|
|
På hvilken side står du i lærer-konflikten
|
Re: På hvilken side står du i lærer-konflikten
[Re: Papegøyal]
23/08/2014 11:43
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
I tillegg får man pålegg om å følge fylkeskommunalt vedtatte metoder (gjett om det er fagfolk som har vedtatt slikt). Hver uke - året inn, året ut. Tror du, det er mye nytt å hente her etter noen uker? Hva mener du - hvordan endte vi opp her? NPM. Byråkratiet blir et mål i seg selv som skal legitimere sin egen eksistens ved å avkreve stadig flere rapporter og tall fra ledelsen. Dette innfries ved at skoleledelsen rapporterer om tilfredsstillende oppfølging av de fylkeskommunale kravene. Trodde du dette er noe rektor har funnet på? Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
23/08/2014 11:53
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Så hvorfor tror du vi fikk new public management?
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
23/08/2014 11:58
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Spørsmålet om lærernes arbeidstid er ikke ny. Den sto også på agendaen da staten var arbeidsgiver ( så de som maler KS på veggen som fanden pga denne saken ig vil tilbake til staten, bommer). På begynnelsen av 2000-tallet bør det gjennomført 372 forsøk på 5 definerte arbeidstidsmofeller. Forsøkene ble ledet av SINTEF på oppdrag av U.dir. Konklusjonen var at økt tilstedeværelse forbedret relasjonen lærer - elev, ga bedre løringseffekt m.m. Foreldre, elever, rektorer og lærerne var enig i dette. Men lærene likte ikke at de måtte være mer tilstede på skolen. Så dette er ikke noe nytt tema. Og det retoriske poenget om at dette handler om å spare på vikarbudsettet er altså uten rot i noe annet enn i hodene til de som vil ha tariffestet at de skal disponere 10 -20 % av arbeidstiden etter eget ønske, ikke etter kollektivets behov. Har du satt din fot inne på en skole siste 10 år? Noe av det som er felles for det meste av skolenorge er jo nettopp det å kutte i budsjetter via alle mulig oppfinnsomme sideveier("Effektivisering", "nye pedagogiske modeller" osv.) At det å binde opp folk enda mer, i en ellers fleksibel og fremadrettet verden, STIKK I STRID MED ALLE ØNSKER/SIGANLER/LOVNADER fra de som sitter på storting og i regjering i mange år, skulle være løsninga er jo komisk. Som pedagog i snart 20 år, har jeg brukt stadig mer av tida mi på rydding, maling, søppelbæring, snekring, vasking, svare på hauger av uvesentlig mail, tlf-samtaler, rapportskriving, kurs om rapportskriving, fiksing av gamle havarerte pc`r, banking i ikkefungerende kopimaskiner, handling av tiltrengt materiale på butikker, henting og levering av div. media på biblioteker(da skolebiblioteket er ubrukelig)hallelujamøter om skolesatsing parallelt med med beskjed om budsjettkutt. Alt dette har økt noe helt vanvittig samtidig som kravet til å spesialsy opplegg til hver enkelt elev som du står alene med i full klasse, har tatt helt av. Dette selvfølgelig sammen med at behovet for å planlegge og evaluere undervisning da også øker. Derfor trenger/vil lærere ha mulighet til å dele opp dagen og ta en del hjemme for å fortsatt kunne gi elevene et godt tilbud. At du ikke forstår at "vikarsmutthullet" vil legge ytterligere press på den planleggingstiden lærere har, tyder på liten praktisk innsikt i dagens skolehverdag, evt. store skylapper.
Redigert av Gammelogdesperat; 23/08/2014 12:11.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
23/08/2014 12:41
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Dette selvfølgelig sammen med at behovet for å planlegge og evaluere undervisning da også øker. Derfor trenger/vil lærere ha mulighet til å dele opp dagen og ta en del hjemme for å fortsatt kunne gi elevene et godt tilbud. At du ikke forstår at "vikarsmutthullet" vil legge ytterligere press på den planleggingstiden lærere har, tyder på liten praktisk innsikt i dagens skolehverdag, evt. store skylapper.
Kan jo også tyde på en urokkelig tro på at "systemet" disker opp et bedre alternativ. Det gjør jo ikke det, om det ikke går helt Lance Armstrong. Survival of the fittest: "Dette er pensum. Les og lær selv !. Klarer du ikke, så har vi et alternativt pensum her: "Fil og gnikk". Vi møtes igjen ved tentamen og tilbakelevering". Det ville vært effektivisering og lønnskostbesparelse og dessuten konsekvent. Nå skal de ha litt av A og også litt av B, bare at A og B befinner seg på hver sin side av en akse. Referer Shpongle: Se på det som en sirkel. Fra startpunktet A til sluttpunktet B "Think of a circle with a fine split in it. At one end there's insanity, you go around the circle to sanity, and on the other end of the circle close to insanity, but not insanity, is unsanity"
|
|
|
23/08/2014 13:42
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[spiseskjemodus] .[/spiseskjemodus]
Vennligst sett så fingeren på hva slags kompetanse jeg mangler i mitt yrke etter 7 år med faglige og pedagogiske universitetsstudier!
P.S.: jeg har - av prinsipp - ingen av mine elever lagt til som FB-kontakter. Så ingen chatting der i gården ...
Jeg oppfatter det slik at fordi du ikke leser hva jeg skriver, frykt for kognitiv dissonans ? Så tar du frem teskjeene dine i kommunikasjonen. Så synd at du har et så snevert begrep av kompetanse som du blottlegger her, både individuelt og som en dle av et arbeidsfellesskap. At jeg skal forklare deg hva du mangler av kompetanse ( antar at du her mener kompetanseelementet formell kunnskap) blir vel litt patetisk ? Men hvis du f.eks. tar med kompetanseelementet holdning til fek.s tilegnelse og deling av kompetanse ( f.eks kollektiv kompetanse), så kunne det vært interessant. Her kan det se ut til at du ikke scorer så høyt. Ps. det går fint an å bruke Fb som kommunikasjonsplattform ift elever. Da bruker man selvsagt ikke sin private Fb-rprofil, men en profil for dette formålet, som flere har gjort med hell .Bare sånn til informasjon, siden du var så høy på bruke digitale inforomasjonskanaler
Redigert av HeavyDude; 23/08/2014 13:45.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
23/08/2014 13:54
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du satt din fot inne på en skole siste 10 år? Noe av det som er felles for det meste av skolenorge er jo nettopp det å kutte i budsjetter via alle mulig oppfinnsomme sideveier("Effektivisering", "nye pedagogiske modeller" osv.)
Svar på spm 1 : Ja. Og relativt ofte. Og jeg har for ofte sett lærere mangle kompetanse på hvordan man f.eks. skal ha ro i klassen. Og at skolen har manglet en kollektiv kompetanse på det samme. Budsjett-kutt i norsk skole ? Jeg hører dette ofte, og det kan hende det er rikitg, men jeg har ennå ikke sett noen samlet oversikt over den økonomiske utviklingen i norsk skole, la oss si de siste 10 årene. Dessuten: norsk skole bruker mye ressurser sammenlignet med andre land (ref. bl.a. innlegg i denne tråden ). Det er ikke noe forskning som som sier at årsaken til at norsk skole sakker akterut er økonomi, og virkemiddelet skal være økte økonomiske ressurser. Ingen. Det er kompetanse som er nøkkelen. Og kompetanse er mer enn formell kunnskap hos den enkelte lærer, selv om det også er viktig.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
23/08/2014 13:59
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
[spiseskjemodus] .[/spiseskjemodus]
Vennligst sett så fingeren på hva slags kompetanse jeg mangler i mitt yrke etter 7 år med faglige og pedagogiske universitetsstudier!
P.S.: jeg har - av prinsipp - ingen av mine elever lagt til som FB-kontakter. Så ingen chatting der i gården ...
Jeg oppfatter det slik at fordi du ikke leser hva jeg skriver, frykt for kognitiv dissonans ? Så tar du frem teskjeene dine i kommunikasjonen. Så synd at du har et så snevert begrep av kompetanse som du blottlegger her, både individuelt og som en dle av et arbeidsfellesskap. At jeg skal forklare deg hva du mangler av kompetanse ( antar at du her mener kompetanseelementet formell kunnskap) blir vel litt patetisk ? Men hvis du f.eks. tar med kompetanseelementet holdning til fek.s tilegnelse og deling av kompetanse ( f.eks kollektiv kompetanse), så kunne det vært interessant. Her kan det se ut til at du ikke scorer så høyt. Sorry, men dette her blir for mye oppblåst Newspeak for meg. Kan være at du er i slekt med noen som underviser og har lest deg opp omkring skoleutvikling, men fremdeles lyser det kun teoretisk kompetanse fra dine innlegg. Ta deg en jobb som lærer i noen uker, så kan vi snakkes mer. Hva er forøvrig patetisk med mitt spørsmål? Det er jo deg som gnåler hele tiden om at jeg skal kompetanseheves. Jeg skal gjøre det lett for deg. Fortell meg hvor jeg ikke strekker til som mangeårig lektor med opprykk på vgs, når jeg underviser i engelsk, tysk og samfunnsfag - for dette er min utdanning: • Praktisk pedagogisk utdanning (heltid). Tysk og engelsk fagdidaktikk. 60 studiepoeng. • Filosofi hovedfag. 120 studiepoeng. • Lavere grad i historisk-filosofiske fag, 303 studiepoeng. Består av følgende fag: - Mellomfag i filosofi. 90 studiepoeng. - Grunnfag i engelsk. 60 studiepoeng. - Mellomfag i tysk. 90 studiepoeng. - Latin emneeksamen. 30 studiepoeng. - Forprøver i fonetikk og språkvitenskap. 12 studiepoeng. - Examen philosophicum. 21 studiepoeng Hvor skal min kompetanse heves? Martin
|
|
|
23/08/2014 14:14
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Heavydude: For the record, hva er ditt perspektiv til skole? Lærer, assistent, forelder, skoleleder, onkel eller annet, evt. flere?
Redigert av Boas; 23/08/2014 14:15.
|
|
|
23/08/2014 14:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvor skal min kompetanse heves?
Har du vurdert norsk grammatikk?
|
|
|
[Re: Tex]
23/08/2014 14:40
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Hvor skal min kompetanse heves?
Har du vurdert norsk grammatikk? Egentlig ikke, siden jeg heller ikke skal undervise i norsk. Fint om du likevel kan peke på plasser der min norske grammatikkforståelse skurrer. Jeg setter alltid pris på tips om hvor jeg kan heve min kompetanse  Martin
|
|
|
23/08/2014 15:03
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
P.S.: jeg har - av prinsipp - ingen av mine elever lagt til som FB-kontakter.
Det ville forøvrig ikke vært ulovlig.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Eplemosten]
23/08/2014 15:26
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
lol, det her blir bare og bedre.
Jeg digger både new and old management. Ikke noe er som gode borgeres meninger i et godt sosialdemokrati.
Neste forbedring for å få mer demokrati inn i landet, mer folkevilje, må være at husfarge i en bydel eller kommune må vedtas av byrådet eller kommunestyret. De er tross alt valgt, så de representerer jo folkets vilje.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
23/08/2014 16:43
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror spørsmålet ditt M@rtin godt illustrerer hvor ulikt man tenker om skoleutvikling. Lærerne, slik jeg grovt sett oppfatter yrkesgruppen, oppfatter læring i skolen som primært et indivudelt anliggende om formell kunnskap for den enkelte lærer. At det enkelte lærr må besitte faglig dyktighet, og kanskje i større grad enn i dag , er godt mulig. ( derav diskusjonen om å forlenge lærerutdanningen).
Men det som man gjennom forsking ser gir økt kvalitet i undervisningen er ikke primært mer kurs og utdanning i de formell kunnskapene. Men følgende ( som jeg har skrevet lenger oppe i denne tråden, men som ikke synes å passe i verdensbildet for mange :
"* Feedback til lærer med vekt på læringsstrategier og læringsprosesser ( korrelasjon : 0,9) * Klare standarder for god undervisning (microteaching) (k. 0,88) * Håndtering av bråk og uro i undervisningen ( k. 0,8) * Lærerens ledelse, tydelighet og struktur i undervisningen ( 0,75) * En positiv og støttende relasjon mellom lærer og elev ( 0,72)
En annen, og svært anerkjent skoleforsker, Michael Fullan, ( som bl.a. har vært dypt involvert i skoleutviklingen /revolusjonen i Toronto, vektlegger dessuten betydningen av nettverk mellom lærere ( learning communities), som en avgjørende faktor for å få til utvikling. "
Dette er ikke kompetanse som bare er individuell, men som kollegiet på hver enkelt skole må mestre. Det hjelper ikke med doktorgrad i mattematikk, hvis man ikke klarer å få ro i klassen. Er det å få ro i klassen et individuell kompetanse ? Kanskje. Men hvis f.eks. alle lærerne til kl, 9b sliter med det, så handler det jo om hva skolen, kollegiet må mestre. Da er ikke svaret å ta et semester med påbygning i tysk, tror jeg. Men det er jo selvsagt teoretisk betraktet. Etter å ha diskutert dette mye. Med lærere .
|
|
|
[Re: Boas]
23/08/2014 16:44
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Heavydude: For the record, hva er ditt perspektiv til skole? Lærer, assistent, forelder, skoleleder, onkel eller annet, evt. flere? Mitt perspektiv ? kan du forklare meg litt bedre hva du spør om ?
|
|
|
23/08/2014 17:35
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg tror spørsmålet ditt M@rtin godt illustrerer hvor ulikt man tenker om skoleutvikling. Lærerne, slik jeg grovt sett oppfatter yrkesgruppen, oppfatter læring i skolen som primært et indivudelt anliggende om formell kunnskap for den enkelte lærer. At det enkelte lærr må besitte faglig dyktighet, og kanskje i større grad enn i dag , er godt mulig. ( derav diskusjonen om å forlenge lærerutdanningen).
Men det som man gjennom forsking ser gir økt kvalitet i undervisningen er ikke primært mer kurs og utdanning i de formell kunnskapene. Men følgende ( som jeg har skrevet lenger oppe i denne tråden, men som ikke synes å passe i verdensbildet for mange :
"* Feedback til lærer med vekt på læringsstrategier og læringsprosesser ( korrelasjon : 0,9) * Klare standarder for god undervisning (microteaching) (k. 0,88) * Håndtering av bråk og uro i undervisningen ( k. 0,8) * Lærerens ledelse, tydelighet og struktur i undervisningen ( 0,75) * En positiv og støttende relasjon mellom lærer og elev ( 0,72)
En annen, og svært anerkjent skoleforsker, Michael Fullan, ( som bl.a. har vært dypt involvert i skoleutviklingen /revolusjonen i Toronto, vektlegger dessuten betydningen av nettverk mellom lærere ( learning communities), som en avgjørende faktor for å få til utvikling. "
Dette er ikke kompetanse som bare er individuell, men som kollegiet på hver enkelt skole må mestre. Det hjelper ikke med doktorgrad i mattematikk, hvis man ikke klarer å få ro i klassen. Er det å få ro i klassen et individuell kompetanse ? Kanskje. Men hvis f.eks. alle lærerne til kl, 9b sliter med det, så handler det jo om hva skolen, kollegiet må mestre. Da er ikke svaret å ta et semester med påbygning i tysk, tror jeg. Men det er jo selvsagt teoretisk betraktet. Etter å ha diskutert dette mye. Med lærere . På ingen måte uenig i dette. Den faglig autonome lektoren som opparbeidet respekt hos elevene i kraft av sin faglige kompetanse forsvant dessverre da man på 90-tallet gikk fra utdannelse til ”opplæring”, og fra undervisning til læring. Dette åpnet for at mange faglig lite kompetente "opplærere" (som bare skulle støtte oppunder elevens "ansvar for egen læring") kom inn i skolene. De kravene du fører opp dekkes etter min mening i stor grad av kontinuerlige undervisningsevalueringer fra ledelse og fra elevene av min undervisning og gjennom mange møter i uken som adresserer relaterte problemer og som så tas videre opp i systemet. Jeg inngår hver dag i et lærernettverk. Det starter med at jeg deler rommet med 12 andre lærere. Vi sitter der ikke i taushet. Ved siden av meg har jeg f.eks. en kontaktlærer som jeg diskuterer en av hennes elever med som går i tyskklassen min, etc. Dette skjer helt uten at min arbeidsgiver må kreve at jeg skal være minst 7.5 timer til stede på leseplassen min. Den utviklingen av learing communities som du etterspør bygger nettopp på en slik kontakt og fortsetter i møter som lærere selv tar initiativ til om f.eks. klasser eller fag. Men: også i 2014 er man først og fremst fortsatt alene som lærer i klasserommet. Fylkeskommunalt pålagte møter som ledelsen har ansvaret for å gjennomføre har i veldig liten grad en slik utvikling av learning communities som formål. Tro meg. Jeg skulle så gjerne ha tatt et semester med påbygning i tysk, men har flere ganger fått beskjed fra ledelsen om at det ikke finnes penger til slikt. Dette er dog fagavhengig - til videreutdanning i realfag finnes det mer penger - og det er bra. Martin
|
|
|
23/08/2014 20:58
|
SunMaster
Medlem
|
Medlem
Hatties funn fra hans metaforsking er gudskjelov i ferd med å gå over. Du skal ikke ha jobbet mange år i norsk skole før du forstår veldig godt at mye (det meste?) av hans funn ikke er relevant her.
De eneste som fortsatt trykker Hattie til sitt bryst ser ut til å være deler av høyresiden i norsk politikk.
Som det meste i norsk utdanningspolitikk går det fra grøft til grøft. Nå har vi vært nede i grøfta på Hattie sida noen år. Nå skal vi på andre sida.
(har ikke tenkt å diskutere Hattie og hans funn med deg, bare poengtere at meg bekjent er det aldri noensinne gitt ut en enkelt bok eller skrevet en enkelt forskningsrapport som har revolusjonert undervisning. Jeg tror ikke Hattie heller gjorde akkurat det)
|
|
|
23/08/2014 22:17
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Heavydude: For the record, hva er ditt perspektiv til skole? Lærer, assistent, forelder, skoleleder, onkel eller annet, evt. flere? Mitt perspektiv ? kan du forklare meg litt bedre hva du spør om ? Ja, det skal jeeg prøve å få til. Jeg kan ta utgangspunkt i meg selv. Har seks års utdannelse med pedagogikk og jobber i ungdomsskolen. Det er med denne bakgrunnen jeg uttaler meg i denne diskusjonen. Hva er din bakgrunn for dine uttalelser? (Grunnen til at jeg spør er at du henviser til en del forskning som, i mine øyne, må ses i sammenheng med praksiserfaring for å forstås. F.eks. Hatties generelle variabler.)
|
|
|
[Re: Boas]
24/08/2014 08:26
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bruker en god del av min arbeidstid ( og fritid) relatert til skoleutvikling. Så jeg tror jeg har et ok fundament for å ha kvalifiserte meninger om dette.
|
|
|
24/08/2014 08:27
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk M@rtin for et interessant svar, som for meg oppleves som at vi ikke nødvendigvis ser denne debatten så svært ulikt. Jeg oppfatter i hvertfall at jeg skjønner ditt ståsted bedre nå.
|
|
|
24/08/2014 08:44
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
 Martin
|
|
|
24/08/2014 08:52
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Diskuterer vi nå om norsk skole er bra eller ikke? I forfall? Evt. hvilket datagrunnlag er det basert på? Pisa?
Redigert av turbo; 24/08/2014 09:25.
|
|
|
24/08/2014 17:04
|
Eplemosten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dagens forhandlinger avbrutt etter 30 minutter.
Lærerene sier nei til alle forslag fra KS?
Blir løsningen å innføre hjemmekontor for lærerne, altså undervisning i heimen? Så lenge de ikke ønsker å være så veldig mye på sitt arbeidssted...
Skal elevene lære noe er det vel en fordel at det faktisk finnes lærere på skolen all den tid det finnes elever der...
|
|
|
24/08/2014 17:21
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Dagens forhandlinger avbrutt etter 30 minutter.
Lærerene sier nei til alle forslag fra KS?
Blir løsningen å innføre hjemmekontor for lærerne, altså undervisning i heimen? Så lenge de ikke ønsker å være så veldig mye på sitt arbeidssted...
Skal elevene lære noe er det vel en fordel at det faktisk finnes lærere på skolen all den tid det finnes elever der... Lærerne er etter den forrige avtalen allerede kanskje opp mot dobbelt så mye på skolen som undervisningstiden. Det er heller ikke tvil om at for å kunne gi god undervisning må lærerne jobbe mye. Striden står om hvor og når det er mest hensiktsmessig at dette skjer og om man kan fordele dette ganske jevnt ut over året eller om man som lærer må jobbe mye i perioder med mye vurdering, f.eks. etter tentamener. Hva er din mening om dette?
|
|
|
24/08/2014 17:58
|
Eplemosten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Arbeid Sted for utførelse undervisning Skole forberedelser Skole/hjemmekontor samarbeid med andre lærere Skole Etterarbeid Skole/hjemmekontor Retting av prøver Hovedsakelig skole, men spar meg for at dette gjøres på hytta med flere glass rødvin....
Lærere skal kompenseres for vikartimer, vanlig overtidstillegg som i andre yrker.
Retting av store prøver, medfører selvfølgelig merarbeid. Dette skal da kompenseres for i form av avspasering/lønn. Nå er vel avspasering det som blir brukt.
Skolenorge bør gå inn for å gi lærerne skikkelige arbeidssteder, les kontorplass. Egentlig et kontor pr lærer, så skal vel mye være løst. En god lenestol burde de også hatt.
Redigert av Eplemosten; 24/08/2014 17:58.
|
|
|
24/08/2014 18:01
|
SunMaster
Medlem
|
Medlem
Planen er 52 uker ferie i året mot en klekkelig betaling der vi lover å ikke ødelegge undervsiningen. Den skal fra nå holdes av overvelkvalifiserte rørleggere, taxisjåfører og ingeniører som bestod matte på konteeksamen under ingeniørstudiet. Navlebeskuende økonomer skal erstatte rektorene,
|
|
|
24/08/2014 19:09
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Så din oppfatning av konflikten er at lærerne ikke vil være på skolen når elevene er der? Evt. at det KS krever er at lærerne skal være på skolen når elevene er der?
I så fall tror jeg du må lese deg litt opp på denne konflikten..
|
|
|
27/08/2014 05:20
|
turbo
Veteran
|
Veteran
|
|
|
27/08/2014 13:39
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Overbygninga er innholdet i lærerjobben. Planleggingsdager og planleggingstid ellers, stjeles i stadig større grad til ting som ikke angår undervisninga. KS/Kommunene med rektorene som sin forlengede hånd driver denne utviklingen stadig videre og det er det det nye forslaget handler om. Lærere tar i bruk stadig mer fritid, kvelder og ferier for å kompensere, men begynner å bli lei av denne trenden som jo er stikk i strid med ønsket politikk.
Redigert av Gammelogdesperat; 27/08/2014 13:41.
iq
|
|
|
27/08/2014 13:47
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, jeg tror overbygningen er hvem som skal kunne definere og sørge for gjennomføring av de nødvendige utviklings- og forbedringsarbeide i norsk skole. Det vil som konsekvens ha innvirkning på lærerhverdagen, utvilsomt . Men ikke til det værre. Men det vil være en annerledes hverdag. Og å endre på en dypt rotfestet møte å la skolesektoren være preget av individuell praksisutøvelse til noe mer kollektiv utøvelse, er konfliktfylt og smertefullt. Fordi det er en endring på en laaang tradisjon.
|
|
|
27/08/2014 14:18
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Nei, jeg tror overbygningen er hvem som skal kunne definere og sørge for gjennomføring av de nødvendige utviklings- og forbedringsarbeide i norsk skole. Det vil som konsekvens ha innvirkning på lærerhverdagen, utvilsomt . Men ikke til det værre. Men det vil være en annerledes hverdag. Og å endre på en dypt rotfestet møte å la skolesektoren være preget av individuell praksisutøvelse til noe mer kollektiv utøvelse, er konfliktfylt og smertefullt. Fordi det er en endring på en laaang tradisjon. Du svarer som et rundskriv, forfattet på et kontor langt unna. Hva er din kommentar til det jeg snakker om, nemlig "tidstyvene", som også er omtalt av kunnskapsministeren og som det jo jobbes med på statlig hold (og som har vært i kjernen av problematikken i maaange år)? Ikke fått det med deg, eller later du som om det ikke eksisterer? Parallene finnes i helsevesenet og er nokså kjent...Helsepersonale som bruker mindre tid på pasienter og mer tid på kontorarbeide. Beklager redigeringa.
Redigert av Gammelogdesperat; 27/08/2014 14:26.
iq
|
|
|
|
|