Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Etisk regelverk i bedrifter

Etisk regelverk i bedrifter #1851598 05/09/2014 21:21
S
stephy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Antar mange her jobber for firmaer som har laget sitt eget etiske regelverk. Spesielt amerikanske firmaer har lenge hatt ganske strenge krav, noe som også andre firmaer har kopiert etterhvert.

Slik jeg kan forstå av denne dommen (dvs. frifinnelse) http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/09/05/1605/Jus/greit--bli-pspandert-middager , så er det helt unødvendig med noe etisk regelverk for norske firmaer, for alt er regulert av norsk lov. Dvs. at min (vår) underskrift på et regelverk som er strengere enn norsk lov, ikke har noen verdi i det hele tatt.
Eller tar jeg feil her?

PS. Ut fra artikkel (og ved skumlesing av dom i høyesterett) ser det ut til at Ruter har hatt et klart forbud i sitt regelverk mot denne type middager (sannsynligvis for å gjøre det enkelt), men norsk lov vurderer faktiske forhold (dvs. det er en sannsynlighet for "smøring"), og dermed setter Ruters etiske regelverk tilside.

Re: Etisk regelverk i bedrifter [Re: stephy] #1851605 05/09/2014 21:30
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ingen interne regelverk i noe firma vil påvirke hva som dømmes i en norsk rett i en sak som denne - mener jeg.
Dersom han hadde fått oppsigelse pga å ha brutt interne regeler, og saken gjaldt om oppsigelsen var gyldig, ville det sannsynligvis stilt seg annerledes. Vil tro at brudd på interne retningslinjer vil være oppsigelsesgrunn.

Slik jeg leste dette så hadde han også vært godt innenfor det interne regelverket, så norsk lov og de interne retningslinjene virker å være i synk.

Redigert av TEK; 05/09/2014 21:31.

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: Etisk regelverk i bedrifter [Re: stephy] #1851619 05/09/2014 21:56
S
stephy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Denne kommentaren ser ut til å indikere at interne regler er overtådt:

"Høyesterett peker på at Ruter har vedtatt etiske regler for alle ansatte og at det ikke kan legges til grunn at Ruter-lederen har overtrådt de interne etiske regler."

Forørig har jeg ganske like regler som Ruter idag, og dette er ikke lov for meg.
Eller hadde vært det tidligere når jeg jobbet for et fransk firma og da jeg jobbet på kontrakt for et amerikansk firma. Regelen var klar, vi fikk ikke lov å få noe som helst påspandert.

Re: Etisk regelverk i bedrifter [Re: stephy] #1851946 06/09/2014 23:02
Y
YAnders Offline
Medlem
Medlem
Y
Jeg vet ikke om du kan bli dømt i noen norsk rett for evt. Brudd på firmainterne regler. Vet heller ikke brudd på om firmainterne regler kan være oppsigelsesgrunn ift. Norsk rett.

Men det som er ganske klart er at firmaer kan bli straffet i opinionen for etiske brudd. Og de vil gjøre mye for å unngå slike brudd, bl.a. Inngå "avtaler" med de ansatte om oveholdelse av et internt definert etisk regelverk.

"Tåler dette å komme på forsiden av VG?" Er ikke bygget inn i noen norsk lov, men er uansett en god syretest som mange firmaer kan ha lyst til at ansatte forholder seg til.

Re: Etisk regelverk i bedrifter [Re: stephy] #1851960 07/09/2014 06:00
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: stephy
Denne kommentaren ser ut til å indikere at interne regler er overtådt:

"Høyesterett peker på at Ruter har vedtatt etiske regler for alle ansatte og at det ikke kan legges til grunn at Ruter-lederen har overtrådt de interne etiske regler."

Forørig har jeg ganske like regler som Ruter idag, og dette er ikke lov for meg.
Eller hadde vært det tidligere når jeg jobbet for et fransk firma og da jeg jobbet på kontrakt for et amerikansk firma. Regelen var klar, vi fikk ikke lov å få noe som helst påspandert.

Hmm, jeg kommer til motsatt konklusjon i forhold til deg, nemlig at han ikke har brutt de interne reglene.

"at det ikke kan legges til grunn at Ruter-lederen har overtrådt de interne etiske regler." betyr da vel "har ikke overtrådt"?

Redigert av TEK; 07/09/2014 06:01.

Scott Spark RC 2011
Re: Etisk regelverk i bedrifter [Re: stephy] #1851990 07/09/2014 08:35
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Nei. Å legge til grunn betyr ikke å bevise, men å ta hensyn til.

Retten skriver at han har brutt det interne regleverket, men det at han har gjort det kan man ikke bruke for å dømme han for korrupsjon etter lovverket.

En parallell kan kanskje være at mange bedrifter vil ha strenge interne regler om seksuell trakassering, men de vil ikke være avgjørende for om man blir straffedømt for voldtekt/trakassering i en sivil rettssak.

Re: Etisk regelverk i bedrifter [Re: stephy] #1852001 07/09/2014 09:17
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ahh, det kan det være at det betyr. Enig i at det betyr at et brudd på interne regler ikke kan legges til grunn for å dømme han.
At han faktisk har brutt det interne regelverket blir slik jeg leser det en antagelse - det står ikke eksplisitt. Men dersom man har bedre innsikt i saken gir det seg sikkert av seg selv.
Synes det var dårlig formulert av artikkelforfatter ;-)

Scott Spark RC 2011
Re: Etisk regelverk i bedrifter [Re: stephy] #1852011 07/09/2014 10:14
S
stephy Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Har lest litt mer, og tror det er jeg som har misforstått artikkelforfatter (dn.no), og at TEK leser dette korrekt.

Dvs. han har ikke overtrådt internt regelverk (og da er jo dommen forståelig).

Se f.eks. punkt 33 her http://www.domstol.no/upload/HRET/saknr2014-1017%20(anonymisert).pdf
samt http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/...-om-korrupsjon/ .

Moderator  support