Åssen gikk det her ?
Jeg tenkte på å illustrere setback'en. Gjorde det ikke. Prøver nå.
Du har seterrørsvinkelen. Sadel kan jo kun gå oppover i den vinkel seterør gir oss. Om man holder posisjon sadel konstant, samtidig som man holder i styret men sin vante albuevinkling så se for deg:
Sadelpinne går oppover, samtidig som armlengde holdes helt konstant. Armene strekkes ikke mer eller mindre. Da vil, etterhvert som det økes, sadel måtte skyves fremover, siden det i eksemplet ikke tillattes å strekke ut albuene eller skulderblad fremover. Vinkelen seterør og den tilhørende "bevegelsesbane sadelpinne", er på (d)et området mindre (antar her at rett opp er 90 grader) enn kroppen våres naturlige bevegelsesbanevinkling. Jeg vil vel tro menneskekroppen (rumpa) går mer i en bue, enn en konstant vinkel, når armer (reach) holdes konstant. Vi begynner bevegelsen fra ATG-stance, eller rumpa-i-bakken-knebøy, med å skyte rumpa bakover i større grad enn det sadelpinnebanen er. Altså mindre vinkel, enn seterøret. Og dess mer oppreist vi står, dess mer nærmere vi oss 90-graderen.
Vi vil alle finne, gitt at overrør/reach ikke er altfor lang i utgangspunktet, et sted langs sadelpinnebanen, hvor det faller oss naturlig med 0 sadelsetback på pinnen. Om du da, ved akkurat det punket, øker setback sadel, så vil baksiden av kroppen måtte strekkes mer om du ikke ønsker å få sadeltupp i ræva.. Du må virkelig skyte rumpa bakover. Dette gir mer strekk i muskulatur bakside kropp, hvilket jeg mener er veldig gunstig, om det ikke overdrives.
Så se for deg at sadelpinne senkes nedover. F.eks krever lengre krankarmer lavere sadelhøyde. Om du hopper fra 165 til 180mm så merks det jo veldig godt. Då må setback økes på sadel, for en konstant reach/armstrekk. Og klarer man ikke økes den nok, så blir knær veldig belastet.
Alternativ er f.eks å heve styrehøyde. Så får man litt mer bestemor-sitt, eller litt heving + bredere styre, så blir det litt tøffere DH-sitt.
Så rumpa våres/kroppen vår + seterørsvinkel har hver sine "bevegelsesbaner" når de går oppover, som tilsammen, skissert i samme "graf", danner en form for bilde av ei slags uspendt (pil) og bue, vendt mot venstre, siktendes litt nedover. Seterør/sadelpinnebane er tråden, og "bua" er baken våres bane når vi reiser oss med korsryggen tight hele tiden.
Sitter du på huk, vil reise deg opp etter seterørsvinkel, så må du starte med ganske slapp korsrygg og spenne den mer og mer, mens du skyter rumpa gradvis bakover, til det sier stopp. Det merks at man strekker baksiden da. Og da begynner i hvert fall jeg å kjenne muskelbruken langs hele baksiden i større grad, også leggene eller gastro. Og når sadelhøyde øker ytterligere, må man også bøye ankelledd mer for å få tåballpress på pedal. Det blir mer enda mer leggbruk.
Om styret, på din nye sykkel, er lavere, så økes implisitt rekkevidden/reach, for en gitt sadelhøyde over stemhøyden. Skal du beholde samme reach, så må sadel ned. Du kan også skyve sadel frem, men da igjen, så får du større "knekk"/vinkel overkropp-underkropp. Og det strekker jo også godt på baksiden.
Tema er litt interessant, så fyrer laus med påstand. Den har sikkert vært drøfta før, kanskje opp og i mente, men men:
Kortere overrør gir mer aerodynamisk posisjon, gitt samme stemlengde
Fordi reach blir kortere, som igjen tillatter bruk av kortere krankarmer, som igjen gjør at man kan sette sadel høyere.
Til slutt blir det kanskje et kroppsfleksibilitetsgrense og et stabilitetsproblem fremhjul og styring.
Tema er litt spennendes om man f.eks vurderer følgende påstand:
"Sykkelen min er for liten, jeg må ha ny".
Er sykkelen for liten ? Er sadel satt for lavt, slik at reach blir for kort. Er krankarmene det egentlige problem. Er det syklistens fleksiblitet som egentlig er "for liten" ....
Ja, og så fins det jo alltid lengre stem, som i disse dager gis bort nesten gratis på sjappene

Noen tar alltid utgangspunkt i avstand sadelsenter-krankhussenter. Så kjøper de ramme med passendes reach. Som hobbysyklist, så er det motsatte ganske interessant. Ta reach for gitt, og så tilpasse setback, høyde og kranker deretter. Det gir en treningsvariasjon, etter valg av "sykkel for dagen". Jeg skal uansett ikke bli best, for en gitt posisjon. Så litt variasjon og allsidighet er morro.