Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel!

Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! #1843813 24/08/2014 23:38
A
al3x Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei!

Har tengt og hive meg rundt og starte med DH sykling.
Har lite peiling på dette, så trenger noen tips til valg av sukkel og hjelp til valg av utstyr og ikke minst hvor jeg handler dette.
Kan nevne at jeg har drevet med biketrial/street trial 6-7 år tidligere, så er ikke helt ny på sykkel ICON_SMILE. Tenkte og kjøpe brukt sykkel til rundt 6-7000kr.
Utstyr kan jeg gjerne kjøpe nytt. Men ikke helt sikker på hva keg trenger heller her.
Alle tips taes imot med stor takk ICON_WINK!

Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1843814 25/08/2014 00:58
heinrich Offline
Besatt
Besatt
kjøp brukt på forumet.

det du trenger er;

helhjelm (must) + det andre beskyttelsesutstyret du selv vil bruke; anbefaler kne+rustning+nakkekrage

sykkel: jeg vil anbefale deg å spare litt til og kjøpe en noe dyrere sykkel. Du får sykt mye sykkel for pengene om du dobler budsjettet ditt, som mens kanskje det er et stort sprang, er noe jeg tror du vil ende opp med å spare penger på det på sikt. Du får da antakeligvis en lettere sykkel med bedre geo, jevnt over bedre deler og viktigst - den er i bedre stand, så du slipper å måtte bruke en masse penger på å bytte slitte deler. Mer moderne vinkler og lavere vekt vil og bety at sykkelen er vesentlig lettere å lære på, spesielt siden du som gammel trialrøver nok fort vil få god sykkelkontroll. Nå kommer det selvsagt i hvilke grad du er opptatt av utstyr vs er i stand til å ha det gøy samme hva du sykler på. Om du er i sistnevnte kategori er det flaks for deg og det meste vil fungere fint ICON_WINK

de aller fleste utforsykler på markedet i dag er veldig gode; dvs gode oppheng og gode vinkler. Sykler du kan vurdere er blant annet nyeste generasjon scott gambler, morewood makulu, trek sine session sykler, eller lapierre sine dh sykler. Både Kona, Spesh og flere andre merker leverer dog meget gode sykler, så se litt rundt og fin ut hvilke du får lyst på og liker, så er det lettere å anbefale deg noen fra en slik liste. Alt dette er gode sykler som har veldokumenterte løsninger som fungerer godt.

sykler jeg ikke ville anbefalt:
gamle rocky mountain sykler (veldig tunge rammer=tung sykkel)
første generasjons gambler (tunge rammer med noe kort geometri)
mongoose (billig, men noe ukurant oppheng/geo - dog potensielt fin startsykkel pga pris)

det er forresten massiv forskjell på en minidh-sykkel og en fullblods sak, som er greit å ha i bakhodet om du begynner å se på 6tommere. Om du vil ha en ren utforsykkel - kjøp det.

så lenge den tekniske standen er ok er det vanskelig å kjøpe seg helt bort.

Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1843907 25/08/2014 07:24
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg ville nok også spart opp litt mer penger til utstyr, husk at dette er sykler som får mye juling og koster mye når de er nye, så når du kjøper en sykkel til 6-7000 må du nok ofte påregne mye utgifter i deleskifter.

Nå ligger det for øyeblikket en Intense 951 FRO ute på forumet som kanskje kan være av interesse for deg? Utfra omtalen ser det ut til at denne har brukbare komponenter som er noen år, men fortsatt i bra stand: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1839503&gonew=1#UNREAD

Per B.
Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1847693 31/08/2014 16:32
A
al3x Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Her var det gode svar til god hjelp ja ICON_SMILE!

Ja kan godt strekke meg litt på budsjett om det er mere for pengene å kjøpe noe litt billigere ICON_SMILE. Tror jeg er litt sånn som kan ha det gøy uansett hva, men har også ganske opptatt av å ha godt utstyr så har ikke lyst å ha noe gammelt utdatert heller..

Hva menes med en såkalt "minidh-sykkel" å "6 tommer"? Har aldri hørt om disse for å være helt ærlig. Tror nok jeg vil ha en ren dh sykkel ja.

Den i linken der virket meget fin ja ICON_SMILE! Ser ut til å være mye for pengene vertfall.

Fant også denne her: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1839453&gonew=1#UNREAD

Men ser den er str medium. Jeg er 1.72 høy, vil den da bli for liten for meg?
Er den Intense sykkelen ett bedre kjøp? ICON_SMILE

Redigert av al3x; 31/08/2014 16:43.
Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1847721 31/08/2014 17:21
simgyl Offline
Entusiast
Entusiast
Høres ut som du er midt i str. "M" kategorien.

6" er 150mm vandring, dempere, du vil helst ha 8" = 200 mm.

Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1848519 01/09/2014 17:08
A
al3x Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Denne også synes jeg virket aktuell ICON_SMILE. Men er det slik at large ramme blir for stor for meg?

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1847768#Post1847768

Hvilke av de tre (to stk lenger oppe) som er linket til i denne tråden synes dere virker som det beste kjøpet? ICON_SMILE

Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1848703 01/09/2014 20:51
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Nukeproof'en kanskje noe for stor, med mindre du liker lange rammer. Når det er sagt er det mye sykkel for pengene. Den er ikke eksepsjonelt lang med reach på 410ish cm, men er heller ikke superkort.

en annen sykkel som er enkel og grei, relativt sett lett og greie deler er denne:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...hQuery=morewood
får du den for 10 000 mener jeg selv du bør være riktig så fornøyd.

Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1849476 02/09/2014 19:59
A
al3x Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Har snakket med han med den Morewood sykkelen på finn nå og det ser ut som det ender på denne. Må bare finne en fornuftig måte og få fraktet den på. Virker ut som det beste alternativet synes jeg vertfall. ICON_SMILE.

Hva synes dere?

Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1849622 03/09/2014 06:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Morewood lager gode sykler, og Izimu er en fin start.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Starte me DH. Trenger tips til utstyr og sykkel! [Re: al3x] #1851001 04/09/2014 21:47
A
al3x Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Tror dere denne kan være noe å ha? ICON_SMILE

http://www.finn.no/51279629

Moderator  support