Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Treningsopplegg kommende år...

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: olechr] #1852281 07/09/2014 21:43
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
For trener du ute kan du jo teste akkurat som på sommeren.

Føret kan fort variere ein del på vinteren da.

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852289 07/09/2014 22:45
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Mest spinning og squash, håper det blir litt mer skigåing til vinteren. Løping høst/vår.
Men ja, kan naturligvis måle løpehastighet vår/høst, og ski på vinteren.

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: loik] #1852307 08/09/2014 04:51
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
At et sone 3 drag starter i sone 1, går "gjennom" sone 2 og ender i sone 3 (og hvis du kjører flere sone 3-drag vil de(t) siste ende i sone 4) er helt riktig. Dette kalles cardiac drift.

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: loik] #1852411 08/09/2014 08:59
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: loik
Sitat: HeavyDude
Nei det er det ikke. Hvis du har en økt med f.eks. 2-3 lange sone 3 -drag ( typisk vinterøkt), vil du være innom sone 1, 2, 3 og kanskje drifte inn i sone 4 på tampen av hvert drag. Det er ikke en lapskaus-økt, men en god økt med mye sone tre, endog godt tilpasset "årshjulet".
Så en sone 3 økt hvor man er innom sone 1, 2(oppvarming, pauser og nedkjøring) og 3(intervalldrag) i løpet av økta, er ikke en lapskaus økt? Og starter man et sone 3 intervalldrag i pulssone 1, så vil man iløpet av draget være innom pulssone 1, 2, 3, 4?
Sitat: HeavyDude
For meg er en lapskausøkt hvor man blir liggende mye i sone 2, som er verken hardt eller rolig.
En treningsøkt hvor man trener i sone 2, er vel en treningsøkt man trener i sone 2?

Lapskaus:
Quote:
sammensurium / innstillingen er en l- av ulike standpunkter
vil det si at en sone 2 økt er et sammensurium
egentlig 'sur rett av forskjellige matrester') rotet blanding et s- av mange stilarter / det var et s- uten like
av sone 2?

Skal prøve å besvare spørsmålene dine i rekkefølge :

1. Sone 3- økt: Ja, en økt hvor målet er å kjøre mye sone 3, vil nødvendigvis innbefatte at man beveger seg fra sone 1 , gjennom sone 2 og til 3. Hvis man f.esk. har kjørt 2*20 min sone 3, så er det for meg en solid sone 3-økt, selv om man har vært innom 1, og 2 ,og kanskje også såvidt 4. ( Pulsen drifter pga varme/svette, feks i en varm spinningsal). Jeg har ikke hørt om noen som har klart å gå dirrkete fra sone 0 til 3 og tilbake igjen ?

2. En treningsøkt i sone 2 : lapskaus eller hva ? Sone 2 er i all hovedsak definert som en hverken hard eller rolig sone. Så det og ligge feks 4 timer i sone 2, er "hverken fugle eller fisk". men ja, ligger man i sone 2 så ligger man i sone 2. Hvorfor skal man trene på å ligge i sone 2 ?

3. Sone 2- et sammensurium ? Nei,trener man i sone 2 må man jo gjerne det.

Jeg oppfatter at begrepet "lapskaus-trening" ikke går på at det er et "sammensurium", men mer at det er en trening som er hverken hard eller rolig.
Hvis definisjonen er at det er en trening hvor man er innom flere pulssoner, vil jo all trening utover restitusjonstrening være lapskaustrening, selv høy-intensive "4*4"-økter.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: HeavyDude] #1852418 08/09/2014 09:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg har alltid trodd at "lapskaus"-trening er benevnelsen når en trener for hardt når det skal være rolig sånn at det går utover hardøktene så man ikke klarer å trene hardt nok. Er det ikke sånn at sone 2 blir mindre brukt da utbyttet fra øktene ikke samsvarer med restitusjonstiden?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852445 08/09/2014 09:53
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: TEK
Om man tar det som utgangspunkt, er over 4-tiår og bare i sånn passe bra form (birken godt over 5t), også sier man at mye sone 3 er lurt i vintersesongen.

Hva med ett opplegg ala dette:
Uke 1: 1 intervalløkt, for eks. Pulsspinn a 4x4, 3 økter a 60 min med mye i sone 3
Uke 2: som uke 1
Uke 3: 1 60 min med mye i sone 3, 2 60 min i sone 1

Hvordan vil dere vurdere et slikt opplegg?
Passe, alt for lett, alt for hardt, feil sammensetning osv?

Jeg tror du kommer til å få fremgang med dette. Men jeg tror også du kan ha større fremgang ved å trene litt annerledes. Opplegget du skisserer tror jeg er suboptimalt, og alt for hardt. Tre økter på 60 minutter i sone 3 i uka er mye! Fra oktober til mars sist vinter greide jeg bare 4 økter på 60 minutter i sone 3 (ca. 50 % i sonen). Og midt på svarteste vinteren ville jeg kutta ut 4x4 o.l. økter. Min erfaring er at det gir svært lite utbytte å kjøre bare en sånn økt i uka. Skal ren O2-trening ha effekt må du kjøre flere økter over en periode.

Hvis jeg var deg ville jeg startet litt roligere, og heller økt på gjennom vinteren. Om du skal periodisere får du velge selv. Begynn med 40-minuttersdrag der målet er minst 50 % i sone 3 (puls), og øk på etter hvert som dette går lettere (45, 50, 55 og så 60 minutter).

Etter hvert som vinteren går mot vår og det blir lysere så reduserer du dragtida og øker intensiteten. Da har du et godt grunnlag å bygge videre på, og med noen uker der fokus er maksfart og O2-trening kommer du til å fly over fjellet fra Rena til Lillehammer neste år ICON_SMILE

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: sveinaa] #1852484 08/09/2014 10:33
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sveinaa
Jeg har alltid trodd at "lapskaus"-trening er benevnelsen når en trener for hardt når det skal være rolig sånn at det går utover hardøktene så man ikke klarer å trene hardt nok. Er det ikke sånn at sone 2 blir mindre brukt da utbyttet fra øktene ikke samsvarer med restitusjonstiden?

Lapskaus er å blande soner, ofte med det utfallet at skillet mellom rolige og harde økter forsvinner. Selv tror jeg lapskausmodellen kan fungere opp på et ganske høyt nivå(ivrige mosjonister), så lenge den er motivasjonsdrevet og at du evner å forstå når kroppen din er veldig sliten og trenger litt hvile/rolige turer. Det er kanskje det Tom Nordlie ville kalt "kontrollert lapskaus" om du kjenner hans berømte utsagn "kontrollert sinnsyk" ICON_SMILE

iq
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: -Jan] #1852553 08/09/2014 11:32
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Sitat: olechr
For trener du ute kan du jo teste akkurat som på sommeren.

Føret kan fort variere ein del på vinteren da.

Jepp men får jo en pekepinn uansett. Og er jo i rittene om sommeren man skal kjøre fort uansett.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: Gammelogdesperat] #1852737 08/09/2014 15:32
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Gammelogdesperat
Selv tror jeg lapskausmodellen kan fungere opp på et ganske høyt nivå(ivrige mosjonister),

Virker som om redeselen for sone 2 er et særnorsk fenomen. Ser man på treningsopplegg fra utenlandske trenere virker det som om det er en del halvharde langturer på programmet.

Det er kanskje først og fremst for folk som trener mye at det er viktig å skille lett og halvhardt, da det vel først og fremst er restitusjonstiden som er problemet med sone 2? Sone 2 gir vel mer treningseffekt enn sone 1? Mosjonister som trener ganske lite har jo tid til å restituere, og har dermed mer igjen for å trene i sone 2 fremfor sone 1, selv om jeg sjelden ligger bevisst i sone 2 selv?

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: traktoregg] #1852769 08/09/2014 16:28
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: traktoregg
Selv tror jeg lapskausmodellen kan fungere opp på et ganske høyt nivå(ivrige mosjonister),

Virker som om redeselen for sone 2 er et særnorsk fenomen. Ser man på treningsopplegg fra utenlandske trenere virker det som om det er en del halvharde langturer på programmet.

Det er kanskje først og fremst for folk som trener mye at det er viktig å skille lett og halvhardt, da det vel først og fremst er restitusjonstiden som er problemet med sone 2? Sone 2 gir vel mer treningseffekt enn sone 1? Mosjonister som trener ganske lite har jo tid til å restituere, og har dermed mer igjen for å trene i sone 2 fremfor sone 1, selv om jeg sjelden ligger bevisst i sone 2 selv?

Personlig har jeg bevisst trent en del i sone 2, men da har det gjerne vært for å forbrenne fett, ettersom - såvidt jeg forstår - man både i sone 1 og 2 forbrenner på samme måte.
Og for noen av oss er det nok ganske mye mer å hente der enn forskjellen mellom karbon eller alluminimum setepinne ;-)

Scott Spark RC 2011
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852781 08/09/2014 16:45
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg lurer på om det er en ting til å ta hensyn til når det gjelder soner.
Har vært i alt fra "brukbart god" til "forferdelig dårlig" form (opptil flere ganger...)

Jeg mener å ha opplevd at når man er i dårlig form så er det lett å komme
opp i og ligge i høye soner, men når man er bedre form er det tyngre og krever mer.
Jeg har to hypoteser på årsaken til dette, og lurer på om noen har synpunkter rundt dette.

Hypotese 1:
Når man er i dårlig form vil man hurtig komme opp i høy puls pga. manglende oksygenopptak - uten at man nødvendigvis bruker veldig mye muskler. Når man blir bedre trent er alt mer samspilt og man må bruke mer av kroppen og større mengde muskler før man kommer opp i høy puls.
Dette medfører at det vil være tyngre og mer krevende å komme opp i høy puls når man er i god form.
Om denne hypotesen holder vann vil det også være mulig at en godt trent utøver vil trenge mer restutisjonstid etter en hard økt enn en dårlig trent pga at det har vært større total belastning på kroppen. I så fall vil det være sannsynlig at bruk av pulssoner, hviletid osv (som er utarbeider av olympiatoppen og for veltrente) ikke er spesielt godt egnet for utrente.
Dette kan illustrere med den relativt ofte hørte påstanden om at det er enklere å finne makspuls når man er i dårlig form...

Hypotese 2
Jeg trener teit og har ikke nok overskudd når jeg trener mye slik at øktene derfor føles tunge når jeg tenker/tror jeg skal være i god form pga. at jeg trener mye.

Så blir spørsmålet om det kun er jeg som har opplevd dette, og om folket har. Mest tro på hypotese 1 eller 2....

Scott Spark RC 2011
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852783 08/09/2014 16:51
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg mener å ha opplevd at når man er i dårlig form så er det lett å komme
opp i og ligge i høye soner, men når man er bedre form er det tyngre og krever mer.

Jeg synes heller det er omvendt.

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852785 08/09/2014 16:53
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hypotese 1 kan reformules:

En utrent vil bli tungpustet, før musklene virkelig får kjørt seg. En veltrent vil kjøre muskulatur i større grad. Pusten tar 2 min å hente inn igjen. Muskulatur 2 dager.

Eller ka du tru ?

Ble kanske noe utydelig:

En veltrent vil, ikke minst pga langt bedre kondis og lungekapasitet, klare å kjøre ut muskulatur i langt større grad i løpet av en økt. Muskler trenger lengre rekopurasjonstid enn pusten trenger

Hypotese 2 er ingen motsetning til 1, nødvendigvis. Ivan Abadjev mente at begge deler måtte til. Høg positiv samvariasjon. Han produserte noe som 20-30 verdensmestre, i sin idrett, så litt resultater fikk han ut av hypotesene sine.

Redigert av Abit; 08/09/2014 16:58.
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852819 08/09/2014 18:27
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Synes det med muskler vs. pust høres ut som en god teori.
Er man i dårlig form er det jo nok å se hardt på sykkelen før man begynner å puste å pese, mens en i god form må bruke mye muskler før pulsen øker betydelig.

Ref. innlegget om at det ble lettere når man var i bedre form.
Kanskje det er enda et nivå her?
Nivå 0 - tung pust gjør at pulsen går opp uten at musklene blir særlig slitne
Nivå 1 - musklene brukes og pulsen går opp, mer arbeid utføres
Nivå 2 - veltrent, kroppen fungerer bra og klarer hurtig og effektivt å fore musklene - bruker mer kraft, men det føles ikke tungt ettersom kroppen er en velsmurt maskin :-)
(Tviler på at jeg har vært på nivå 2 noen gang ;-P)

Scott Spark RC 2011
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852822 08/09/2014 18:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kan hende jeg misforstår deg helt her, men mener du at det er lettere å kjøre en 4x4 økt når man er i dårlig form fordi det kreves mindre energi for å dra maskineriet rundt?

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852840 08/09/2014 19:02
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig

Personlig har jeg bevisst trent en del i sone 2, men da har det gjerne vært for å forbrenne fett, ettersom - såvidt jeg forstår - man både i sone 1 og 2 forbrenner på samme måte.
Og for noen av oss er det nok ganske mye mer å hente der enn forskjellen mellom karbon eller alluminimum setepinne ;-)

Sone 1 og sone 2 har vel noe av samme treningsutbytte. Men i sone 2 vil man produsere mer laktat enn i sone 1, og dette kan da gå utover evnen til restitusjon. Ved å gjøre dette over tid, kan man gå på en smell og bli feiltrent. (ikke overtrent)

Skill mellom harde og lette økter. Er det lett, så er det lett. Og hardt skal være hardt.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: sveinaa] #1852860 08/09/2014 19:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har märkt på mig själv att jag kunde ligga på högre puls när jag var i sämre form än vad jag är i nu. Jag tror dock att det gäller för aktiviteter där man använder en så pass stor del av kroppen att hjertet är det som sätter gränserna.

Otränade som begynner löpa tror jag ofta har väldigt hög puls trots att det inte går så fort.

För sykkel kan det nog variera om en otränt lätt får hög puls eller ikke.

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: sveinaa] #1852862 08/09/2014 19:18
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Kan hende jeg misforstår deg helt her, men mener du at det er lettere å kjøre en 4x4 økt når man er i dårlig form fordi det kreves mindre energi for å dra maskineriet rundt?

Er og er, blir mye subjektiv synsing det her.
Dårlig form: begynner å hive etter pusten nesten ide en setter seg på sykkelen, og der ligger man i sone 4 mens man har nok med å spinne rundt pedalene uten motstand.
God form: må aktivt arbeide seg gjennom hele oppvarmingsperioden og jobbe seg skikkelig opp i puls. Må forsette å jobbe gjennom hele draget for å ikke ramle ned i for lav sone

Men... tror nok jeg er litt farget av en del økter med for lite overskudd slik at man ikke kommer skikkelig opp i puls av den grunn.

Scott Spark RC 2011
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: NjuK] #1852865 08/09/2014 19:20
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: NjuK

Sone 1 og sone 2 har vel noe av samme treningsutbytte. Men i sone 2 vil man produsere mer laktat enn i sone 1, og dette kan da gå utover evnen til restitusjon. Ved å gjøre dette over tid, kan man gå på en smell og bli feiltrent. (ikke overtrent)

Skill mellom harde og lette økter. Er det lett, så er det lett. Og hardt skal være hardt.

I det er også sone 3 trening under vintersesongen, som foreslått over, nok hardt, selv om det ikke er sone 4-5 trening?

Scott Spark RC 2011
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852896 08/09/2014 20:03
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Det er ikke feil å kjøre harde langturer i sone 2 under oppkjøringen for å trøtte beina skikkelig 2-3 uker før hovedmålet heller. Sone 2 er undervurdert da det bygger utholdenhet, noe mange som sykler maratonritt trenger.

'...once more, and more intensity!'
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852900 08/09/2014 20:09
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig

[/quote]
I det er også sone 3 trening under vintersesongen, som foreslått over, nok hardt, selv om det ikke er sone 4-5 trening? [/quote]

Sone 3 og oppover blir vel klassifisert som hardt. 4 og 5 er jævlig hardt.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: traktoregg] #1852937 08/09/2014 20:51
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
At et sone 3 drag starter i sone 1, går "gjennom" sone 2 og ender i sone 3 (og hvis du kjører flere sone 3-drag vil de(t) siste ende i sone 4) er helt riktig. Dette kalles cardiac drift.
Hvilken wattsone er man i?

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: sveinaa] #1852960 08/09/2014 21:49
M
murstein Offline
Entusiast
Entusiast
M

Min erfaring er at kroppen har fått mer juling ved samme tid i f.eks. sone 4 når jeg er i bedre form. Med andre ord: Jo bedre form jeg er i, jo tyngre er det å få opp pulsen.

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1852970 08/09/2014 22:20
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Når det gjelder styrke, hvis man skal trene litt styrke kun gjennom vinteren, hvor lenge varer effekten hvis man slutter helt på vårparten og kun sykler.

Regner med at med styrketrening i sykling er ute etter å øke den nevrale tilpasningen og ikke tverrsnittet i muskelen som nødvendigvis vil føre til vektoppgang. Min erfaring er at den type styrke forsvinner fort. Kan det derfor være ønskelig med litt styrketrening året rundt, dvs med mindre volum i sesongen, men likevel noe?

Abit, har du noe å tilføre?

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: murstein] #1853031 09/09/2014 06:32
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: murstein

Min erfaring er at kroppen har fått mer juling ved samme tid i f.eks. sone 4 når jeg er i bedre form. Med andre ord: Jo bedre form jeg er i, jo tyngre er det å få opp pulsen.

Selvfølgelig får man et bedre drag om man er god form, men jeg snakker om følelsen. Jeg synes faktisk det er helt vanvittig å gjennomføre en 4x4 når jeg er i dårlig form, mens dragtiden eller antall repetisjoner kan gå opp når jeg er i bedre form. Det føles altså lettere når jeg er i god form!

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1853243 09/09/2014 11:00
N
Nemz Offline
Fersking
Fersking
N
Har ikke mulighet til å sykle rulle (bor i liten blokk), men blir sykling ute så lenge været tillater det, og langrenn når snøen kommer..

Lite spørsmål rundt sone3 trening på vinteren. Handler s3 trening på vinter for det meste om å blir sterkere til å kunne tråkke mer watt over tid? Vil s3 trening på langrenn gi en lignende base?

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: loik] #1853264 09/09/2014 11:24
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: loik
Hvilken wattsone er man i?

Det er tusenkronerspørsmålet. Kjører man på watt kan man gi beng i pulssoner.

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1853604 09/09/2014 18:41
Steffen! Offline
Fersking
Fersking
hvem/hva er TP?

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: Steffen!] #1853725 09/09/2014 21:17
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: Steffen!
hvem/hva er TP?

Kan være TrainingPeaks
http://home.trainingpeaks.com/

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Treningsopplegg kommende år... [Re: TEK] #1853777 10/09/2014 04:00
Steffen! Offline
Fersking
Fersking
tusen takk! virker veldig bra.
650 veisyklistprogrammer, å velge hvilket blir nok det vanskeligste.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support