Fulldempet stisykkel ønskes kjøpt av fersking i Oslo på 178 cm.
Jeg har blitt overtalt til å forsøke meg på stisykling, og ønsker meg derfor en god og trygg stisykkel for moderat grov sti (typisk nordmarka/østmarka i Oslo).
Prisen er viktig. Jeg synes det er mye vanvittig dyre sykler som selges her, men vet at det finnes sykler i mer moderate prisklasser også. Aller helst ser jeg for meg noe rundt 10-12 tusen kroner.
Ønskelista er ganske grei: Fulldempa stisykkel av god kvalitet til en mann på 178 cm og 80 kg. Er åpen for alle kurante hjulstørrelser, merker og materialer. Skal kunne sykle både opp og ned, så ingen shuttle- eller huckesykler takk. Fint om demperopphenget er tråkkevennlig, men egenskaper på grus og asfalt er underordnet egenskapene i terrenget.
Basert på hva jeg har blitt fortalt av syklende kollegaer er det sykler i det normale stisykkelsegmentet i området med 130-150mm vandring, god plass til grove dekk og med dempere og bremser som er til å stole på, og alt dette uten å bli alt for tung. Jukkepinne høres flott ut, men er ikke noe absolutt krav. Er prisen lav nok kan jeg kjøpe en selv. Jeg ønsker ikke klikkpedaler.
Eksempler på hva jeg blitt tipset om er Lapierre Zesty-serien og Turner 5 Spot. Så har dere en slags formening om hva slags kategori jeg tenker meg.
Fint om syklene dere foreslår ikke krever oppgraderinger eller umiddelbare servicer. Jeg kan ikke skru, og foretrekker en sykkel som er klar for å sykles på med en gang.
Husk å legg ved bilder
(og ja, jeg har fått hjelp med utformingen av denne teksten

)