|
Godt om girvalg
|
Godt om girvalg
#1834828
11/08/2014 10:49
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1834964
11/08/2014 12:37
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,384
tygster
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,384 |
Som en sidenote så ble jeg tidligere i år fortalt at alle nå utelukkende sykler med 11-28 kasetter. Så muligens det vil være bortkastet tid å sette seg inn i dette hvis det ikke allerede er kjente saker.
Ja, det var i en seriøs sykkelforetning.
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1835014
11/08/2014 13:41
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Jeg er ikke alle, tydeligvis. Har 11-23, 11-25, 12-27 og 12-29 i stallen. Er ikke 11-28 ShimaNO?
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1835019
11/08/2014 13:47
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,384
tygster
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,384 |
Jeg antar at en som mener at en 11-28T kassett er løsningen på alle problemer heller ikke ser behovet for mer enn en produsent. 
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1835074
11/08/2014 15:53
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935 |
Kompakt og 11-26 til hverdags for min del, og 11-28 til (de altfor få..) gangene man sykler bratte, store og fæle fjell. Men interessant lesing, Kjetil, takk for link.
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1835134
11/08/2014 18:12
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808 |
Aldri tenkt over at det kan være en sammenheng mellom preferanse for høy kadens, og preferanse for tettere giring. Jeg liker høy kadens, og har 11-23/53-34...
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Moonlit]
#1835290
12/08/2014 05:33
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978 |
Wow, 53-34 er ikke dagligdags. Hvilken frontskifter takler dette?
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Moonlit]
#1835344
12/08/2014 07:12
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Aldri tenkt over at det kan være en sammenheng mellom preferanse for høy kadens, og preferanse for tettere giring. Jeg liker høy kadens, og har 11-23/53-34... Testa med 50t? I tillegg til at det gjør kassetten marginalt mer tettstega så kan man sykle lenger på storeklinga, det synes jeg er en av de viktigste fordelene med 50/34-krank. Det vil si, man må vel velge mellom tettere giring og utvidet bruksområde for storeklinga.
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1836669
13/08/2014 13:56
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808 |
Tastefeil, mente 50/34 :/ Hadde standardkrank før, men trengte krabbegiret som 34t ga meg. Ideelt skulle jeg hatt 52/36 og 11-25!
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1836780
13/08/2014 16:25
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Når jeg en gang er ferdig med kompaktkranken, så skal jeg over på standard krank. Er det like greit å gå direkte til 53, eller har 52 noe for seg? Pro og cons gjerne....
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: anonym]
#1836802
13/08/2014 17:05
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Når jeg en gang er ferdig med kompaktkranken, så skal jeg over på standard krank. Er det like greit å gå direkte til 53, eller har 52 noe for seg? Pro og cons gjerne.... hvorfor mener du at du "blir ferdig med kompaktkrank"?
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: thamg]
#1836810
13/08/2014 17:36
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
hvorfor mener du at du "blir ferdig med kompaktkrank"?
Når man blir godt trent og dermed har 7-8 gir man ikke bruker lenger....
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1836830
13/08/2014 18:14
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Kan man bli for godt trent til 50/34 og 11-23 da? Neida, jeg kan se nytten av 53/39 (for ikke å si 52/42!) og 12-25 11-delt på steder hvor det er flatt. Da får man tett og fin giring.
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1837018
14/08/2014 05:30
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 68
Jan Gunnar
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 68 |
Hvis en rytter veier 90kg og sykler på kompakt krank med 11-28, hvor mange kilo må han slanke seg for at det skal være like tungt/like lett opp en bakke med standard krank og samme kassett?
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Jan Gunnar]
#1837034
14/08/2014 06:06
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Hvis dette ikke var ment som en spøk, så vil jeg gjette at opp en bratt bakke hvor tyngdekraften er hovedfaktoren vil en øvre skranke for dette være i størrelsesorden ((90+8)*34/39)-8 hvis vi antar at sykkel og utstyr veier ca 8 kg. På min kalkulator blir dette 77.44 kg.
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: imag]
#1837173
14/08/2014 08:28
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 68
Jan Gunnar
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 68 |
Hvis dette ikke var ment som en spøk, så vil jeg gjette at opp en bratt bakke hvor tyngdekraften er hovedfaktoren vil en øvre skranke for dette være i størrelsesorden ((90+8)*34/39)-8 hvis vi antar at sykkel og utstyr veier ca 8 kg. På min kalkulator blir dette 77.44 kg. Var ikke en spøk. Men kan det virkelig stemme? Det virket som en veldig stor forskjell.
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1837194
14/08/2014 08:50
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560 |
Her er det idrettsteori på høyt nivå  (ironisk ja. ) Jeg er 2m høy og har en bakgrunn fra ishockey, hvis jeg skulle slanke meg 12kg i dag tror jeg det ville få konsekvenser for watt/terskel og da blir regnestykket mer komplekst gitt. Alle skjønner sikkert det, ville bare si det likevel....
Redigert av parkprest; 14/08/2014 08:53.
pedalistisk !
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Jan Gunnar]
#1837243
14/08/2014 09:53
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Synes du det er så rart? Forskjellen på 34 og 39 tenner foran er jo ganske stor -- 39 er 14.7% større enn 34.
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1837283
14/08/2014 10:29
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808 |
Hvis en rytter veier 90kg og sykler på kompakt krank med 11-28, hvor mange kilo må han slanke seg for at det skal være like tungt/like lett opp en bakke med standard krank og samme kassett? Hoho, det var et veldig godt spørsmål! 77kg som ble nevnt stemmer veldig bra. Regnet det ut vha analytic cycling og kom til 76kg for en 10% bakke, 10kg vekt på sykkel/utstyr, for at man skal holde 90rpm kadens i letteste gir. (406 watt, forøvrig).
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: anonym]
#1837314
14/08/2014 11:05
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Når jeg en gang er ferdig med kompaktkranken, så skal jeg over på standard krank. Er det like greit å gå direkte til 53, eller har 52 noe for seg? Pro og cons gjerne.... Hvor god har du tenkt å bli da?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Moonlit]
#1837318
14/08/2014 11:11
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Hvis en rytter veier 90kg og sykler på kompakt krank med 11-28, hvor mange kilo må han slanke seg for at det skal være like tungt/like lett opp en bakke med standard krank og samme kassett? Hoho, det var et veldig godt spørsmål! 77kg som ble nevnt stemmer veldig bra. Regnet det ut vha analytic cycling og kom til 76kg for en 10% bakke, 10kg vekt på sykkel/utstyr, for at man skal holde 90rpm kadens i letteste gir. (406 watt, forøvrig). Vanvittig mange watt. Er det feks vanlig at noen bruker 32 som letteste på noen klatreetapper?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: sveinaa]
#1837394
14/08/2014 12:19
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Ja, det er utbredt i noen grad, f.eks. liker Contador å kjøre 32 bak for å kunne bruke storeskiva mer der det ikke er fullt så bratt. Tony Martin kjørte vel også med en rimelig raus kassett på siste tempoen i TdF, men har var tanken bak snarere å kunne bruke et større tannhjul bak for å få mindre krumning på kjedet (større effekttap ved høyere krumning, så 58/12 er f.eks. et bedre gir å kjøre i enn 53/11, selv om utvekslingen er ganske lik).
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: imag]
#1837411
14/08/2014 12:36
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Hva kjører Contador med foran da?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: sveinaa]
#1837414
14/08/2014 12:39
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808 |
Hvis en rytter veier 90kg og sykler på kompakt krank med 11-28, hvor mange kilo må han slanke seg for at det skal være like tungt/like lett opp en bakke med standard krank og samme kassett? Hoho, det var et veldig godt spørsmål! 77kg som ble nevnt stemmer veldig bra. Regnet det ut vha analytic cycling og kom til 76kg for en 10% bakke, 10kg vekt på sykkel/utstyr, for at man skal holde 90rpm kadens i letteste gir. (406 watt, forøvrig). Vanvittig mange watt. Er det feks vanlig at noen bruker 32 som letteste på noen klatreetapper? Mange watt, men hastigheten ble 16.1 km/t. Det er ganske raskt i 10% stigning når man veier 76kg altså! Brukte denne, velg "MPH@90rpm". http://sheldonbrown.com/gears/
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: ]
#1837432
14/08/2014 13:00
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
77kg som ble nevnt stemmer veldig bra. Regnet det ut vha analytic cycling og kom til 76kg for en 10% bakke, 10kg vekt på sykkel/utstyr, for at man skal holde 90rpm kadens i letteste gir. (406 watt, forøvrig).
406W? for 10% bakke, kompaktkrank, 11-28 og 90RPM? Noe sier meg at det må være ganske mange proffryttere som må bruke denne eller lettere utveksling i f.eks TdF? Om man ser denne artikkelen og analyse David Lopez TdF 2013, etappe 18 og 19: http://velonews.competitor.com/2013/07/t...e-france_296653406 watt @ 76 kg er ca 5,3 watt per kg. Dette er ganske likt det Lopez kjørte opp Alpe d’Huez første gang (se artikkel(han er ca 67 kg.). Klarer de fleste på protour å presse 5-5,5 watt per kg, og i så fall over hvilken tidsperiode?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Moonlit]
#1837433
14/08/2014 13:01
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 68
Jan Gunnar
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 68 |
Så da stemmer det vel ganske bra at forskjellen mellom første og andre gir på en 11-28 kassett tilsvarer forskjellen på kompakt/standard krank?
|
|
|
Re: Godt om girvalg
[Re: Valentino]
#1837467
14/08/2014 13:36
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
700 X 23 / 23-622 tire with 170 mm cranks @ 90 RPM
28/39=9,8 25/34=9,6
(2% forskjell?)
Redigert av sveinaa; 14/08/2014 13:50.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|