Har en plan om å bygge en stisykkel med 120-130 mm vandring som komplement til min RM Altitude Rally. Vil gjerne ha noenlunde slakk vinkel (ca 67) og gjerne langt overrør. Men hva finnes det av rammer på markedet som jeg kan ha som base? SC 5010 og Bantam, RM Thunderbolt er de som jeg kommer på rakt av. Hva har dere for tips utover de her?
Re: nytt stisykkelbygge - hvilken ramme?
[Re: OlaA]
#183912217/08/201420:22
Gode forslag, og horsethief har jeg prøvd og liker Men... tenkte å holde meg til 27,5 for å ha mest mulig som kan byttes mellom sykler, og for å få en litt mer leken sykkel. Kan være at jeg endrer meg på det dog...
#183920317/08/201422:36
SB5c hadde vært midt i blinken Men prisen blir nok litt heftig tenker jeg... Thunderbolten vurderer jeg sterkt! Foxyen har jeg prøvd og den er ikke helt så leken og morsom som jeg vil ha, faktisk så var min game Tallboy LT mer leken.
#184022019/08/201411:20
Foxy R er prøvd allerede Alle de som står på kaia i Sogndal faktisk... hjelpte Sander med å sette opp de syklene. Fikk ikke helt godfølelsen på de, vet ikke hvorfor faktisk, er jo meget gode sykler. Kan være fordi de er satt opp som allround stisykler. Det som jeg liker i kortslagige stisykler er kjapp respons men fortsatt fartsstabillitet, som en 4x sykkel for eksempel. Gamle SC Blur TR var slik, og GT Distortion var noenlunde slik og. Er derfor jeg primært ser ett ramme også, fordi en hel del av egenskapene sitter i komponentene (litt kraftigere hjul, kraftigere gaffel, bredt styre og kort stem, etc).
#184060019/08/201420:47
Kili Flyern så jo helt alright ut Den adderes til listen over interessante rammer. Nils_Arne: hva tror du om å sette en 130-140 gaffel på den rammen? Blir det for høyt?
#184170121/08/201411:25
Det høres ikke så dumt ut. Men du tenker at 130 mm gaffel er grensen for hva som funker, a-c på ca 520-525? Hadde en tanke om å ha på en relativt stiv gaffel, men de kommer sjelten i kortere enn 140mm.
#184178821/08/201413:25
Hei. Jeg er helt i samme gate som deg. I år kjører jeg en SC Bantam med Pike på 140 og Enve hjul. Det er forsåvidt en dødsenkel ramme (så enkel en FS ramme kan bli). Jeg har blant annet kjørt Horst, faux bar, VPP, og tenkte jeg skulle prøve noe annet. Jeg er ikke altfor opptatt av tråkkeffektivivtet så mye som av morrofaktor, og det synes jeg Bantam'en har. Den har masse popp og er ganske tight i geometrien. Ikke er den verst til tråkking heller.
Skulle jeg valgt en annen ramme i denne kategorien ville jeg kikket hardt 2015 Thunderbolt i karbon. Grunnen til karbon er ikke materialet men pga ride9, som ikke finnes på alu versjonene. Velger du feks thunderbolt med 130 gaffel får du styrevinkel ned i 66,5 grad, blant markedets korteste bak-ende og lavt krankhus.