Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger

RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger #1844734 26/08/2014 08:20
E
e.j.k Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Kjøpte en RS Pike RCT3 Solo Air her om dagen for å bytte ut FOX 34en som kom originalt på sykkelen. Ved montering viser det seg at Piken har en annen profil på gaffelkrona sammenliknet med FOXen slik at nedre del av headsettet ikke bygger nok til å få nødvendig avstand mellom head tuben og gaffelkrona - det gnisser ved belastning.
Ved montering så det knapt ut - etter et par turer så det rett og slett ugreit ut.
Med FOXen montert så passer den avrundede kanten fint inn under bunnen av head tuben.
Headset som står på sykkelen er Cane Creek Forty (zero stack)

RS Pike gaffelkrone - større diameter på base:

FOX 34 gaffelkrone - avrundet kant og mindre diameter:

Jeg lurer på om andre har vært borti samme problemstilling og funnet en god løsning?
I og med jeg har kappa styrerøret til samme lengde som FOXen (burde vel ikke gjort det) så vil det være begrenset hvor mye mer nedre del av headsettet kan bygge. Jeg behøver allikevel ikke mer enn et par mm for at det skal gå (tror jeg).

Hva tror dere? Må jeg:
- Skaffe nytt nedre lager? I så fall hvilket? Works lager har vært nevnt.
- Skaffe ny crown race som bygger noen mm mer?
- Frese til nedre del av head tuben for å få plass?
- Fase kanten på gaffelkrona så den får en kant (lik FOX sin) som går klar head tuben?
(Noen som vet om noen i Møre & Romsdal som har verktøy for slike jobber?)
- Andre gode forslag?

Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844778 26/08/2014 09:19
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har du crown race? (vet ikke hva det heter på norsk)

Edit. Beklager, leste ikke teksten godt nok. Se bort ifra spørsmålet.

Redigert av Paulus; 26/08/2014 09:20.
Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844817 26/08/2014 10:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
høres ut som brukerfeil...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844834 26/08/2014 10:22
L
Lilleirik Offline
Entusiast
Entusiast
L
Cane Creek 40 passer godt med Pike på min sykkel. Den har ZS44-EC49 headset.

Har du zero stack (eller integrert) nede? Det ser ikke ut slik på bildet men det kanskje ikke er av din sykkel?

Er det ZS41-IS52 du har? Meget rart at Cane Creek har et headset som ikke fungerer sammen med Pike, men kanskje ikke umulig.

Send en mail til Cane Creek

Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844858 26/08/2014 10:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Avstanden mellom krone og lagerbane er jo fiksa av en crownrace. At noe ligger rett mot krona høres ekstremt rart ut... så jeg heller mot brukerfeil også.

Får du til å vise bilder?
Ta av gaflene å vis hva du har montert?

Jeg har hørt om mangel på klaring mot "downtube" mellom forskjellige gafler, men aldri at krona tar borti ramma... med mindre man dropper crown race.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844866 26/08/2014 11:01
L
Lilleirik Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hvis det er slik at Cane Creek 40 hadde noen kompabilitetsproblemer med Pike burde det være meget godt dokumentert online

Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844870 26/08/2014 11:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvordan skal gaffelen kunne ta oppi styrerøret når det er et styrelager mellom?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: Lilleirik] #1844905 26/08/2014 11:37
E
e.j.k Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Jeg vet ikke eksakt modellbetegnelse på headsettet, dette står vel på lagerkoppene(?) men det er integrert både oppe og nede.

Her er bilder jeg har tatt:
Gaffelgniss
Head tube bunn

Når jeg byttet gaffel var jeg påpasselig med å montere alt i samme rekkefølge som det kom av, så ingen deler skal være utelatt. Crown race er på plass hvor den skal være.
Jeg monterte FOXen igjen etter at jeg oppdaget dette med Piken, og med den montert er alt bare velstand.

For meg ser det ut til at det nedre lageret sitter for langt inne til at crown race får gjort jobben sin når Piken er montert.
Skal fyre avårde en mail til Cane Creek.

Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844915 26/08/2014 11:45
HNK Offline
Besatt
Besatt
Kanskje sende en mail til Canyon også?
For meg ser det nesten ut som at det mangler noe i styrerøret på rammen som hadde fått lageret lenger ned mot crown racen.

Aldri sett dette problemet før. I utgangspunktet skal det aller meste av gaffelbytter være plug and play, med mindre du har en sær specialized variant av en dempergaffel.

Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844937 26/08/2014 12:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: e.j.k
Jeg vet ikke eksakt modellbetegnelse på headsettet, dette står vel på lagerkoppene(?) men det er integrert både oppe og nede.

Her er bilder jeg har tatt:
Gaffelgniss
Head tube bunn

Når jeg byttet gaffel var jeg påpasselig med å montere alt i samme rekkefølge som det kom av, så ingen deler skal være utelatt. Crown race er på plass hvor den skal være.
Jeg monterte FOXen igjen etter at jeg oppdaget dette med Piken, og med den montert er alt bare velstand.

For meg ser det ut til at det nedre lageret sitter for langt inne til at crown race får gjort jobben sin når Piken er montert.
Skal fyre avårde en mail til Cane Creek.

Ser hva du mener. Har bare ALDRI sett det der før.
Merkelig.

Veldig spent på svaret fra Canyon og Canecreek.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: HNK] #1844938 26/08/2014 12:02
E
e.j.k Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Har sendt et par mailer til Canyon, men får ingen respons derfra (ikke bekreftelsesmail engang) - de er sannsynligvis dypt inne i en Eurobike-psykose nå om dagen..

Har sendt mail til Cane Creek, forhåpentligvis svarer de raskt ICON_SMILE

Er det "lov" å putte spacere mellom krone/crown race for å bygge opp litt?

Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1844970 26/08/2014 12:26
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Det nedre lageret ser jo ut til å sitte ganske så langt oppe i ramma? Var borti noe lignende da jeg skulle ha styrelager til en rrræææser, det var først da jeg ble klar over at integrerte styrelager kommer i en hel del utgaver innenfor samme dimensjon, dvs forskjellig "høyde" på lagerne. Prøv å se om du finner et høyere lager å putte i ramma, så funker det nok.

Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: e.j.k] #1845132 26/08/2014 15:53
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E
http://www.trailscotland.co.uk/forums/vi...1d214c6f5041f30

en som har hatt samme problem med en Canyon Strive 2012 i hvert fall. Ser ut som han fikk nytt lager i bunn og det fiksa problemet

Re: RockShox Pike / Canyon Strive AL - gnisninger [Re: epsilone6] #1845456 27/08/2014 07:29
E
e.j.k Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Se der ja. Jeg har ikke sjekket om det nedre lageret er løst og kan tas ut, men å bytte til et lager som bygger mer i høyden ville jo absolutt hjulpet på.

Tilbakemeldingen jeg har fått fra Cane Creek sier imidlertid at det ikke går - finner dette noe merkelig:
"Thanks for your question. In this case, there is not much that we can do as this is an integrated style head tube (on the bottom at least) and the bearing depth is controlled by the manufacturer of the frame and not us. I'd wait to hear back from Canyon to see if they have any solutions, but you may have an incompatible frame/fork combination."

Incompatible er den jo ikke, der er mange andre som har byttet til Pike. Får se om Canyon kommer tilbake med noe vettugt..

Moderator  support