Malaga vs Alicante mht landeveisykling
|
Re: Malaga vs Alicante mht landeveisykling
[Re: Mangel]
28/10/2021 09:21
|
espenpåhjul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mange nevner jo Calpe her, tenkte mer alicante pga da har jeg kjent folk der nede, men samtidig et stykke unna calpe. så velger å gå for å bo i Calpe, tanke på rutene man har i området. Noen hoteller dere anbefaler til en billig penge? Jeg vet en del som har som mål å sykle i fjellene over Calpe bor på Hotel Porto Calpe, ganske rimelig greier. Finnes sikkert mange andre flotte hoteller men for pengene her bor man sentralt og ikke minst kort vei til indrefileten 
|
|
|
[Re: espenpåhjul]
28/10/2021 10:16
|
Mangel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
takk for godt tips, holder i massevis til meg dette. så gjør det enkelt og kjører på med hotel porto 
|
|
|
[Re: Mangel]
28/10/2021 11:33
|
espenpåhjul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
takk for godt tips, holder i massevis til meg dette. så gjør det enkelt og kjører på med hotel porto  Nydelig. Jeg skal selv sykle i fjellene ved Calpe og Denia om 2 helger  Men vi tar det som en 2 dagers tur og har satt opp en rute hvor vi overnatter i en landsby der oppe i fjellet!
|
|
|
[Re: Oddefa]
10/08/2022 16:50
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vekker den gamle tråden min igjen. Nok en høst og nok en vurdering om en skal tenke fastlandsspania i månedskiftet oktober/november eller Gran Canaria månedskiftet november/desember. Digger GC, men etter ca 10 turer der kan jeg nesten hele øya utenat og med u.t noen avstikkere og noen veier på nordsiden tråkket gjennom det meste her. Er selvsagt også andre kanariøyer jeg tenker på å uforske.
Men er der nå at jeg og en kompis muligens hiver oss ned til Spania siste helgen i oktober. Kan selvsagt være fare på regn da, men virker som tempraturer historisk sett er gode fortsatt da, og nå har det vel vært sykt varm sommer i Spania så får en se om det holder seg utover høsten.
Men ganske like fly priser Alicante og Malaga. Akkurat nå har jeg mest lyst å sjekke ut området Granada og Sierra Nevada, spesielt sistnevnte frister å få "krysset" av på buckinglisten. Ikke minst tipper jeg blir gira på det når pro-gutta skal opp (ikke helt opp men langt) på årets Vuelta (mener det er etappe 15) og jeg sitter hjemme og ser på. Forstår det går busser regelmessig + tog (sikkert en del dyrere) fra flyplass til Grenada.
Så noen spm - noen som har erfaring med landeveisyklingen i området, og da kanskje har syklet Sierra Neveda klatringen (vet den heter noe annet på "fagspråket") ? men også andre turer/runder/klatringer i nærområdet ? - hvor vil dere anbefale å bo ? I byen, eller annet sted ?
|
|
|
10/08/2022 18:41
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Blir vel ikke lei GC etter bare 10 turer vel Odd Erik:-)?
|
|
|
[Re: kaiost]
10/08/2022 19:47
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Blir vel ikke lei GC etter bare 10 turer vel Odd Erik:-)? Langt fra lei GC Kai, mer at jeg har lyst å sykle/teste nye steder, klatringer etc. Ekspander eller dø som Raga fint sa det. Når er du på GC ?
Redigert av Oddefa; 10/08/2022 19:49.
|
|
|
10/08/2022 22:21
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Drar første tur rett etter Birken, 30 august-to uker. Deretter 5 desember-1 uke for så å avslutte sesongen der 3 februar-1 uke. Ellers er jeg litt sånn at det blir så lettvint alt når jeg er godt kjent der jeg skal. Alt fra hotell som jeg har vært på før, hvor er det god mat, ruter å sykle, logistikken til og fra flyplass når en har sykkelkoffert osv. Men skal være ærlig å si at jeg faktisk går og vurderer Dolomittene neste år for eventuelt å prøve noe nytt: https://www.dolomitesbikeday.it/en/programme
|
|
|
[Re: kaiost]
11/08/2022 03:52
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Drar første tur rett etter Birken, 30 august-to uker. Deretter 5 desember-1 uke for så å avslutte sesongen der 3 februar-1 uke. Ellers er jeg litt sånn at det blir så lettvint alt når jeg er godt kjent der jeg skal. Alt fra hotell som jeg har vært på før, hvor er det god mat, ruter å sykle, logistikken til og fra flyplass når en har sykkelkoffert osv. Men skal være ærlig å si at jeg faktisk går og vurderer Dolomittene neste år for eventuelt å prøve noe nytt: https://www.dolomitesbikeday.it/en/programmeDer er vi nok litt forskjellige Kai, jeg leter som en gal etter nye veier jeg ikke har sykla når jeg skal til GC (eller Mallorca) og helst ikke for mange Soria turer som jeg vet du liker veldig godt. Har også vurdert å bo på nordsiden neste gang for både tilgang nye/andre veier + at veistandarden er mye bedre på nordsiden og naturen mye finere. Samt kortere vei til ferger mot andre øyer for litt ekspedisjon. Dolomittene er selvsagt fantastisk, og jeg rangerer Italia som mitt favorittland til både ski og sykling. Men tilbake til tråden. Noen som har vært i Granadaområdet med landeveissykkelen ?
|
|
|
11/08/2022 22:03
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Var innom der for mange år siden. Var å kikket på Vuelta´n og hadde en avstikker der for å sykle Pico de Veleta som jeg regner med er klatringen du etterlyser. Bodde på en høyde noen få meter fra Alhambra, da var det å trille nedover til Cenes eller Lancha del Genil. Fin klatring, kommer til et militært område/radar hvor det er bom for biler. Tror det er rundt 2500´ish høydemeter, men det er åpent for alle videre. Siste par km er det grus/pukk. Starter fint, men blir dårlig siste par hundre meterene. Der måtte vi trille syklene til topps som er rundt 3375 moh.
Blåser bra på toppen der, vi var der på en strålende dag, men kjente vinden godt. Annenhver sving var med/motvind på toppen og det var nesten så du slapp å tråkke i medvinden, mens i motvind hadde du knapt nok styrefart.
Siden Granada området ligger litt høyt så blir vel selve klatringen på ca 2750 m fra bunnen til toppen.
Var bare innom for å ta den klatringen så kan ikke gi noe annbefalinger utenom, men Alhambra er jo en av Spanias største turistattraksjoner så det var kjekt å være i området der.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
12/08/2022 05:24
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Var innom der for mange år siden. Var å kikket på Vuelta´n og hadde en avstikker der for å sykle Pico de Veleta som jeg regner med er klatringen du etterlyser. Bodde på en høyde noen få meter fra Alhambra, da var det å trille nedover til Cenes eller Lancha del Genil. Fin klatring, kommer til et militært område/radar hvor det er bom for biler. Tror det er rundt 2500´ish høydemeter, men det er åpent for alle videre. Siste par km er det grus/pukk. Starter fint, men blir dårlig siste par hundre meterene. Der måtte vi trille syklene til topps som er rundt 3375 moh.
Blåser bra på toppen der, vi var der på en strålende dag, men kjente vinden godt. Annenhver sving var med/motvind på toppen og det var nesten så du slapp å tråkke i medvinden, mens i motvind hadde du knapt nok styrefart.
Siden Granada området ligger litt høyt så blir vel selve klatringen på ca 2750 m fra bunnen til toppen.
Var bare innom for å ta den klatringen så kan ikke gi noe annbefalinger utenom, men Alhambra er jo en av Spanias største turistattraksjoner så det var kjekt å være i området der. Takk for god info, ja er Veleta klatringen jeg tenkte på. Kanskje en skal tenkte base mer mot kysten for bedre kveldstempratur. Skal sjekke ut avstander litt mer, fra feks kysten til toppen. Hadde jo vært kult å sykle hele fra havet og opp. Men er selvsagt ute gode turer hver dag i en uke og ikke bare en klatring. Hvis noen har tips om bo so gjerne kom med det. Er mer ute etter leligheter/bungalows en hotell egentlig.
|
|
|
12/08/2022 08:34
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Granada er en flott by. Bo i sentrum/gamleby og Sett av en dag til Alhambra.
LarsB
|
|
|
12/08/2022 10:24
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da har vi booket fly Malaga og blir en uke i månedsskiftet oktober/november. Tror vi søker oss ned mot kysten for bo, feks Almunecar . Virker som det mange flotte veier med det som utgangspunkt. Veleta/Sierra Nevada alpinanlegget) fra kysten blir en drøy tur på ca 22 mil og sikkert 5000 hm t/r. En drøy tur har vel ikke skadet noen (sier han som sitter med fortsatt kneskade, men bedringens vei....etter kombo av en skade og litt drøy sykling). Evt går det vel busser fra kysten og opp i mot Granada. Har dere tips på steder ved kysten eller mellom kysten og Granada/Sierra Neveda, til en ok pris så hint i vei. Granada by ser jo ut som fantastisk fin by, men ligger på 750 moh og i den tidsperioden vi er der så tror jeg det kan være kalde kvelder der. Har allerede funnet noen fine ruter/turer/klatringer som jeg tenker er et must, men også her gjerne kom med tips, stravaspor m.m
|
|
|
15/08/2022 07:12
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Da har vi booket fly Malaga og blir en uke i månedsskiftet oktober/november. Tror vi søker oss ned mot kysten for bo, feks Almunecar . Virker som det mange flotte veier med det som utgangspunkt. Veleta/Sierra Nevada alpinanlegget) fra kysten blir en drøy tur på ca 22 mil og sikkert 5000 hm t/r. En drøy tur har vel ikke skadet noen (sier han som sitter med fortsatt kneskade, men bedringens vei....etter kombo av en skade og litt drøy sykling). Evt går det vel busser fra kysten og opp i mot Granada. Har dere tips på steder ved kysten eller mellom kysten og Granada/Sierra Neveda, til en ok pris så hint i vei. Granada by ser jo ut som fantastisk fin by, men ligger på 750 moh og i den tidsperioden vi er der så tror jeg det kan være kalde kvelder der. Har allerede funnet noen fine ruter/turer/klatringer som jeg tenker er et must, men også her gjerne kom med tips, stravaspor m.m
Per Anton Finstad i Brumunddal SK har leilighet i Torrox, og har syklet mye i området. Tipper han fortsatt leier ut leiligheten sin når han ikke er der selv også.
|
|
|
[Re: kao]
15/08/2022 09:51
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Per Anton Finstad i Brumunddal SK har leilighet i Torrox, og har syklet mye i området. Tipper han fortsatt leier ut leiligheten sin når han ikke er der selv også. Sender deg sms Kjell Arne for kontaktinfo, har booket lelighet i Almunecar, men som har gratis avbestillingsforsikring frem til uken før. Torrox er nok fint utgangspunkt også, men egentlig kunne jeg tenkt meg enda mer øst en der vi har booket, feks Salobrena eller Motril, da pga enda raskere tilgang til turer jeg har lyst på. Men er jo ikke lange distanser i mellom disse heller, og nærmere Malaga gir raskere og evt billigere transfer.
|
|
|
|
|