Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekktips til fersking på sti

Dekktips til fersking på sti #1840576 19/08/2014 20:19
thomah25 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg driver for tiden å trener til Birken, dvs mye grussykling. Sykler på en kvikk 29' halvdemper fra Trek med Crossmark både foran og bak. Men syntes samtidig det er veldig gøy å ta noen avstikkere på stiene i næromrrådet(Østmarka). Har vært innom Trulsrunden noen ganger. Utfordrende og veldig moro! Tenkte jeg skulle sette opp sykkelen med litt mer utpregede dekk for den slags etter Birken, men er usikker på hva og hvor grove dekk osv. Har tenkt på Ardent, har fått tips om Hans Damph, men er litt i villrede. Tar gjerne i mot tips og råd!

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1840580 19/08/2014 20:26
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg kjører ardent på min 29 halvdemper. Synes det funker bra til variert sykling. Kjørte tidligere på racing ralph, men ble lei av å punktere. Ardent er mer solid og sitter greit på ulikt føre. Men det er klart hans dampf vil sitte bedre fast på underlaget, og dermed bli litt tryggere, men også tyngre å sykle på.

Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1840855 20/08/2014 09:18
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker Nobby Nic i skogen, og er godt fornøyd med dem.

With light parts come great responsibility
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1840857 20/08/2014 09:23
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ligger ofte gode brukte stidekk til salgs her på forumet.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1840881 20/08/2014 09:58
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Som så mange ganger før anbefaler jeg TrailKing (tidligere RubberQueen) fra Conti. Enormt volum, god gummi, godt grep, ruller ganske greit og har etter hvert fått gode sidevegger også.

mvh
Nils
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1840892 20/08/2014 10:15
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Hans Dampf er knakanes gode allround dekk for sti og ett sikkert kjøp.
Alle her inne er meget fornøyd med eget valg av dekk virker det som, så personlige preferanser er viktig.

Andre dekk som er brillefine på sti er:
Ardent
Trail King
Magic Marry (supert vår/høst)
+ alle de andre anbefalingene.

Lykke til i dekkjungelen!

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1840945 20/08/2014 11:34
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Hans Dampf er helt konge på sti, helt subjektivt fra meg.

Jeg har disse i 2.35" bredde på 29".

Men (og det er vel alltid et men), de triller sykt dårlig på grus og asfalt, greit å vite om dersom du som meg må sykle noen km på asfalt før du kommer til de gode stiene.

Jeg har kjøpt meg Maxxis Ardent Race i 2.2" bredde, men jeg synes disse virker smale, veldig smale.

Jeg er også fornøyd med Nobby Nic, har disse i 2.25" bredde og med SnakeSkin. Disse triller merkbart bedre enn Hans Dampf, har kanskje noe med at vekten er ca 200 lettere pr. dekk. Veldig godt feste på løst underlag med Nobby Nic, spesielt etter jeg lærte å ta ut en del luft :-)

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: SykkelGlenn] #1841020 20/08/2014 12:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: SykkelGlenn
de triller sykt dårlig på grus og asfalt

Åpenbart at du ikke har prøvd Big Betty Gooey Gluey eller Kenda Nevegal Stick-E. ICON_WINK

Synes ikke de ruller så gærent, jeg. De er jo ikke grusdekk, men nå skal jeg teste Conti Trail King i stedet, som etter all hypen å dømme skal rulle bedre OG ha bedre grep.

Re: Dekktips til fersking på sti [Re: Stein] #1841379 20/08/2014 21:31
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Stein

Åpenbart at du ikke har prøvd Big Betty Gooey Gluey eller Kenda Nevegal Stick-E. ICON_WINK...

Tommel opp ICON_SMILE

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1841472 21/08/2014 07:03
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville prioritert grep over rullemotstand og da er Hans Dampf og TrailKing gode alternativer. I tillegg kan du jo vurdere Maxxis High Roller II så har du alternativer fra flere produsenter. .

Har selv alle tre, men skal tilstå at Maxxis dekkene ennå ikke er prøvd.

HD har jeg god erfaring med og har brukt siden det ble introdusert både på 26" og 29" hjul. Alltid kjørt med TrailStar gummi. Sideveggene tåler det meste og dekkene sitter bra til de litt uforutsigbart slipper fullstendig, jeg antar at det kan ha noe med de stive sideveggene å gjøre

På nyinkjøpet av i år (27,5) har jeg brukt TrailKing 2.4 med Black Chilli, Protection mv. Dekket er uten tvil volum-kongen, HD ser puslete ut der. Fungerer bra på alle forhold de har blitt testet ut på. Tok de i bruk ca. 1. mars så de har fått med seg vårtunge/glatte stier og også knusktørt. Svakere sidevegger enn HD, men jeg synes de er mer forutsigbare. Triller nok litt bedre enn HD, i det minste viser mine tider på samme tur det, men det er ikke de store tidsforskjellene.

Av andre dekk jeg har testet så er jo de gode gamle Minion DHR/DHF et alternativ, men har lite volum. Ardent/Advantage har samme gummiblanding, men sistnevnte er grovere i mønsteret. De synes jeg blir for glatte. Likeledes synes jeg Spesh sine Ground control blir i glatteste laget, mens Purgatory gjør en god jobb.

Lars-Erik
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1841537 21/08/2014 07:59
K
kriss engen Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har testet litt forskjellige dekk i år mtp UB. Det dekke som jeg foreløpig har likt best, er uten tvil Maxxis ikon i 2.35. Ruller godt på grusen og sitter overraskende bra på sti, selv når det er vått.
Har testet RoRo, RaRa, highroller2, trailking og ikon.

Jeg har ikke hatt fokus på vekt, men at dekket skal rulle lett på grusen, ha godt grep i de fleste forhold og at sideveggene skal være solide.

Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1841704 21/08/2014 11:26
T
Trøndersyklisten Offline
Fersking
Fersking
T
X-king er prima, men blir jo ødelagt bare man ser på de....

Re: Dekktips til fersking på sti [Re: SykkelGlenn] #1842620 22/08/2014 13:43
thomah25 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg har kjøpt meg Maxxis Ardent Race i 2.2" bredde, men jeg synes disse virker smale, veldig smale.

For smale? Har du testet de ennå?

Thomas
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1842850 22/08/2014 22:46
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hadde Trail King før på gamle sykkelen. Har nå nettopp fått Mountain King 29 2,4 Protection og det er litt lettere enn tilsvarende Trail King. Det har mer åpent mønster med litt mindre knotter. Kjørte med det i dag på vått føre på sti med gjørme, røtter og stein. Hoppet og danset litt, men det var ganske kontrollerbart på det veldig glatte underlaget.
Trail King er laget for litt tøffere kjøring av type enduro/nedover sti, mens Mountain King er mer laget for bortover sti.
Har Ardent 2,25 også i en rimelig utgave, de er bra på det meste, kommer opp det meste av bakker når det er tørt, men er nokså glatte på våte røtter og fjell. Kjøp utgavene med dyr gummi.
Kan også anbefale Onza Canis for allround bruk. Kjørt det i sommer på mye tørt føre. Går bra på litt vått underlag også.

Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1842973 23/08/2014 10:24
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har hatt liknende dilemma når det gjelder å sykle Stomperudrittet som har et stort innslag av sti og når det er vått, gjørme. I tillegg er det noe asfalt og grus så det er viktig med gode allround dekk til dette rittet. Jeg har kun en sykkel og det er stisykkelen så det er den jeg har brukt de gangene jeg har syklet rittet. Til vanlig står det en kombo av enten Hans Dampf foran og bak eller HD foran og Trail King bak. Synes begge er supert til vanlig stisykling, men på grus og asfalt er det veldig tungt, og komplett umulig å følge en gruppe som sykler på lette rittdekk og rittsykler når det går unna.

Jeg har derfor testet en del dekk i denne løypen. Startet først med Ardent men her følte jeg at det gikk like tregt på grusen og asfalten, samtidig som jeg mistet mye grep når det var vått i forhold til HD og TK. Var det tørt ville jeg kanskje heller brukt disse enn Hans Dampf. Prøvde deretter en kombo med Racing Ralph/Rocket Ron. Knall på asfalten og grusen men grepet forsvant helt i stipartiene. Crossmark ble også prøvd og etter å ha prøvd dem foran og bak, var jeg på nippet til å bruke de under fjorårets ritt. Synes de ruller bra på asfalt og grus, samtidig som grepet er greit i skogen, ihvertfall når det er tørt. Men så fikk jeg et tips om Maxxis Beaver og prøvde de første gang 1 uke før rittet ifjor. Da var det ekstremt vått etter mye regn. Fy flate for et dekk! Satt som støpt i skogen, selv om det var gjørme de fleste plasser og ruller nesten like bra som normale grusritt dekk. Kommer garantert til å sykle på Beaver i år også og har brukt de mye på stisykkelen i sommer når jeg vet at jeg har en del transportetapper på asfalt/grus for å komme meg til stien. Rett og slett det beste allround dekket jeg har prøvd.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1842977 23/08/2014 10:30
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Vært på første test i dag med Specialized Ground Control 29x2.3 med Control casing.

Veid på kjøkkenvekta til 709 og 720 gram.

Føret var blanding av vått og tørt, barnålsti med mye svaberg, stein og røtter, både bratte klatringer og utforkjøringer.
Veldig fornøyd med hvordan dekkene oppførte seg. Litt glatt på noen av svabergene, ellers veldig bra og ruller utrolig bra både på transsportetapper på grus og på sti.

De måler nok litt mindre enn oppgitte 2.3, mer som 2.2, men på 29er har jeg ikke noe imot litt smale dekk, sitter så bra uansett.

Re: Dekktips til fersking på sti [Re: erijon] #1842978 23/08/2014 10:33
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erijon
Maxxis Beaver (...) Rett og slett det beste allround dekket jeg har prøvd

Hvilken versjon har du brukt, 2.0 eller 2.25?

Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1843018 23/08/2014 12:57
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Mitt beste tips er å ha i lite luft. Jeg synes ikke det er allverdens forskjell på forskjellige dekk, men dekktrykket har utrolig mye å si. Harde dekk på sti er fy fy.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: erijon] #1843069 23/08/2014 14:52
MagneU Offline
Entusiast
Entusiast
Kjører du Beaver både fremme og bak? Har bestillt meg 2 stk Beaver i 2.25, men hadde tenkt å prøve med Hans Dampf bak. Er litt redd sideveggene på Beaver kontra HD...

Sitat: erijon
Jeg har hatt liknende dilemma når det gjelder å sykle Stomperudrittet som har et stort innslag av sti og når det er vått, gjørme. I tillegg er det noe asfalt og grus så det er viktig med gode allround dekk til dette rittet. Jeg har kun en sykkel og det er stisykkelen så det er den jeg har brukt de gangene jeg har syklet rittet. Til vanlig står det en kombo av enten Hans Dampf foran og bak eller HD foran og Trail King bak. Synes begge er supert til vanlig stisykling, men på grus og asfalt er det veldig tungt, og komplett umulig å følge en gruppe som sykler på lette rittdekk og rittsykler når det går unna.

Jeg har derfor testet en del dekk i denne løypen. Startet først med Ardent men her følte jeg at det gikk like tregt på grusen og asfalten, samtidig som jeg mistet mye grep når det var vått i forhold til HD og TK. Var det tørt ville jeg kanskje heller brukt disse enn Hans Dampf. Prøvde deretter en kombo med Racing Ralph/Rocket Ron. Knall på asfalten og grusen men grepet forsvant helt i stipartiene. Crossmark ble også prøvd og etter å ha prøvd dem foran og bak, var jeg på nippet til å bruke de under fjorårets ritt. Synes de ruller bra på asfalt og grus, samtidig som grepet er greit i skogen, ihvertfall når det er tørt. Men så fikk jeg et tips om Maxxis Beaver og prøvde de første gang 1 uke før rittet ifjor. Da var det ekstremt vått etter mye regn. Fy flate for et dekk! Satt som støpt i skogen, selv om det var gjørme de fleste plasser og ruller nesten like bra som normale grusritt dekk. Kommer garantert til å sykle på Beaver i år også og har brukt de mye på stisykkelen i sommer når jeg vet at jeg har en del transportetapper på asfalt/grus for å komme meg til stien. Rett og slett det beste allround dekket jeg har prøvd.

Nærbø SK
Image is everything. Screw the rest
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: MagneU] #1843071 23/08/2014 14:58
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: MagneU
Kjører du Beaver både fremme og bak? Har bestillt meg 2 stk Beaver i 2.25, men hadde tenkt å prøve med Hans Dampf bak. Er litt redd sideveggene på Beaver kontra HD...

Beaver i 2.25 kommer med EXO sidevegger. Vanlig rundbane Beaver derimot er smalt og veldig lett og rifte. Men et konge konkurranse dekk på vått.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1843072 23/08/2014 15:00
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Beaver exo er ganske solide dekk, kraftige sidevegger. De veier over 800g i 2.25×29

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: knut77] #1843197 23/08/2014 18:55
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker 2.25 foran og 2.0 bak. Hadde tenkt å kjøpe 2x2,25 men de hadde kun ett dekk igjen i denne størrelsen i butikken. Da ble det 2.0 bak. Begge satt opp slangeløst. Funker som fjell og ingen antydning til punktering, rifter eller ustabilitet de gangene de har vært i bruk.

Redigert av erijon; 23/08/2014 19:01.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1843269 23/08/2014 20:34
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: thomah25

For smale? Har du testet de ennå?

Hei. Jeg har fått en kort testrunde med de. Runden inneholder noe asfalt, mye klatring på grusvei, litt bred sti, og grus igjen. På nedfarten er det blanding av grus og noe tursti med mer stein.

Jeg fikk Hans Dampf følelsen etter kort tid på asfalt. Det triller merkbart bedre, for all del, men jeg hadde forventet meg noe mer ala Rocket Ron enn Hans Dampf.

Oppover på grusen merker jeg også at pulsen er noe høyere enn forrige tur på samme runde. Hele sykkelen føles tyngre. Jeg merker at jeg ligger stort sett 2 min bak alle referansepunkter på turen.

Det er først i terrenget at dette dekket utmerker seg. Veldig godt feste, selv på fuktige svaberg. Det hadde regnet en del før på denne dagen, så siste del av stien inneholdt en del våte svaberg. Stor forskjell til f.eks Rocket Ron som glipper lett på slikt føre.

Nedover virker dekket stabilt og robust. Jeg merker økt trygghet nedover i forhold til mer skjøre dekk som Rocket Ron. Dekket sluker spisse og relativt grove stein bra. Tror ikke jeg har kjørt så fort ned samme bakke tidligere. Også bra bremseegenskaper.

Men tyngden er altså det som bekymrer meg mest. Jeg har kjøpt inn dekkene for bruk på UltraBirken, men tror de kommer til å bli byttet ut med Rocket Ron Snakeskin bak og Nobby Nic snakeskin foran.

Men det kommer helt an på hvor mye du må tråkke på asfalt/grus før du kommer frem til stien, om du ikke ikke måler tid, men bare er ute på kosetur. For meg er alle turer før Birken tagget som trening, med både måling av tid og puls. Jeg trodde ikke 200g ekstra pr. hjul skulle ha så mye å si.

Jeg tenkte ikke så mye på at de er smale når jeg først kom ut i marka, men så var det ikke spesielt bløtt eller mye myr på denne turen.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1851475 05/09/2014 16:50
thomah25 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Endte med Ardent race, var ute og prøvesyklet litt i Østmarka for noen timer siden og førsteinntrykket var veldig bra. Kom opp mange steder jeg ikke har klart før og sykkelen oppleves som roligere mot underlaget. Slangeløst og lavt dekktrykk hjelper vel også til i forhold til det. Er spent på teste de under litt våtere forhold, er jo tross alt høst. Takker for alle bidrag og innspill på innlegget. Nyttig!

Thomas
Re: Dekktips til fersking på sti [Re: thomah25] #1851533 05/09/2014 19:20
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: thomah25
... Er spent på teste de under litt våtere forhold, er jo tross alt høst. Takker for alle bidrag og innspill på innlegget. Nyttig!

Enig med deg ang. Ardent Race. Jeg syklet Ultrabirken på Nobby Nic og Rocket Ron, og det fungerte veldig greit i fjellene mellom Rena og Lillehammer.

I går var jeg ute i Drammensmarka, mye mer røtter og relativt fuktig. Rocket Ron helt håpløst bak. Jeg har testet Ardent Race på tilsvarende føre i regn, fungerer meget godt. Jeg tror du vil bli positivt overrasket på vått føre.

Jeg har bytte tilbake til Ardent Race i dag selv, tror dette blir en bra høst ICON_SMILE

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn

Moderator  support