Demper er genialt pga fjerning av rekyl. Mindre rekyl gjør som regel at en vanlig skytter skyter bedre. Fjerne munningsflammen er nevnt over her, det er også helt topp. Jeg har hatt Hausken Mini, Sonic-45, Sonic-35 og Ase Utra SL5 på ulike kalibre som 22-250, 30-06, 30-06AI og 308 Win. Jeg synes Sonic-45 med noen ekstra moduler er meget bra mtp ytelse og pris. Hadde jeg vært rikere hadde jeg nok gått for Huasken Jakt den største modellen.
Jeg bruker Sordin ProX sammen med demper på både hjortejakt og revejakt. Radioen er koplet til Sordinene. Meget fornøyd. De jeg jakter sammen med kjører samme kombo. Demperen gjør også at jeg kan skyte dyr nærme hus og gårder uten å skremme vettet av noen. Som regel hører de som er innomhus ikke noe.Kulesmellen hjelper den seff ikke på da. Jeg skjøt forresten fire rev og fire hjort siste jaktår hvis noen skulle lure på det.
Sånn generelt kan man nok si at det er den eldre garde, rundt 60 år + som ikke vil ha demper, av mer eller mindre gode grunner. Dette er mitt inntrykk etter noen år på kammeret.no (har ingen statistikk eller forskning å vise til som man vel bør ha her på terrengsykkel.no

).
Hvilke mål du skal ha på gjengene hører du med din børsemaker om. Han vet hva du bør ha.Evt sjappa som skal selge deg og montere demperen.
Forrøvrig lurer jeg litt når du sier " ok pris (ca kr 3500,-).". Er vel nesten bare Hausken Whisper som er dyrere.... Så "ok pris"....? Maxim, Sonic, Ase og BR er jo billigere...