Grunnet helt elendig form, solgte jeg min Trek 9,9 26er for en liten tid tilbake, samtidig som også birkbilletten ruslet ut døra. Nedtur... Interessen forsvant med den dårlige formen.
Imidlertid kunne jeg nok tenkt meg å sette i gang igjen. Den elleve år gamle Hard Rocxen på 13 kg er liksom ikke det samme som Trek'en som var 8... HR'en er pub-til-pub-sykkel, men brukes litt ellers og. Men akk så kjedelig...
Så da går tankene mot ny sykkel etter hvert. Imidlertid synes jeg det er kjedelig å kjøpe noe ferdig, etter å ha modifisert HR'en en god del (lenge siden nå) og satt i hop to sykler det siste året.
Denne gangen lurer jeg på om jeg har lyst på en fulldemper. Men, den må være lett og responsiv. Tankene går mot karbonramme og -komponenter, samt 2x10 eller 1x11 eller noe slik, fra ca XT til XX1.
Det jeg tenker er å få fikset meg noe som veier under 10 kg, en sykkel som kan brukes både på vei og på sti og som kan funke godt til Birken, om formen skulle komme tilbake.
Med andre ord er det en lett allrounder jeg vurderer å bygge. Men, ramme? Titter litt rundt og ser mye rart og mye fint, og mye rart, men fint. Priser, ja, en kan vel få en moderne og lite brukt småbil i stedet, for enkelte rammer, mens andre er billige. Kinaramme frister pga pris (bygget en HT til jentungen. Virker solid og god den), men samtidig kunne det vært greit å satse på det sikre. Har sett litt på Cannondale Scalpel, Trek Superfly osv.
Men hva veier slike rammer egentlig? Har jo lyst på en som er lett egentlig. Hvor mye veier en Scalpelramme? Superflyramme? Det er jo en kvart million rammer der ute, med forskjellig geometri og alle andre uttrykk jeg ikke skjønner noe av.
Er det noen rammer jeg bør styre unna? Det er kanskje lettere å spørre etter enn om det er noen rammer jeg bør se ekstra på...
Lurer da på litt tips på lette, fulldempede karbonrammer som passer til ritt og sti, som kan passe til en ussel stakkar på 177 cm og, pr i dag, ca 90 kg med klea på (sykler som regel ikke uten klær...). Er ingen ekspert på noe som helst og har vel aldri hatt dårligere grunnlag enn i år pga helseplager. Men et sted må en begynne (på nytt).
Har forresten mest lyst på 27,5", men vurderer 29". Er vel noe større utvalg i det om jeg går for lettere brukt.