Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kun delvis utbedring etter lekkasje

Kun delvis utbedring etter lekkasje #1835401 12/08/2014 07:57
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Det er jo liten tvil om at det finnes mye forskjellig kompetanse her på forumet og siden det har vært mye forsikringsprat i det siste prøver jeg meg med en delvis forsikringsrelatert sak.

Jeg har i min leilighet hatt vannlekkasje fra terrassen til naboen over meg. Denne lekkasjen har blant annet ført til at de to ytterste bordene i parketten min er vannskadet.

Borettslagets faste håndverker har nå vært inne og "utbedret" skaden. Det som er blitt gjort er at ytterste lamell i det ene bordet er byttet ut og sprekkene mellom de andre lamellene er fylt med noe kitt. Da parketten er av en type som ikke lenger er å få tak i er det benyttet noe som ligner.

Dette ser rett og slett ikke pent ut og er ikke en gang fint nok til å være noe jeg ville akseptert hvis jeg selv var skyld i skaden. I hvor stor grad kan jeg forvente at utbedringen fører leiligheten min tilbake til slik den var før lekkasjen? Jeg har en felles stue-/kjøkken-/gang- løsning slik at et fullstendig bytte av parkett vil være omfattende.

Som en sidenote kan det legges til at skaden på parketten oppstod hovedsaklig fordi det tok for lang tid å få stoppet lekkasjen. (6 måneder)

Re: Kun delvis utbedring etter lekkasje [Re: tygster] #1835540 12/08/2014 09:56
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Ta kontakt med borettslagets forsikringsselskap.

Re: Kun delvis utbedring etter lekkasje [Re: towi] #1835580 12/08/2014 10:35
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
I utgangspunktet er det styreleder i borettslaget som er rette person å kontakte. Selv om hun ved tidligere befaring mente at det ville være uaktuelt å bytte hele parketten så kan jeg ikke utelukke at hun endrer mening når hun får se resultatet.

Da det jo er styrets ansvar å løse en slik sak så mener jeg det vil være å gå bak ryggen på dem å kontakte forsikringsselskapet så lenge det ikke er avklart om vi blir enige eller ikke.

Hvordan det er naturlig å ta saken videre har jeg en hvis formening om. Spørsmålet er heller om jeg har en sak som kan tas videre?

Re: Kun delvis utbedring etter lekkasje [Re: tygster] #1835762 12/08/2014 13:13
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tenker som alltid når det gjelder klager så ville jeg fremsatt klagen skriftlig (enten på papir eller epost) for da er det erfaringmessig vanskeligere å bli avfeid trenert senere.

Sjekk inboforsikringen din, godt mulig det ligger noe juridisk støtte innbakt der (gjelder vel også om du er medlem i huseiernes landsforening etc).

Her er jo problemet visuelt så sørg for gode bilder som du kan legge ved.

Jeg ville gått først en gang til via styreleder og om hun avfeier deg så be om et skriftlig svar på klagen og gjøre oppmerksom på at du ikke er fornøyd og vil vurdere å bringe saken videre.

Re: Kun delvis utbedring etter lekkasje [Re: Brumm] #1835782 12/08/2014 13:32
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Jeg har juridisk støtte gjennom inboforsikringen og også mulighet til juridisk rådgivning gjennom fagforening så skulle saken gå så langt har jeg noe å støtte meg på.

Spørsmålet jeg prøver å komme til bunns i først er om jeg i det hele tatt har en sak å ta videre.

Re: Kun delvis utbedring etter lekkasje [Re: tygster] #1835785 12/08/2014 13:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dette må du ta videre. Ta kontakt med forsikringsselskapet og send kopi til borettslagets styreforkvinne. Det er absolutt ikke tilstrekkelig at en vannlekkasje fikses med en billig "gehetto fix".

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kun delvis utbedring etter lekkasje [Re: tygster] #1835788 12/08/2014 13:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Dersom du mener at skaden på din eiendom ikke er utbedret (altså ikke godt nok utbedret) så har du jo i utgangspunktet en sak som du kan gå videre med. At du kanskje ikke får medhold i dette synet er jo en mulighet, men det bør ikke hindre deg i fremme ditt krav så lenge du mener det er berettiget.

Kjør saken videre med skriftlig klage og bilder.

Re: Kun delvis utbedring etter lekkasje [Re: Tex] #1835792 12/08/2014 13:48
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Jeg mener til tider mye rart så det er begrenset hvor mye det kan vektlegges. Så lenge ingen har uttrykt stor undring over min holdning kan det jo tyde på at jeg ikke er helt på viddene så jeg kommer nok til å ta saken videre.

En naturlig start tror jeg kan være å få bekreftet at håndverker ser seg ferdig med utbedringen.

Moderator  support