2014 18:54
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Glimrende tråd og gode spørsmål, jeg lurer på akkurat det samme! Har (nesten) bestemt meg for 29'er, men er veldig i tvil om jeg bør gå for Spark eller Genius. Vurderer selvsagt også Giants modeller. Spennende å høre hva folk her inne har erfaringer med!
Re Sykkelklubb
|
|
|
09/09/2014 19:40
|
AdIoS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ønsker mest en god rittsykkel, så dermed er Trance og Genius litt valgt vekk. De fungerer nok veldig bra men har en mindre aggressiv geometri som mest gjør dem best egnet på mer tekniske ritt. Ole Christian Fagerli har jo snakket varmt om Genius som rittsykkel på tekniske ritt, men man får en del mer å drasse på i grusritt samt en sittestilling som ikke er helt ideel vil jeg tro. Dermed er det nok Spark og Anthem som er gjeldende.
(En liten avsporing: det er vel også sagt at det er lettere å få en Spark mer stivennlig med en lengre gaffel og senkepinne, enn å få en Genius rittorientert. Geometrien får man ikke gjort like mye med...)
Å ikke ha standard QR vil definitivt stive opp sykkelen noe. Hvilket hjulsett man kjører på vil også bety en del med tanke på stivhet så det er igjen ikke det mest avgjørende. Med orginalhjulsettet på Spark 920 jeg har nå må jeg av og til sjekke bakhjulet fordi det føles som om jeg har en punktering da det føles vinglete. Den følelsen har jeg aldri hatt med konkurransehjulsettet, selv med samme dekk og lufttrykk. Begge er snorrett og uten noe form for slark
|
|
|
10/09/2014 09:30
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har slått fra meg Anthem 29 - jeg får en liten følelse for at Giant nedprioriterer 29 for 27.5.
Bl.a. annet har 29 tommeren 135 QR mens 27.5 Advanced 1 har 142x12. I tillegg så synes jeg kabelføringen er gjort mye mer elegant på Anthem 27.5, og så har Anthem 27.5 beskyttelse under rammen og på kjedestaget som jeg ikke kan se at 29 tommeren har.
Med andre flere ting som gjør at jeg føler at 29 tommeren er litt nedprioritert.
Så nå står valget mitt mellom Spark 710, Spark 910 eller Anthem 27.5.
Hvis noen har sterke meninger/anbefalinger som hjulstørrelse settes det pris på :-). Er to meter høy så har mer eller mindre alltid trodd at jo større jo bedre men ikke det nødvendigvis stemmer.
|
|
|
10/09/2014 09:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Er jo ingen hemmelighet at Giant fokuserer mest på 27,5 selv om jeg personlig trur det er en feilvurdering av de store. Spes på hardtail.
Hadde jeg vært deg ville jeg valgt 910. 29er hjul flyter bedre enkelt og greit. Derimot vil en Spark 710 føltes mer leken og er ikke feil å velge selv om du er nesten 2 meter. Da spes fordi den har 120 i steden for 100 som det er på spark 910. Det veier litt opp for de mindre hjulene.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
10/09/2014 10:45
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vurderer også ny 29", fulldemper, og følger dere på at Giant kanskje kan velges ut. Da står jeg igjen med: - Spark 910, eller - Canyon CF Lux 8.9, - Specialized Epic Expert - Trek Superfly 100 Pro
samme bruk som ts.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
10/09/2014 12:01
|
RoH
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt høl i hode og plukke ut Giant ut fra overnevnte argumenter. De lager og har alltid fjell gode sykler. Gjennombygde greier felger, lagere, kranker, hjul, demperkomponenter stort sett er alt plukka i fra samme hylle. (kona banka inn en 3. plass på Ultra (av alle jenter) i år på en slik enn, Ikke skrudd en skrue på de 300 mila hun har kjørt i sommer på denne med mye sti). Scott setter inn en del kjipe deler for og spare grunker etter min mening. Nevner hjulsett fra syncros som blir produsert av DT Swiss, disse er no name boss og trolig også lagre. De dropper Kazmin på dempere. Men ellers knall sykler, fjernkontrollen fra styret er gullegod (Kjørte en Genius 910 rett fra boksen på ultra i år) Specialized er bra om du har greit med peng. vanskelig å grine seg til en kr rabatt. Ellers er disse omtrent som Scott som jeg oppfatter sykkelen. Canyon- kun hørt bra om disse i det siste, men vet at opphenget for bakramma var noe varierende tidligere. Trek (Gary Fisher) Superduper er en knallsykkel å sykle i følge alle som har kjørt disse. Egen erfaring er fra to fulldempa top fuel 2009, GF Superfly 2011 mod, disse var ikke ferdig utviklet før de gikk i produksjon, rammehavari og mesteparten av sommeren på reservesykkel begge ganger. Bontrager delene (som også er eid av Trek) pleier og være overraskende bra. Men for all del. Her er det snakk om sykler fra øverste hylle, tviler på at det er redskapen det kommer til å stå på.
|
|
|
10/09/2014 12:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Greit å holde tungen rett. Er DT Swiss som lager navne og felgene på Scott syklene. Mulig DT swiss er No name i din verden. ;-) På de billigere syklene er det noe annet, men det gjelder de fleste merker.
Giant bruker også de samme gafflene som Scott på modellen som tilsvarer 910 serien til Scott. Dvs Fox Factory uten Kashima.
Så er nok ganske likt utstyrmessig på alle de store merkene. Og de leverer gode sykler stort sett alle sammen også.
|
|
|
10/09/2014 13:06
|
RoH
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ok. rettelse. Lager og boss DT-swiss produserer for Syncros er ikke de samme lagere og boss som DT-swiss selv benytter seg av. Disse er etter min erfaring av en dårligere kvalitet enn f.eks. 240 fra DT swiss. Genius 910 og X trance var på omtrent på samme nivå spekkmessing 2014 (med unntak nevnt over). Usikker på hva som kommer 2015 modeller fra Giant om det er uttalt at de dropper 29 til fordel for mer fjæring følger jeg deg på den. Spark 910 og Anthem X Advanced er vel det naturlige sameligninggrunnlaget av det som er over her.
|
|
|
[Re: RoH]
10/09/2014 13:22
|
Pettersmart87
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt høl i hode og plukke ut Giant ut fra overnevnte argumenter. De lager og har alltid fjell gode sykler. Gjennombygde greier felger, lagere, kranker, hjul, demperkomponenter stort sett er alt plukka i fra samme hylle. (kona banka inn en 3. plass på Ultra (av alle jenter) i år på en slik enn, Ikke skrudd en skrue på de 300 mila hun har kjørt i sommer på denne med mye sti). Scott setter inn en del kjipe deler for og spare grunker etter min mening. Nevner hjulsett fra syncros som blir produsert av DT Swiss, disse er no name boss og trolig også lagre. De dropper Kazmin på dempere. Men ellers knall sykler, fjernkontrollen fra styret er gullegod (Kjørte en Genius 910 rett fra boksen på ultra i år) Specialized er bra om du har greit med peng. vanskelig å grine seg til en kr rabatt. Ellers er disse omtrent som Scott som jeg oppfatter sykkelen. Canyon- kun hørt bra om disse i det siste, men vet at opphenget for bakramma var noe varierende tidligere. Trek (Gary Fisher) Superduper er en knallsykkel å sykle i følge alle som har kjørt disse. Egen erfaring er fra to fulldempa top fuel 2009, GF Superfly 2011 mod, disse var ikke ferdig utviklet før de gikk i produksjon, rammehavari og mesteparten av sommeren på reservesykkel begge ganger. Bontrager delene (som også er eid av Trek) pleier og være overraskende bra. Men for all del. Her er det snakk om sykler fra øverste hylle, tviler på at det er redskapen det kommer til å stå på. Hvordan synes du genius`n var på gruspartiene på UB? Er selv veldig i tvil om jeg går for genius 910 eller spark 910 til neste år. Kommer til å prioritere tekniske maratonritt som UB og terrengsykkelrittet.
|
|
|
10/09/2014 13:45
|
RoH
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt topp. Ikke noe og lure på etter min mening. Mye mer fleksibel sykkel om du kun skal ha en. Til UB, bukkerittet, terrengsykkelrittet, Nordmarksrittet er den raskere for meg.
|
|
|
10/09/2014 14:30
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har fått tilbud på både Spark 910 og Anthem Advanced 29er og Sparken er 2000,- billigere.
Det var når jeg sammenlignet specen på disse to syklene at jeg bet meg merke i 135 QR vs 142x12. Når jeg evt kjøper en sykkel i den prisklassen nå så er det jeg skal ha i uoverskuelig fremtid og siden Terrengsykkel har påpekt at for fremtidige hjuloppgraderinger ville det vært en fordel med 142x12.
Men i mitt tilfellet vil uansett sykkelvalg sykkelen være mye bedre enn mannen oppå.
|
|
|
10/09/2014 15:19
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Noen som kan bekrefte at det er uproblematisk å bytte holker med tanke på den nye løsningen for integrert Twinlock på holkene på Spark?
|
|
|
10/09/2014 20:19
|
AdIoS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ser man på Anthem 29 i forhold til 27.5 1 har man også 5tusen kroner i forskjell i favør 29. I tillegg har den Factory demper der 27.5 har Performance. Begge har Factory gaffel og XT gruppe (27.5 har remote på gaffel.) For 5000 kan du få oppgradert sykkelen en del, så går bra i favør av 29. Når 29 i tillegg har samme vandring som 27.5 så vil den nok kunne gi enda bedre flyt i terrenget.
Det er uansett rytter og ikke sykkel som vinner. Men kan jo hende man får det mer morro på en sykkel enn en annen.
Angående holker er det vel fullt mulig å få tak i en vanlig remote til demper/gaffel, og dermed kunne skifte til vanlige holker
|
|
|
10/09/2014 20:40
|
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Pokkers skinn og bein, du argumenter godt. Kanskje jeg må ta Anthemen inn i vurderingen igjen.
Overdriver Terrengsykkel i sine tester betydningen av 142x12 og evt fremtidige hjulsettoppgraderinger? Forstår godt at det ikke er en fordel med 135 QR men det vil vel være hjulsett med 135 QR tilgjengelig i uoverskuelig fremtid?
Nå er det tilbake til start - Anthem 29 vs Spark 910
|
|
|
10/09/2014 20:41
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg sitter med følelse av at Giant ikke helt "gidder" å bruke mer en strengt tatt nødvendig med ressuerser på Anthem Adv. 29. Slik jeg ser det har de lagt mere flid i 27.5. Når det er sagt, så kommer 29 med CTD Factory Kashima på gaffel og demper mens 27,5 kun med Factory Gaffel og Performance Demper, begge uten Kashima. Det at ramma på 29 har styggere kabelføringer på overrøret (som skraper hånda når du tar ut flaska?), blir for meg et lite turn off. Har sykler på en Spark 910 i år og har kost meg mye på den. Det eneste jeg savner er noe mer lekenhet og snert i svingene.Også når jeg står, så kjennes det ut som jeg ligger lavt mellom hjulene. Er 176cm og sykler M. På en Scale 710 som jeg når har, og syklet Birken på, så kom alt dette tilbake og det kjentes mer riktig. Nå kanskje sammenligner jeg ikke epler og epler men, jeg har på følelsen av at min neste sykkel nå enten blir en Spark 700 Premium/RC eller en Anthem Adv 27,5 1. Usikker på hjulsettet som følger 700 Premium men, på Anthem 27,5 så kan jeg enkelt sette over Am. Class. Race som står på Scalen.
Vet ikke helt hvor mye Kashima har å si for meg. En ting vet jeg, at Spark 910 knirker, og jeg har hørt dette fra flere hold. Giant skal være bedre der. Eller?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Geir Magne]
10/09/2014 20:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Pokkers skinn og bein, du argumenter godt. Kanskje jeg må ta Anthemen inn i vurderingen igjen.
Overdriver Terrengsykkel i sine tester betydningen av 142x12 og evt fremtidige hjulsettoppgraderinger? Forstår godt at det ikke er en fordel med 135 QR men det vil vel være hjulsett med 135 QR tilgjengelig i uoverskuelig fremtid?
Nå er det tilbake til start - Anthem 29 vs Spark 910 Du vil få tak i adaptere i all fremtid for 135QR. Men at det er en utgående standard er det liten tvil om
|
|
|
10/09/2014 21:49
|
AdIoS
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Med gjennomgående aksling vil det selvsagt bli stivere, men man har jo klart seg greit uten dette på mange rittyskler tidligere!? Tror uansett ikke det vil være noe problem å få tak i hjulsett med slik kobling de neste årene hvertfall. Kashima betyr nok ikke allverdens på hvordan sykkelen føles. Går nok mer på innmaten men duverden så kult det ser ut 
|
|
|
10/09/2014 22:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Hehe ja man har klart seg uten lenge. Men 142/12 har mye mer å si enn om man har Kashima i hvertfall. Jeg ville ikke ha kjøpt ny sykkel selv nå med 135QR. Det tyder enkelt og greit på at ramma er "gammel". Dvs rammer utviklet de siste årene har 142/12. Sikkert en knall ramme, men det er det så mye annet som er også men da med 142/12.
|
|
|
11/09/2014 17:08
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Der ja. Valget heller veldig over på Spark 700 RC etter å lese dette. Er blitt litt for glad i dual lock til Scott  og så vil bpde guttunge og jeg ha sort og gul sykkel, og det er jo kult. Med mindre ser noen umiddelbare fordeler med å betale noe. Tusen ekstra for premium med 2x11 xtr 9000. Noen som kjenner til kvaliteten på hjulsettene som følger med RC?
|
|
|
[Re: Juffe]
11/09/2014 17:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Der ja. Valget heller veldig over på Spark 700 RC etter å lese dette. Er blitt litt for glad i dual lock til Scott  og så vil bpde guttunge og jeg ha sort og gul sykkel, og det er jo kult. Med mindre ser noen umiddelbare fordeler med å betale noe. Tusen ekstra for premium med 2x11 xtr 9000. Noen som kjenner til kvaliteten på hjulsettene som følger med RC? Forskjellen opp til Premium er i mine øyne bare et valg om du vil ha Shimano vs Sram. Hjulene er meg bekjent så og si det samme på RC og Premium bare at på RC har de et annet navn. RC er vel den toppsykkelen de har neste år som er desidert mest fornuftig å kjøpe da prisen i forhold til Premium og SL er en del lavere. Har en spark 700 RC hjemme nå. Kjempe fin sykkel
|
|
|
[Re: olechr]
11/09/2014 17:38
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Der ja. Valget heller veldig over på Spark 700 RC etter å lese dette. Er blitt litt for glad i dual lock til Scott  og så vil bpde guttunge og jeg ha sort og gul sykkel, og det er jo kult. Med mindre ser noen umiddelbare fordeler med å betale noe. Tusen ekstra for premium med 2x11 xtr 9000. Noen som kjenner til kvaliteten på hjulsettene som følger med RC? Forskjellen opp til Premium er i mine øyne bare et valg om du vil ha Shimano vs Sram. Hjulene er meg bekjent så og si det samme på RC og Premium bare at på RC har de et annet navn. RC er vel den toppsykkelen de har neste år som er desidert mest fornuftig å kjøpe da prisen i forhold til Premium og SL er en del lavere. Har en spark 700 RC hjemme nå. Kjempe fin sykkel Takk for svar. Hvorden vil du anse hjulsettet for ritt/trening? Om jeg skulle hatt et ekstra hjulsett i tillegg til de som følger med, ville du kjøpt et treningssett eller et rittsett?
|
|
|
11/09/2014 17:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Her kommer det helt ann på hvor mye du tenker å legge i hjul. Selv syntes jeg hjulene som kommer med på syklene nå er veldig bra. JEg har brukt de selv på flere ritt. Så skal du legge en del i nye hjul så du kan kjøpe noe som er virkelig lett og stivt til ritt ville jeg gjort det. Hvis du ikke har tenkt å legg så mye i det (under 8000-10000) så ville jeg brukt de som står på til ritt.
|
|
|
|
|