Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stramme trinsehjul

Stramme trinsehjul #1848260 01/09/2014 11:08
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Hei,

Satte på nye trinsehjul og nytt kjede i går kveld. Ser det har vært brukt Loctite eller lignende på boltene til trinsehjulene, men vil ikke bruke dette før jeg har fått dratt til med riktig moment. Shimano oppgir 3 Nm, men jeg har ikke måleverktøy for så lite moment. Når jeg strammer helt så ruller trinsehjulene merkbart dårligere, men jeg synes det var best å komme frem til jobben samtidig med begge trinsehjulene istedenfor å legge dem igjen underveis.

Skal det være litt sideveis slack i det øverste trinsehjulet? Skal begge kunne snurre fritt når det ikke er kjede på?

ICON_SMILE

Re: Stramme trinsehjul [Re: PekkaB] #1848333 01/09/2014 12:13
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Begge skal snurre fritt uten kjede, ja. Det er nok smart å bruke loctite eller lignende. Jeg måtte bryte Grenserittet et år fordi jeg hadde slurvet med påskruing av et rullehjul - det forsvant.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Stramme trinsehjul [Re: voldemort] #1848476 01/09/2014 16:01
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: voldemort
Begge skal snurre fritt uten kjede, ja. Det er nok smart å bruke loctite eller lignende. Jeg måtte bryte Grenserittet et år fordi jeg hadde slurvet med påskruing av et rullehjul - det forsvant.

Eller du kan nok si at du heller hadde slurvet med kontroll og ettersyn av sykkel på generelt basis. Og at det året, så var det ikke kaffepausen det gikk utover, men birken ?

Jeg har nå bytta så mange trinsehjul at jeg aner ikke hvor mange. Aldri brukt loctite. Aldri løsna heller. Og løsner det, så merker jeg det på litt slark og lyd fra kjede, som igjen bare må undersøkes. Men for all del, setter du inn noen alu-trinser, så blir det noen år til du må gjøre jobben igjen. Ikke urimelig at du har noe annet utstyr da. Ville ikke venta med å sykle fordi jeg ikke hadde loctite liggendes, likevel.

Re: Stramme trinsehjul [Re: PekkaB] #1848852 02/09/2014 07:41
P
PekkaB Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Takk for svar ICON_SMILE Syklet med "stramme" trinsehjul i går, løsnet dem opp i går kveld og brukte Loctite. Får følge med på om boltene bakker ut.

(Hadde Loctite i verktøykassa, men ville ikke bruke dette før jeg visste hvor mye jeg skulle stramme ICON_SMILE )

Re: Stramme trinsehjul [Re: PekkaB] #1848858 02/09/2014 07:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har du Shitmano, er det lagt inn slakk på øvre trinsehjul grunnet følsomhet for treghet i vaier (sram trekker mer vaier, og er dermed mindre følsomme for variasjoner i vaieren).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support