Allerede nå har vel flere lagt inn ordre på neste års leketøy, så ny tråd er vel på sin plass? Her er mitt valg (kanskje ikke alene om det...) Canyon Spectral AL 7.0 EX. Smalt inn bestilling etter ca. 5 sek latenstid når jeg så den, rakk nesten ikke å lese leste utstyrslisten, men den er jo latterlig bra til prisen også...
Jeg satser på det Kristian, gleder meg som en unge før julaften nå. Eneste nedturen blir DrammEnduro på en tilårskommen specialized stumpjumper, siden Fuel EX'en er solgt. Men det blir nok ikke mindre gøy av den grunn
Får vel poste denne igjen, den er jo 2015-modell, selv om 2016-modellene sikkert lanseres på vårparten neste år.
Så langt har det vært altfor lite 2014-bruk, har ikke sykla sti på en måned nå grunnet et håndledd som sakte men sikkert blir bedre, men fortsatt ikke er helt klart for å kjøre sykkelen så hardt som den bør kjøres. Det var jævlig morsomt helt fram til jeg fløy over styret og træsjet håndledd og kne Den ser pen ut på veggen i det minste!
Ikke akkurat en 2015-modell, men fikk tak i en billig overliggerramme av Salsa Horsethief. Chainstay på lengde med en leddbuss, men du og du så flink jeg blir til å kjøre rett fram.
Illustrasjonsbilde: Bortsett fra at den ikke blir sånn i det hele tatt da jeg skal ha 140mm RS-gaffel, singleoppsett, skikkelige dekk, et stem som ikke er et av verdens lengste og jeg hadde neimen ikke tenkt meg damesete heller!
Sitter å sikler selv, men lurer da litt på følgende... hvorfor går derer for AL og hvorfor 27,5" istedet for carbon og 29" ?
Spør bare av ren nysjerrighet
For min del er det bæng for d bøkk. I tillegg er jeg som entusiast (ikke wanna be-pro) mer komfortabel med alu som materiale da jeg enkelt ser tingenes tilstand på en aluramme etter sesongens obligatoriske klønetryn. Jeg ser heller ikke hvilke fordeler en karbonramme gir meg på mitt nivå som er verdt den ekstra invisteringen, foruten skrytefaktoren ovenfor de som ikke har peiling. En evt vektbesparelse kan med fordel heller gjøres ved reduksjon av biopren-polstring. 27,5" fordi jeg slenger meg på hypen. Jeg har også overbevist meg selv om at 27,5 er hakket mer lekent enn 29 og gir meg hakket mer flyt på kongerikets røtter og steiner sammenlignet med 26.
Den Nomaden i helsort var snasen Perbl. Grunnen til overgang fra 29 til 27,5 er for min del at jeg falt totalt for spectralen i helsort, samt at det ikke blir feil med litt mer vandring enn 120mm 29" når hovedmengden ritt er enduroritt.. Grunnen til alu har, som Howard er inne på, noe med hva man får igjen for pengene samtidig som jeg ikke ser store fordeler med carbon til mitt bruk.
Den Nomaden i helsort var snasen Perbl. Grunnen til overgang fra 29 til 27,5 er for min del at jeg falt totalt for spectralen i helsort, samt at det ikke blir feil med litt mer vandring enn 120mm 29" når hovedmengden ritt er enduroritt.. Grunnen til alu har, som Howard er inne på, noe med hva man får igjen for pengene samtidig som jeg ikke ser store fordeler med carbon til mitt bruk.
Hadde garantert klart meg med alu jeg og, men av en eller annen grunn falt jeg for Nomaden. Totalt overkill på mange vis, men det er ganske kult å ha en sykkel som er nesten halvkiloen lettere enn den gamle Canyonen min, men samtidig er så mye råere på alle vis.
Ny Canyon ble utelukka da alle de interessante modellene ble utsolgt i large tidlig på året.
Jeg skal bygge Stiv SS av den gamle HeiHei'en og hnnnnnnngggge på den for å få opp teknikk, kondis og beinstyrke igjen. (Den var først retro-stisykkel i 2007, så grus-asfalt-racer i 2008-2011, så delesykkel i 2012-2014 men fortjener en verdig alderdom).
Og resutaurere/oppgradere Cove Hummeren for lange koseturer. Den er på sesong 11 nå.
Om ryggen krever ny FS-sofa i tillegg blir det enten en Ghost AMR 6575 med 27.5 hvis jeg går for enkel hyllevare og bæng for bøkk,
eller en sjølspekka Cove Hustler 27.5 hvis jeg havner på kjøret igjen.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Da ble det brått litt endringer i planene for min del. Gikk på et abstinensdrevet spontan kjøp av en 2014 Cube stereo140 HPC PRO. Litt frem og tilbake, men hadde litt 29" deler liggende bla. en Pike DPA 150/120mm. Den gjør seg godt på sykkelen, selv om 120mm innstillingen nesten er overflødig..
Takk for det, kjempe fornøyd med denne. Det er et 60mm Pro Tharsis stem og et alt for tungt styre på 800mm på nå. Satt opp for #enduro til helgen Kommer til å bli et raceface sixc styre etterhvert.