Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel?

Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? #1843802 24/08/2014 22:00
Sato Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg har en 2014 Scott Spark 710 som jeg ønsker å selge da jeg har lyst til å kjøpe en 2015 Scott Genius 710/Premium.

Spørsmålet jeg stiller meg selv er når jeg bør/skal legge ut en annonse? Utfordringen er at jeg ønsker å sykle utover høsten så lenge som mulig, men er det færre som kjøper seg sykkel midt på vinteren enn ved høst/vår, eller spiller ikke det så stor rolle?

Geniusen leveres alt i fra februar til april neste år, avhengig av tilgjengelige sykler hos importøren, det er visst manko på XTR gear (dersom jeg går for Premium) som gjør at man kanskje må vente litt lengre.

Selger jeg Sparken nå har jeg ikke noe å sykle på i en lang periode (som vil sikkert føles vondt ut), men vil jeg kanskje få litt mer for den nå enn i vinter? Selger jeg Sparken nå så har den gått mindre, og det er jo en fordel i seg selv.

Jeg er økonomisk avhengig av å selge Sparken før levering av en ny Genius, så det å bestille Geniusen før Sparken er solgt blir en liten sjanse jeg event. må ta. Spørsmålet blir her da hvor lenge jeg ønsker å sitte med Sparken før jeg må annonsere?

Drømmesituasjonen er jo at jeg får en kjøper på Sparken nå med levering i februar. ICON_WINK

Er det noen som har erfaring med noe tilsvarende dilemma eller tips/råd?

Livsnyter
Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Sato] #1843810 24/08/2014 22:39
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Nå er dette en litt alternativ løsning, og kanskje en du må betale et par kroner for; men bortsett fra det er den ganske smertefri da du kan beholde nåværende sykkel ut sesongen.

Betal med et kredittkort? Såfremt selger reserverer pengene på kortet uten å trekke de før sykkelen sendes, så har du alt ettersom hvilket kortselskap du har; 30-45 dager å selge nåværende sykkel på før det kommer noen rente inn i bildet.

Å prøve konkurrere på bruktmarkedet nå som alle andre begynner selge sine sykler kan bli vanskelig hvis du ikke har en ettertraktet modell.

Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: vehe] #1843822 25/08/2014 05:14
Sato Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Mange takk for innspill. Kredittkort er jo selvfølgelig en mulighet, men hadde håpet på å få solgt Sparken før uttak av Geniusen.

Spark 710 har full XT group og er meget godt egnet for alt fra Birken/Grenseritt til TSR med tanke på dens egenskaper. Str M og 27,5 hjul gjør at det er en sykkel som er leken og har rask respons. Selv er jeg 180 cm og befinner meg i grenseland til L, men Scotts egen bikefittinganalyse førte til at M var str jeg skulle ha.

Tror nok at sykkelen kan være attraktiv nok for en del som ønsker seg en fulldempa sykkel for stisykling samtidig som dem er på utkikk etter en sykkel med egenskapene til en grusrittsykkel. Med et lite knepp eller to på styret regulerer man mellom 3 forskjellige innstillinger, fra full fleks, middels fleks til "stiv". Og, dersom sykkelen skal brukes til ritt som f.eks Birken så er det bare å pumpe demperene stive for å unngå at den gir etter for mye i tråkket. Selv perset jeg på Grenserittet med den i år hvor fjorårets sykkel var en 26 HT som veide 3 kg mindre og med færre mil på grus enn hva jeg hadde i fjor.

Spørsmålet er jo selvfølgelig hva prisen skal settes til. En overpris gjør at den blir stående, og en for lav pris gjør at Geniusen blir dyrere enn planlagt.

Livsnyter
Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Sato] #1843835 25/08/2014 05:56
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har kjøpt og solgt i 5 år no. Bestandig surt i sept å utover. men tar det som regel igjen når den nye kommer. Jo tidligere du legger ut. Større sjans er det for å få en bedre pris har jeg lært meg. ( sendte sykkelen min med posten sist torsdag (genius LT))

Bruker å sjekke tilsvarende på finn. for så å legge meg litt under. for en scott spark 710 så tenker jeg kanskje ett sted mellom 22 - 26. kommer vel litt ann på tilsand....

Ang levering av nye sykler så har jeg hørt ifra Ramo at de skulle leveres tidligere enn før. Har selv bestilt, ble nevnt noe med okt - nov, men blir overrasket hvis den kommer før mars hehe.

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Sato] #1843872 25/08/2014 06:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Som Supersand82 skriver, så er høsten håpløs. Da skal alle "sponsa" og ambassadører selge lånesyklene sine, og de blir desperate etter å selge til slutt, slik at prisene dumpes til det latterlige. Og det begynner etter hvert å bli ganske mange av disse. I hvert fall her på forumet. Finn er nok best å bruke for salg.

Sykkelkjøp har gått fra å være ganske ulønnsomt til skikkelig ulønnsomt de siste årene. Og bruktmarkedet har blitt tøyseland. Behold så lenge du kan eller kjøp noe som er vanskelig å få tak i slik at det er lettere å stikke seg ut blant alle de andre som selger samme sykkel samtidig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Sato] #1843898 25/08/2014 07:15
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Mange kommer gjerne med skambud, og noen er helt ekstreme. Noen mener at sykkelens verdi faller med minst 50% så fort du har satt deg på sykkelen og tatt en rundt på gata for å teste den.

Man får som regel aldri den prisen man hadde sett for seg.

Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Kamao] #1843940 25/08/2014 07:51
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Kamao
Mange kommer gjerne med skambud, og noen er helt ekstreme. Noen mener at sykkelens verdi faller med minst 50% så fort du har satt deg på sykkelen og tatt en rundt på gata for å teste den.

Når butikkene selv selger ut nysykler med 30-40% i rabatt, så høres da 50% ganske rimelig ut. spesielt hvis rammegarantien kun går på opprinnelig eier.

Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Sato] #1843949 25/08/2014 07:58
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sorry, men jeg personlig syns det blir for drøyt når enkelte påstår at sykkelen mister 50% av verdien bare fordi man har satt seg på sykkelen en gang. Nå snakker jeg om fulldempere, mens vanlige sportsbutikker stort sett bare selger HT.

Har også sett butikker som selger demosykkel til nypris. Så det er nok ikke alle butikker som setter ned prisene så drastisk.

Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Sato] #1843954 25/08/2014 08:02
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
men igjen. så er det om det finnes mange av denne ute for salg fra før eller ikke.. Etter ett kjapt søk på finn.no. så er det ikke så alt for mange 2014 modeller. så å få en bra pris før birken trur jeg er mulig. Men etter birken så trur jeg det vil komme en hel del spark på markede. Og da vil prisene fort synke.

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2021 Scott Addict RC 10
Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Supersand82] #1844346 25/08/2014 14:14
Sato Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ja, et alternativ er å legge den ut for salg nå, men da har jeg ikke noe å sykle med til den nye blir levert, og hvor lenge blir det å vente?

Det blir et dilemma uansett hva jeg måtte velge...

Livsnyter
Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Sato] #1844658 26/08/2014 06:16
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
Ramo had vel sagt at top modellene skulle komme i oktober?... men hva de regner av topmodeller og om de tenker kun landevei eller terreng.. HT eller FS.. det er vanskelig å si. kan kanskje sende på de en mail ..

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2021 Scott Addict RC 10
Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: Sato] #1844670 26/08/2014 06:39
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis problemet er at du ikke har noe å sykle på i mellomtiden, ville jeg kjøpt en (brukt?) billigere sykkel mens du venter. Hvis du kjøper en brukt HT 26" så kan du jo gjøre en god deal. Da har du også en sykkel du kan bruke på vinterføre, du kan sykle ritt med den når genius'en er for grov, du kan sykle til butikken uten noia for at den blir stjålet mens du handler...

Greit, det blir kanskje ikke en fullgod erstatter, men bedre enn ingenting...

Edit: eller en brukt fatbike, såklart:)

Redigert av EHAa; 26/08/2014 06:40.
Re: Hvordan velge riktig tidspunkt for salg av sykkel? [Re: EHAa] #1845296 26/08/2014 20:44
Sato Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: EHAa
Hvis problemet er at du ikke har noe å sykle på i mellomtiden, ville jeg kjøpt en (brukt?) billigere sykkel mens du venter. Hvis du kjøper en brukt HT 26" så kan du jo gjøre en god deal. Da har du også en sykkel du kan bruke på vinterføre, du kan sykle ritt med den når genius'en er for grov, du kan sykle til butikken uten noia for at den blir stjålet mens du handler...

Greit, det blir kanskje ikke en fullgod erstatter, men bedre enn ingenting...

Edit: eller en brukt fatbike, såklart:)

God tanke det, har vært inne på den.
Forsøker å legge ut Sparken på Finn for å lodde stemningen, legger den 26' og ser an. Om ikk så legges den ut i vinter en gang når skisesongen har tatt over... 😉

Livsnyter

Moderator  support