Ny sykkellykt fra White.
|
Ny sykkellykt fra White.
#1848897
02/09/2014 08:40
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 87
K.Solvang
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 87 |
Kjøpte for 1 uke siden en Magicshine 880 (2000Lumen). Lyser bra, litt lite spredning, men fantastisk som langlys. Nå ser jeg White har kommet med en sykkellykt på ikke mindre enn 4000 Lumen. Og prisen? Beskjedne 1199,-. 200 mindre enn magicshinen. Det følger i tillegg med baklykt og fjernkontroll for begeg lysene på white lykten. Vurderer sende inn igjen 880en i bytte mot denne, men virker nesten for godt til å være sant... Noen som har prøvd den? White sykkellykt.
Redigert av K.Solvang; 02/09/2014 08:49.
Her er det noe galt som ikke er riktig!
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1848955
02/09/2014 10:03
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Jeg antar ingen forventer å faktisk få oppgitte lumentall fra disse lampene, men bare for å gi en kjapp estimering. For å få 4000lm fra 5 XM-L T6 så kreves en hel del strøm. Hvor mye kommer ann på temperaturen, men hvis vi antar at de greier 75C, så får jeg at det kreves 2.8A i hver diode som da vil ha en Vt=3.3V. D.v.s 9.2W i hver diode eller 46W for hele lampen. Med reguleringstap kan vi trygt anta at dette blir ca 50W. (Særlig at dette lykehuset skal greie å holde Tj <75C med 50W inn...)
XXLs beskrivelse av batteripakken er noe forvirrende men om den er på 7.4V (2S konstruksjon) så må batteriepakken kunne levere 6.8A. XXL sier de bruker LiPo celler. Disse lages på bestilling så vi kan ikke vite noe om ytelsen til de men for sammenligning har typiske 18650 LiIon celler ca 2400mAh, og ville ha krevd en 2S3P konstruksjon (6 celler) for å kunne levere strøm til en slik lampe uten å få vesentlige problemer.
Jeg har en lykt som er testet til 3600lm. Den har en 2p4s batteripakke (8 celler 14.8V)...
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1849011
02/09/2014 10:51
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Lumen-dataene kan selvsagt tas med en klype salt, men lyktesettet var vel fint det! Smart med en slik fjernkontroll, og dobbeltsmart med baklykt.
Dessverre kommer vel settet til å bli fristende for endel jobbsyklister utover høsten, med dertil hørende blending av medtrafikanter. Men det er jo en annen diskusjon.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: tron]
#1849025
02/09/2014 10:59
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 87
K.Solvang
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 87 |
Lumen-dataene kan selvsagt tas med en klype salt, men lyktesettet var vel fint det! Smart med en slik fjernkontroll, og dobbeltsmart med baklykt.
Dessverre kommer vel settet til å bli fristende for endel jobbsyklister utover høsten, med dertil hørende blending av medtrafikanter. Men det er jo en annen diskusjon. Fjernkontroll er noe jeg savner på 880. Knappene er litt harde, så lett å skubbe lykten litt ut av posisjon når man dimmer ned.
Her er det noe galt som ikke er riktig!
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1849041
02/09/2014 11:11
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Fjernkontroll er jeg helt for. Fenix BTR20 er vel den som jeg har sett som har implementert dette best med mulighet til å bruke fjernkontrollen som lyshorn. Fenix har også en noe mer troverdig optikk enn de fleste.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1849120
02/09/2014 12:01
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Nå håper jeg for guds skyld at insjenjørene ikke har designet denne så man må innom totalt mørke for å veksle mellom høy og lav styrke. Har de det er jeg klar til å jogge avgårde til XXL.
LarsB
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: larsb]
#1849155
02/09/2014 12:37
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Men hvorfor i alle dager kan ikke ingeniørene lage en lykt som lar seg justere ned til "jeg vil bli sett, men jeg vil ikke blende noen"-styrke?!?!
Om det ikke er noe mattegreier jeg ikke forstår så blir vel 25 % av 4000 lumen fortsatt for mye til bruk i nærheten av annen trafikk?
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: kjasmas]
#1849202
02/09/2014 13:35
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Men hvorfor i alle dager kan ikke ingeniørene lage en lykt som lar seg justere ned til "jeg vil bli sett, men jeg vil ikke blende noen"-styrke?!?!
Om det ikke er noe mattegreier jeg ikke forstår så blir vel 25 % av 4000 lumen fortsatt for mye til bruk i nærheten av annen trafikk? Det er vel mer sannsynlig 25% av noe rundt 1500-2500 lumen tenker jeg, men uansett: Skal du i trafikken er optikken viktigere å se på enn lumen. Man kan blende med 10 lumen og man kan ha et helt greit lite blendende lys på 4000lm. Lumen sier bare om hvor mye lys som kommer ut av lampen, ikke om hvor det blir sendt. Generellt sett hvis du genererer en illuminans på mer enn ett par lux (lux=lumen/m^2) på 10-20 m avstand over horisonten har du en god mulighet til å blende andre i trafikken. Hva den aktuelle lykten angår så har vel ingeniørene lagd akkurat det de er bedt om. Noe som er billig og som PR menneskene kan sette et fjollete høyt lumentall på (Så lenge de er litt fleksible m.h.p. markedsføringslover)
Redigert av sverreb; 02/09/2014 13:37.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: sverreb]
#1849210
02/09/2014 13:39
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 886
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 886 |
Det må da finnes produsenter (annet enn bilprodusenter) som ser nytten av lys som lyser er det skal (og ikke blender)?
Var det noen som skrev at de i Tyskland er strenge på akkurat dette på sykkellys og blending?
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: Kanondal]
#1849224
02/09/2014 13:53
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
StVZO reglene i tyskland er temmelig strenge ja, kanskje litt vel strenge. De begrenser strølys over horisonten til 2 lux på 10m (om jeg husker riktig) men de begrenser også maksimal lysmengde så de reglene setter sterke grenser på produktivt lys også,
Philips, B&M og Ixos har StVZO godkjente lys (Det meste er ment for dynamodrift siden dette også er påkrevd i StVZO). Fenix og L&M har noen lykter med noe lyskjegleforming, som jeg er interessert i å kikke nærere på.
Merk at det er en dårlig løsning å rette et kraftig lys nedover. Du blender riktignok ikke andre, men du lage er kraftig opplyst felt rett foran deg slik at du i praksis begrenser hvor langt du selv ser kraftig. Et ideellt lys for å se med sender mesteparten av lyset rett under horisonten og lar det avta kraftig jo lengre under horisonten man kommer, samt ingentin over horisonten. På den måten lyser man opp veien jevnt siden en grad av lyskjeglen rett under horisonten må lyse opp mye mer areal enn en grad av lyskjeglen som ender foran forhjulet ditt.
Redigert av sverreb; 02/09/2014 13:54.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: kjasmas]
#1849448
02/09/2014 19:34
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Men hvorfor i alle dager kan ikke ingeniørene lage en lykt som lar seg justere ned til "jeg vil bli sett, men jeg vil ikke blende noen"-styrke?!?!
Om det ikke er noe mattegreier jeg ikke forstår så blir vel 25 % av 4000 lumen fortsatt for mye til bruk i nærheten av annen trafikk? Min løsning på dette vil være å ha f.eks en http://www.knog.com.au/cycling/lights/hi-power/blinder-48.html på 15g på styret jeg kan bruke fram til jeg farter innover i skogen. Har ikke sykla mye i mørket foreløpig, men jeg har ambisjoner om å komme igang.
Per B.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1849510
02/09/2014 20:54
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 33
Phaser
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 33 |
Siden noen snakke om harde knapper som får lykta til å forandre posisjon. For å ikke blende bilene er det bare å vippe lykta litt ned.  Er jo faktisk ikke noe spesielt styrkeforskjell på ett billys på nær og fjern heller. Forskjellen er at nær lyser mer nedover.
Redigert av Phaser; 02/09/2014 20:54.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: Phaser]
#1849521
02/09/2014 21:19
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Siden noen snakke om harde knapper som får lykta til å forandre posisjon. For å ikke blende bilene er det bare å vippe lykta litt ned.  Er jo faktisk ikke noe spesielt styrkeforskjell på ett billys på nær og fjern heller. Forskjellen er at nær lyser mer nedover. Nei, et nærlys er ikke vendt nedover, Et nærlys har den høyeste flukstettheten rett under horisonten og nesten ingenting rett over. Dette er som en konisk lyskjegle hvor den ene halvdelen av konen (Den over horisonten) er fjernet, men er ellers vendt rett frem. Hvis du vender et lys med en enkel konisk spredemønster nedover vil du bare få kraftig belysning rett foran deg, som øynene dine venner seg til, og du ser veldig lite lengre fremme. For å se noen distanse med et slikt lys må den rettes mot horisonten, men da får du masse lys ut i ingenting (Eller inn i andres øyne) Med et lys som har cutoff sendes mesteparten av lyset mot veien lengst unna slik at totalbelysningen blir jevn over hele veien
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1849567
03/09/2014 04:24
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 33
Phaser
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 33 |
Sett på en teip da om det er så vanskelig  Altså det er ikke noe stort problem å la være å blende alt og alle selv om man har ei litt kraftig lykt. Sett den må minste styrke og pek den litt nedover. Når man kommer ut i skogen så kan man vippe den opp litt og skru opp styrken. Sykler man ikke i skogen behøver man neppe så kraftig lys uansett.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: Phaser]
#1849655
03/09/2014 07:19
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Sett på en teip da om det er så vanskelig  Altså det er ikke noe stort problem å la være å blende alt og alle selv om man har ei litt kraftig lykt. Sett den må minste styrke og pek den litt nedover. Når man kommer ut i skogen så kan man vippe den opp litt og skru opp styrken. Sykler man ikke i skogen behøver man neppe så kraftig lys uansett. Jeg sykler 17 kilometer til jobb året rundt. Jeg trenger ikke så mye lys som jeg trenger i skogen, men sannelig trenger jeg godt lys i 30 km/t for å se is, dumper, grevling, etc. Det jeg ønsker meg er en lykt som både gir nok lys til å sykle "fort" i mørket og som kan justeres ned til "bli sett lys"...
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: Phaser]
#1849665
03/09/2014 07:28
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Sett på en teip da om det er så vanskelig  Altså det er ikke noe stort problem å la være å blende alt og alle selv om man har ei litt kraftig lykt. Sett den må minste styrke og pek den litt nedover. Når man kommer ut i skogen så kan man vippe den opp litt og skru opp styrken. Sykler man ikke i skogen behøver man neppe så kraftig lys uansett. Og hvor skal du sette på tapen? For at den skal fungere som blending må den sitte i optikkens fokalplan, som for en lykt blir enten langt foran lykten, eller på et ikke-fysisk sted. Hvis du ikke skal bruke lykten til å se med er problemet minimalt, da bare skrur du den ned eller av (Og bruker et markeringslys), det er når du skal ha en lykt for å se veien du kjører på du får problemer som beskrevet.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: kjasmas]
#1849681
03/09/2014 07:51
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Det jeg ønsker meg er en lykt som både gir nok lys til å sykle "fort" i mørket og som kan justeres ned til "bli sett lys"...
Det beste jeg har kommet over er philips saferide 80. Desverre er batteriløsningen primitiv og jeg ville helst hatt noe mer lys men med samme optikk. L&M TAZ kan være et ok kompromiss mellom lysstyrke og optikk, men det skal jeg se litt nærere på.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1849694
03/09/2014 08:04
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Jeg har laga "caps" på kinalykta mi av en gammel ølboks og litt gaffa. Funker kanonbra til pendling. Masse lys på veien, ikkeno lys som blender bilister og andre gående/syklister.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: Phaser]
#1849816
03/09/2014 10:13
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 87
K.Solvang
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 87 |
Siden noen snakke om harde knapper som får lykta til å forandre posisjon. For å ikke blende bilene er det bare å vippe lykta litt ned.  Er jo faktisk ikke noe spesielt styrkeforskjell på ett billys på nær og fjern heller. Forskjellen er at nær lyser mer nedover. Regner med det er meg du sikter til, siden jeg er eneste som har nevnt harde knapper, men det er mye lettere om du bruker 'quote' knappen. Ser ikke hvor jeg nevner dimming og blending av billister, så skjønner ikke hvorfor du drar opp det? Jeg dimmer avhengig av behov for lys. Er det gatelys trenger jeg naturlig vis ikke like mye som i skogen. Hovedsaklig for å spare batteri. Da er det veldig greit om lykten holder seg på plass når jeg trykker. irriterende å måtte stille inn lyktehuset for hver gang man stiller lysstyrke.
Redigert av K.Solvang; 03/09/2014 10:14.
Her er det noe galt som ikke er riktig!
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1849828
03/09/2014 10:25
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 886
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 886 |
Er det noen grunn til at det ikke ''går'' an å produsere lykter med optikk som en billykt?
Er lyktehusene for små til at det er mulig å styre lyset dit man trenger det?
Burde ikke dette være en utfordring for Lupine etc.? Forspranget de hadde er jo ganske redusert av kineserne.
Alternativt får vi vente til bil(lykt)-fabrikantene deler av sin (LED)erfaring eller kommer med sykkellykter.
For egen del blir jeg ikke overrasket om det kommer lover og regler mot å blende med (/mot)-trafikanter.
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: Kanondal]
#1849899
03/09/2014 11:55
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Er det noen grunn til at det ikke ''går'' an å produsere lykter med optikk som en billykt?
Det går ann og det er blitt gjort. Men siden disse så og si utelukkende er lagd for å tilfredstille tyske regler er de også alle ganske lyssvake (Siden de samme reglene sette grenser på totallyset også). Se etter StVZO godkjenning. Ingen kraftige lykter har meg bekjent cutoff optikk, og siden brukerne ikke etterspør slikt men heller tror det er et godt alternativ å vende lykten i bakken blir det ikke lagd heller.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1861365
22/09/2014 10:59
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Noen som har fått testet denne nå?
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: larsb]
#1861585
22/09/2014 14:54
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Nå håper jeg for guds skyld at insjenjørene ikke har designet denne så man må innom totalt mørke for å veksle mellom høy og lav styrke. Har de det er jeg klar til å jogge avgårde til XXL.
LarsB Skal vel ikke være så vanskelig heller å lage et 'bilopplegg'. 'To' knapper, én for å bytte fra parkeringslys til nærlys til flomlys og omvendt én fra flomlys til nærlys til parkeringslys.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1862078
23/09/2014 09:54
|
Registrert: May 2014
Innlegg: 212
partypulp
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2014
Innlegg: 212 |
Jeg gikk til innkjøp av 2 x Magicshine MJ 872, 1 for hjelm og 1 for styre. Dette lyste meget bra men batteriet gav seg fort på den ene lykta og jeg byttet til White Pro 4000. Jeg er derfor veldig spent på neste kveldstur i skogen torsdag kveld!
Tror denne kombinasjonen kan være en slager.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1862091
23/09/2014 10:07
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Kom med en tilbakemelding her da!
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1862206
23/09/2014 11:45
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Mange lykter dimmer ned lysstyrken om man holder inn av/på-knappen lenge?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1862515
23/09/2014 18:39
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Apropos XXL og ikke-billige lykter, ser i siste sykkelblekka deres at de nå skal starte med Lupine også. Wilma til 4995 er fortsatt en god del penger da...
Men det er noe med Lupine som tiltaler meg, gjennomført design uten kompromiss løsner litt for mye på sedlene.
Per B.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: perbl]
#1862591
23/09/2014 20:13
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664 |
Men det er noe med Lupine som tiltaler meg, gjennomført design uten kompromiss løsner litt for mye på sedlene. Lupine er gjennomført, solid og kompromissløst. Det kan jeg slå fast etter et års bruk av henholdvis Wilma og Piko X4. Prisen er selvsagt skamløs, selv når importøren DSG frir til XXL for å nå ut til massene. Tidligere har jeg brukt Light&Motion, også dette kvalitet og en annen divisjon enn mye av Kinalyktene. Men - prisen var høy, og jeg sier var, for L&M er knapt å oppdrive mer. Det er synd; det amerikanske merket hadde kult design og gode løsninger. (Jeg bruker fortsatt Light&Motions pendlerlykter Urban året rundt). Så blir spørsmålet hvem som vinner kampen om brukerne. 5000 for ei lykt er ekstremt mye penger, og antakelig mye mer enn produksjons- lønns- og utviklingskostnader. Men jeg er forbaska fornøyd med Lupine. Dessverre, kan man kanskje si. Harald
NOTS
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: K.Solvang]
#1862612
23/09/2014 20:30
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,569
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,569 |
6000 ekte lumen for tre laken hos Burfjord.
|
|
|
Re: Ny sykkellykt fra White.
[Re: Jokis]
#1862951
24/09/2014 13:29
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,664 |
6000 ekte lumen for tre laken hos Burfjord. Jeg har prøvd Burfjord 3000 «ekte lumen» mot Lupine Wilma med 2800 lumen, og det gikk i Lupines favør. Burfjordlyktene er mye lys, bevares, men ikke i nærheten av samme byggekvalitet og heller ikke samme opplevde lysmengde som tyskeren. Og den vifta som starter i Bright as Day-lykta er mildt sagt sjenerende. Litt mindre sjenerende som styremontert, men på hodet er lykta etter min mening slitsom når vifta går. Harald - som bruker lykter både til sykling og redningsarbeid
NOTS
|
|
|
|
|