Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp med oppgradering av eldre terrengsykkel!

Hjelp med oppgradering av eldre terrengsykkel! #1850957 04/09/2014 20:25
M
Myhreja Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Hei. Kan noen hjelpe meg med å velge oppgradering/fornying av sykkeldeler til min Nakamura mx trail enduro?

Eg vil gjer den god til terrengsykling (ikke downhill). sykkelen er lite brukt, men har stått i ro i ca 6 år. så må ha nye bremseskiver/klosser, dekk ( de er 26" hjul, er dette noe som bør skiftest ?). Bør vell også ha slike pedaller og sko som sitter fast i kvarandre? Lure også på ka som er best å bruke av slangeløst og slange? Er det ellers noe eg bør gjøre ? bør de skiftes kulelager/bremseveske ?

Re: Hjelp med oppgradering av eldre terrengsykkel! [Re: Myhreja] #1851008 04/09/2014 22:24
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Kan godt være det vil være enklere og billigere for deg å bare investere i en brukt sykkel som er rettet mot typen sykling du ønsker å utføre. En 6 år gammel nakamura vil bære preg av at geometri og morrofaktor har passert den.

Hvilken type bruk tenker du på? Traktorveier eller mer kupert sti?

--

For å svare på det du egentlig spør om så bør du som minimum ordne deg nye dekk da de nåværende mest sannsynlig er morkne, dette gjelder også bremseklossene/pads.

Du får ikke plass til annet enn 26" hjul desverre, vil du ha større hjul er det like så greit å ordne seg ny sykkel.

Re: Hjelp med oppgradering av eldre terrengsykkel! [Re: Myhreja] #1851029 05/09/2014 04:39
P
Phaser Offline
Fersking
Fersking
P
Jeg skjønner ikke hvorfor en 6 år gammel sykkel sin geometri skal gjøre att den er passert, geometrien forandrer seg vell ikke? Tenker bare at om sykkelen var morsom å sykle på for 6 år siden så er den vel det fortsatt. Det er neppe noen store revolusjoner på 6 år som er særlig merkbare for hvermannsen. Passet sykkelen deg for 6 år siden så gjør den det fortsatt. Synd at så mange tror man må ha det aller nyeste hele tiden uten at behovet er der. De få som har behov er de som er med å konkurrerer i toppsjiktet. Selv oppgraderte jeg selv i sommer fra en ca 95mod fulldemper til en 2005mod fulldemper. Den "nye" merker jeg er litt strammere og har bedre demping, og jeg sykler nok litt fortere på den men kan ikke si at den gamle var mindre morsom så lenge alt fungerer. ICON_SMILE At det kan være billigere og enklere og kjøpe en nyere brukt kan jo hende men den nye brukte kan gjerne ha samme feil/slitasje som den gamle så det kan gå begge veier. Hva bør så gjøres med den gamle? Dekk og slanger kan det jo hende er greit å bytte, de har gjerne blitt litt morkne men kan hende de holder en stund til så prøv de først er mitt råd, sliter du med punkteringer eller luft som siver ut uforklarlig så bytt. Det finnes jo også ett hav av dekk med forskjellige egenskaper å velge i, bare les i div tråder her inne. Sjekk bremser og eventuelt bytt slitte deler. Er de hydrauliske så kan det hende de trenger lufting.(spesialutstyr) Merker det om hendelen er myk og bremsene tar dårlig. Gå over alt av vaiere og smør opp eller bytt de som går tregt og juster gir. Kjenn etter om alle lagre virker stramme uten slark. Så kan det jo hende demperen trenger litt vedlikehold for å fungere greit. Behøver ikke skifte pedaler heller med en gang. Om det er litt grov stiykling du skal begi deg ut på med mye stopp/start så kan det være mye bedre med "vanlige" pedaler, gjerne slike flate med masse pigger, der sitter skoen utrolig godt fast.

I utgangspunktet så er det jo kun bremsene du bør være sikker på at fungerer så er det bare ut og prøve så merker man fort hva som ikke er helt som det burde være ICON_SMILE

Redigert av Phaser; 05/09/2014 04:44.
Re: Hjelp med oppgradering av eldre terrengsykkel! [Re: Myhreja] #1851362 05/09/2014 12:43
TAZZZZZ Offline
Avhengig
Avhengig
det vehe nok mener med geometri og morro faktor er jeg ganske enig i ,, men synts også det er gøy å vere nostalgisk ,, i hermetegn hehe .

har selv en hardtail og en fulldemper fra tidlig 2000 og synts de er gøye å sykle på , men kan si så mye som at de blir over hode ikke brukt i TERRENG , men som behagelige tur sykkler .
til terreng er de alt for bratt i styrevinkelen og høye/vinglete iforhold til hvordan teknikken til de fleste/meg har forandret seg med tiden sammen med utviklingen til sykklene.

Men for all del , om du hiver på noe ny gummi på dekka og smører nav /gir , bytter vire til gir og evnt lufter bremsene og nye klosser så er det ingenting iveien for morro uten for allfarveier ICON_SMILE

men du vil utvilsomt få mer glede av en mer oppdatert sykkel ICON_SMILE

det at du synts kun de som konkurerer for tiendedeler og slikt er de eneste som behøver bra og oppdatert utstyr ,,,, vel jeg tror ikke jeg skal kommentere det noe videre lol ICON_WINK

sorte får*
kjør hardt_kjør stil
kjør MAXXIS uten tvil
drift ! ICON_SMILE
Re: Hjelp med oppgradering av eldre terrengsykkel! [Re: Myhreja] #1851516 05/09/2014 18:48
P
Phaser Offline
Fersking
Fersking
P
Det med behov og ikke behøver vi ikke diskutere. Folk får bruke penger på hva de vil ICON_SMILE Men poenget mitt var at en sykkel er ikke automatisk dårlig fordi den er noen år gammel, Hvem veit, kanskje geometrien på trådstartes sykkel er perfekt for hans bruk. Han sier jo ingen ting om hva slags terrengsykkling det er snakk om. Skal trådstarter ut på litt grov sti og samtidig ha det veldig gøy nedover så er det opplagt at en moderne fulldemper vil gi mer kontroll og større fart igjennom skogen men han spør etter morsom. Morsom kan også være litt saktere men fortsatt på grensa til hva sykkelen/rytteren takler. Kan være noen fordeler med det også om man vil se dem. Tenker at på en lett rask sti må man holde ett farlig høyt tempo før det blir spennende med en moderne sykkel men en litt eldre vil gi samme spenning i ett tempo som man overlever om man treffer ett tre. Jeg merker selvfølgelig en stor forskjell på å gå opp ti år. Steiner som med den gamle førte til mye spretting og delvis ukontrollert nedfart gjør egentlig ingen ting med den nye sykkelen. Det bare fortsetter rett fram som om det ikke var noe der. Er jo veldig bra og trygt det men i praksis betyr det høyere fart og større fare om det først skjer noe.

Re: Hjelp med oppgradering av eldre terrengsykkel! [Re: Myhreja] #1851644 06/09/2014 06:55
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg tenker at du egentlig spør om to ting:
1) hva bør gjøres før den kan brukes og fungere
2) hvilke deler bør opgraderes for å få en best mulig sykkel (innenfor hvilket budsjett?)

Når det gjelder 1)
Om dekkene er OK kan du jo bare teste dem? Har den stått uten luft er de sannsynligvis deformert og må byttes.
Ut fra hva jeg ser på salgsannonser kryr det av folk som har skiftet til 29" og har store lager av 26" dekk liggende.
Sjekk brukten ekler legg ut på ønsket kjøpt og få nye dekk billig eller gratis - og redd en bit miljø samtidig!
Tror ellers at dekk med slange er enklere å håndtere enn slangeløse, så jeg foretrekker det. Men slangeløse blir vel gjerne litt lettete - så skal du spare gram...

I tillegg bør den smøres opp.
Når det er gjort er det vel bare å trille litt for å kjenne hva som ikke fungerer, er det ikke? Må sikkert justere gir og bremser.
Jeg forstår ikke at det bør være noe grunn til å bytte noe mer om ting funker.

Alternativt kan du jo også bare levere den inn til en liten "vårservice". Er jo bare at din har stått 6 år istedenfor en vinter.

Når det gjelder 2)
Generelt er det jo vanskelig å si hva som bør oppgraderes uten å vite hva som står på. Har du spek'en til sykkelen?

Synes forøvrig at å hoppe på og si "ny sykkel" pga at man har en fra 2008, uten å hverken spørre om behov, ønsker eller noe annet nærmer seg tåpelig!

Redigert av TEK; 06/09/2014 10:51.

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007

Moderator  support