29" og 38T hørtes fryktelig tungt ut. Funker sikkert knall på grus, men på lange klatringer på sti ville ihvertfall jeg blitt sliten.
Jeg har en allsidig Scott Genius 29" som er slanket ned mot Spark i vekt, og den brukes på alt fra stisykling til tekniske ritt. På sti bruker jeg 28T fremme, da har jeg lett nok gir i lange seige klatringer og går svært sjelden "tom" for tomme gir (tråkker greit opp til 35-38km/t uten å begynne å "spinne"). Syklet bergmannsrittet forrige helg og brukte da 32T fremme. Dette rittet har 60% sti, men også lange partier på grus og asfalt. Her følte jeg heller ikke at jeg manglet tyngre gir, men syntes enkelte klatringer ble noe seige og kunne tenkt meg ett lettere gir.)
Nå trenger du ikke å overvurdere hvor vanskelig det er å bytte drev. Fire skruer ut (mutter på baksida trengs ikke, da gjengene sitter i selve drevet) og fire skruer inn. For de fleste turene vet du sånn ca hvordan terrenget er. På birken er det lite knall-bratte og seige bakker så da kan du ha tunge gir for høy fart, og skal du sykle sti så kan du ha på lettere drev. Har du stort spenn i drev du bruker, må du bytte kjede også, men med hurtiglås er dette gjort på ett minutt.
Alt i alt, bruker man omtrent like lang tid på å bytte drev som å ta på seg sko og fylle vann før turen, så det trenger ikke nødvendigvis å være en showstopper?