Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk

Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk #1843947 25/08/2014 07:57
Sykkel-Erik Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg lurer på hvilke erfaringer folket har med tanke på driftskvalitet og slitestyrke når det gjelder slitedeler i drivverket:
- Er girene raskere, mer stillegående og/eller mer presise når man har top end kassett og kjede?
- Er det sånn at man betaler for vektbesparelse, men straffes med mindre slitestyrke når man velger fra toppen?

Bakgrunnsinfo:

Kassetter: Hvis man ser på Shimano (105, Ultegra, Dura Ace), SRAM (Rival, Force, Red) og Campagnolo (Chorus, Record, Super Record) kan man spare inn 40-80 gram på å kjøpe den letteste kassetten vs den tyngste. Prismessig er imidlertid forskjellen 800-1.500 kroner mellom billigste og dyreste kassett, avhengig av hvilken produsent man ser på.

Med kjeder er det ikke like ekstremt: Man kan spare inn 20-50 gram på å kjøpe det letteste vs det tyngste kjedet, mens det prismessig typisk er 50-100 kroner mellom billigste og dyreste kjede, igjen avhengig av produsent.

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1843961 25/08/2014 08:11
shakudu Offline
Entusiast
Entusiast
Fra Rival til Force sparer du 100 gram. Force til Red sparer du totalt 150 gram (ca tall fra diverse tester).
Prisene er hhv 490,90 €, 849,90 € og 1.459,90 € (Bike24.com)

Så får man jo selv avgjøre om det er verdt å betale nesten 1000 € for å spare 250 gram.
Selv oppgraderte jeg Rival med en brukt RED gruppe og angrer lite ICON_SMILE

Man betaler MYE for de siste grammene. Hva er det som slites på en gruppe? Kassett, drev og kjede? Kjede koster ikke all verden og bytter man årlig og er nøye med vask så holder resten seg bra (har jeg hørt, sykler ikke nok til at jeg har opplevd at en kassett må byttes i hele mitt liv).

Redigert av shakudu; 25/08/2014 08:17.
Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1843984 25/08/2014 08:27
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det er lov å synse litt omkring spørsmålene dine, så har jeg følgende å komme med, med min erfaring fra Shimano:
Sitat: Sykkel-Erik
- Er girene raskere, mer stillegående og/eller mer presise når man har top end kassett og kjede?
Når du sammenligner (moderne utgaver av) 105->DA så er det ikke nevneverdig forskjell.

Sitat: Sykkel-Erik
- Er det sånn at man betaler for vektbesparelse, men straffes med mindre slitestyrke når man velger fra toppen?
Jeg har ingen erfaring med at slitestyrken er vesentlig forskjellig - men ut fra vektforskjellen kan en anta/tro at de lettere komponentene nødvendigvis er noe skjørere - kanskje de lettere vil kunne gå i stykker ved en velt?
Men nå er jo ikke kjede og kassett noe som "går istykker" ved en velt, så dette spiller nok liten rolle.

De ulike kjedene til Shimano (105-DA) tror jeg sannelig er mye samme ulla, med litt mer jålete innpakning og/eller sluttfinish. Jeg tar ingen sjanser og legger meg stort sett på midterste nivå (Ultegra), fungerer mer enn godt nok, og prisforskjellen er ikke akkurat vesentlig på denne komponenten.
Av kassetter gjør jeg det samme - kjøper Ultegra - tar meg "råd" til den lille vektbesparelsen, men prisen på DA synes jeg er for drøy.

Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1843985 25/08/2014 08:29
Sykkel-Erik Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Litt av grunnen til at jeg spør er at mens hendler, bremser og til en viss grad girskiftere og krank slites veldig lite, men det er kjede og kassett som får gjennomgå. Har man Dura Ace, Red eller Super Record kan det fort bli en kostbar affære å jevnlig skifte ut både kassett og kjede - og vektforskjellen er minimal.

Dersom girskiftingen fungerer tilnærmet like bra med de nest- eller tredje beste alternativene er det derfor interessant å vite om man får flere eller færre kilometer ut av billigere slitedeler. ICON_SMILE

Medlem av Tryvann CK
Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1843987 25/08/2014 08:30
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Hvor ofte anser du at det er nødvendig å bytte kassett?

Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1844000 25/08/2014 08:38
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har latt meg fortelle (har ikke utfordret dette) at dersom man bytter kjedet før det har oppnådd mer enn 0,75% strekk, så kan man bruke samme kassetten på 4-5 kjeder (kanskje lenger også?)
Jeg forholder meg til det, og bytter kjede når det ligger mellom 0,5 og 0,75% (måles raskt med en enkel og billig dings), og bytter så kassett etter rundt 4-5 kjeder. Normalt (med min bruk) har jeg da kassetten i 4-5 år.

Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1844008 25/08/2014 08:44
Sykkel-Erik Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har egentlig vært for sløv med å sjekke kassett og kjede, så jeg har ukritisk satt på nytt kjede og kassett ved sesongstart hvert år.

Da jeg sjekket strekk på 105-kjedet på pendler-/grovbrukssykkelen i helga, så jeg imidlertid at det var strukket mer enn 0,75% - etter 4.000 km sykling, halvparten med en 40 kg tung sykkelvogn.

Fra hva jeg har fått med meg bør det gå med 3-4 kjeder per kassett, som fort tilsvarer ny kassett hver 1-2 sesonger.

Hører gjerne andres erfaringer!

Medlem av Tryvann CK
Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1844009 25/08/2014 08:45
shakudu Offline
Entusiast
Entusiast
Om du får fler eller færre km avhenger av hvilken produsent og hvilket produkt. Tror ikke det fins en fasit som sier ja eller nei på dette.

Personlig tror jeg at hvis du ikke er særdeles aktiv og ikke slørver med vedlikehold er spørsmålet kun av akademisk interesse og utbytte av andre grunner enn slitasje vil forekomme ICON_SMILE

Redigert av shakudu; 25/08/2014 08:46.
Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1844032 25/08/2014 09:17
Panda Offline
Besatt
Besatt
"bytter så kassett etter rundt 4-5 kjeder. Normalt (med min bruk) har jeg da kassetten i 4-5 år."

Det samsvarer bra med erfaringen min.
Jeg har SRAM Red kassette og Force kjede. Så langt har Red kassetten holdt i 2,5 sesong og ser like bra ut, så den kommer jeg til å kjøre med i starten av 2015 også.
Bytter kjede 2 gange ila. sesongen.
1 sesong på sommerracersykkel = 7000 km

Trener aldri i regnvær, så det hjelper på å minimere slitasjen. Har bare blitt noen ritt i regn.

Dvs med 2 gange kjedeskift ila. sesongen holder kassetten min i 3 sesonger.

Re: Driftskvalitet og slitestyrke på div drivverk [Re: Sykkel-Erik] #1844289 25/08/2014 12:49
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Min sammenligning av 2-3 år gammelt 105/DA:

Funksjonsmessig ikke så veldig forskjellig men DA er noe mer presist, særlig fremskifteren. DA har en bedre krank.

Slitestyrke på deler er likt bortsett fra at DA kassetten har noe titan som slites litt raskere, har selv byttet til Ultegra på treningshjul.

DA er endel lettere.

Nå skal jeg legge til at jeg kanskje har en av de relativt sett dårligste DA gruppene (7900) sånn funksjonelt sett.

Er DA verd det: Ikke for meg, men regnestykket er kanskje anderledes med de siste gruppene.

Moderator  support, Valentino