Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket?

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837295 14/08/2014 10:41
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg varmer opp huset med Tacx iVortex hele vinterhalvåret. Om noen år håper jeg å produsere så mange watt (og watt-timer) at jeg kan gjøre butikk på det.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: jan erik] #1837305 14/08/2014 10:55
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jan erik
Hvis det ikke er nevnt før her i tråden av andre;
Jeg lar være å bestille varer oppdelt i porsjonspakninger under gratisfraktdagene fra CRC...

Du sparer riktignok litt papp, men forbruket til transport blir i stor grad det samme. Forsendelsene samles opp og sendes i batcher uansett.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: EHAa] #1837317 14/08/2014 11:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EHAa

Nøyaktig det samme gjelder minimum ett av dine egne tiltak. Så her bør du spesifisere litt.

Hvis du har fått med deg at jeg bor i Trondheim, så bør jeg ikke trenge å spesifisere nærmere.

Statkraft renser utslippene fra fjernvarmeanlegget jeg er tilknyttet i Trondheim. Siden avfall MÅ brennes uansett, kan det umulig være dårlig for miljøet at man utnytter varmeenergien.

Trondheim kommune har ikke kildesortering av matavfall.

Angående redusert bilbruk, så må du nesten fortelle hvorfor artikkelen du linket til er et argument. Mener du at dersom jeg kjørte mer bil, så ville jeg automatisk kjørt mindre fly og at vinninga dermed går opp i spinninga?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: Espen J] #1837319 14/08/2014 11:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen J
Men altså: helt ærlig, i en periode hvor Vesten la ned 5 kullkraftverk på et år for å nå klimamål, bygde kina 20 nye (husker ikke kilde eller eksakte tall), det er ikke mitt valg om å kildesortere pizzaeska som redder verden.

Ne det vil være å kjøpe mindre ting som produseres i de fabrikkene som de kinesiske kullkraftverkene forsyner.

- Robert Green Ingersoll
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: Tex] #1837322 14/08/2014 11:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex
Se så.
Da ble det 2,22 her.

Ja, ja.

2,18.

- Robert Green Ingersoll
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: GeirK] #1837360 14/08/2014 11:54
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK

Nøyaktig det samme gjelder minimum ett av dine egne tiltak. Så her bør du spesifisere litt.

Hvis du har fått med deg at jeg bor i Trondheim, så bør jeg ikke trenge å spesifisere nærmere.

Statkraft renser utslippene fra fjernvarmeanlegget jeg er tilknyttet i Trondheim. Siden avfall MÅ brennes uansett, kan det umulig være dårlig for miljøet at man utnytter varmeenergien.

Trondheim kommune har ikke kildesortering av matavfall.

Angående redusert bilbruk, så må du nesten fortelle hvorfor artikkelen du linket til er et argument. Mener du at dersom jeg kjørte mer bil, så ville jeg automatisk kjørt mindre fly og at vinninga dermed går opp i spinninga?

Renser Statkraft CO2 fra utslippene? Det hadde jeg ikke fått med meg.

Ellers har du selvsagt rett i at det er bedre å gjenvinne energi enn å satse på deponi. Men man er fortsatt langt nede på avfallshierarkiet, eller avfallspyramiden. Målet er/bør være å sikre at alt avfall behadles høyest mulig i pyramiden. Avfallsreduksjon er høyeste trinn, og der kommer punktet ditt med å kjøpe holdbare varer inn. Så hvis energigjenvinning er "høyeste mulige trinn" er det en god behandling. Hvis man kaster alt i ovnen fordi byen har bygd ut et system for det, er det ikke nødvendigvis så bra med energigjenvinning.

Du sa "kortreist mat er ikke automatisk miljøvennlig..", og jeg sier det samme om dine tiltak. Jeg sier IKKE at du er et miljøsvin.

Videre ønsker jeg så klart ikke å hevde at akkurat du har en automatisk link mellom mengde bilkjøring og antall kilometer i fly. Jeg kjenner deg ikke, og vet ikke hva du gjør når du skal på ferie, og heller ikke hvorfor du gjør som du gjør. Jeg linket bare til en artikkel som viste at mange får "litt FOR god samvittighet" når de har syklet til jobben eller pantet en flaske. Da tror de ikke at ferieturen til Thailand betyr så mye, for de har jo vært så flinke resten av året.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837367 14/08/2014 11:57
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg havnet forøvrig på 3,7.

Når jeg gikk tilbake og fjernet reiser med jobben datt jeg ned til GeirK sitt nivå.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: EHAa] #1837379 14/08/2014 12:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ellers har du selvsagt rett i at det er bedre å gjenvinne energi enn å satse på deponi.

Jeg vet ikke om CO2-rensing var en forutsetning i rapporten du la frem, men uansett. Det er ikke lov å deponere avfall i Norge. Det må brennes. Hvis jeg da bruker den varmen som likevel genreres til å varme opp huset mitt i stedet for strøm, så reduserer jeg forbruket av elektrisitet - som er et miljøtiltak uansett hvordan du vrir og vender på det.

Videre ønsker jeg så klart ikke å hevde at akkurat du har en automatisk link mellom mengde bilkjøring og antall kilometer i fly. Jeg kjenner deg ikke, og vet ikke hva du gjør når du skal på ferie, og heller ikke hvorfor du gjør som du gjør. Jeg linket bare til en artikkel som viste at mange får "litt FOR god samvittighet" når de har syklet til jobben eller pantet en flaske. Da tror de ikke at ferieturen til Thailand betyr så mye, for de har jo vært så flinke resten av året.

Forstår- Det å ikke kjøre bil til jobb gir meg mest igjen i form av at jeg sparer penger samtidig som jeg får mosjon og relativt frisk luft. Ofte sparer jeg tid også. Det er en fin bieffekt at jeg sparer miljøet, men jeg bruker det ikke til å legitimere utenlandsreiser.

Andre miljøtiltak jeg gjør:
Har ikke kjæledyr
Kaster minimalt med mat - eksepsjonelt lite, tror jeg
Reparer ting som kan repareres i stedet for å kjøpe nytt
Abonnerer på Adressa elektronisk
Leser bøker kun på lesebrett
Bruker for det meste strømmetjenester til musikk og film

- Robert Green Ingersoll
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: GeirK] #1837387 14/08/2014 12:13
Tex Offline
Besatt
Besatt
Har ikke kjæledyr

Vi har en hund.
Han gjør at vi ikke reiser så mye med fly som vi ellers ville gjort.

En meget klimavennlig hund, med andre ord.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: Tex] #1837389 14/08/2014 12:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har ikke kjæledyr

Vi har en hund.
Han gjør at vi ikke reiser så mye med fly som vi ellers ville gjort.

En meget klimavennlig hund, med andre ord.

Ja - det ingen ting som er sort/hvitt her!

- Robert Green Ingersoll
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837390 14/08/2014 12:15
E
EspenO Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg leder foreløpig med 4,69.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: GeirK] #1837393 14/08/2014 12:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Leser bøker kun på lesebrett

Jeg har ikke lesebrett, men er flittig bruker av biblioteket.

Nedlegging av disse er et meget klimauvennlig tiltak!

Anonym5
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837396 14/08/2014 12:22
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
2.33 ICON_SMILE

Fjernet arbeidsreiser som en annen her, men vet ikke hvor riktig det blir. Arbeidsgiver betaler dog Co2 kvoter for de flyreisene jeg gjør arbeidsrelatert. Hjelper det? ICON_WINK

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: GeirK] #1837399 14/08/2014 12:23
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Ellers har du selvsagt rett i at det er bedre å gjenvinne energi enn å satse på deponi.

Jeg vet ikke om CO2-rensing var en forutsetning i rapporten du la frem, men uansett. Det er ikke lov å deponere avfall i Norge. Det må brennes. Hvis jeg da bruker den varmen som likevel genreres til å varme opp huset mitt i stedet for strøm, så reduserer jeg forbruket av elektrisitet - som er et miljøtiltak uansett hvordan du vrir og vender på det.

Jeg fortsetter å vri og vende på det: Forbrenning er ikke eneste alternativ til å deponere avfall. Både materialgjenvinning og gjenbruk er bedre alternativer når det lar seg gjøre. Setningene "Det er ikke lov å deponere avfall i Norge. Det må brennes." demonstrerer poenget mitt på en utmerket måte: Dersom tilrettelegging for energigjenvinning fjerner fokus fra trinnene høyere opp i avfallspyramiden, er det ikke nødvendigvis bra. Husk utgangspunktet for kveruleringen min (altså at du påpekte at et tiltak ikke automatisk var bra).

Angående CO2-rensing: I og med at tråden omhandler klimabelastning, så antar jeg at CO2-utslipp (og andre klimagassutslipp) er sentralt for diskusjonen. Det hjelper fint lite å rense utslippene for NOx og svevestøv dersom redusert klimabelastning er målet. Det bidrar til bedre luft for dere som bor på Tiller og Heimdal, men hjelper på ingen måte mot polsmelting. Jeg antar at fjernvarmeanlegget på Tiller/Heimdal ikke driver med "månelandingsteknologi", og dermed heller ikke renser CO2 fra utslippene sine.

Når det er sagt håper jeg at vi alle fortsetter å gjøre de tiltakene vi tror på, i sum så vil det nok være positivt:)

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: sverreb] #1837415 14/08/2014 12:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sverreb

Du sparer riktignok litt papp, men forbruket til transport blir i stor grad det samme. Forsendelsene samles opp og sendes i batcher uansett.

Robot-pakkesystemene til CRC bruker ganske store esker når du bestiller bitetsmå deler også, og hvis det blir mange nesten tomme esker, blir det jo flere batche som fyller opp flere fly.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: EHAa] #1837417 14/08/2014 12:44
M
mbee Offline
Medlem
Medlem
M

Når jeg gikk tilbake og fjernet reiser med jobben datt jeg ned til GeirK sitt nivå.

Gikk ifra 3.55 til "kun" 2.5 jordkloder når jobbreiser ble utelatt. Men skulle likt og sett hva som måtte til for å komme ned på 1.0. Lurer på om det faktiskt hadde vært mulig i Norge idag:)

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: mbee] #1837420 14/08/2014 12:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tør ikke tenke på hvor jeg hadde ligget om jeg hadde tatt med jobbreiser.

- Robert Green Ingersoll
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: GeirK] #1837423 14/08/2014 12:52
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Som du har påpekt tidligere: Det blir jo litt merkelig dersom du skal "straffes" for arbeidsoppgavene dine. Det er de som etterspør, kjøper og bruker produktene deres som bør dele på denne "straffen".

Edit: Samtidig kan vi jo alle ta et ansvar for å gjennomføre arbeidsoppgavene våre på en mest mulig klimavennlig OG lønnsom måte.

Redigert av EHAa; 14/08/2014 12:53.
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837447 14/08/2014 13:08
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
-Jeg er lokfører og innbiller meg at jeg gjør nytte for meg i samfunnet ved at x-antall vogntog ikke kjører på veien.
-Kildesorterer
-Sykler eller går til jobb
-Bruker varmepumpe kun til oppvarming
-Bruker ting til de ikke kan brukes lenger
-Fikser gamle sykler, byttet ødelagt utstyr med nytt.
-Lapper slangen istedenfor å kjøpe ny

Men jeg spiser masse kjøtt.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837454 14/08/2014 13:19
olechr Offline
More than words
More than words
3.82 her :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: PålGnål] #1837469 14/08/2014 13:36
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: PålGnål

Nå sliter jeg med å finne linken, men var ikke mange dagene siden jeg leste på nett at kostnaden ved å bruke varmepumpe til å kjøle ned ikke var grusom i forhold til oppvarming. Men selvfølgelig, Ingen bruk av strøm er bedre enn bruk av strøm ICON_WINK

Trønder osv
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837477 14/08/2014 13:45
magic Offline
Besatt
Besatt
Jeg bor i rekkehus, bor nærme jobb og bruker sykkelen til/fra jobb omtrent hverdag. Fikk som svar at det trengs 2,09 planeter om jeg ikke husker feil? Men jeg tror de glemte å spørre meg om hvor hytta mi ligger (1000 km unna), og hvor mye båtbensin jeg brente opp i sommer! Dette trekker nok i retning av noen tidels flere planeter tenker jeg ICON_SMILE

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837552 14/08/2014 16:58
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
3.76

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: Espen J] #1837553 14/08/2014 16:59
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Espen J
Sitat: PålGnål

Nå sliter jeg med å finne linken, men var ikke mange dagene siden jeg leste på nett at kostnaden ved å bruke varmepumpe til å kjøle ned ikke var grusom i forhold til oppvarming. Men selvfølgelig, Ingen bruk av strøm er bedre enn bruk av strøm ICON_WINK

Leste det samme jeg også, men på sommeren så står pumpe helt stille. Null strøm.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: mbee] #1837561 14/08/2014 17:27
M
mbee Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: mbee

Gikk ifra 3.55 til "kun" 2.5 jordkloder når jobbreiser ble utelatt. Men skulle likt og sett hva som måtte til for å komme ned på 1.0. Lurer på om det faktiskt hadde vært mulig i Norge idag:)

Måtte prøve. Valgte lavest mulig, eller hva jeg trodde ville gi minst mulig belastning, inkl. 5 voksne i leilighet;)
Resultat ble 1.1 jordklode, noe jeg ikke kan tolke annerledes enn at WWF mener at vi allerede er for mange på denne planeten.

Men om den 90% fattigste delen av jordens befolkning ender opp med 0.8 jordkloder, så kan den rikeste 10% fortsatt ha et snitt på 2,8

Redigert av mbee; 14/08/2014 17:35.
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: Espen J] #1837618 14/08/2014 19:53
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Driftskostnadene ved en L/L varmepumpe er jo bare strøm til kompressoren, så det er nok veldig lik kostnad for avkjøling og oppvarming.
Men som du sier så er jo det å skru av pumpa i sommerhalvåret uslåelig.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837746 15/08/2014 06:46
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har kjøpt 1000 mål skog. Sånn at jeg kan være helt sikker på at trærne som står der blir stående. "Flekken" skal forbli urørt for fremtidige generasjoner.
Vasker opp på gammelmåten.
Kjører EL.
Isolerte hus.
Spiser grønt og bruker praktisk talt ikke penger på ting.

Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837817 15/08/2014 08:03
nilswithskills Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
1,7 nå. 1,35 hvis jeg blir vegetarianer. Noen som har prøvd hva som må til for å få under 1 (hvis det i det hele tatt er mulig)?

For øvrig bekrefter svarene her det jeg mistenkte; det er veldig få som egentlig bryr seg noe særlig. Folk er enten kyniske og gir blaffen, eller bryr seg, men er ikke villige til å gjøre noen vesentlige forandringer i livsstilen for å gjøre en forskjell.
Jeg er enig med Espen J i at at forandringer BØR starte i toppen, men mener at når politikerne ikke viser antydning til vilje, så har vi som vet bedre et ansvar for å gjøre det vi kan.

mvh
Nils
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: nilswithskills] #1837821 15/08/2014 08:08
nilswithskills Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Prøvde å svare det mest miljøvennlige på alle spørsmålene, men fikk fortsatt 1,1. Det er dermed ikke mulig å være miljøvennlig nok innenfor testens grenser.

mvh
Nils
Re: Redusere klimabelastning, hva gjør forumfolket? [Re: GeirK] #1837828 15/08/2014 08:15
Dan Offline
More than words
More than words
Da ble det 2,22 her.

2,18.

Hvordan får dere til det når jeg som vegetarianer og ellers nesten bare gode svar får 2,32 eller hva det var når jeg juger og sier null flyreiser? Hva er det som er så utslagsgivende som jeg bommer på? Geir, du bor jo i ett hakk verre hus enn meg og spiser kjøtt, likevel får du lavere score. Please explain.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support