Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet?

Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? #1839344 18/08/2014 08:50
T
tkjoerlaug Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Har brukt Hans Dampf 29" som våt-dekk denne sesongen. Dekket ble kjøpt nytt i fjor høst, så jeg tipper det har gått ca en halv sesong. Da jeg skulle dra på helgetur på med sykkelen denne helga, gikk jeg over sykkelen og sjekket at alt hang sammen og oppdaget da at bakdekket så svært slitt ut. Sideveggene begynner å sprekke opp, og de fleste sideknastene var oppsprukket i festet og jeg tror jeg kunne lett dratt av de fleste knastene med to fingre.

Kammeraten min kjører også hans dampf og fikk ny sykkel i mai i år, og her var det akkurat likt. Knastene på bakdekket så ut til å ha vært angrepet med syre og hang såvidt fast i dekket. For-dekket som ble kjøpt samtidig så helt OK ut. Jeg sjekket så en 26" sykkel som også har Hans Dampf, men her var dekkene på sin 3. sesong, og her så frem og bak-dekk helt greie ut. Heller ikke noen veldig stor forskjell mellom frem og bakdekk.

Noen som har opplevd det samme på 29" hans dampf? Er det evt. noen grunn til at bakdekk skal slites mye hardere på 29" enn 26" sykkel?

Alle dekk som ble sammenlignet hadde forøvrig trailstar-gummi.

Redigert av tkjoerlaug; 18/08/2014 08:52.
Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: tkjoerlaug] #1839375 18/08/2014 09:16
olechr Offline
More than words
More than words
Myk gummi blir fort slitt. Enkelt og greit. Det gjelder alle dekk med myk gummi. Ønsker du at det skal holde lengre må du kjøpe Pacestar. Prisen man betaler for grep er at det holder kortere. Kjøper du Vertstar dekk holder det enda kortere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: olechr] #1839411 18/08/2014 09:48
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: olechr
Myk gummi blir fort slitt. Enkelt og greit. Det gjelder alle dekk med myk gummi. Ønsker du at det skal holde lengre må du kjøpe Pacestar. Prisen man betaler for grep er at det holder kortere. Kjøper du Vertstar dekk holder det enda kortere.

Bortsett fra Continental, der holder gummien lenge. De bruker ikke så myk gummi for å få grep, men har tilsatt noe oppmalt enhjørning-horn som gir bra grep. Kalles Black Chili. Får to sesonger ut av stidekkene.

Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: tkjoerlaug] #1839414 18/08/2014 09:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er forskjell på kjørestil også. Jeg kan bytte dekk annenhver måned, mens samboer kan bytte dekk annenhvert år...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: Ole] #1839458 18/08/2014 10:22
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole
Sitat: olechr

Bortsett fra Continental, der holder gummien lenge. De bruker ikke så myk gummi for å få grep, men har tilsatt noe oppmalt enhjørning-horn som gir bra grep. Kalles Black Chili. Får to sesonger ut av stidekkene.

Ja stidekkene til Conti har jeg ikke vært så mye borte i. Men da må det være en annen black chilli enn på rundbane dekkene?

Ambassadør for Scott.
Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: tkjoerlaug] #1839476 18/08/2014 10:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Black Chili er ikke den samme gummiblandingen i forskjellige dekk, nei. Det er forskjellige ting i f.eks. XC-dekk og All mountain-/stidekk.

Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: tkjoerlaug] #1839871 18/08/2014 20:47
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tkjoerlaug
Har brukt Hans Dampf 29" som våt-dekk denne sesongen. Dekket ble kjøpt nytt i fjor høst, så jeg tipper det har gått ca en halv sesong. Da jeg skulle dra på helgetur på med sykkelen denne helga, gikk jeg over sykkelen og sjekket at alt hang sammen og oppdaget da at bakdekket så svært slitt ut. Sideveggene begynner å sprekke opp, og de fleste sideknastene var oppsprukket i festet og jeg tror jeg kunne lett dratt av de fleste knastene med to fingre.

Kammeraten min kjører også hans dampf og fikk ny sykkel i mai i år, og her var det akkurat likt. Knastene på bakdekket så ut til å ha vært angrepet med syre og hang såvidt fast i dekket. For-dekket som ble kjøpt samtidig så helt OK ut. Jeg sjekket så en 26" sykkel som også har Hans Dampf, men her var dekkene på sin 3. sesong, og her så frem og bak-dekk helt greie ut. Heller ikke noen veldig stor forskjell mellom frem og bakdekk.

Noen som har opplevd det samme på 29" hans dampf? Er det evt. noen grunn til at bakdekk skal slites mye hardere på 29" enn 26" sykkel?

Alle dekk som ble sammenlignet hadde forøvrig trailstar-gummi.

Jeg har samme erfaring. Har kjørt Hans Dampf og Magic Mary (29'er) i trailstar-versjoner i år, og spesielt sideknastene ser raskt ut som om de har vært i krigen. Men det er nok som Ole Christian sier - en må ofre noe med myk gummi. Antar det samme skjer med Maxxis' Maxterra-dekk (High Roller II, DHF, DHR)..? Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: tkjoerlaug] #1839884 18/08/2014 21:13
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Noe lignende skjer med High Roller II ja. Har to sett, og det eldste som er fra ifjor har fått mye sprekker ved rota til knastene. Men funker greit likevel, ihvertfall til knotesti der farta ikke er så høy.

Black Chilli virker som ikke er så myk blanding, men Trail King gir heller ikke så godt grep som Trailstar eller MaxTerra.

High Roller II gir bedre grep enn både Hans Dampf og Trail King under våte forhold ut i fra min erfaring.

Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: tkjoerlaug] #1839932 19/08/2014 04:28
P
Phaser Offline
Fersking
Fersking
P
Lagring av sykkel vil vell også ha noe å si her. Står den mye ute i sola så er det neppe bra for dekkene.

Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: tkjoerlaug] #1840047 19/08/2014 07:55
T
tkjoerlaug Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Takker for alle svar.

Sykkelen har stått i mørk garasje hele tiden den ikke har vært brukt.

Det som forundrer meg er at forskjellen er såpass stor på Hans Dampf 29 og Hans Dampf 26. 26-bakdekket så helt fint ut selv etter tre sesonger. En disse tre har jeg brukt dekka selv, med stort sett samme bruksmønster og kjørestil som med 29-bakdekket som jeg nå har slitt ut etter bare en halv sesong. Begge med trailstar-gummi.

Er det noe som tilsier at 29" bakdekk har et vesentlig hardere liv enn 26". I mitt hode burde det være motsatt, da slitasjen fordeles utover flere knaster og større hjulomkrets ved samme lengde?

Re: Hans Dampf 29" - dårlig kvalitet? [Re: tkjoerlaug] #1840049 19/08/2014 07:56
olechr Offline
More than words
More than words
Forskjellen på 29 og 26 er jo enkel og forklare. Før trillet du rundt i skogen med de små hjulene. Det gikk sakte og det endte med at du ikke syklet så mye.

NÅ med 29 sykler du sjukt mye fortere. Hopper og slædder i hver sving. ;-)

Ambassadør for Scott.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå