Skoda Octavia har 590L baggasjeromsplass, hvis du legger til Pacline takboks får du i tillegg 430-480L med deg. Sykler på hengerfeste. Octavia har såvidt jeg husker større baggasjerom enn E-klassen og XC70. Ikke en bil som bringer frem gliset når man kjører, men så får man en god del penger igjen på bankkontoen som man kan bruke på andre morsomme ting. 5 års garanti, hvor man kan klage hvis noe går i stykker er nokså behagelig. Så slipper man å lære seg å mekke bil fordi man har kjøpt dyr eldre bil, så man får bruke tiden på noe som gir mer glede. Sykle, jogge, reise, sitte på sofaen etc.
Vennlig tips er å ta råd fra folk som har forelsket seg i en bil med en klype salt. Jeg har venner som "elsker" sin Range Rover/Discovery, xc90 og Q7/A6 etc. Men de blir i ganske dårlig humør når det er noe feil og ting koster en dyr sykkel/ferie, eller at det blir en lang prøve og feile periode i et forsøk på å fikse feilen.
Edit: Bagasjevolumet til E klassen som jeg hadde i hodet var sedan, 540L. Stasjonsvognutgaven har 695L.
Takk for tips. Jeg har en eldre octavia nå og bruker skiboks og hengerstativ til syklene. Det er greit, men skulle som nevnt hatt litt mer plass.
Får se hva jeg gjør. Etter å ha eid et par lanciaer og et par alfaer, er jeg ikke ukjent med problemstillingene du tar opp. Men da var jeg ung og hadde nok større akseptanse for at bilene ikke gikk enn jeg har nå.
Får kikke litt rundt og se hva jeg finner. Det er umulig å gå feil med octavia, men da kompromisser jeg med ønsket om mer plass. Dessuten - helt ny bil er ikke spesielt god butikk heller. Og i min bok er ikke en 4-5 år gammel bil som har gått 100k spesielt gammel.
Vi får se. Skal oppdatere tråden hvis jeg finner noe spennende.
Mvh
Tobias