Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge karbon-mtb igjen...

Bygge karbon-mtb igjen... #1841258 20/08/2014 18:48
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Grunnet helt elendig form, solgte jeg min Trek 9,9 26er for en liten tid tilbake, samtidig som også birkbilletten ruslet ut døra. Nedtur... Interessen forsvant med den dårlige formen.

Imidlertid kunne jeg nok tenkt meg å sette i gang igjen. Den elleve år gamle Hard Rocxen på 13 kg er liksom ikke det samme som Trek'en som var 8... HR'en er pub-til-pub-sykkel, men brukes litt ellers og. Men akk så kjedelig...

Så da går tankene mot ny sykkel etter hvert. Imidlertid synes jeg det er kjedelig å kjøpe noe ferdig, etter å ha modifisert HR'en en god del (lenge siden nå) og satt i hop to sykler det siste året.

Denne gangen lurer jeg på om jeg har lyst på en fulldemper. Men, den må være lett og responsiv. Tankene går mot karbonramme og -komponenter, samt 2x10 eller 1x11 eller noe slik, fra ca XT til XX1.

Det jeg tenker er å få fikset meg noe som veier under 10 kg, en sykkel som kan brukes både på vei og på sti og som kan funke godt til Birken, om formen skulle komme tilbake.

Med andre ord er det en lett allrounder jeg vurderer å bygge. Men, ramme? Titter litt rundt og ser mye rart og mye fint, og mye rart, men fint. Priser, ja, en kan vel få en moderne og lite brukt småbil i stedet, for enkelte rammer, mens andre er billige. Kinaramme frister pga pris (bygget en HT til jentungen. Virker solid og god den), men samtidig kunne det vært greit å satse på det sikre. Har sett litt på Cannondale Scalpel, Trek Superfly osv.

Men hva veier slike rammer egentlig? Har jo lyst på en som er lett egentlig. Hvor mye veier en Scalpelramme? Superflyramme? Det er jo en kvart million rammer der ute, med forskjellig geometri og alle andre uttrykk jeg ikke skjønner noe av.

Er det noen rammer jeg bør styre unna? Det er kanskje lettere å spørre etter enn om det er noen rammer jeg bør se ekstra på...

Lurer da på litt tips på lette, fulldempede karbonrammer som passer til ritt og sti, som kan passe til en ussel stakkar på 177 cm og, pr i dag, ca 90 kg med klea på (sykler som regel ikke uten klær...). Er ingen ekspert på noe som helst og har vel aldri hatt dårligere grunnlag enn i år pga helseplager. Men et sted må en begynne (på nytt).

Har forresten mest lyst på 27,5", men vurderer 29". Er vel noe større utvalg i det om jeg går for lettere brukt.

Knut O.

Re: Bygge karbon-mtb igjen... [Re: ko-stens] #1841284 20/08/2014 19:14
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Twenty-seven-and-a-halfer, 27.5 lett alu-ramme med rigid gaffel ICON_SMILE

Urimelig rimelig:
http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/spokes-gravel-21-no-hybridsykkel/p/1096835_1_style

Redigert av Abit; 20/08/2014 19:16.
Re: Bygge karbon-mtb igjen... [Re: ko-stens] #1841359 20/08/2014 20:56
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg må si jeg har sans for santa cruz sin tenkemåte når det gjelder rammer, og Tallboy 2 er kanskje den fineste ramma jeg har sett (smak og behag selvfølgelig), i tillegg er den lett å vedlokeholde og burde vare mange mange år med minimalt vedlikehold, og den er sikkert ikke ille å sykle på heller. Likevel hadde jeg nok selv valgt en canyon cf lux 7,9 til samme pris som ei santa cruz-ramme og bare oppgradert det jeg var misfornøyd med, enten etter hvert eller asap. Ingen av disse er lettest i bransjen, men skjønner ikke hvorfor ting må være så sabla lett. Skal du ha under ti kilo fulldemper er det vel nesten bare specialized epic, og en håndfull sykler i samme kategori til over 60 laken å velge i.

Re: Bygge karbon-mtb igjen... [Re: ko-stens] #1841366 20/08/2014 21:04
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: ko-stens
Hvor mye veier en Scalpelramme?

Min 2012 26" Scalpel ramme veier ca 1500g, hele sykkelen med overbygde 27.5 hjul veier 8.85kg, En 29" Scalpel burde fint kunne bygges til 10kg eller mindre uten å bruke for mye penger, kjøper du brukt får du nok ganske god valuta for pengene.

--

Henger meg på Canyon, er ingen andre steder hvor man får mer for pengene uten å ty til bruktmarkedet:
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/series/lux-cf-29.html

Re: Bygge karbon-mtb igjen... [Re: ko-stens] #1842086 21/08/2014 21:17
ko-stens Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker så meget for svar. Tror jeg skal snuse litt på Scalpel-ramme fremover. Kunne sikkert fått en fin brukt en til en grei pris og, men synes det er halve moroa å skru selv og. :-)

Knut O.

Moderator  support