Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cannondale F29 crb3

Cannondale F29 crb3 #1837122 14/08/2014 07:52
jorg1ho Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei

Jeg kjøpte i fjor vår en Cannondale F29 Carbon 3 i størrelse medium. ( Specs her)

Syklet hele fjorårssesongen på den uten problemer, men fikk beskjed hos Petter/Sykkeltilpasning.no om at den nok var litt for stor for meg, dog ikke forferdelig stor. I år har jeg også debutert på landeveissykkel og det er i overgangen fra veien til skogen i juni at jeg merket problemer. I hovedsak så opplever jeg gjentagende "kink" i korsryggen, oftest utenom sykling, men det har også skjedd en gang i en motbakke. Det smeller til enten når jeg løfter noe, bøyer meg eller tar av meg skoene f eks. Aldri merket noe på racern og det gikk også helt fint å sykle med kinken på racern (men da ikke på HT'en).

En annen ting som jeg ikke er helt sikker på om er relatert, er at når jeg tråkker på i litt høy fart så glipper bakhjulet akkurat som om jeg er litt for lett/liten for sykkelen. Sliter også i løs grus i bratt motbakke fordi bakhjulet har for dårlig feste (selv om jeg legger meg litt bakpå).

Jeg er 172cm kort og veier ca 65-67kg. Kan det tenkes at jeg burde prøve en mindre ramme, kanskje med 650b, eller ligger problemet et annet sted?

2013 Richmond SLR Comp Team 1
2014 Everest 8848 XX1
Re: Cannondale F29 crb3 [Re: jorg1ho] #1837132 14/08/2014 07:56
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Har du det orginale 100mm stemet? Det er mulig å montere kortere stem, selv om det ikke er mye å gå på med Canondale sine OPI-stem. Det vil også flytte ryttervekt litt bakover på sykkelen.

Re: Cannondale F29 crb3 [Re: jorg1ho] #1837686 14/08/2014 22:36
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Var dette en seriøs og ordentlig sykkeltilpassing av en som kan sine saker?

Ligger du mye i bukken`? Vet mange nye på racer dundrer avgårde de første månedene liggende i bukken. Kan slite på rygg og nakke.

Hvor mange psi har du i dekkene på sykkelen? Typiske tegn på for harde dekk.

Re: Cannondale F29 crb3 [Re: Apokope] #1837858 15/08/2014 08:34
jorg1ho Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: knut77
Har du det orginale 100mm stemet? Det er mulig å montere kortere stem, selv om det ikke er mye å gå på med Canondale sine OPI-stem. Det vil også flytte ryttervekt litt bakover på sykkelen.

Jeg har ikke byttet stem så det er nok det originale. Så vidt jeg kan se så har man evt et 90mm stem, dette kan jo prøves ut.

Sitat: Apokope
Var dette en seriøs og ordentlig sykkeltilpassing av en som kan sine saker?

Ligger du mye i bukken`? Vet mange nye på racer dundrer avgårde de første månedene liggende i bukken. Kan slite på rygg og nakke.

Hvor mange psi har du i dekkene på sykkelen? Typiske tegn på for harde dekk.

Hei. Takk for svar. Du kan jo sjekke ut Petter hos sykkeltilpasning.no, han er vel en av de mer seriøse der ute med blant annet Lars Petter Nordhaug, en rekke andre elitesyklister og samarbeid med Team Ringerikskraft på CV'en. Jeg ville anta at han kan sine saker.

På racer'n ligger jeg ikke mer i bukken enn normalt, har syklet turritt med lag (enebakk rundt, nordmarka rundt, randsfjorden rundt, mjøsa rundt, L-O) hvor jeg ligger i bukken når jeg er i fartsrekka i rulla.

Jeg ruller med rundt 20-25 psi, jeg har såpass kjennskap til sykling at jeg ikke er i segmentet "steinharde dekk ruller best!" ICON_SMILE

2013 Richmond SLR Comp Team 1
2014 Everest 8848 XX1

Moderator  support