Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Trenger tips til bekledning for drittvær

Trenger tips til bekledning for drittvær #1835916 12/08/2014 17:52
M
Mank Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Plutselig var sommeren over, og jeg ble i dag nødt til å sykle i restene etter Bertha.

Min erfaring på sykkel er minimal, og min erfaring med sykling i fossefall enda mindre. Det jeg da lurer på er hva en kler på seg? Tar dere til takke med å være varm, eller er det et poeng og være tørr?

MItt største problem i dag var i hvert fall at regntrekket over skoene mine ikke holdt vannet ute, men gjorde en mer enn godkjent jobb med å holde det inne, noe som selvfølgelig resulterte i blytunge sko.

Hanskene mine så også ganske trist ut, men i dag var det i det minste ikke så alt for kaldt (15 grader). Blir det under 10 ser jeg imidlertid for meg at gjennomvåte hansker kan bli litt ubehagelig. Jeg trenger i tillegg tynne hansker, da jeg har temmelig små hender og styret mitt føles tykt nok ut allerede.

Hvordan ser din bekledning ut om det regner katter og hunder og blåser fra alle kanter?

Redigert av Mank; 12/08/2014 17:54.
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1835921 12/08/2014 18:04
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Selv syklet jeg også snaue to timer i regn i dag. Og jeg kan si det først som sist, du blir våt, uansett hva du velger å kle deg i. Men du kan i stor grad styre hvor kald du skal bli.
Jeg bruker i regn og temperaturer som i dag, 16 grader, regnjakke, vanlig trøye og undertrøye. Vanlig bib og ullsokker samt en sykkellue, thats it. Sykkelen utstyres med en Ass Saver, da slipper du den verste spruten i baken, og du slipper unna MYE sand som ellers ligger og gnager på unevnelige steder.
Regnjakken holder vannet ute, men også svetten inne, så du blir våt den veien, men du slipper det kalde vannet rett på kropp. Sykkelluen er også viktig, brillene slipper unna mye vann med en slik på hodet, og du slipper kaldt vann rett på skallen.
Smør gjerne bein med varmekrem, da preller vannet av som på gåsa og det er vesentlig lunere enn uten.
I disse temperaturene dropper jeg skotrekk og knevarmere, de blir bare svamper og unødvendig tung vekt. De kommer selvsagt på når det blir kjøligere.

Regn er hardcore, badass og karakterbyggende, og er det som skiller klinten fra hveten.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1835926 12/08/2014 18:10
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En skikkelig regnjakke. Assos Sturmprinz er en favoritt.
Vanlig sykkellue under hjelmen. Skyggen holder vannet på utsiden av brillene som har gult glass.
Vannavvisende sykkelbukser. Castelli nanoflex eller tilsvarende. Belgiske knevarmere. Er det kaldere overtrekksregnnikkers over lange sykkelbukser.
Beina blir før eller senere våte uansett, så jeg synes det er viktigere holde dem varme enn tørre. Sokker med ull, overskosokker, men om det er kaldt de høyskaftede Assos aftersnowbooties.
Neoprenhansker, og om det er skikkelig kaldt innerhansker i tillegg.
Ass savers skvettlapp under sadelen.

Tillegg: Roy E nagler den.

Redigert av Valentino; 12/08/2014 18:15.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1835928 12/08/2014 18:21
M
Mank Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takker for svar...

Sykkellue var på plass, og varmen holdt jeg helt fint, men jeg var omtrent like våt som jeg er mens jeg står i dusjen.

En Ass Saver må jeg nok skaffe meg.

Redigert av Mank; 12/08/2014 18:22.
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1835942 12/08/2014 18:37
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Andre regnjakker som anbefales? (Jeg som egentlig har kjøpestopp...)

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: ganskefort] #1835946 12/08/2014 18:45
M
Mank Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: ganskefort

Det lurer jeg også litt på. Billig er et stikkord.

Har fremdeles ikke fortalt min samboer, som jeg har felles økonomi med, at det står en ny sykkel i garasjen...Kan det være hun ikke ser forskjell så lenge hun ikke ser begge samtidig? Blå og svart er vel ganske likt?

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: ganskefort] #1835953 12/08/2014 18:52
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ganskefort

Jeg kjøpte Raphas regnjakke nå tidligere i sommer da jeg var i London, og jeg må si meg ekstremt godt fornøyd med denne.

RoyE

Strava
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1835957 12/08/2014 18:57
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
@RoyE: litt dyrt (akkurat fått i hus Pro Team jacket og to bib'er)

@Mank: jeg sa jeg skulle selge den blå, så blei det liksom aldri noe av...

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: ganskefort] #1835961 12/08/2014 19:03
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Hehe, du får ikke akkurat kjøpt Rapha for panten i kjøkkenskapet, men det vet jeg at du vet! Produktene er dog fantastiske.
Et par andre regnjakker jeg syns ser fine ut er Sportful sin Hot Pack, og Vaude sin Sky Fly, har dog ingen erfaring med dem. Begge disse er det fin pris på hos Evans I England.

RoyE

Strava
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1835964 12/08/2014 19:08
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
RoyE: gode tips, sjekker ut! Jeg er på siste rest av lungebetennelse, så det har blitt litt surfing her og der... Prioriterte Pro Team Jacket ettersom jeg tror den kan bli topp i vinter!

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: ganskefort] #1835967 12/08/2014 19:11
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Pro Team-serien er en vinner, uansett plagg. Jeg ser de selger Sportful-jakken på Bikeshop, kan du leve med en pendlergul farge var den jo nesten gratis. Sort eller hvit og sort ligger på tusenlappen, det blir vel fort rimeligere enn å ta det fra England om man ikke har noen rabattkoder liggende og slenge.

RoyE

Strava
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836009 12/08/2014 20:02
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Min erfaring med regnværssykling er at det er viktig å holde magen varm. Er magen varm holder som regel resten av kroppen seg varm. Og ikke glem å ha noe på beina! Kort-kort er for 20 grader+

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836030 12/08/2014 20:36
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
På Xxl har de endel billig regntøy. Har selv Diadora-jakka til 249. Den er vanntett, og har "sykkelsnitt". Punktum. Er du på et tight budsjett holder den i massevis, men det er ingen stilpoeng å hente.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836039 12/08/2014 20:48
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Kjøpte Castelli Gabba tidligere i år , den virker veldig lovende i lurvete vær.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836042 12/08/2014 20:54
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Et ninjatriks kan være å gaffatape rundt overgangen skoovertrekk og bukse/ben for å hindre at vannet smyger seg inn. Approved by Alexander Kristoff.

Ellers kan man også nevne at de selger SKS Raceblade Long til 399 på Gmax.

Create the problem and sell the solution
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: DuffMcShank] #1836085 13/08/2014 04:12
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Trikset er jo også å kjøre korte&harde økter, da blir en ikke kald.
Startet for første gang økten i pissregn i går på flere mnd...
Ikke så gøy nei, men utbytte treningsmessig kan være like bra:-)

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Valentino] #1836118 13/08/2014 06:21
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
For oss som har jakker av typen Castelli Gabba og Norrøna Fjørå Gore-Tex (den litt tykkere som de har sluttet å selge) dekker de jakkene som er nevnt her, Sturmprinz f.eks, et område i mellom?

På en høy sone 1 tur i 3 timer med regn så opplever jeg Gabba jakken som for lite tett og Fjørå som alt for tett.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836132 13/08/2014 06:41
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Dere som bruker Gabba, har dere erfaringer i forhold til hva som funker best under? Ermeløst eller t-trøye? Ull, helse eller superstoff?

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mastodon] #1836153 13/08/2014 07:02
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Mastodon
Dere som bruker Gabba, har dere erfaringer i forhold til hva som funker best under? Ermeløst eller t-trøye? Ull, helse eller superstoff?

Jeg sykler mye med Gabba-tøy, har både vest, kortermet trøye og den langermede jakka. Jeg bruker både ull, helse og supertøy under, det avgjørende er hvor kaldt det er. Syklet mange langturer i vår i 2-4 grader med mye regn og da var det helt passe med ulltrøye innerst, langermet syntetisk trøye som lag to og Gabba-trøya som lag tre. Når det er varmere, dvs 10-20 grader og vått så er det fint å bruke kortermet helsetrøye eller tynn ull under den kortermede Gabba-trøya. Låse ermer kan da brukes i tillegg for å justere varmen opp/ned.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mastodon] #1836154 13/08/2014 07:03
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Det blir jo avhengig av temperatur. I går var det bakkeintervaller i 15 grader og pøsregn. Da var det perfekt med en kortermet supertrøye.

Skal jeg være ute i lengre perioder med litt lavere intensitet så er langermet en god ide da det kan bli ganske kaldt på armene ved mye regn. Ull tar jeg på når det kryper under 10 grader.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836162 13/08/2014 07:16
Frobo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Som helårspendler på Vestlandet så har jeg litt erfaring med regntøy...

Regnjakke uten lufting under armene gjør at man blir unødvendig svett, jeg kjøper ingen regnjakker uten slik lufting.

"Vanntette" skotrekk med fleeceforing er ubrukelige i regn, fleeceforet suger opp vann fra sømmene og fra åpningen under skoen som en svamp. Før jeg tar disse i bruk impregnerer jeg dem med NikWax TX Direct Wash In impregnering, da er de vanntette til man sliter hull på dem.

Elsykkel er kjekkest i motvind og motbakker...
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836232 13/08/2014 08:10
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Gabba er glimrende, spesielt under konkurranser (når en ikke vil ha noe blafrende) og på turer under skiftende forhold med kortere regnskurer. Men det er egentlig ikke regntøy - for øs-pøs regn holder det ikke tett over tid. Bruker derfor en enkel, rimelig og tynn regnjakke (Castelli) når det virkelig regner. Så tynn at den lett kan rulles sammen i lommen. Kjører også iblandt med åpen glidelås hvis det bare er litt drypp.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mastodon] #1836307 13/08/2014 09:20
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg synes det funker helt greit å kjøre med undertrøye, og løseermer (bruker kortermet Gabbatrøye). Men er det kaldere enn 15 grader tar jeg ofte en trøye under, og vest over. Ved enda værre temperaturer kan en supertrøye som erstatter undertrøyen være gull vært!

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Spartacus!] #1836435 13/08/2014 10:56
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Spartacus!

Jeg synes det funker helt greit å kjøre med undertrøye, og løseermer (bruker kortermet Gabbatrøye). Men er det kaldere enn 15 grader tar jeg ofte en trøye under, og vest over. Ved enda værre temperaturer kan en supertrøye som erstatter undertrøyen være gull vært!

Ok. Regner med at det blir (altfor) mange anledninger til å teste ut dette i ukene framover;-) Var ute og prøvde nyinnkjøpt kortermet Gabba + Nanoflex løsermer igår, men klarte å unngå regn(!).

Litt off topic: Er det noen som bryr seg om man sykler med Gabba-trøye eller tilsvarende som ytterste lag i ritt i stedet for klubbdrakt? Har noen opplevd at det slås ned på?

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836475 13/08/2014 11:24
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det må isåfall være i aktive ritt, det er ingen regler om drakt i turritt. For identifikasjon har jeg ved noen anledninger hatt klubbdrakt utenpå
Gabba. Jeg har uansett ingen følgebil som kan ta jakka for meg.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mastodon] #1836501 13/08/2014 11:37
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Observerte ganske mange Gabbatrøyer i Ronde van Berg i år uten at noen gjorde noe nummer ut av det, men der var også forholdene sånn at dommerne kanskje ikke beveget seg så mye ut av bilen med mindre de absolutt måtte ...

4 grader, tett regn og kuling. Jeg hadde en langermet supertrøye under, samt at jeg hadde forede bukser fra Sportful, beinvarmere, neoprenhansker og neoprenskotrekk. Frøs aldri, men så var også intensiteten ganske høy. Tynne ullsokker fra DeFeet og caps under hjelmen kompletterte habitten.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836586 13/08/2014 12:35
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
I "vår"klassikerne (i ProTouren de siste årene) har det jo også blitt observert en del avvik fra offisielle draktregler når været ikke spiller helt på lag.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mastodon] #1836697 13/08/2014 14:31
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Litt off topic: Er det noen som bryr seg om man sykler med Gabba-trøye eller tilsvarende som ytterste lag i ritt i stedet for klubbdrakt? Har noen opplevd at det slås ned på?

Jeg kan svare på dette når det gjelder rankingritt/aktive ritt.

Jeg spurte en kommisær om dette; hun fortalte meg at man helst skal kunne vise startnummeret under rittet. Altså regner det fra starten av rittet er det bare å feste startnummer på Gabbatrøyen.

Jeg forsto det hun sa slik at det skal gå greit å ha på Gabbatrøyen, selvom startnummer ikke synes... Så går du i brudd, brett opp bakdelen av trøya i det kommisærbilen kommer opp bakfra (1 min fra hovedfeltet), så får de med seg hvem du er. Etter litt så er det bare å brette den ned igjen. Samme gjelder hvis du faller av feltet. Brett opp bak og la dem se hvem du er.

Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mank] #1836759 13/08/2014 15:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Mank

Har fremdeles ikke fortalt min samboer, som jeg har felles økonomi med, at det står en ny sykkel i garasjen...Kan det være hun ikke ser forskjell så lenge hun ikke ser begge samtidig? Blå og svart er vel ganske likt?

Prøvde meg på det samme (bygde en ny sykkel når kona var i NY). Gikk greit en mnd., men plutselig en dag hadde hun sett en sykkel hun ikke dro kjensel på.

Vedr. regnjakke kjøpte jeg en gjennomsiktig fra noe som het Pitbull i birkenhallen et år. Den synes jeg funker ganske bra. Den er tight og fin.

Ellers synes jeg vanlige brødposer over skoene er ganske ok når det regner. Man blir jo svett, men man slipper at skoene blir søkk våte.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trenger tips til bekledning for drittvær [Re: Mastodon] #1836765 13/08/2014 15:53
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T

Jeg har brukt klubbdrakt utenpå Gabba-trøye noen ritt når været har vært kaldt og vått. Syns det har funka bra.

Gjør det forresten på profilbildet.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå