Folkeopplysningen!
|
Re: Folkeopplysningen!
[Re: GeirK]
11/09/2014 14:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg detter litt av. Så jeg må spørre. Snakker man her om å være med på en IPO, eller at man via et opsjons/aksje program er med pre den berømte IPO'en?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: ]
11/09/2014 14:39
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, jeg har sannsynligvis vært del av den største IPO'en her Om man hadde vært med på IPO'en til Felleskjøpet, så hadde den vært rimelig diger også, uten at man får de helt store innovasjons-vibbene. Jepp, det er poenget her.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
11/09/2014 19:00
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville satset på han med Phd og gode karakterer fra NTNU fremfor han med ræva karakterer fra høyskolen. Hilsen Phd-stipendiat ved NTNU (og tidligere student ved samme institusjon, med gode karakterer) Ja, det er vanligvis moralen. Det er nok helt andre kriterier som er langt viktigere enn phd med gode karakterer, og de som har størst problemer med å skjønne det er phd'er med gode karakterer. Hvor mange studiepoeng har du i innovasjon? 7.5 studiepoeng i innovasjon, kanskje. Ikke all verden. Men siden du spør så pent, så har jeg vunnet Næringslivsringen og NTNU sin Nyskapingspris. Om 17 timer holder jeg foredrag innenfor "Innovating modeling techniques" (trafikkmodeller) på ITS World Congress i Detroit, og om 18 timer mottar jeg prisen "Best scientific paper Award" på en internasjonal konferanse med 10.000 deltakere og hundrevis av paper. Enn du? Bortsett fra at du var førstemann på fatbike i Norge.. Jeg har master i innovasjon, med toppkarakterer. Jeg foreslår at du biter deg merke i hva noen som er langt mer kvalifisert til å uttalse seg om dette enn deg har sagt (meg). Jeg vil foreslå boken: The Idea Hunter: How to Find the Best Ideas and Make them Happen Så kan vi jo se om du forstår det faktiske innholdet i denne lettleste boken. Jada, jeg var nok den første på fatbike, men det er nok bare et eksempel på at jeg har skjønt hva som fungerer og hva som ikke fungerer (og det er virkelig hva som er nøkkelen i innovasjon). Hva har du å vise til av faktiske resultater innen innovasjon, annet enn at du får klapp på skulderen av andre som også har forelsket seg i teknologien, uten at du har lykkes å selge noe som helst? Om salgsvolumet skal være målestokk, så tenker jeg på musikk. Jeg tenker på hvor lite store oppfinnelser som kommer fra Norge, med salgsvolum som størrelsesmål, og slår meg til ro med at det fremdeles må være håp her til lands. Madonna har jo satt standarden, for å ikke glemme dette jentebandet fra England, tell me what you wnat....wanna wanna....Ah Spice Girls het de.
Redigert av Abit; 11/09/2014 19:01.
|
|
|
[Re: fredriks]
11/09/2014 19:04
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Forskarna har ju (ofta) kommit fram till att det är en placebo effekt.
Vad tror du forskarna egentligen letar efter för effekt. Jeg har ikke tall hvor mange behandlinger egentlig skyldes placebo, og jeg skulle gjerne ha sett undersøkelser på hvor mange alternative behandlinger egentlig er stressmestring.
Anonym5
|
|
|
11/09/2014 20:13
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
App,app,app,app: Det kalles ikke en anekdote når en alternativ behandling fungerer igjen og igjen og har 100% kureringsrate. Nei, men da er det ikke heller en alternativ behandling per definisjon. De fleste leger ber sine pasienter hvile for visse problemer i kropp og sjel. For enkelte problemer fungerer det 100%.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: sveinaa]
12/09/2014 00:22
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er en teoretisk forståelse av noe (en grad, selv med topp karakterer), det samme som at man klarer å implementere/benytte den kunnskapen man sitter på i sitt eget virke (altså i denne sammenheng å være innovativ): Svaret på det mener jeg bestemt er NEI!
Ah, så når man har utdannelse i innovasjon så er man innovativ, må man forstå? Festelig. Hva er morsom? Er jo du som lekser opp i den ånd og poengterer med at du i tillegg har vært med på den største IPO'en??? Du har ikke forstått hva innovasjonsutdannelse går ut på. Det er ikke min oppgave å opplyse deg.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
12/09/2014 05:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Med kun tre treff i google på ordet "innovasjonsutdannelse" (ett er denne tråden) bør du enten bruke det engelske(?) ordet som du har prøvd å oversette eller allikevel gi en kort forklaring på hva dette ordet innholder i følge deg, hvis du vil føre en fornøftig diskusjon om dette emnet.
|
|
|
12/09/2014 06:01
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Du har ikke forstått hva innovasjonsutdannelse går ut på. Det er ikke min oppgave å opplyse deg.
Oh men hvem skal opplyse oss da om ikke deg du allmektige innovasjonsorakel?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
12/09/2014 06:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er en teoretisk forståelse av noe (en grad, selv med topp karakterer), det samme som at man klarer å implementere/benytte den kunnskapen man sitter på i sitt eget virke (altså i denne sammenheng å være innovativ): Svaret på det mener jeg bestemt er NEI!
Ah, så når man har utdannelse i innovasjon så er man innovativ, må man forstå? Festelig. Hva er morsom? Er jo du som lekser opp i den ånd og poengterer med at du i tillegg har vært med på den største IPO'en??? Du har ikke forstått hva innovasjonsutdannelse går ut på. Det er ikke min oppgave å opplyse deg. Sikkert ikke. Og da er det rimelig arrogant av deg å ta den holdningen. Kanskje du kan vekte din master opp mot feks master i entreprenørskap, innovasjon og samfunn fra NTNU? Eller om du kan opplyse meg om hvor du tok den så skal jeg lese meg opp!
|
|
|
12/09/2014 06:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
@supernalle Som ekspert. Kan ikke du fortelle oss litt om hva som var viktig når Apple klarte å utviklet brukergrensesnittet for IPhone. Dette må man jo kunne si var en radikal forandring og kanskje noe som kan kalles radikalinnovasjon?
Fint om du og og opplyser ved å nummerere fra 1-3 (1 er viktigst) hvilke av de 3 hovedtypen innovasjon du mener bidro mest i nevnte prosess:
* Markedsdrevet innovasjon (basert på behov identifisert i markedet, i samspill med kunder etc.) * Kostnadsdrevet innovasjon (basert på behovet for å redusere kostnader i fremstilling og leveranser av produkter, tjenester) * Forsknings og utviklings drevet innovasjon (basert på resultater skapt gjennom forskning og utviklings aktiviteter)
(Ps. forskning skaper nye muligheter, mens innovasjon skaper ny virkelighet)
Så vil jeg gjerne at du kommenterer følgende påstand: En oppfinnelse kan ikke kalles innovativ før den har vært gjennom en prosess der den har blitt alment tilgjengelig i markedet den er ment for (kommersialisert).
Redigert av sveinaa; 12/09/2014 07:14.
|
|
|
12/09/2014 14:15
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
@supernalle Som ekspert. Kan ikke du fortelle oss litt om hva som var viktig når Apple klarte å utviklet brukergrensesnittet for IPhone. Dette må man jo kunne si var en radikal forandring og kanskje noe som kan kalles radikalinnovasjon?
Fint om du og og opplyser ved å nummerere fra 1-3 (1 er viktigst) hvilke av de 3 hovedtypen innovasjon du mener bidro mest i nevnte prosess:
* Markedsdrevet innovasjon (basert på behov identifisert i markedet, i samspill med kunder etc.) * Kostnadsdrevet innovasjon (basert på behovet for å redusere kostnader i fremstilling og leveranser av produkter, tjenester) * Forsknings og utviklings drevet innovasjon (basert på resultater skapt gjennom forskning og utviklings aktiviteter)
Så vil jeg gjerne at du kommenterer følgende påstand: En oppfinnelse kan ikke kalles innovativ før den har vært gjennom en prosess der den har blitt alment tilgjengelig i markedet den er ment for (kommersialisert).
Supernalle mener også at "Det var ingenting nytt i iPhone, men kombinasjonen var fremdeles genial" der "kombinasjonen" er i kontekst "kombinasjon av egenskaper". Det mener jeg er helt galt, da kapasitiv multi-touch var en teknologisk nyvinning som var helt sentral for brukeropplevelsen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/09/2014 14:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Supernalle mener også at "Det var ingenting nytt i iPhone, men kombinasjonen var fremdeles genial" der "kombinasjonen" er i kontekst "kombinasjon av egenskaper". Det mener jeg er helt galt, da kapasitiv multi-touch var en teknologisk nyvinning som var helt sentral for brukeropplevelsen. Jeg kjenner ikke så godt til den tekniske innmaten, men at det bare var "gammel dritt" som ble satt sammen på nytt, det tror jeg ikke på. Er og enig med deg, om jeg forstår deg riktig, at funksjonen i skjermen var essensiell.
|
|
|
12/09/2014 15:49
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Scrollehjul hadde Apple selv på iPod, men det er et langt steg fra å interpolere single touch på tre kobbersensorer til å kunne gjøre multitouch på en LCD-skjerm
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/09/2014 15:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er for dårlig på komponenter. Uansett må jo noe ha skjedd, da responsen mellom skjerm og hardware/software var meget rask. Så er det jo sånn at brukergrensesnittet ville ikke vært mulig uten skjermen.
|
|
|
12/09/2014 16:27
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Detaljdiskusjon.
Vil dere "utvide horisonten" eller helst bare bli på akkurat samme sted + "ha rett" i tillegg.
Nå graver dere debatten ned i detaljhysteriet
|
|
|
[Re: Abit]
12/09/2014 16:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Detaljdiskusjon.
Vil dere "utvide horisonten" eller helst bare bli på akkurat samme sted + "ha rett" i tillegg.
Nå graver dere debatten ned i detaljhysteriet Noe detaljer må det jo være?
|
|
|
12/09/2014 17:10
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Detaljdiskusjon.
Nå graver dere debatten ned i detaljhysteriet Noe detaljer må det jo være? Ja jeg lar meg imponere. Dessuten har det litt underholdningsverdi, i tillegg til å drepe arbeidstiden. Men av og til, sånn ca 5 sider ut i hver tråd, så blir den veeeldig speeeesifikkk, og med det nærmer seg litt hvem sin far har fetest bil. Og da kan man oftest, i bunn og grunn, regne med at Geir K og Nalle fremdeles henger med 
Redigert av Abit; 12/09/2014 17:12.
|
|
|
12/09/2014 17:26
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ei ny kule: Hva er forskjellen mellom Hvilepuls og Nalle ? Hvilkepuls: Definerer seg ikke ut fra hva han gjør, men hva han ønsker at han skulle ha gjort og ha vært. Borderlinen, for å bruke flåsete diagnostikk. Jakten etter "das ding an sich". For om det ikke er noe mer, så kaster jeg bort tiden og livet mitt, tenker Hvillepuls Nalle: Definerer seg ut fra hva han gjør og har utdannet seg til. Er viktig for ham. Technocrateh. Den schizoide i virkeligheten, men her på forumet hvor terskelen er lavere, så blir han litt psykopatisk. Nalle har oppdaget at verden ikke var som de lovet ham om han bare gjorde ditten og datten. Befinner seg i en slags overgangsfase. Nærmer seg litt Borderline. Geir: Ja...  Narcissister er ikke kurerbare, de fleste. Kostnaden blir for stor. Her må Geir passe på at han ikke havner. For bordet fanger. Jeg liker Borderlinere  Men totalt sett, så er det jo et faen så deilig trekløver
Redigert av Abit; 12/09/2014 17:30.
|
|
|
12/09/2014 17:54
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Abit: Kunne være interessant med en analyse av deg selv også. Har du en?
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
12/09/2014 18:09
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Geir: Ja...  Narcissister er ikke kurerbare, de fleste. Kostnaden blir for stor. Her må Geir passe på at han ikke havner. For bordet fanger. Kan du argumentere for at du ser de fleste av symptomene for narsissisme som passer på meg og gå litt i detalj på disse? Jeg har antakelig fryktelig dårlig selvinnsikt siden jeg ikke ser et klart mønster selv. Har en grandios oppfatning av egen betydning (f.eks. overdriver bedrifter og talenter, forventer å bli oppfattet som bedre enn andre uten at dette grunner seg på tilsvarende prestasjoner). Er opptatt av fantasier om ubegrenset berømmelse, suksess, makt, briljanse, skjønnhet eller ideell kjærlighet. Tror at han eller hun er "spesiell" og unik og og bare kan bli forstått av, eller bør være sammen med, spesielle eller høystatusfolk (eller institusjoner). Krever overdreven beundring. Har en følelse av å være særlig berettiget, f.eks. urimelige forventninger om særlig gunstig behandling, eller at andre uten videre skal oppfylle hans eller hennes forventninger. Er utnyttende i mellommenneskelige forhold, dvs. søker fordeler gjennom andre for å nå sine egne mål. Mangler empati; er ikke villig til å anerkjenne eller identifisere seg med andre menneskers følelser og behov. Er ofte misunnelig på andre eller tror at andre er misunnelige på ham eller henne. Viser arrogant, hovmodig atferd eller holdninger.
|
|
|
12/09/2014 18:16
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville tatt en eventuell "diagnose" fra Abit med knusende ro, GeirK. Jeg tror heller ikke du vil lykkes med å diskutere dette på en fornuftig måte med han. Dette er i beste fall usammenhengende babling, og det er best å bare overse slikt.
|
|
|
[Re: EHAa]
12/09/2014 18:20
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg ville tatt en eventuell "diagnose" fra Abit med knusende ro, GeirK. Jeg tror heller ikke du vil lykkes med å diskutere dette på en fornuftig måte med han. Dette er i beste fall usammenhengende babling, og det er best å bare overse slikt. Jeg tar det også med knusende ro, men ofte finner jeg det avslappende å diskutere litt med folk som ikke aner hva de snakker om. Kanskje finner jeg noe nyttig kunnskap hvis jeg bare graver litt, men jeg gir ikke meg selv veldig gode odds.
|
|
|
12/09/2014 18:23
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det gjør jeg - men jeg liker mer å ta feil. Læring har større verdi enn bekreftelse. Jeg er ikke opptatt å ha rett i en diskusjon, jeg er opptatt av at diskusjonen ender i en felles konklusjon når det er mulig. Det kan for den uinvidde helt sikkert se ut som at jeg er opptatt av å ha rett.
|
|
|
12/09/2014 18:37
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
I will. Du er ofte morsom, Abit. Men av og til er det bortimot umulig (for meg) å forstå hva du snakker om. Da smiler jeg bare, og legger ikke noe mer i det.
|
|
|
12/09/2014 18:47
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
12/09/2014 18:50
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
9/11 Gammel retorikk. Er det alt du har i deg ?
|
|
|
12/09/2014 18:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det som gir meg noe, er å klemme en dame, et godt knull, høre på Manu Chao, gjøre noe kunstnerisk. Er du sikker? Som en som betrakter deg litt uten i fra syne jeg å legge merke til at du har et veldig behov for å sette de personene som utfordrer deg i en psykologisk "bås". Et sånt personlighetstrekk må vel nødvendigvis falle langt fra kunstner "stammen"?
Redigert av sveinaa; 12/09/2014 18:52.
|
|
|
12/09/2014 18:59
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
9/11 Gammel retorikk. Er det alt du har i deg ? Ja, faktisk:) Jeg har ikke sjans i havet til å diskutere på dette nivået. Jeg er for eksempel veldig usikker på hva du mener med 9/11 (eller hva det har med saken å gjøre, rettere sagt). Uansett hva jeg svarer, vil det bli et skudd i blinde.
Redigert av EHAa; 12/09/2014 19:01.
|
|
|
12/09/2014 19:00
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
9/11 Gammel retorikk. Er det alt du har i deg ? Ja, faktisk:) Jeg har ikke sjans i havet til å diskutere på dette nivået. Jeg er for eksempel veldig usikker på hva du mener med 9/11 (eller hva det har med saken å gjøre, rettere sagt). Uansett hva jeg svarer, vil det bli er skudd i blinde. Du svarer utfra en urokkelig forutinntatt overbevisning på grensen til det religiøse. Mener jeg da når jeg spør om "alt"
|
|
|
12/09/2014 19:03
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
For all del. La oss ikke glemme 9/11
"Follow the fucking money".... Og da blir det verre å konspiratorisk forklare det. Men likevel, med dypere kjennskap til amerikanske forhold, muligens mulig !?
|
|
|
|
|