kjøp brukt på forumet.
det du trenger er;
helhjelm (must) + det andre beskyttelsesutstyret du selv vil bruke; anbefaler kne+rustning+nakkekrage
sykkel: jeg vil anbefale deg å spare litt til og kjøpe en noe dyrere sykkel. Du får sykt mye sykkel for pengene om du dobler budsjettet ditt, som mens kanskje det er et stort sprang, er noe jeg tror du vil ende opp med å spare penger på det på sikt. Du får da antakeligvis en lettere sykkel med bedre geo, jevnt over bedre deler og viktigst - den er i bedre stand, så du slipper å måtte bruke en masse penger på å bytte slitte deler. Mer moderne vinkler og lavere vekt vil og bety at sykkelen er vesentlig lettere å lære på, spesielt siden du som gammel trialrøver nok fort vil få god sykkelkontroll. Nå kommer det selvsagt i hvilke grad du er opptatt av utstyr vs er i stand til å ha det gøy samme hva du sykler på. Om du er i sistnevnte kategori er det flaks for deg og det meste vil fungere fint

de aller fleste utforsykler på markedet i dag er veldig gode; dvs gode oppheng og gode vinkler. Sykler du kan vurdere er blant annet nyeste generasjon scott gambler, morewood makulu, trek sine session sykler, eller lapierre sine dh sykler. Både Kona, Spesh og flere andre merker leverer dog meget gode sykler, så se litt rundt og fin ut hvilke du får lyst på og liker, så er det lettere å anbefale deg noen fra en slik liste. Alt dette er gode sykler som har veldokumenterte løsninger som fungerer godt.
sykler jeg ikke ville anbefalt:
gamle rocky mountain sykler (veldig tunge rammer=tung sykkel)
første generasjons gambler (tunge rammer med noe kort geometri)
mongoose (billig, men noe ukurant oppheng/geo - dog potensielt fin startsykkel pga pris)
det er forresten massiv forskjell på en minidh-sykkel og en fullblods sak, som er greit å ha i bakhodet om du begynner å se på 6tommere. Om du vil ha en ren utforsykkel - kjøp det.
så lenge den tekniske standen er ok er det vanskelig å kjøpe seg helt bort.