Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innredning av treningsrom på jobb

Innredning av treningsrom på jobb #1844597 25/08/2014 21:25
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har blitt med i en liten gruppe som skal se på mulighetene til å innrede et flerbruksrom vi har i kjelleren til å bli mer interessant som treningsrom.

Rommet er et ganske stort rom med grei parkett for treningsformål og speil på vegger, men med lite utstyr bortsett fra noen aerobic-step-benker per i dag. I og med at rommet skal benyttes til flere ting, er det viktig at utstyr i stor grad kan ryddes vekk, selv om det vil være mulighet til å ha noe utstyr stående ute i kanten av rommet og i noen av hjørnene.

Foreløpige tanker om utstyr er å få hengt opp noen kroker i taket for slynger, som kan gi mulighet til allsidig trening og i tillegg vil være lettvint å rydde vekk. Jeg har også mulighet til å donere noen boksesekker som kan henges opp, men disse er litt tyngre å løfte ned og rydde bort, så det kan kanskje være aktuelt med en i et hjørne. Jeg la også fram ønske om å anskaffe noen puslespillmatter, da jeg synes dette er lett å legge ut, og gir muligheter til å kjøre endel typer trening som kan være litt hardt å kjøre rett på parkettgulv. Selv liker jeg å ta noen økter med litt kampsportrelaterte ting, der man gjerne kjører litt ruller og fall, men matter av denne typen er også fint for å kjøre styrkeøvelser og tøyeøvelser på gulvet uten å sitte rett på hard parkett.

I tillegg er det kommet forslag om romaskin i det ene hjørnet, samt forslag om noe slags multigym, noe jeg personlig er litt skeptisk til, da sånne multigymmaskiner ofte gir mulighet til å gjøre 20 øvelser halvdårlig.

Er det noen som har vært med på tilsvarende prosjekter, og har noen innspill eller gode ideer å komme med? Det finnes jo også firma som kan ta på seg å designe slikt som dette, en kompis som jobber på et nabobygg benyttet seg av Beach Mountain for å innrede deres rom, som i større grad baseer seg på fast framstående utstyr, og dermed sto litt friere for å sette inn permanent utstyr. Det kan nok være aktuelt å ta kontakt med proffer som kan dette for oss også, men foreløpig er vi litt på idemyldringsstadiet.

Redigert av perbl; 25/08/2014 21:25.

Per B.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844620 25/08/2014 22:15
Freakout Offline
Veteran
Veteran

Med et knebøystativ får du trent hele kroppen. Militærpress, knebøy, markløft, rykk, frivending og stangroing f. eks. Legger du til en liten benk hvor du kan justere vinkelen på ryggen, kan du kjøre benkpress og skråbenk også.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: Freakout] #1844652 26/08/2014 06:08
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Knebøystativ er et veldig bra forslag ja, det kommer nok til å stå på forslagslista.

Per B.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844656 26/08/2014 06:15
Espen J Offline
Besatt
Besatt
På treningsrommet der jeg jobber henger det en del plansjer fra bedriftshelsetjenesten med ulike styrkeøvelser og tøyeøvelser, kan sikkert være greit å få tak i for å veilede uinvidde, og med det samme man snakker med dem er det jo bare å høre etter om de har noe anbefalinger på utstyr fra deres ståsted (tipper de kommer til å si slynger forsåvidt)

Trønder osv
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: Espen J] #1844675 26/08/2014 06:49
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Min erfaring fra en arbeidsplass med 300+ ansatte og et gammelt men greit trimrom er:

mest brukt:
sånn stativ som det er bilde av lenger oppe i tråden
løsvekter/hantler eller hva de nå heter
noen få benker til bruk med løsvekter
tredemøllene
løse matter til tøying, div trening (uten puslespillfunksjon)

minst brukt
boksesekken
div fancy multiapparater (krever vedlikehold, krever kunnskap om bruk)
ribbevegger

Savnet:
slynger a la redcord (vi hadde en, den var populær)

Sandsekk/boksesekk kan monteres mot et hjørne, og trekkes mot hjørnet med et tau når den ikke er bruk.

Stor nok garderobe (kanskje dere har det allerede).Greie regler om når det er ok å bruke rommet, hos oss var det en økende andel som brukte tid på dagtid for så å jobbe lengre. Fint for de fleste. Jeg syns det var ok å ha anedning til 10-20 min slyngetrening/tøying når det behovet var størst.

Bjørn

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844678 26/08/2014 06:53
progres Offline
Besatt
Besatt
HVa med å installere en fortius rulle, projektor med storskjerm har dere sikkert - - - - og kjøre RLV ?

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: BjornS] #1844712 26/08/2014 08:00
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Rommet er allerede til en viss grad benyttet til trening, og vi har kurante garderober og badstu allerede.

Boksesekk er ikke noe jeg innbiller meg er for alle nei, det var mest et egoistisk forslag for å få brukt utstyr jeg ikke har plass til å bruke i toromsen min for tida ICON_SMILE

Fint å få litt inputs fra noen som alt har samlet litt data om bruksmønstre. Angående matter så blir det nok begge deler, vi har alt endel løse matter liggende der. Men det som er fint med puslespillmatter er at man fort kan lage noen kvadratmeter sammenhengende underlag for å bevege seg litt på uten at mattene glir fra hverandre. Tredemølle er jeg usikker på om vi vil ha plass til, hvertfall hvis vi også skal kjøpe inn noen stativ og en romaskin, jeg vet det andre rommet jeg nevnte har tredemølle installert, så vi får se hvor stor plass en skikkelig en tar.

Redigert av perbl; 26/08/2014 08:02.

Per B.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: progres] #1844715 26/08/2014 08:01
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: progres
HVa med å installere en fortius rulle, projektor med storskjerm har dere sikkert - - - - og kjøre RLV ?

Jeg har faktisk en Fortius til overs jeg ikke bruker særlig sjøl, forsøket på å selge den billig her på forumet fikk ikke all verdens mottak heller, så kanskje jeg skal donere denne ICON_SMILE

Per B.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844723 26/08/2014 08:09
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Fasit:

Div manualer som stables på et stativ langs veggen (minst opp til 30 kg), knebøystativ, benkpress (kan evt kombineres med knebøystativ), presstenger og vektskiver.
To benker med justerbar vinkel. Løpe mølle og romaskin (kun Consept 2 er godkjent :-). En trinsemaskin som kan bytte på oppe og ned, slik at man kan trene nedtrekk og tricpes og evt kjøre noen biceps øvelser. Trenger også noen matter og medisinballer, og gjerne en Redcord.

Da har du alt du trenger, bortsett fra olje, til å stille i body building.

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: Dexter] #1844727 26/08/2014 08:12
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Dexter
Fasit:

Div manualer som stables på et stativ langs veggen (minst opp til 30 kg), knebøystativ, benkpress (kan evt kombineres med knebøystativ), presstenger og vektskiver.
To benker med justerbar vinkel. Løpe mølle og romaskin (kun Consept 2 er godkjent :-). En trinsemaskin som kan bytte på oppe og ned, slik at man kan trene nedtrekk og tricpes og evt kjøre noen biceps øvelser. Trenger også noen matter og medisinballer, og gjerne en Redcord.

Da har du alt du trenger, bortsett fra olje, til å stille i body building.

Dette høres ut som det jeg ser for meg ja. Jeg sikler litt på å skaffe et par kettlebells i tillegg, men det er kanskje litt risky å ha i et sånt rom der folk fort kan finne på å bruke dem litt feil, usikker på om det holder med en disclaimer ICON_SMILE . Men feiltrening kan man jo gjøre med det meste av frivekter da...

Per B.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844729 26/08/2014 08:14
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Mitt ønskestudio:
- slynger
- knebøystativ, som nevnt over
- vekter for markløft - kommer delvis under forrige punkt mtp. utstyr
- nedtrekksapparat, helst typen som er fastmontert på vegg/ fra tak hvor man bruker egen kroppsvekt til å trekke seg opp
- dips-stativ (en monsterøvelse i mine øyne)
- step-benker
- sånne store baller
- div løsvekter, hvis plass
- romaskin
- Bråsterk ICON_SMILE (sjekk Google)

Puslespillmatter er et must! Særlig ift. friksjon når man bruker slynger.
Multimaskiner må man bare legge ned veto mot. Slynger er den perfekte multimaskin. Kanskje litt høyere prøveterskel, men det er jo bare å vise hvordan det brukes.

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: eirikbk] #1844732 26/08/2014 08:18
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: eirikbk

Godt poeng! Jeg lette litt etter gode argumenter for å få kjøpe sånne, selv har jeg mest lyst på i tilfelle jeg skulle finne på å rulle litt med andre lekeslåssende folk. Men for slyngebruk er det veldig greit å ha en liten flate man kan bevege seg litt i flere retninger på ja.

Er forresten bråsterken så relevant hvis man har slynger? Kan jo få kjørt en rekke triceps og overkroppsøvelser i slyngene og? Ganske mange år siden jeg har brukt en bråsterk, så husker ikke helt hva jeg syntes om treningsutbyttet på den ICON_SMILE

Redigert av perbl; 26/08/2014 08:20.

Per B.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844733 26/08/2014 08:18
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
stressless stor flatskjerm, blueray spiller å tappekran. skilt på døra. Treningsrom

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: eirikbk] #1844735 26/08/2014 08:21
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: eirikbk
Mitt ønskestudio:
- slynger
- knebøystativ, som nevnt over
- vekter for markløft - kommer delvis under forrige punkt mtp. utstyr
- nedtrekksapparat, helst typen som er fastmontert på vegg/ fra tak hvor man bruker egen kroppsvekt til å trekke seg opp
- dips-stativ (en monsterøvelse i mine øyne)
- step-benker
- sånne store baller
- div løsvekter, hvis plass
- romaskin
- Bråsterk ICON_SMILE (sjekk Google)

Multimaskiner må man bare legge ned veto mot. Slynger er den perfekte multimaskin. Kanskje litt høyere prøveterskel, men det er jo bare å vise hvordan det brukes.

Min erfaring er at øvelser med sin egen kropp som motstand (kroppshevinger, bråsterk, pushups etc) er for viderekommende, og vil ikke trekke folk ned i kjelleren. Det er fantastisk trening, men ikke for alle. Det er lettere å hive seg over vektene da tror jeg.

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844750 26/08/2014 08:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hos oss er det helt klart tredemøllene som er mest populære.

.. også kalt 3D-mølle .. ho ho

Redigert av Tex; 26/08/2014 08:43.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844755 26/08/2014 08:54
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Tror et drømmetreningsrom for min del ville inneholdt et campusboard, selv om jeg ikke driver med klatring eller har fysikken for det. Men det er noe tilfredsstillende med å ta hangups med stadig mindre grep. Det blir kansje ikke mye brukt, men montert over en dørkarm så tar det heller ikke opp noe plass.

Trønder osv
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: Espen J] #1844776 26/08/2014 09:17
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Espen J
Tror et drømmetreningsrom for min del ville inneholdt et campusboard, selv om jeg ikke driver med klatring eller har fysikken for det. Men det er noe tilfredsstillende med å ta hangups med stadig mindre grep. Det blir kansje ikke mye brukt, men montert over en dørkarm så tar det heller ikke opp noe plass.

En treningsbjelke kunne nok gjort seg ja, men har litt tvil om hvor mye den vil appellere til bredden. Har uansett tilgang til slike i klatrehallen jeg normalt klatrer, så ikke det store savnet for meg. Jeg tror også det er litt dårlig med plasser å henge den opp. Vi får se hvor mye penger vi klarer å anskaffe til innredningen ICON_SMILE

Per B.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844787 26/08/2014 09:31
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Stativ, Eleiko-stang og Eleiko-bumpers. En plattform er veldig bra. En stor en, hvor det kan markes og bøyes samtidig, uten spisse albuer. Treningsstengene er vel nesten halve prisen av konkurransestengene. Forskjellen ligger mye i kalibreringskravene. Begge har kulelagre, som varer evig. Blir litt karbo vs top alu-ramme. En handletur over grensen, bør kunne få ned innkjøpspris. Ofte litt høge fraktkost på slike 25kg plater :p, sånn i forhold til volum ICON_LAUGH

Bumpers er bra for alle parter. Også eier av lokalet. Fins ok rimeligere varianter enn Eleiko. Pendlay skal være greie for nesten halve prisen. Bumpers med hulrom, slike med "håndtak", knekker veldig fort, og er egentlig ikke bumpers, utenom at de også er gummibelagte. De klassiske holder i det uendelige. Et lokal jeg trener i, som jeg etter 20 år utenbys oppdaga at de jaggu med hadde stort sett samme skiver som før jeg flytta. Den første pulja med eleiko-bumpers og plater, ble kjøpt inn rundt 1965, ble jeg fortalt.

Blir vel hyling om det ikke også er benkpress der. Også skal vel damene ha noe step-maskin, sykkel eller slikt.

KISS, uten at det funker. Det er som med sykling, det er maskinen bak som betyr noe. Bare det at rekrutteringen blir ikke den helt store, når folk kommer inn i et rom med en plattform, et stativ, noen stenger og plater. Ja da står de vel og klør seg i huet i 10 min og lurer på hva de skal gjøre og kjøre, mens de leter etter step-maskinen, og så går de ut igjen ICON_SMILE

Redigert av Abit; 26/08/2014 09:38.
Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844807 26/08/2014 09:59
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: perbl
Jeg lette litt etter gode argumenter for å få kjøpe sånne, selv har jeg mest lyst på i tilfelle jeg skulle finne på å rulle litt med andre lekeslåssende folk. Men for slyngebruk er det veldig greit å ha en liten flate man kan bevege seg litt i flere retninger på ja.

Er forresten bråsterken så relevant hvis man har slynger? Kan jo få kjørt en rekke triceps og overkroppsøvelser i slyngene og? Ganske mange år siden jeg har brukt en bråsterk, så husker ikke helt hva jeg syntes om treningsutbyttet på den ICON_SMILE

Sånne matter burde vært en selvfølge å ha over hele gulvet, i mine øyne. Særlig når vekter og ting og tang legges ned + at folk gjør div. øvelser på gulvet. Dessuten er det støydempende. Det hjelper lite å ha et par kvm under en slynge hvis denne sklir mot parketten. Hvis dine kolleger ikke ser argumentene, har du egentlig havnet i en gruppe som ikke har filla peiling ICON_SMILE

Tja, bråsterk og slynge er litt "same, same, but different". Jeg har egentlig bare brukt bråsterken til å trene stakestyrke. Man kan jo også trene denne øvelsen i en slynge, men føler at man da ikke får med seg den siste delen av bevegelsen. Bråsterken gir på enkelte øvelser motstand i 180 graders bevegelse (hvis det gav mening).

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: Dexter] #1844808 26/08/2014 10:03
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dexter

Min erfaring er at øvelser med sin egen kropp som motstand (kroppshevinger, bråsterk, pushups etc) er for viderekommende, og vil ikke trekke folk ned i kjelleren. Det er fantastisk trening, men ikke for alle. Det er lettere å hive seg over vektene da tror jeg.

Hvis man på en positiv måte kan overbevise noen at det er bedre å håndtere sin egen kropp (med bedre kontroll på egen kropp som resultat), enn å løfte en stang med vekter, tror jeg de fleste er enige, om ikke målet er å bli sterkest mulig.

weights vs bodyweight exercises

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1844919 26/08/2014 11:50
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
To hantelserier, en 1-10 kg og en 10-40 kg
Kettlebells
Stang til pull-ups/chins.
Dipsstativ - gjerne i kombinasjon med et hvor man kan gjøre mageøvelser.
Frittstående vektstang til markløft.
EZ-stang til armtrening.
Knebøystativ med mulighet til sikring/powerrack (ala noe slikt - http://www.mobech.no/styrketrening/treningsstativer/power-racks/powerline-power-rack.html)
Benkpress stativ.
Vektskiver
Frittstående benker.
Matter.
Romaskin Concept 2.
Tredemølle.
Slynge.

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1845105 26/08/2014 14:53
S
SnorreSprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Mange veldig gode forslag til utstyr her! Viktig å kartlegge hva folk ønsker. Vi har utstyr fra Exer fitness, et Trondheimsfirma. Treningsapperatene vi har er skrot, etter min mening, men det tror jeg skyldes kompetansen og budsjettet til de som sto for innkjøpet. Men de blir likevel brukt. Tror Exer kan levere kvalitetsgreier også, uten at jeg har sjekket. Damene er stort sett fornøyde om de får en yogamatte, en ball og noen strikk

Re: Innredning av treningsrom på jobb [Re: perbl] #1845117 26/08/2014 15:13
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sånn knebøystativ/bur med mye vekter er et must. En god tredemølle blir mye brukt.
Syklene vi har blir aldri brukt..
Benkpress er seff gull.
Stereo må du ha, og vanndispenser.

Moderator  support