|
Canyon garantisak - hvem betaler toll/MVA
|
Canyon garantisak - hvem betaler toll/MVA
23/08/2014 16:06
|
TurboTom
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg knakk canyon ramma mi i mai. Tok den med ned til Canyon i Moss, som bekreftet at dette var en garantisak. De sendte så ramma ned til Tyskland for å få ny.
Så kommer problemet. Jeg henter ramma lykkelig i Moss (Canyon Norge har jeg bare gode ord om). Men kort etter får jeg en faktura på Toll og MVA til tollkasserer fra UPS. Skal sluttbruker betale dette? Jeg betalte ikke frakt, men undres over at jeg fikk regning på en vare som vel egentlig selger skulle betalt alle utlegg for ved en garantisak?
Noen som kjenner reglene her? (Jeg har forøvrig ikke mye godt å si om UPS)
|
|
|
Re: Canyon garantisak - hvem betaler toll/MVA
[Re: TurboTom]
23/08/2014 16:22
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Ved reparasjon/bytte av objekter, skal de deklareres ut av landet og verdiøkningen av returproduktet skal momsbelegges. Så er ramma verdt 6000kr ved utsendelse og 6000kr ved retur så er det ikke noe mellomlegg.
har du kjøpt ramma i Norge eller i utlandet da? Hvis det er solgt over disk i Norge så er det nå de som håndterer toll og avgifter. Hvis du har bestilt den fra utlandet er det du som må fylle ut et passende lass med skjemaer FØR delene sendes ut av landet. Og du bør avklare med tollvesenet at du får et returprodukt som er tilsvarende men ikke identisk markert ( ref rammenummer )
|
|
|
23/08/2014 16:24
|
Hans Wilhelm
Entusiast
|
Entusiast
Uten at jeg vet hvordan UPS og Canyon forholder seg til dette trenger du nok en ærklering om utførsel av varen fra Norge. Dvs ett dokument som beviser at varen (rammen) er sendt fra Norge i utganspunktet, og at det dermed ikke skal beregnes ny MVA på denne. Kanskje Canyon Norge kan hjelpe deg med denne? Skulle selvsagt vært ordnet i forkant, men verdt ett forsøk.
|
|
|
23/08/2014 16:43
|
TurboTom
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for svar. Jeg har ikke hatt noe med forsending av sykkel å gjøre, hverken ut eller inn. Dette har Canyon Norge stått for. Hva de har fylt ut av papirer vet jeg ikke. Det som forundrer meg er at jeg får en faktura uten å ha vært delaktig i forsendelsen på noen som helst måte, annet enn at jeg visste at den ville ta sted og gikk ut fra at det var uten kostnader fra min side.
Hadde jeg sendt den selv ville det vært naturlig for meg å ta utgiftene ved frakt og papiraarbeidet/utgiftene ved toll. Litt tricky i og med at sykkelen er kjøpt på nett fra tyskland, men reklamasjonen håndtert av Canyons service senter i Norge.
Ramma var forholdsvis ny, og ny ramme kom i retur. Vil derfor tro at verdien var den samme.
Mulig det er sånn at jeg bare må ta tollgebyret, men syns jo også at dette er litt underlig. Kommer handel fra canyon under forbrukerkjøpsloven? I såfall har jeg lest at selger skal stå for frakt, og regner da med at dette gjelder alle kostnadene ved frakt, også toll og mva.
|
|
|
23/08/2014 16:53
|
TurboTom
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Etter å ha tenkt meg om er det vel bare å tenke at forbrukerkjøpsloven kun gjelder for varer kjøpt i Norge. Så da var vel den ute...
|
|
|
23/08/2014 17:01
|
Tor Ivan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg sendte en ramme til on-one i england og fylte ut tollskjema med verdi og hva det gjaldt. Knekt ramme og garantisak skrev jeg. Gikk knirkefritt, med ingen ekstra kostnader bortsett fra frakt som jeg fikk tilbake av on-one. Så det virker som Canyon norge eller Tyskland har gjort feil med papirarbeidet. Du kan kanskje få en kvittering fra Canyon at det gjaldt rep / erstatningsramme for så å få tilbake moms fra tollvesenet i etterkant? Lykke til!
|
|
|
23/08/2014 17:11
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Ettersom den nye ramma ble sendt til Canyon Norge er det uforståelig at mva-regninga sendes deg. Du har ikke bestilt den ramma, hvorfor får du mva-kravet? For å sette det på spissen, mva-regninga kunne jo like gjerne blitt sendt til meg, det kan ikke være lovlig.
Har Canyon Norge sagt noe om dette da? Om ikke ville jeg tatt kontakt med tollvesenet og undersøkt fremgangsmåte for å klage på kravet.
|
|
|
23/08/2014 17:32
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ta kontakt med canyon norge så fikses det sikkert, dette er ikke din oppgave å ordne opp i. Ellers så gjelder norsk forbrukerkjøpslov også for kjøp gjennom canyon.
|
|
|
[Re: Paulus]
24/08/2014 08:25
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Du leste TS hadde kjøpt den i Tyskland? Som kjent er det et egent land som har sin egen lover og regler,
|
|
|
24/08/2014 08:26
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hvordan kan norsk forbrukerlov gjelde ved kjøp fra Canyon.com? De er da eksplisitte på at de ikke er en norsk butikk og at ved kjøp må kjøper selv fortolle inn til Norge. Du får ikke norske regler ved kjøp fra amazon.com heller?
Så lenge du har levert den til Canyon Norge (visst ikke en gang at de eksisterte) og de har gjort alt arbeidet virker det jo rart om de sender regningen til deg uten å ha advart deg.
Dette med erstatningsprodukt til lik verdi... Er det lik ny-verdi? En knekt ramme er jo ikke verdt noe.
|
|
|
[Re: Gråstein]
24/08/2014 09:45
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
De kan vel være så eksplisitte de bare vil, EU har bestemt at hvis et firma innenfor EU markedsfører seg mot en kundegruppe fra et land innen EU eller EØS, så skal det landet forbruker befinner seg i sine forbrukerkjøpsregler gjelde så lenge de gir like gode eller bedre betingelser for forbruker enn EUs egne regler. Ellers så er vel amazon.com amerikansk og det er vel ikke innenfor EU og har derfor ikke plikt til å følge EUs konvensjoner. Såvidt jeg forstår av trådstarter har han kjøpt sykkelen til Norge fra Canyon som både har norsk oversatt nettside, representanter i norge, og på andre måter markedsfører seg mot norske forbrukere, så de vil nok måtte følge norsk lov også. Her virker det jo uansett som om det har gått fint med reklamasjonen, men at det har skjedd en feil hos canyon i ett eller annet ledd, og det får jeg håpe blir ordnet opp i hvis ts tar kontakt med canyon.
|
|
|
24/08/2014 10:02
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
amazon har også amazon.co.uk og amazon.de, som jeg antar er registrerte butikker i EU.
Hvordan defineres det at en butikk henvender seg til et marked? At siden er på deres språk? Jeg mistenker at reglene krever en betydelig større innsats mot et marked enn å slenge på oversettelse og valutakonvertering.
Etter definisjonen over vil du også mene at kjøp av sykkel fra Canyon vil dekkes av den norske angrefristloven dersom du har kjøpt feil størrelse?
|
|
|
|
|
|