Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen

Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen #1836614 13/08/2014 12:53
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Etter mange flotte stisnutter i går, ble jeg inspirert til ny langtur i Østmarka.
Planen er i utgangspunktet: Skullerud – Trollvanna – Sandbakken – Bysetermosen – Skjelbreia – Sandbakken – Smørhullet (evt. Over spinneren om det er interesse)- Gullsmeden – Skullerud.

Tok en slik langtur 1. mai, og legger ved GPX filen. Denne gang tenkte jeg å lære av feil og kutte stier med mye knot. (en halvtime med bæring av sti opp til Langfuruåsen for eksempel)

Tenker å holde en jevn fart, og siden turen er noe lang, er det greit med niste og påfyll.

Lyst til å være med?

Vedlegg
Free-2014-5-1.zip (111.47 KB, 94 nedlastinger)
Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1836627 13/08/2014 13:08
anderfo Online
Besatt
Besatt
Nå bor jeg ikke i Oslo og kommer ikke til å være der på lørdag heller, men jeg var innom området Bysetermåsan-Skjelbreia-Sandbakken-Langfuruåsen i forrige uke. Fant noen fine stier, men også mye knot. Jeg har oppdatert OSM-kartet, men endringene har foreløpig ikke kommet med på http://www.objo.net/mtbmap/#14/59.8116/10.9697

Jeg kan likevel røpe at:
* Jeg synes den røde stien fra Skjelbreia mot Tømmerholtjern var svært knotete og steinete. Mulig å sykle noen meter innimellom, men det var sjeldent gitt. Tror jeg endret denne til svart, ihvertfall i et parti midtveis.
* Den grønne skiløypa fra Skjelbreia sørover langs Svartoren var svært gjengrodd i enkelte partier og steinete i andre partier. Jeg endret den til blått.
* Stien fra denne skiløypa (langs Svartoren) og opp til der stien på Langfuruåsen begynner var klin umulig å sykle; her måtte sykkelen opp på ryggen. Det kan ha vært denne du brukte en halvtime på å bære sykkelen opp? I mitt tilfelle tok det 5-10 minutter, men jeg har nå uansett merket den med class:bicycle:mtb=-1 (som vil gjøre den litt gjennomsiktig på kartet).
* Langfuruåsen var flott, satte class:bicycle:mtb=1 eller 2, husker ikke helt.
* Stien som går parallelt litt vest for Ridestien fra Bysetermåsan (blåmerket på GPS-en min, men ikke ennå farget på objo.net/mtmap) var svært utydelig og jeg gav opp å finne den...
* Ridestien var flott. Tror jeg økte mtb:scale fra 1 til 1+, men den vil fortsatt være blå ICON_SMILE

Mulig at det trengs litt kalibrering av gradene i dette området - her i Trondheim har det vært mer konsistent..

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: anderfo] #1836661 13/08/2014 13:44
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1 på siste taler.

Skulle gjerne vært med, men har spist mye tid av sykkelkontoen i det siste og må nok melde pass, i hvertfall lørdag...

Parallellen til Ridestien (Sidestien/Elgtråkket) er mye bedre enn Ridestiens første del fra sør mot nord. MYE bedre. Du ligger høyere i terrenget, det er tørrere, lysere, bedre utsikt og mer moro. Et virkelig gullfunn.

Langfuruåsen var vi jo innom på 1.maituren, veldig bra saker. Men veien opp dit om man velger blåmerka øst i stedet for vest for Tretjerna var ikke så gøy når jeg og Espen var ute og leta litt sist. Det er mye jobbing oppover. Har du sprut i beina går det greit, men et par tekniske partier og litt stopping. For en enklere reise er grusen videre inn mot Skjelbreia og så skiløypa rett sørover. Men ikke spesielt begivenhetsrik. Siste klatring opp til Langfuru er som nevnt over kanskje ikke noe å trakte etter. I det hele tatt traverser øst-vest her er litt kjipt.

Forslag: Tømmeråsen/Fjellfugleleiken er visstnok bra, med noen få vindfall i det siste i følge kjentmann runermm. (Ta med sag) Har selv planer om å sjekke ut denne. Kanskje dere vil gjøre litt "nybrottsarbeid" for OSM-formål og fjerne vindfall samtidig? ICON_SMILE

På returen via Skjelbreia; kan østsiden av Eriksvann være noe å sjekke ut? Ikke tagget med mtb:scale der heller, men videre nordover er jo stien visstnok veldig bra frem til Skytten. Da har man enkel tilgang til Slettfjell, Finfallåsen++ for en bra avslutning...

Redigert av Anders A-R; 13/08/2014 13:46.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: anderfo] #1836665 13/08/2014 13:51
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: anderfo

* Jeg synes den røde stien fra Skjelbreia mot Tømmerholtjern var svært knotete og steinete. Mulig å sykle noen meter innimellom, men det var sjeldent gitt. Tror jeg endret denne til svart, ihvertfall i et parti midtveis.

Ser etter alternativ vei, men må si at jeg ikke husker det strekke som like kjipt som du beskriver; er noen steder man må dytte, men sort virker litt drøyt. Vi brukte ca. 20 min på hele strekke (trukket fra en oppdagelsesferd opp en gammel vei midt på :))

* Stien fra denne skiløypa (langs Svartoren) og opp til der stien på Langfuruåsen begynner var klin umulig å sykle; her måtte sykkelen opp på ryggen. Det kan ha vært denne du brukte en halvtime på å bære sykkelen opp? I mitt tilfelle tok det 5-10 minutter, men jeg har nå uansett merket den med class:bicycle:mtb=-1 (som vil gjøre den litt gjennomsiktig på kartet).

Enig i at den stien er umulig. Bedre inngang er fra skiløypa nordfra, og så den blå korte stien. For vår del var det 45 minutter fra Tretjerna og over Tømmeråsen med flere bomturer på mulige stier som jeg tenker på. Been there, done that, never going back. I hvert fall ikke den veien. Men litt lyst til å prøve den nordover, og på østsiden av vannet.

* Den grønne skiløypa fra Skjelbreia sørover langs Svartoren var svært gjengrodd i enkelte partier og steinete i andre partier. Jeg endret den til blått.
.
.
* Ridestien var flott. Tror jeg økte mtb:scale fra 1 til 1+, men den vil fortsatt være blå ICON_SMILE

Mulig at det trengs litt kalibrering av gradene i dette området - her i Trondheim har det vært mer konsistent..

Med tanke på det du viser her, og som man ser andre steder i marka, er det nok liten tvil om at det stemmer ICON_SMILE

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: Anders A-R] #1836671 13/08/2014 13:57
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: Anders A-R

Parallellen til Ridestien (Sidestien/Elgtråkket) er mye bedre enn Ridestiens første del fra sør mot nord. MYE bedre. Du ligger høyere i terrenget, det er tørrere, lysere, bedre utsikt og mer moro. Et virkelig gullfunn.

Dette må jeg prøve: Hvordan finner jeg inngangen?

Langfuruåsen var vi jo innom på 1.maituren, veldig bra saker. Men veien opp dit om man velger blåmerka øst i stedet for vest for Tretjerna var ikke så gøy når jeg og Espen var ute og leta litt sist. Det er mye jobbing oppover. Har du sprut i beina går det greit, men et par tekniske partier og litt stopping. For en enklere reise er grusen videre inn mot Skjelbreia og så skiløypa rett sørover. Men ikke spesielt begivenhetsrik. Siste klatring opp til Langfuru er som nevnt over kanskje ikke noe å trakte etter. I det hele tatt traverser øst-vest her er litt kjipt.

hvordan tror du den er nordover?

På returen via Skjelbreia; kan østsiden av Eriksvann være noe å sjekke ut? Ikke tagget med mtb:scale der heller, men videre nordover er jo stien visstnok veldig bra frem til Skytten. Da har man enkel tilgang til Slettfjell, Finfallåsen++ for en bra avslutning...

Her siterer jeg fra tråden før 1. mai turen ICON_SMILE

Sitat: runermm

Stien videre til Tømmerholtjern er ok, men blir nok noen gå-etapper. Framme ved tjernet er det litt knotete, lettest å følge blåmerking i en nordlig bue. Ikke sikt mot Eriksvann, katastrofeområde!

Det mangler dessverre en superlink mellom Skjelbreia og Sandbakken, synd, for ellers ville ruta di vært en perlerad hele dagen.

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1836922 13/08/2014 20:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MuddyBear

Rett ved starten - den er utydelig, men man ser den etter få meter fra start. https://www.openstreetmap.org/way/283931673

hvordan tror du den er nordover?

Tja, uten å ha sjekka så vil jeg gjette den har bra netto fall fra nord til sør selv uten nedkjøringen helt i sørenden, men fortsatt er det jo mange fine flate partier....

Her siterer jeg fra tråden før 1. mai turen ICON_SMILE

Sitat: runermm

Stien videre til Tømmerholtjern er ok, men blir nok noen gå-etapper. Framme ved tjernet er det litt knotete, lettest å følge blåmerking i en nordlig bue. Ikke sikt mot Eriksvann, katastrofeområde!

Det mangler dessverre en superlink mellom Skjelbreia og Sandbakken, synd, for ellers ville ruta di vært en perlerad hele dagen.

Ah , husker det nå....Dritt...drømmen eksisterer fortsatt. Kanskje noe lenger mot øst kan være bra. Litt mer innsats da, blir fort en laaaang dag...

Redigert av Anders A-R; 13/08/2014 20:39.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: anderfo] #1837044 14/08/2014 06:23
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Øysteins mtb-map ble rendret i går kveld, og der er denne stien nå gråsvart. Den er helt umulig å sykle, ja, og synes den fortjener merkingen. Men, håpet er vel at folk ser at den er kort og (imho) verdt prisen for Langfuruåsen nord-sør om man først er i området.

Når man er der er det 5-10 minutter med trilling før man får hele Langfuruåsen sørover, grusen til Bysetermosen og ridestien nordover. Der får man mye fin sti for pengene.

Mener også ha lest (var det Thomas H. Engen, tro?) at stien vest for svartoren, paralellt med Langfuruåsen, er fin, men har ikke forsøkt den selv. Ser den fortsatt er ufarget.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: knuthaug] #1837165 14/08/2014 08:18
nr7wave Offline
Aquafil
Aquafil
Sitat: knuthaug

Øysteins mtb-map ble rendret i går kveld, og der er denne stien nå gråsvart. Den er helt umulig å sykle, ja, og synes den fortjener merkingen. Men, håpet er vel at folk ser at den er kort og (imho) verdt prisen for Langfuruåsen nord-sør om man først er i området.
Når man er der er det 5-10 minutter med trilling før man får hele Langfuruåsen sørover, grusen til Bysetermosen og ridestien nordover. Der får man mye fin sti for pengene.

Jeg er helt enig. Den er absolutt verdt de 10 min. med trilling.

Sitat: knuthaug

Mener også ha lest (var det Thomas H. Engen, tro?) at stien vest for svartoren, paralellt med Langfuruåsen, er fin, men har ikke forsøkt den selv. Ser den fortsatt er ufarget.

Denne er ikke så bra. Den er ok frem til fergeturen over Svartoren. Derfra og vidre ned til Grusen er den ikke noe særlig bra.

[quote=Anders A-R]

Rett ved starten - den er utydelig, men man ser den etter få meter fra start. https://www.openstreetmap.org/way/283931673

Denne stien har jeg drevet litt TLC på før ferien. Fjernet litt kvist og kvast. Den trenger å bli brukt mer, for den er i ferd med å gro litt igjen noen steder. Så sett igang med å bruke!

Christian S.

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1837298 14/08/2014 10:44
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Dette frister. Hvor lang tid forventer du å bruke, og når starter vi?

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1837316 14/08/2014 11:07
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Tenkte avtråkk kl. 1000 fra Skullerud. Ad tid: det går fort med noen timer: Ser jeg på 1.mai turen, tror jeg man kan kutte et par timer på å unngå knot og feilnavigering; samt en mer hensiktmessig start. Det ser heller ikke ut som det blir mange, så da bør vi kunne holde et jevnt tempo uten mange småstopp.

Tror vi bør regne med 5 timer, og så kan man evt. Kutte litt ned eller legge til litt alt etter humør, vær og gruppe.

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: nr7wave] #1837444 14/08/2014 13:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: nr7wave

Denne er ikke så bra. Den er ok frem til fergeturen over Svartoren. Derfra og vidre ned til Grusen er den ikke noe særlig bra.

Aha, da er den jo på sett og vis grei, men ikke noe mer. Espen og jeg var der for noen uker tilbake - fjerna et par vindfall, men ble lei da vi traff på det siste og tråkka videre. Trenger litt TLC den også for å bli bedre, men ok. Ville sagt mtb:scale 2 og class 1. Husker ikke i farta om jeg oppdaterte den i OSM...

Sitat: nr7wave

Denne stien har jeg drevet litt TLC på før ferien. Fjernet litt kvist og kvast. Den trenger å bli brukt mer, for den er i ferd med å gro litt igjen noen steder. Så sett igang med å bruke!

Nydelig - den var ganske gjengrodd et par steder ja....

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1837458 14/08/2014 13:22
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg blir med!

-Lars

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1837644 14/08/2014 20:34
O
OSM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Vil prøve å få til denne.
Kunne tenke meg å foreslå følgende rute til Sandbakken:
Skullerud - Starten av gamle TSR utfor - Kloppene over Karismyr - Pinglebakken - enden av Langvann - Skytten - flytstien langs østsiden av Sør-Elvåga til enden av vannet. Litt skyving vestover før god blåsti mot Sandbakken. Noen meter med knot før vi kommer ut på gressletta ved Sandbakken.
Fuglehundtempo på denne turen går ikke, her trengs flere som kan holde igjen med litt lapskaustempo. Stisyklister kjører ikke med startnummer!
:)dd

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1838100 15/08/2014 14:38
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Ok. da blir ruten som dette: http://www.strava.com/routes/798395

Tror den blir fin begge veier.. ICON_SMILE

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1838140 15/08/2014 16:47
Stina Offline
Fersking
Fersking
Oppmøte ved parallelveien til general Ruge?
Jeg henger meg med, trenger en opptur før regnet kommer. Jeg har bare mitt indre kompass å stille med, så jeg stoler på sporhundene :-).

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1838162 15/08/2014 17:42
Nico Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gode muligheter for at jeg hiver meg på her. P-plassen skullerudstua?

“One only needs two tools in life: WD-40 to make things go, and duct tape to make them stop.”
Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: Nico] #1838165 15/08/2014 17:51
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: Nico
P-plassen skullerudstua?

Ja, som ligger i General Ruges vei ICON_SMILE

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1838462 16/08/2014 14:48
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
takk for kjempeflott langtur på noen nye stier ICON_LAUGH
Her ved Trollvanna

Redigert av thomasengen; 16/08/2014 14:49.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1838490 16/08/2014 16:18
O
OSM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
"Muddy Bear's guided tours" leverer varene nok en gang i Østmarka, flott tur og trivelig selskap.
Odd

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1838510 16/08/2014 16:56
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Takk for lang og herlig tur, og godt selskap :-D

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1838645 16/08/2014 23:15
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Takk for glimrende tur og flott følge! ICON_SMILE

Turen ble til slutt slik:
http://www.strava.com/activities/181057916
Da avgjørelsen skulle tas om å ta turen via Tømmerholttjern oppsto det dragning mot mytteri, trolig for dragningen for vaffel på Sandbakken var for sterk. ICON_LAUGH

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1839111 17/08/2014 20:14
Stina Offline
Fersking
Fersking
Jeg henger meg på her og sier tusen takk til Njål for glimrende initiativ og gjennomføring med en superblid gjeng! Har drevet passiv recovery i dag.
Henger på et hønebilde og et skævbilde.

Vedlegg
bb--.jpg (613.75 KB, 951 nedlastinger)
bb--.jpg (613.75 KB, 229 nedlastinger)
Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: Stina] #1839342 18/08/2014 08:45
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Stina
Jeg henger meg på her og sier tusen takk til Njål for glimrende initiativ og gjennomføring med en superblid gjeng! Har drevet passiv recovery i dag.
Henger på et hønebilde og et skævbilde.

Ser ikke skauen for bare høner. Eller er det bare meg? ;-)

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: LarsAG] #1839750 18/08/2014 18:26
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Glimrende høne og sykkelbildet... men ble to ganger det samme.

Re: Langtur Lørdag 16/8: Skullerud til Bysetermosen [Re: MuddyBear] #1839796 18/08/2014 19:32
Stina Offline
Fersking
Fersking
Ser ikke skæven for bare høner. Dette er vel Lars i skæven uten høner ICON_SMILE.

Vedlegg
bb--1.jpg (835.93 KB, 229 nedlastinger)

Moderator  support