Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner, fulldemper, 181cm med korte bein...

Nybegynner, fulldemper, 181cm med korte bein... #1836973 13/08/2014 21:36
J
J.Jensen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Ble hekta på racer i vår å har lyst å supplere med en stisykkel.

Dere får unnskylde om jeg er litt begrepsforvirra - gjerne noen forklar forskjellen på sti, enduro, rittfulldemper, grov vs ikke grov sykkel etc ICON_TONGUE

Men, iallefall, jeg har lyst å sykle litt utenfor asfalt. Jeg gjør sjelden noe halvveis på utstyrssiden - så det "må" bli en fulldemper.

Jeg kommer aldri til å hive meg utenfor klipper og galskap (les: downhill) men stier i fjell og mark frister og det er mye grusvei og traktorvei i nærområdet.

Jeg har sett litt på Canyon. Er Spectral og Nerve noe for en nybegynner? Kikka litt på stand-over height på geometrien på 29erne å ser ut til å kan få en utfordring om jeg skal stå over med begge bena i bakken da jeg har noe korte ben for mine 181cm (77ish cm innside). På den andre siden har jeg jo da lang overkropp - så den biittelitt lengre reach´en på spectral passer kansje meg bedre?

Alternativet er jo å gå ned på 27,5 for å få lavere sykkel, men har uforklarlig lyst på 29er.

Increased fitness through constantly varied, functional movements performed at high intensity.
Re: Nybegynner, fulldemper, 181cm med korte bein... [Re: J.Jensen] #1836998 13/08/2014 23:48
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Ta en titt på Kona Process 111, den har veldig lav standover til å være 29". 120mm demping foran som duger til allsidig bruk ICON_SMILE
Til bruken du skisserer er du ute etter en rittfulldemper eller en stisykkel, sistnevnte gir deg litt flere muligheter for å ha det morro på flere typer terreng selv om vekta er høyere. Siden du sier at du ikke skal sykle så mye nedover så er endurosykler for grove. (mye vandring).

Under har jeg skrevet en /kort/ forklaring som ikke må tas for å være helt nøyaktig, hvor grensa går for vandring er kun ca tall. Mange sykler er fine allroundere:

Rittfulldempere er lette sykler med lite vandring, her er det snakk om å spare gram og dermed energi for å sykle raskt og langt. (80-100mm vandring). Styre og setevinkler er bratte.

Stisykler er kraftigere bygd for å tåle enn trøkk og har mer vandring. (120-140mm). Styrevinkler er litt slakkere, dette får forhjulet ut foran deg og gir dermed økt trygghet når det går nedover.

Endurosykler er enda kraftigere for å håndtere skikkelig hardkjør ned det som fins av bakker og fjell. (140-170mm). Styrevinkler er veldig slakke.

Moderator  support