Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bremse farten i norske turritt

Bremse farten i norske turritt #1847453 30/08/2014 21:38
T
Tenor Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1847494 31/08/2014 06:56
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
I nord er det kun hazardiøs og farlig kjøring på de to største turrittene der "massene" deltar. Ellers er det stort sett den "harde kjernen" som sykler de andre rittene. Så jeg kan ikke si at det oppleves som et problem her.
Ser ikke helt hvordan vi skal klare å lokke folk til start på ritt som ikke har tidtaking? Mulig jeg kun evner å se ting fra mitt ståsted.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1847517 31/08/2014 07:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Möjligt att de kommer med några nya bra regler men jag tror mest att de försöker införa något som folk inte vill ha.

De borde iallafall ha olika regler för terreng och landevei om de ska införa stora ändringar. Turrit i terrengen fungerar väl överlag bra medans stora ritt på landeveien inte alltid verkar göra det.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1848286 01/09/2014 11:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg hadde aldri meldt meg på et ritt uten konkurranse. Da hadde jeg heller tatt en treningstur helt gratis.

Det eneste er hvis noen merker en morsom terrengløype på stier jeg ikke kjenner, gjerne kombinert med noe sosialt. Da kunne jeg ha betalt noen kroner.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Dexter] #1848296 01/09/2014 11:43
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Vätternrunden i Sverige er et ritt uten konkurranse. 22000 som melder seg på hvert år. Utrolig morsomt selv om det ikke er resultatlister.

Lars Olav
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1848321 01/09/2014 12:06
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror ikke det vil fungere, på grunn av den norske mentaliteten. Litt i samme gate som at Alkohol = fyll, er sykkel = konkuranseredskap. Tror man må endre mentaliteten før man endrer spillereglene om man ønsker å beholde folk.

Redigert av Espen J; 01/09/2014 12:06.

Trønder osv
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: ] #1848328 01/09/2014 12:11
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Det stemmer, jeg gjør det selv også. Neste år blir det sub9. Men forskjellen i mentalitet under rittet er påtagelig. Det er mye roligere og mindre skriking og hoiing. Rett og slett en hyggeligere atmosfære. Forskjellen tror jeg er at du konkurrerer med deg selv og de du kjenner, ikke resultatlisten og plasseringen der.

Lars Olav
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: ] #1848404 01/09/2014 13:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pedaIglipp

Eller Grandiosagrusrittene? "Skyll støvet av fortenna med litt sportsdrikk mens du nyter trekkspillmusikken"?

Birken har jo tatt dette helt ut, deler ut drikke med dokumentert rensende efekt.... ICON_WINK

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: quattro] #1848410 01/09/2014 13:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: quattro
Det stemmer, jeg gjør det selv også. Neste år blir det sub9. Men forskjellen i mentalitet under rittet er påtagelig. Det er mye roligere og mindre skriking og hoiing. Rett og slett en hyggeligere atmosfære. Forskjellen tror jeg er at du konkurrerer med deg selv og de du kjenner, ikke resultatlisten og plasseringen der.

Vad som gör en hyggeligare atmosfäre vet jag inte men att det beror på brist på en resultatlista betvivlar jag eftersom det finns inofisiella resultlister.

Att det skulle vara någon skillnad mellan sverige och norge angående detta betvivlar jag. Jag kan iallafall inte märka någon skillnad på konkurranser jag deltagit på eller hur snakket går på internet.

Då kan det nog vara mycket större skillnad mellan olika ritt.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1848553 01/09/2014 17:57
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Har aldri vært med på et løp hvor deltakerne ikke har vært opptatt av tiden sin og det gjelder både de langt fremme og de bakerste. Hvis man ikke bryr seg, så har det vel ingenting å si om det er en resultatliste der eller ikke? Det er jo masse gran fondo-ritt i europa som kjøres som konkurranser også med stor seriøsitet

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1848720 01/09/2014 21:21
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Er det virkelig så ille i turrittene? Jeg har sett dette flere ganger, at (tidligere) toppsyklister kritiserer turrittkulturen. "helt Texas", "ikke erfaring med å kjøre i felt", blablabla. Hvorfor er det massevelt i hver etappe i TdF da?

Jeg opplever få idioter i turrittene. Men hvis man sitter på sin høye hest og leter etter noen som bommer litt, er det sikkert mulig å få fordommene sine bekreftet.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1849256 02/09/2014 14:23
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Vi vet jo alle, etter å ha hørt det hundre ganger før, at nordmenn ikke kan drikke, og nå kan vi tydeligvis ikke sykle heller. Merkelig at en stadig treffer på møkkfulle briter, amerikanere, tyskere, russere m.fl., og at Strava er populært over hele verden. Tror ikke det er fordi det kun er nordmenn som liker en god fest og får en ekstra god dag med en KOM eller tre i lomma.

JA det kan være nervøst å ligge i felt med mange slitne og uerfarne kropper i øs pøs regnvær med glatte veier og dårlig sikt, men en velger selv om en ønsker å ligge i det feltet eller ikke, og hvor i feltet en ønsker å ligge, for ikke å glemme om en selv vil sykle for en god tid/plassering. Dersom det er så lite viktig som de som klager vil ha det til, hvorfor skal de da ligge og knive i felt?

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1849265 02/09/2014 14:37
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: Tenor
Dette blir bra, eller ?

Det må en tenor til for å si at dette blir bra. En ekte dyp bass med nøttesekken i behold bare tar seg til hodet av sånne kjerringutspill. Det ekke skikkelig turritt før både helikopterlegen og ambulansepersonalet må ta vareopptelling på armer og bein, det mener nå jeg.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1849278 02/09/2014 15:07
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Heter vel turritt for at man må ha litt tur for å komme helskinnet til mål?

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1849284 02/09/2014 15:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tror faktisk ikke det er mulig å få til dette på en god måte. De fleste ritt har vel strengt tatt få deltagere som ikke er opptatt av tiden? Er vel faktisk sånn at man i flere ritt kan melde seg på i trimklasse uten tid tagning (Er til og med mye billigere.). Og når ikke folk melder seg på der konkludere jeg med at det er pga at det ikke er tid tagning/konkurranse.

Feltkjøring vil alltid være litt "skummelt" så lenge alle skal frem (Er heldigvis ikke så mye av det i terrengritt. Men er jo aktuelt da det ofte er mest feltkjøring i de største terrengrittene.). Det som overrasker meg litt er at så mange vil frem, men få vil egentlig dra når det går over i mer "lang rekke"-kjøring. Det som kanskje kunne vært regulert i turklassene er hvordan sving og nedkjøringer skal tas. Kunne kanskje vært en regel som sa at man måtte holde plassen sin i sving og nedkjøringer pga egen og andres sikkerhet samt maks 2 i bredden, eller noe. Ville blitt litt mer forutsigbart i alle fall. Som en som ikke veier så mye opplever jeg ganske mange episoder der noen bruker tyngdekraften litt over evne og bare lar alt stå til når det er nedover men ikke gjør annet enn å lage litt klabb og babb når toget tar de igjen på flata/motbakkene. Opplevde til jo til og med tidligere i år at en litt "tung en" ved flere anledninger brukte sin fart for å dyttet meg frem for å taue når det flata ut med ordene: du gjør jo sånn en god jobb, og slapp seg inn bak hver gang (Heldigvis hang ikke han med så veldig lenge.).

Synes mange burde tenke på at det egentlig bare bare er eliten som får betalt for "å snike" på inner'n i sving eller ta en vanvittig forbikjøring i et dårlig/farlig spor.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: sveinaa] #1849525 02/09/2014 21:24
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa
Tror faktisk ikke det er mulig å få til dette på en god måte. De fleste ritt har vel strengt tatt få deltagere som ikke er opptatt av tiden? Er vel faktisk sånn at man i flere ritt kan melde seg på i trimklasse uten tid tagning (Er til og med mye billigere.). Og når ikke folk melder seg på der konkludere jeg med at det er pga at det ikke er tid tagning/konkurranse.

Feltkjøring vil alltid være litt "skummelt" så lenge alle skal frem (Er heldigvis ikke så mye av det i terrengritt. Men er jo aktuelt da det ofte er mest feltkjøring i de største terrengrittene.). Det som overrasker meg litt er at så mange vil frem, men få vil egentlig dra når det går over i mer "lang rekke"-kjøring. Det som kanskje kunne vært regulert i turklassene er hvordan sving og nedkjøringer skal tas. Kunne kanskje vært en regel som sa at man måtte holde plassen sin i sving og nedkjøringer pga egen og andres sikkerhet samt maks 2 i bredden, eller noe. Ville blitt litt mer forutsigbart i alle fall. Som en som ikke veier så mye opplever jeg ganske mange episoder der noen bruker tyngdekraften litt over evne og bare lar alt stå til når det er nedover men ikke gjør annet enn å lage litt klabb og babb når toget tar de igjen på flata/motbakkene. Opplevde til jo til og med tidligere i år at en litt "tung en" ved flere anledninger brukte sin fart for å dyttet meg frem for å taue når det flata ut med ordene: du gjør jo sånn en god jobb, og slapp seg inn bak hver gang (Heldigvis hang ikke han med så veldig lenge.).

Synes mange burde tenke på at det egentlig bare bare er eliten som får betalt for "å snike" på inner'n i sving eller ta en vanvittig forbikjøring i et dårlig/farlig spor.

Når man i turritt ikke klarer å få folk til å kjøre på riktig side av rundkjøringer, så tror jeg det blir vanskelig å regulere hvordan de skal kjøre bakker.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Dexter] #1849560 03/09/2014 01:55
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Hvorfor diskvalifiseres ikke de som sykler på feil side i rundkjøringer? De bryter reglene når de ikke følger trafikkreglene.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Dexter] #1849639 03/09/2014 07:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kan godt hende du har rett. Må jo si det er mange som følger regler og folkeskikk også. Er vel med dette som med mye annet et fåtall som ødelegger.

Hovedgrunnen til at folk jukser er jo at det ikke får konsekvenser. Hadde folk blitt disket over en lav sko ved uvettig kjøring hadde nok folk tenkt seg om.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1849714 03/09/2014 08:23
Dan Offline
More than words
More than words
Her kommer en brannfakkelteori om hvorfor nordmenn må ha tidtagning på turritt og hvorfor de må sykle hensynsløst både i ritt og på Tour de Finance:

Norsk idrett er folkelig. Norske idrettstjerner skal være "nabogutten og nabojenta". Alle kan bli like bra som som de beste og alle er født med ski på beina. Resultatet blir at folk ikke skjønner hvor mye talent som trengs for å få de ekstra 5% som skiller eliteutøvere fra ivrige mosjonærer. Litt som at folk ikke skjønner hvor liten sjansen er å vinne i Lotto når de ser at noen vinner hver uke. Dermed fortsetter folk som er ganske gode mosjonærer med en adferd som om de er veldig nære å bli eliteutøvere, selv om de selvfølgelig er fullstendig sjanseløse.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Dan] #1849741 03/09/2014 09:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er nok ikke bare de som mangler 5% som oppfører seg "rart". Det forplanter seg nedover også. Tror kanskje noen ville bremset litt om det ble opplyst at man ikke har forkjørsrett når man kommer bakfra selv om man sykler fortere. Er det ikke plass til å kjøre forbi kan man jo ikke presse seg forbi heller (I alle fall ikke om man har folkeskikk). Husker en sunmøring i Grenserittet som ble griseforbanna fordi folk ikke flytta seg når han kom syklende på svaberget og gauka. Problemet var bare at det var ikke mer plass i bredden. Allikevel skulle han forbi. Endte jo i kjent stil at han hektet noe lenger frem og falt over en annen sykkel/syklist.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1849918 03/09/2014 12:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men är det verkligen mer konkurranse instinkt i norge än i andra länder?

Mellan norge och sverige märker jag ingen skillnad. Det är ju för exempel inte så att svensarna går och småpratar och artigt släpper förbi varandra i första backen i vasaloppet.

TIdigare sökte jag på grand fondo ritt och då verkade det som att de ofta eller iallafall ibland också hade resultat lista och vinnare.

Min erfaring från andra länder är väl också att det konkurreras en massa på motionsnivå också i andra länder.

En sak jag tror kan vara en skillnad i norge är att det är rätt populärt att träna mycket så att det finns relativt många motionister som är i bra form.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1849939 03/09/2014 12:49
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Kan de ikke bare skjønne at vi vil konkurrere, selvom vi ikke har mastercup-nivået(eller nc) inne?

Problemet er at det ikke er noe mellom tur og mastercup. I mastercup er alle jevngode og trener 15 timer + i uka. Har du ikke nivået inne blir det en lang temoøkt.

Løsningen er enkel:

La de store, episke rittene være trim-ritt, slik de forsøker å få til med voss-geilo. Fokus på naturopplevelse og mestring. Turritt. Granfondo. Whatever.

Lag en cup med rankingsystem og flere avdelinger. Avdeling a kan være tilsvarende dagens mastercup. Så kan man ha en avdeling B og C i tillegg, for de som ikke er så gode. Kast aldersklasser på båten. Jeg vil sykle med jevngode folk, ikke jevngamle. Folk er gode til de er godt over 50.

Rittene i cupen har tre starter, en for hver avdeling og tilhørende SEPARATE resultatlister. Har man ikke startet sammen har man ikke kjørt samme ritt. Er man for god, må man rykke opp osv. Rankingen er jo i stor grad på plass med rittranking.

Dagens tur-starter er jo alle som ikke har MC-nivået inne, semiproffer, eks europamestere i terrengsykling og folk som er under 30. Ikke rart det kan bli litt kaotisk. Mye er gjort hvis du kan få skapt attraktive fellesstarter med jevngode folk.

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 03/09/2014 12:54.
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: tobiast] #1849946 03/09/2014 13:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Divisjons oppdeling ville vært en fin måte, tipper bare det vil kreve for mye administrasjon fra NCF og med bakgrunn i det ikke aktuelt.

Master kunne jo vært aktuelt om flere valgte å kjøre det isteden for tur, slik at det ble mer spredning (er vel til og med ranking??). Problemet per i dag er vel heller at de fleste er mer comfy med å kjøre noe annet enn aktivt-ritt (I grunn litt selvmotsigende om alle vil ha tid og plassering.).

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: tobiast] #1849969 03/09/2014 13:36
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: tobiast
Kan de ikke bare skjønne at vi vil konkurrere, selvom vi ikke har mastercup-nivået(eller nc) inne?

Problemet er at det ikke er noe mellom tur og mastercup. I mastercup er alle jevngode og trener 15 timer + i uka. Har du ikke nivået inne blir det en lang temoøkt.

Løsningen er enkel:

La de store, episke rittene være trim-ritt, slik de forsøker å få til med voss-geilo. Fokus på naturopplevelse og mestring. Turritt. Granfondo. Whatever.

Lag en cup med rankingsystem og flere avdelinger. Avdeling a kan være tilsvarende dagens mastercup. Så kan man ha en avdeling B og C i tillegg, for de som ikke er så gode. Kast aldersklasser på båten. Jeg vil sykle med jevngode folk, ikke jevngamle. Folk er gode til de er godt over 50.

Rittene i cupen har tre starter, en for hver avdeling og tilhørende SEPARATE resultatlister. Har man ikke startet sammen har man ikke kjørt samme ritt. Er man for god, må man rykke opp osv. Rankingen er jo i stor grad på plass med rittranking.

Dagens tur-starter er jo alle som ikke har MC-nivået inne, semiproffer, eks europamestere i terrengsykling og folk som er under 30. Ikke rart det kan bli litt kaotisk. Mye er gjort hvis du kan få skapt attraktive fellesstarter med jevngode folk.

Mvh
Tobias

mange er jo ikke interressert i å starte en ny sportskarriere med jevnlige konkurranser. man vil delta i ett eller to episke ritt som en stor utfordring og måle seg der. å sykle runder i en forstad er liksom ikke like givende som å sykle over fjelloverganger og langs fjorder.

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet, turrittene har jo puljestart og de som er opptatt av turen og de som vil "konkurrere" har jo minimalt med kontakt, iallefall i de turrittene jeg har vært med i. I bergen-voss har man jo både rekordpuljer og kosepuljer.
Hvis man tror resultatlistene kan skremme vekk folk, kan de jo bare gi valget under påmeldingen om man vil vises på listene eller ikke slik man har med turklasser og konkurranseklasser i f.eks. motbakkeløp

Redigert av peterpan; 03/09/2014 13:40.
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: Tenor] #1850049 03/09/2014 17:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det er ganske vanlig med doping i Gran Fondo-ritt i Italia og Spania og mange satser tilnærmet heltid på dette. Så at de er mindre ambisiøse i turritt i Sør-Europa er bare tull.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: sveinaa] #1850389 04/09/2014 08:19
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Divisjons oppdeling ville vært en fin måte, tipper bare det vil kreve for mye administrasjon fra NCF og med bakgrunn i det ikke aktuelt.

Master kunne jo vært aktuelt om flere valgte å kjøre det isteden for tur, slik at det ble mer spredning (er vel til og med ranking??). Problemet per i dag er vel heller at de fleste er mer comfy med å kjøre noe annet enn aktivt-ritt (I grunn litt selvmotsigende om alle vil ha tid og plassering.).

Det er ikke ranking i MC. Alle starter sammen, i aldersklasser.

Rankingsystemet er på plass. Det heter merida rittranking. Eneste som skal til er å innføre puljene og kaste aldersklassene.

-Tobias

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: sveinaa] #1850446 04/09/2014 09:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Problemet per i dag er vel heller at de fleste er mer comfy med å kjøre noe annet enn aktivt-ritt (I grunn litt selvmotsigende om alle vil ha tid og plassering.).

Det är väl i så fall namnet som är det enda som kanske är selvmotsigende. Som det är nu är det väl iallafall i terrengritt så att aktivt ritt = eliten och turrittets delen är for motionister som vill konkurrera och trim för de som inte vill konkurrera.

Sen är det väl också så att en hel del ritt välger att inte ha en aktiv klass för att det antagligen är lättare att arrangera ett turritt.

I birken måste man ju också kvalifesera sig för att köra det som ett aktivt ritt.

Det är ju också en del strul och pengar involverat i att köra aktiva ritt om man bara vill vara med på något enstaka ritt eller testa om det är något göy, klubb, lisence, klubklär kostar ju endel.

Så jag skjönner att folk välger att sykla turritt och tycker att det är synd at själva namnet på ett opplägg rätt ofta verkar komma in i disussioner om vad rittet ska handla om.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: tobiast] #1850471 04/09/2014 09:44
sveinaa Offline
More than words
More than words

Rankingsystemet er på plass. Det heter merida rittranking. Eneste som skal til er å innføre puljene og kaste aldersklassene.

-Tobias

Ja, jeg blandet. Rankingen vel bare for NC master. Tja, det er på plass sånn at man kan seede ut ifra det, og flere ritt gjør jo allerede det. En offisiell ranking i regi NCF hadde vel kanskje vært bedre.

Re: Bremse farten i norske turritt [Re: tobiast] #1850478 04/09/2014 09:48
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

-Tobias

Rittranking er glimrende for å holde oversikt over resultater, men som ranking fungerer det ikke godt nok til formålet du snakker om. Det er interessant og moro, gir skrytemuligheter og favner vidt og bredt, men det er noe annet.

For eksempel må et klassifiseringssystem være forutsigbart og algoritmen kjent og gjennomsiktig. I det hele må en klassifisering være spisset mot akkurat det.

Det er ikke helt opplagt at det er rett vei å gå heller. Moro å samle alle i en smørje for de som er unge og spreke, ikke fullt så opplagt moro for oss noe mindre unge å kives med en raus 30-åringer.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Bremse farten i norske turritt [Re: sveinaa] #1850479 04/09/2014 09:49
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

-Tobias

Ja, jeg blandet. Rankingen vel bare for NC master. Tja, det er på plass sånn at man kan seede ut ifra det, og flere ritt gjør jo allerede det. En offisiell ranking i regi NCF hadde vel kanskje vært bedre.

Problemet med rittene som ranker etter rittranking erat de har en felles resultatliste. Dette er helt meningsløst. Og en NCF-ranking er nok bedre, men gjerne backet av rittranking eller liknende. Jeg mener at man burde være i en divisjon en periode før man eventuelt rykker opp eller ned. Man er altså en Cat A rytter eller en Cat B rytter eller en Cat C rytter. Noe ala det de har i statene.

Mvh
Tobias

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support