Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Er jobbsyklister noen griser?

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1836776 13/08/2014 16:15
B
BPHernes Offline
Medlem
Medlem
B
Sossete å skifte trøye mer enn en gang i uka - bib'en behøver vel vaskes mer enn et par tre ganger i året ;-)

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1836877 13/08/2014 19:37
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: tron
Sitat: Dan
Sitat: tron
Men sykler jeg racer må det ren BIB på til hjemturen.

Betyr det at du har en stabel med sykkelklær på jobben eller at du *grøss* bruker ryggsekk på raceren? ICON_SMILE

Ryggsekk. Jeg tenkte over det da jeg lå i bukken inn mot byen i morges at dette er et klart brudd på The Rules. Noen bør lage en egen tråd om det - jobbsyklister som bruker ryggsekk på racer ;-)

Ops...!
Skyldig, men sånn er det når en må dra med seg PC'n til og fra jobb ICON_SMILE

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1836951 13/08/2014 21:11
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Synes de syntetiske trøyene raskt lukter ille så jeg har noen gamle campa trøyer av ull og noen nyere som er litt tynnere som funker godt under en skalljakke med lufting under ermene om det er kjølig og vått..

Henger man de til lufting så kan man klare et par turer før man vasker.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837051 14/08/2014 06:48
j_pensionner Offline
Entusiast
Entusiast
Før jeg begynte offshore syklet jeg en 15 km hver vei til jobb. Brukte samme sykkeltøy til og fra. Tørket i et stort tørkerom avhengig av værsituasjon. Dette var dog et rom med egen ventilasjon. Handduk hadde jeg i garderobeskapet. Sykkeltøyet ble vasket når jeg kom hjem. Hadde ingen problemer med dette - og det luktet ikke ille i det hele tatt. Kontortøy ble medbrakt i sekk, og var selvsagt rent og pent hver dag.

Jeg er av den oppfatning av at når en setter seg på sykkelen så kan en sykle raskt, spesielt når en har anledning til en deilig dusj før en starter arbeidet. Fin start på morgenen. Svette er en naturlig konsekvens av fysisk aktivitet med en viss belastning. Dersom enkelte har problemer med dette - og at folk tørker tøyet sitt i felles tørkerom (som er satt opp med dette formålet) - så får de enten avstå fra å bruke tørkerommet, eller avstå fra å sykle. Det må også bemerkes at den trenden vi har med renhold i dag kanskje ikke bare er sunn. Misforstå meg rett, jeg dusjer hver dag (med unntak av når jeg er på turer i fjellet / tilsvarende) og vasker tøy. Men folk var friske på 60-tallet også, uten at de hadde samme forventninger til renhold og hygiene som i dag.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837125 14/08/2014 07:53
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Enig i posten over der..hvordan overlevde folk før i tida da de dusja kanskje 2-3 ganger i uka, jobbet mye mer fysisk og ikke hadde deodorant.

Dusjer kanskje overdrevent mye selv.
Sykler jeg til jobb, dusjer jeg før jobb, så dusjer jeg etter jobb, og trener jeg på kvelden så dusjer jeg da og.

Burde kanskje vurdere noen mildere såper eller noe.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: kaffekanne] #1837192 14/08/2014 08:47
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: kaffekanne

Jeg tviler på at du trenger såpe i det hele tatt de aller fleste gangene.Sjampo, kanskje - men såpe...tror ikke det.

Anonym5
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: anonym5] #1837198 14/08/2014 08:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff

Jeg tviler på at du trenger såpe i det hele tatt de aller fleste gangene.Sjampo, kanskje - men såpe...tror ikke det.

Synes det er ok å vaske underlivet med såpe etter fysiskaktivitet. Bruker man kun vann vil jeg tro det i løpet av kort tid setter seg en litt kraftig lukt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: sveinaa] #1837205 14/08/2014 09:04
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sveinaa
Synes det er ok å vaske underlivet med såpe etter fysiskaktivitet. Bruker man kun vann vil jeg tro det i løpet av kort tid setter seg en litt kraftig lukt.

Ikke hos meg. Såper generelt forstyrrer balansen der nede og kan faktisk bidra til å forverre en evt. lukt.

Anonym5
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: anonym5] #1837278 14/08/2014 10:23
j_pensionner Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: pontiff
Sitat: sveinaa

Ikke hos meg. Såper generelt forstyrrer balansen der nede og kan faktisk bidra til å forverre en evt. lukt.

Helt korrekt. En skal faktisk være forsiktig med å bruke for mye såpe. Så finnes enkelte såper som er bedre enn andre.

Den gang jeg jobba i Forsvaret var det en god del fysisk aktivitet, både i felt og i garnison. Men i felt dusja vi jo ikke "on a regular basis". Ga ikke noe problemer det, og kan heller ikke huske å ha hørt noe fra andre. Det vi imidlertid var påpasselig med var litt renhold av bein og skrittet med våtservietter. Sistnevnte var da mest rettet mot å få fjerne smegma. Smegma er dog ikke farlig.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837288 14/08/2014 10:32
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Haha husker godt kukosten i felten ja. Våtservietter er guds gave i de ukene der.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: kaffekanne] #1837315 14/08/2014 11:06
j_pensionner Offline
Entusiast
Entusiast
Haha husker godt kukosten i felten ja. Våtservietter er guds gave i de ukene der.

ICON_LAUGH

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837342 14/08/2014 11:42
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I det tilfellet dere nevner der, så luktet ALLE like ille, og man ble derfor ikke nevneverdig oppmerksom på lukta.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837354 14/08/2014 11:47
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Dere som henger sykkeltøy i tørkeskap og bruker det påvei hjem: Hvorfor ikke bare skylle og vri det opp først?? Det fjerner det aller meste av svette!

Jeg sykler 20-25 minutter til jobb. På CX-en, i jeans/shorts og vanlige klær. Blir selvfølgelig svett, men svette lukter ganske lite om det er fersk svette i rene klær. Det har jeg kvalitetssikret med jentene på jobb ICON_LAUGH Er det ille varmt, dusjer/bytter jeg klær når jeg kommer hjem.
Kjøp flere skjorter/boxere/t-skjorter og bytt oftere!

Trener heller ikke når jeg pendler, det foregår i relativt rolige former.
Trening = sykkel-outfit.
Transport under en time = vanlige klær.

PS: Anbefaler manbag framfor ryggsekk for mannfolk som bruker sykkel til pendling/transport. Hekt bagen til en av beltehempene på buksa med en liten krok, så slipper du at den sklir ned på siden hele tiden.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: Moonlit] #1837422 14/08/2014 12:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En tid da jeg syklet racersykkel ganske fort i 12-15 minutter til jobb hver dag, jobbet jeg i sykkelklær den første halvtimen (med mindre jeg hadde et møte) slik at kroppen og klærne fikk tørket. Deretter skiftet jeg til vanlige klær uten å dusje.

Nå sykler jeg i 5-7minutter med vanlige klær og blir kun svett hvis jeg må ha på regntøy over.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: GeirK] #1837441 14/08/2014 13:05
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bytter ikke til ny bukse på hjemveien til vanlig.
Men jeg har en liggende på jobb til dager som i dag, hvor jeg ble gjennomvåt til jobb, og kan sykle i godvær hjem.

Men ja, jeg synes mange jobbsyklister er griser.
Men da tenker jeg de som blåser ut neseinnholdet hvor som helst, på fortauet eller på Rådhusplassen.

Det er udelikat.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: Raindog] #1837493 14/08/2014 14:08
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Enig! Jeg syns også mange jobbsyklister er griser. F.eks de som ikke vasker hendene etter de har vært på toalettet. Eller de som ikke rydder opp etter seg der og på kjøkkenet eller andre steder. Men syklistene er i grunnen ikke så mye verre enn de andre slubbertene rundt omkring.
Det fins selvsagt verre ting enn å være avhengig av å dusje hver dag, eller etter at en har syklet en tur, men det samme som gjelder underlivshygiene gjelder resten av kroppen: om du dusjer hver dag eller hver gang du har svettet blir det slik at du stinker for et godt ord om du ikke dusjer.
Men bevares: alle velger sin egen gift. Og jeg er nok en gris jeg også.

Om jeg var en slik en som måtte dusje etter enhver sykkeltur ville jeg bruke usannsynlig mye tid på slikt, hver gang jeg var på butikken eller ute et ærend (som oftest syklende), både før og etter jobb, etc.. latterlig tanke. Folk får lære seg å bruke en vaskeklut, mener jeg...!

Redigert av ingeplinge; 14/08/2014 14:13. Rediger grunn: utdypt

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837521 14/08/2014 15:13
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har også større problemer med kaffekrokene enn i garderoben, og den som stinker verst her på huset er det lenge siden har satt skalkene sine på et sykkelsete...

Vi har garderobe med rene håndkle til alle hver dag, og en haug med tørkeskap, så det er som regel alltid et helt eller halvt tørkeskap til hver, og avsuget fra disse går ut. På disse jobbturene sykler jeg alltid med boxershorts under sykkelshortsen, og bruker da sykkelshortsen både til og fra og flere dager på rad uten at den lukter noe av den grunn, og da slipper jeg å vaske i filler de gode (og i mine øyne dyre) sykkelshortsene.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: grr] #1837525 14/08/2014 15:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: grr
og da slipper jeg å vaske i filler de gode (og i mine øyne dyre) sykkelshortsene.

Jeg har over ti år gamle sykkelshortser som jeg fremdeles bruker og de blir vasket etter hver bruk.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837548 14/08/2014 16:15
Flex Offline
Veteran
Veteran
Da er jeg tydeligvis en gris. Sykkelklærne rekker å bli gode og svette i løpet av mine 9 km i godt driv til jobb, men rekker å bli tørre før turen hjem. Har ikke nok sykkelklær til å skifte hver dag heller, så klærne varer ofte to dager også (gidder ikke sette igang vaskemaskina mange ganger i løpet av uka).

Men nå er jeg en av dem som bruker ryggsekk på raceren også ICON_WINK

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837624 14/08/2014 20:04
R
Rumath Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
4 km. til jobb, stort sett nedoverbakke. Sykler pent til jobb, og blir ikke svett. Tråkker meg svett hjem, pga. kraftig motbakke.

Øvrig så lukter ikke svette i seg selv. Det er bakterier som utvikler seg som lukter. Ny frisk svette skal ikke lukte noenting.
Tørker man treningstøy etter en normal økt, kan man godt bruke tøyet igjen en gang før vask.

Min "dom": Prippen! ICON_WINK

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: Moonlit] #1837629 14/08/2014 20:16
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Moonlit
Dere som henger sykkeltøy i tørkeskap og bruker det påvei hjem: Hvorfor ikke bare skylle og vri det opp først?? Det fjerner det aller meste av svette!

Jeg sykler 20-25 minutter til jobb. På CX-en, i jeans/shorts og vanlige klær. Blir selvfølgelig svett, men svette lukter ganske lite om det er fersk svette i rene klær. Det har jeg kvalitetssikret med jentene på jobb ICON_LAUGH Er det ille varmt, dusjer/bytter jeg klær når jeg kommer hjem.
Kjøp flere skjorter/boxere/t-skjorter og bytt oftere!

Trener heller ikke når jeg pendler, det foregår i relativt rolige former.
Trening = sykkel-outfit.
Transport under en time = vanlige klær.

PS: Anbefaler manbag framfor ryggsekk for mannfolk som bruker sykkel til pendling/transport. Hekt bagen til en av beltehempene på buksa med en liten krok, så slipper du at den sklir ned på siden hele tiden.

Manbag??? Ikke rart jentene ikke legger merke til eventuell svettelukt, de er vel mer interessert i sminken du har å håndveska di....
Eneste jeg frykter fra stilpolitiet, er at de skal bryte seg inn hos meg ei natt og stjele blomsten min. Manbag er bevis nummer en så langt... Da heller ryggsekk.....
(no offence)....

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: GeirK] #1837657 14/08/2014 20:55
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
En tid da jeg syklet racersykkel ganske fort i 12-15 minutter til jobb hver dag, jobbet jeg i sykkelklær den første halvtimen (med mindre jeg hadde et møte) slik at kroppen og klærne fikk tørket. Deretter skiftet jeg til vanlige klær uten å dusje.

Nøyaktig min oppskrift også! Selv om jeg sykler i ca 35 min til jobb. Har bedt kollegaene si fra hvis de merker antydning til ulukt, men har ikke hørt noe ennå.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: Rumath] #1837658 14/08/2014 20:57
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Rumath
4 km. til jobb, stort sett nedoverbakke. Sykler pent til jobb, og blir ikke svett. Tråkker meg svett hjem, pga. kraftig motbakke.

Øvrig så lukter ikke svette i seg selv. Det er bakterier som utvikler seg som lukter. Ny frisk svette skal ikke lukte noenting.
Tørker man treningstøy etter en normal økt, kan man godt bruke tøyet igjen en gang før vask.

Min "dom": Prippen! ICON_WINK

Dette kommer ann på hvor mye man svetter. Er ikke i nærheten av å kunne bruke treningstøy 2 ganger.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: anonym] #1837669 14/08/2014 21:28
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: anonymous

Manbag??? Ikke rart jentene ikke legger merke til eventuell svettelukt, de er vel mer interessert i sminken du har å håndveska di....
Eneste jeg frykter fra stilpolitiet, er at de skal bryte seg inn hos meg ei natt og stjele blomsten min. Manbag er bevis nummer en så langt... Da heller ryggsekk.....
(no offence)....

Kanskje jeg straffer deg hardt om jeg ser deg med brillene utafor stroppen! ICON_WINK

Men seriøst, her i Oslo er det iallfall mange år siden det ble OK å gå med manbag. Få litt kontakt med din feminine side!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837671 14/08/2014 21:36
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hva skjedde med å være mannfolk og gi faen?

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: Moonlit] #1837675 14/08/2014 21:44
Rene Offline
Besatt
Besatt
Bare fordi det blir OK for gutter å sminke seg i metroseksuelle miljøer trenger ikke du gjøre det.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837677 14/08/2014 21:53
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
OK, her var det mange som trener både to og tre ganger uten å vaske tøyet. Men ingen vil gå med på at tøyet da stinker. Det er jo litt pussig.

Vel, vel, om noen vil forske mer på fenomenet er de hjertelig velkommen til å sitte en formiddag i garderoben på min arbeidsplass, mens et stappfult tørkeskap av brukt treningstøy står og spyr utlufta rett ut i garderoberommet. Om noen da med hånden på hjertet mener at svett treningstøy ikke lukter høgg, har jeg ingen problemer med å bære stempelet som prippen.

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: Moonlit] #1837681 14/08/2014 22:15
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Moonlit

Kanskje jeg straffer deg hardt om jeg ser deg med brillene utafor stroppen! ICON_WINK

Men seriøst, her i Oslo er det iallfall mange år siden det ble OK å gå med manbag. Få litt kontakt med din feminine side!

Nevn en feminin side som du savner...

(fremdeles ikke noe annet enn rølping)....

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: tron] #1837682 14/08/2014 22:17
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Tørkeskap? Dusj og garderobe? For noen snobber! Jeg skifter bak en bil eller et tre, og går rett i gang med å jobbe. Svette gjør jeg i jobben min også;-) og klærne tørkes som best mulig hengende over sykkelen. Dette er vel også grunnen til at jeg ikke sykler så ofte til jobben.....

Re: Er jobbsyklister noen griser? [Re: vortex surfer] #1837691 14/08/2014 22:51
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: vortex surfer
Tørkeskap? Dusj og garderobe? For noen snobber! Jeg skifter bak en bil eller et tre, og går rett i gang med å jobbe. Svette gjør jeg i jobben min også;-) og klærne tørkes som best mulig hengende over sykkelen. Dette er vel også grunnen til at jeg ikke sykler så ofte til jobben.....

Respect!

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support