Hei
Jeg skal ta steget fra gåing til sykling i fjell og mark, og skal derfor kjøpe min første terrengsykkel

Jeg ser flere her nevner at det etter birken ofte er gode kjøp på hardtail rundt omkring så jeg håper på et godt kjøp.
Vil helst holde meg under 10 000, og vil sykle på sti/fjellet/og grus. Jeg har ingen planer om å sykle birken eller noe, bare morro på sti og i fjell.
Så har jeg sett litt rundt på hva som finnes og anbefales men det meste er jo i en helt annen prisklasse. Jeg ser gsport og xxl har 3 års sykkelservice så vil helt ikke kjøpe på nett. Er helt grønn på sånt selv enda så jeg vil ha noen å henvende meg til.
Jeg er dame men har lange armer og bein (er 174cm) så regner med det ikke har så mye å si med damemodell eller ikke?
Et par sykler jeg ser på nå som jeg tror er på tilbud er Diamant Apex T27.4 til 5500, eventuelt Apex T27.3 til 8000. Er Diamant Apex T27.4 det samme som T4 men med 27,5, som i
denne testen?
Så er det White som jeg også forstår er gode. Ser litt på XC 275 Pro 14 til 8000 og XC 275 Lite 14, til 6000.
Er det noen som ser en av disse som skiller seg ut? Hva bør jeg tenke på? Hvem ser ut til å være det beste kjøpet?
Tips til andre sykler jeg ikke har sett på?
Æh, så mange valg!