Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
|
Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
#1838910
17/08/2014 15:44
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12
Toonster
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12 |
Heisann, som fersk bruker av forumet og rookie landeveisyklist tenkte jeg å høre med ekspertene her om behovet for oppgradering av en 2014 Trek Madone 3.1.
Er det noen komponenter man burde bytte ut med engang? Event hva bør man vurdere når man føler seg noenlunde ferdig med rookie-stadiet?
_____
Trek Madone 3.1 Ramme: 300 Series OCLV Carbon, E2 Gaffel: Trek karbon for landevei, E2, SpeedTrap-kompatibel Hjul: Aluminiumsnav med Bontrager Approved aluminiumsfelger Dekk Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700x23c Girvelgere: Shimano 105 STI, 10-delt Krankgir: Shimano Tiagra Bakgir: Shimano 105 Krank: Shimano Tiagra, 50/34 (kompakt) Kassett: Shimano Tiagra 12-30, 10-delt Sete: Bontr Affinity 1 Setepinne: Bontrager Approved, 27,2 mm, 8 mm offset Styre: Bontrager Race VR-C, 31,8 mm Styrestem: Bontrager Race Lite, 31,8 mm, 7 grader Styrelager: Integrerte maskinlagre, forseglede, aluminium, 1-1/8" øvre, 1,5" nedre Bremser Dobbelpivotbremser i aluminium
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1838920
17/08/2014 15:59
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238 |
Kanskje oppgradere til en kassett med 11 tannhjul?
Redigert av kjetilsm; 17/08/2014 15:59.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1838925
17/08/2014 16:05
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12
Toonster
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12 |
Må man da også bytte ut selve giret?
Hvilke fordeler får jeg ved å bytte fra kassett med 10 til 11 tannhjul - det opplagte er jo et gir ekstra eller to?
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1838926
17/08/2014 16:06
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238 |
Jeg mente 11 tenner på det minste tannhjulet på kassetten, ikke 11 gir. Altså, f.eks en 11-28-kassett, istedenfor 12-30 som du har nå. Litt mer fart i nedoverbakkene da. :-)
Redigert av kjetilsm; 17/08/2014 16:08.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1838930
17/08/2014 16:11
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392
turbo
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,392 |
Hei! Jeg tenker at det ikke er nødvendig å bytte ut noe som helst. Tror du har en bra redskap! Har en Madone 4,7 (2012) selv og har oppgradert hjulsettet som gav en litt stivere følelse og en tøff lyd. Om jeg ble noe raskere, er jeg usikker på.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1838932
17/08/2014 16:20
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238 |
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1838955
17/08/2014 17:08
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 103
Osvold
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 103 |
Noen litt lettere og stivere hjul vil nok merkes!
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1838958
17/08/2014 17:20
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12
Toonster
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12 |
Noen gode tips på bedre hjul? og event hva det vil koste
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: kjetilsm]
#1838961
17/08/2014 17:22
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12
Toonster
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12 |
ahh! Da skjønner jeg 
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1839036
17/08/2014 18:57
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 34
Henrik74
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2012
Innlegg: 34 |
Jeg har en 2012-modell og byttet ut hjulsettet til DuraAce-C24 med 11-28 kassett og 25mm dekk. Perfekt for mitt bruk.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1839056
17/08/2014 19:25
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 179
arenei
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 179 |
Du trenger ikke bytte kassett før du faktisk føler at du trenger lettere/tyngre gir. Det er sjelden jeg bruker tyngste gir (50t-11t), da sykler jeg i over 60km/t.. Evt. vurderer du det på nytt når du har slitt ut kjedet og kassetten.
Bruk sykkelen slik den er, og vurder oppgradering etterhvert. Typiske ting vil være styre/stem, sete, og evt. hjulsett og nye dekk.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1839094
17/08/2014 20:03
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 339
HobbyTom
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 339 |
Sykkelen er nok bra som den er- helt til du selv identifiserer hva som ikke holder mål. Greit å få tips fra andre, men en oppgradering bør komme fra et behov du selv merker. Når det er sagt, så ville jeg oppgradert et hakk eller to på slitedeler når de er moden for bytte (kjede, kassett, dekk, bremsegummi). Så lenge girsystemet fungerer og bremsene er gode nok er den eneste grunn for oppgradering å få lavere vekt- men det trenger ikke gjøre deg til en bedre syklist ;-) Oppgradering av stem/sadel kan gi store utslag på sittestilling og ytelse, samt noe redusert vekt. Roterende vekt kan være bra å bli kvitt- tenk på det ved bytte av dekk/slanger. Neste steg er å oppgradere hjulene. En annen ting er kraftoverføring- en Tiagra krank kan være noe myk og sluke en del kraft i tillegg til at den er tyngre enn flere alternativer som er lettere og stivere. Men som sagt over: bruk sykkelen, finn svakhetene selv, ikke oppgradere fordi andre mener det er kult ;-)
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1839364
18/08/2014 09:09
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Av deler du vil kunne oppleve størst forskjell ved en oppgradering er hjul og dekk.
Dekk er slitedel/forbruksvare. Når de er utslitt (eller du kjøper nye hjul (i tillegg/eller istedet for de du har)) kjøper du GP4000s i 25mm. Jeg har hatt Bontrager R1 23mm, og likte ikke disse særlig godt.
Hvis du vil oppgradere bør du begynne med hjul. Da kommer det an på hvor mye penger du vil bruke, men alt fra 2500 og oppover vil etter mitt syn være en forbedring klar forbedring. Kan anbefale DA24c (til ca 6000 +/-) Ellers vil håndbygde hjul fra f.eks RundeHjul (i prisklassen 3-5000) være bra. Hvis du skal bruke sykkelen mye/aktivt, bruke den på rulle på vinteren, sykle tidlig våren og sen høst, og kanskje delta i ritt - ville jeg hatt 2 hjulsett; da kan du beholde de du har nå, bruke disse i dårlig være, salte veier, på rulle om vinteren - og spare go'hjula til solskinnsdager og konkurranser.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: HobbyTom]
#1839428
18/08/2014 09:57
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238 |
Roterende vekt kan være bra å bli kvitt- tenk på det ved bytte av dekk/slanger. Neste steg er å oppgradere hjulene.
Jeg har lest dette mange ganger, og det virker som det er litt tvil i om påstanden er rett. Finnes det tester som viser at lavere vekt på hjul og pedaler er signifikant viktigere enn tilsvarende lavere vekt andre plasser? En annen ting er kraftoverføring- en Tiagra krank kan være noe myk og sluke en del kraft i tillegg til at den er tyngre enn flere alternativer som er lettere og stivere.
På mitt budsjett i sommer hadde jeg valget mellom tiagra-, 105-, og ultegra-kranksett. Prisene (hos merlin) lå på cirka. 400, 600 og 800 kroner for de respektive kranksettene. Vekta ligger på cirka 800, 750 og 700 gram for de respektive kranksettene. Jeg søkte på internett om det var noen forskjell, bortsett fra den minimale vektforskjellen, og fant ingen som sa noe om at det var forskjell i stivhet. Dermed endte jeg opp med tiagra som det opplagte valg. Tok jeg feil? Burde jeg gått for ultegra? 400 kroner er ikke så mye penger å snakke om for en stivere krank, men har du virkelig belegg for å si at ultegra er stivere enn tiagra? Skulle jo tro det var omvendt, siden tiagra er tyngre.
Redigert av kjetilsm; 18/08/2014 09:57.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: kjetilsm]
#1839440
18/08/2014 10:05
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Roterende vekt er et ikke-tema for syklister, det vil si, det dukker jo opp fra tid til annen og det er klart at man formodentlig vil kunne måle forskjeller på hjul egnet for en racer, men jeg hevder at det er meningsløst å snakke om roterende vekt som et argument for å bytte til noe lettere.
Når det gjelder påstanden om at en krank skal være stivere enn en annen må jeg si at jeg er veldig usikker, men heller til en tro på at man skal være langt over middels sterk for å kunne vurdere om en Tiagra er mykere enn f. eks. en Ultegra.
Lettere hjul vil gi deg en lettere sykkel, forskjellen i roterende vekt er så liten at det ikke spiller noen rolle.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1839481
18/08/2014 10:55
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,033
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,033 |
kjøpte madone 3.1. selv nå i juli, og har nok planer om å bytte ut hjula, ellers fungerer ting fint. Men setet er du tjent med å skifte, bontragersetet er tungt og kvapsete. Sykkelen blei helt annerledes med nytt fizik ardea.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: kjetilsm]
#1839532
18/08/2014 11:55
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 339
HobbyTom
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 339 |
Roterende vekt kan være bra å bli kvitt- tenk på det ved bytte av dekk/slanger. Neste steg er å oppgradere hjulene.
Jeg har lest dette mange ganger, og det virker som det er litt tvil i om påstanden er rett. Finnes det tester som viser at lavere vekt på hjul og pedaler er signifikant viktigere enn tilsvarende lavere vekt andre plasser? En annen ting er kraftoverføring- en Tiagra krank kan være noe myk og sluke en del kraft i tillegg til at den er tyngre enn flere alternativer som er lettere og stivere.
På mitt budsjett i sommer hadde jeg valget mellom tiagra-, 105-, og ultegra-kranksett. Prisene (hos merlin) lå på cirka. 400, 600 og 800 kroner for de respektive kranksettene. Vekta ligger på cirka 800, 750 og 700 gram for de respektive kranksettene. Jeg søkte på internett om det var noen forskjell, bortsett fra den minimale vektforskjellen, og fant ingen som sa noe om at det var forskjell i stivhet. Dermed endte jeg opp med tiagra som det opplagte valg. Tok jeg feil? Burde jeg gått for ultegra? 400 kroner er ikke så mye penger å snakke om for en stivere krank, men har du virkelig belegg for å si at ultegra er stivere enn tiagra? Skulle jo tro det var omvendt, siden tiagra er tyngre. Mine påstander er for å gjøre det klart, basert på ikke-vitenskapelig erfaring og googling ;-) Etter mitt skjønn, er roterende vekt av betydning for fartsendringer- altså både akselerasjon og oppbremsing. Hvor mye det har å si på en sykkeltur er høyst usikkert, men det som er sikkert er at sykkelen vil føles kvikkere/ mer "snappy" Når det gjelder stivhet/ vekt på en krank, er det åpenbart at de dyrere kranksett er både lettere OG stivere (pga mer avansert materialvalg og produksjonsteknikk). Igjen vil det være subjektivt og knapt målbart for en hobbysyklist, men jeg mener at "entry-level" komponenter som hjul og fremriftslinje vil gi mer etter og noe av pedaltråkket forsvinner i den kraften som da går med på å bøye/gi etter i godset- kontra dyrere/stivere komponenter der en større andel av pedaltråkket faktisk sender sykkelen i rett linje framover. Igjen handler det nok mer om egen "feeling" enn målbare resultater for oss amatører, men det må jo være en grunn til at proffene ikke sykler på tiagra ;-) Selv sykler jeg på en rimelig alu-ramme med mix av 105/Ultegra og en rimelig FSA-krank på rimelige Shimano R500 hjul. Føler det er et godt budsjett/ytelse miks, og om kompisene mine sykler fra meg, får jeg vel bare trene litt mer ;-)
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: HobbyTom]
#1839548
18/08/2014 12:16
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 238 |
Mine påstander er for å gjøre det klart, basert på ikke-vitenskapelig erfaring og googling ;-) Etter mitt skjønn, er roterende vekt av betydning for fartsendringer- altså både akselerasjon og oppbremsing. Hvor mye det har å si på en sykkeltur er høyst usikkert, men det som er sikkert er at sykkelen vil føles kvikkere/ mer "snappy"
Selvfølgelig vil den det. Men spørsmålet er om sykkelen vil føles kvikkere / mer "snappy" om vektreduksjonen ligger i hjulene framfor andre plasser. Når det gjelder stivhet/ vekt på en krank, er det åpenbart at de dyrere kranksett er både lettere OG stivere (pga mer avansert materialvalg og produksjonsteknikk).
Jeg synes ikke dette er spesielt åpenbart. For det første er prisforskjellen mellom tiagra og ultegra såpass liten at det ikke er usannsynlig at du bare betaler for litt mindre vekt. For det andre er det slettes ikke "åpenbart" at en komponent som veier mindre, også skal være stivere. Tvert imot.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: HobbyTom]
#1839551
18/08/2014 12:23
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Mine påstander er for å gjøre det klart, basert på ikke-vitenskapelig erfaring og googling ;-)
Har du kommet over denne siden i googlingen din?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1839653
18/08/2014 15:30
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 435
B.B.
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 435 |
Uten tvil, Aeolus 5 hjul, du finner brukte på finn til ca 8000.
Børge
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1840163
19/08/2014 10:18
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
En kompis kjøpte dyr terrengsykkel for et par år siden og spurte "hvor mye raskere ville jeg syklet Birken med en sykkel til ytterligere 10.000,- ?). Fyr'n i sykkelbutikken tok en kikk på syklisten og sa "det er mye billigere og bedre å begynne med magen". Den historien har han fortalt noen ganger og rent vitenskapelig er det vanskelig å motsi argumentet. Så fort du kommer inn i en gjeng med halvgamle syklister (les.. mannfolk) er "pisse lengst konkurransen" i gang. Utstyr og stilpoliti er tydeligvis viktigere enn å sykle fort. Se bare alle innleggene under "vis meg din 2014 racer" og "hva har du kjøpt i dag" på forumet her.. Utrolig idiotisk egentlig men jeg digger det ! ! ! Ingenting er som en SMS med hentekode på posten for en eller annen liten "livsnødvendig duppeditt"
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1840339
19/08/2014 14:21
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12
Toonster
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 12 |
Takk for alle tilbakemeldinger her, veldig bra forum  Etter en grov gjennomgang av tilbakemeldingene her er det like greit å slite ut delene før man eventuelt skal oppgradere til noe som kan gjøre sykkelopplevelsen bedre. Gjennomgående er det hjulsett og sete som virker som en akilles. Er det egentlig innafor å bruke 8000 på brukt hjulsett på en sykkel til 15 000? Noen andre gode tips til hjulsett? Ser at sykkelsete er et stadig aktuelt tema - hvilke seter anbefales og hva er eventuelt forskjellen mot det som allerede sitter på sykkelen?
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1840369
19/08/2014 15:25
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 339
HobbyTom
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 339 |
JEG syns det er i overkant med hjul som overstiger halve sykkelens verdi... men: Et dyrt hjulsett som primært blir brukt til godt vær/ritt kan man alltids ta med seg til neste sykkel ;-) slik at det er en investering over tid. Sete oppgraderer man etter mitt skjønn dersom man ikke sitter godt på det som fulgte med sykkelen. Styre og stem likeså... Det er viktigere å ha en god sittestilling enn at sykkelen ser stilpolitisk korrekt ut (*nå får jeg på pukkelen av stilpolitiet*) - sitter man dårlig får man dårligere effekt i tråkket samtidig som man risikerer å få vondt her og der- noe som igjen tapper krefter og man blir fortere sliten....
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1840406
19/08/2014 16:35
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,075
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,075 |
Er det egentlig innafor å bruke 8000 på brukt hjulsett på en sykkel til 15 000? Noen andre gode tips til hjulsett?
Jeg gjorde dette (DT RC38T) på min sykkel til 13k og har ingen problemer med å forsvare dette ovenfor meg selv(Canyon Ultimate AL med Athena 11s). Om jeg bytter sykkel blir den solgt med Ksyriumene den kom med, og karbonhjulene blir med til neste sykkel som fortsatte ritt/godværs/kosehjul.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1846942
29/08/2014 13:44
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 98
RS|Stian
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 98 |
Jeg har en Madone 3.1 fra 2013 og oppgraderte først hjulsettet til Ultegra noe som i mine øyne transformerte sykkelen. Kjørte ellers standard frem til juni i år hvor jeg hadde havari på flere deler. Oppgraderte og byttet derfor til komplett 105-gruppe, og siden den gang har ting fungert bra. Merker ikke den helt store forskjellen, girer kanskje litt mer presist og vil nok være mer holdbart enn Tiagra-delene i lengden.
Angående sadel og eventuelle endringer på stem osv, dette er noe man bør gjøre i forbindelse med en skikkelig bikefit. Veldig vanskelig å vite hva en trenger og hva og hvor en skal justere for å få den optimale sittestillingen. Noen liker selvfølgelig å prøve seg frem med ulike deler men kan fort bli dyrt i lengden.
Redigert av RS|Stian; 29/08/2014 13:45.
|
|
|
Re: Trek Madone 3.1 2014 - Hva ville dere oppgradert?
[Re: Toonster]
#1846958
29/08/2014 14:27
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273 |
Valg av sete er veldig individuelt. Hvis du ikke føler at det er noe feil med det trenger du neppe å bytte.
|
|
|
|
|