Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppnå samme sittestilling på sykler

Oppnå samme sittestilling på sykler #1834930 11/08/2014 12:09
Spartacus! Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg vurderer å bytte ut Merida Reacto sykkelen min, mot en Merida Scultura til neste sesong. Jeg ønsker å oppnå samme sittestilling på Sculturaen, som jeg har på Reactoen min nå. Hvordan skal dette gjøres?

På Reactoen min, som er str 54cm bruker jeg ett 110mm langt stem. Si i fra hvis det er nødvendig med noen andre mål på sykkelen for å finne svaret.

Jeg 183cm og sitter på 77cm fra krank til sete. En ide kan være å gå ned fra M/L (54cm) til M (52cm) og kjøre med ett lengre stem. Det kan vel en av dere som har peiling svare på.

Geometri Merida Scultura

Geometri Merida Reacto

Re: Oppnå samme sittestilling på sykler [Re: Spartacus!] #1834938 11/08/2014 12:20
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Slik jeg leser geometrien så er Sculturaen kortere og høyere. En litt mer oppreist sittestilling altså.

Jeg tenker at det beste vil være å gå for samme størrelse og eventuelt et lengre stem. Da vil du jo komme noenlunde likt ut. Hvis du går ned i størrelse må du jo i enda større grad kompensere med lengre stem som vel vil påvirke egenskapene ganske mye.

Re: Oppnå samme sittestilling på sykler [Re: Spartacus!] #1834996 11/08/2014 13:21
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
har sykla på begge og vil si du gjør ett lurt valg, dog hadde jeg
reacto 907e (di2 og DAc24 hjul) og scultura evo team (Sram red og C24 hjula) og føler att Scultura var en bedre sykkel om man ikke er avhengi av "aero effekten" man får av reactoen.

følte igrunn det ikke var noe større problem og få samme sittestilling, men man må regne ett anna stem,

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Oppnå samme sittestilling på sykler [Re: Spartacus!] #1835010 11/08/2014 13:39
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forskjellen på stack på de to ligger hovedsakelig i krankhushøyden. Sculturaen har lavere krankhus (Reactoens er av de høyere jeg har sett på en stund) som gir et lavere tyngdepunkt, mer klassisk grand tour, men den blir også mindre kriteriumsvennlig.
Basert på Stack/reach: Jeg hadde gått for samme størrelse (54) med 3 mm mindre avstandsringer under fremspringet og et 12 cm framspring til Sculturaen.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Moderator  support, Valentino