|
2004 Passat DRIKKER kjølevæske ?!
|
2004 Passat DRIKKER kjølevæske ?!
11/08/2014 08:54
|
MoHo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Min 2004 VW Passat TDI, kjørt 245' km, "drikker" opp mot 1,5 dl kjølevæske pr mil. Uten at det merkes på ytelsene, og det er heller ingen lekkasje ut av systemet (når bilen står parkert). Oljen virker ok, og det er ingen røyk i eksosen. Systemet er blitt trykktestet, og man har for sikkerhets skyld kjørt på med tettningsvæske (mot radiatorlekkasjer?) - men uten at noen feil har blitt oppdaget, eller at det har blitt noe bedre.
Frykter at topplokk og/eller topp-pakning kan være gått. Eller noe annet dyrt.
Noen som har erfaring og/eller kunnskap - spørsmålet er om jeg skal få dette reparert eller selge (les: "gi bort") bilen og kjøpe en nyere/bedre?
Takker for svar!
"A singletrack require a multimind"
|
|
|
Re: 2004 Passat DRIKKER kjølevæske ?!
[Re: MoHo]
11/08/2014 09:08
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Har en fetter som har 2001 passat diesel med 130 hk motor. Den vart tørst på kjøleveske og enden på visa hans var at det først ble bytta pakning, holdt ikke, så topp som ble planslipt å pakning, holdt ikke pga skjev sliping, så ble alt gjort på nytt og siden da ok tror jeg.
Hvor mye vil du koste på bilen er jo ett ok spørsmål å stille seg sjøl?
Jeg tror jeg hadde vurdert å legge de penege i noe nyere kanskje?
Ola
|
|
|
11/08/2014 09:09
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Har du undersøkt om det kan være defekt vannpumpe?
|
|
|
11/08/2014 09:46
|
Terka
Medlem
|
Medlem
Hmm... om det du har observert er korrekt (ikke lekasje inn i olje/eksos, eller eksos inn i kjølevæske (og dermed ekstra trykk som fortrenger kjølevæsken) så kan det være så enkelt at noen slanger eller koblinger ikke holder tett når trykket øker/motoren går varm. Og dersom det lekker begrenset mengde med kjølevæske så kan denne fordampe pga varmen i motorrommet.
|
|
|
11/08/2014 09:47
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Du har en lekkasje et sted iallefall. Så en av testene må være feil, så her blir det da gjetting på hvor feilen ligger.
Du har tre valg: kjøre til det ryker selge det til gibortpris reparere før det ryker
Lekkasje når man står stille er unormalt. Systemet er trykksatt da vann under trykk koker mye høyere enn ved 100grader. Så å selve trykkteste er jo litt flåsete. Kan være lekkasje i kupeen og varmeapparat. Men mest vanlige er jo i toppen. Toppakninger er ikke dyrt å bytte, men verksteder tar seg svinegodt betalt. Kjører man til det ryker kan det komme følgeskader.
Byttet toppakningen på min Lotus, 1850.- inkludert ny olje, radiatorrens og nye strekkbolter. Alle deler kjøpt fra UK.
Så få det reparert er jo mitt råd, så lenge du har et verksted som ikke tar seg godt betalt. Har byttet noen topper, og aldri hatt en skjev topp, men ofte trenger man det for å få toppen til å tette pent (anleggsflatene dårlige).
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
11/08/2014 10:24
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Møller pleier være greie på diagnosetime, 500,. + moms. Høres ut som ett sted å begynne.
|
|
|
11/08/2014 11:38
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Hadde forbruk på kjølevæske på min Audi A6 avant. Møller anslo at man måtte påregne plansliping. Er kanskje 1000-1200 i deler og ørtitusen i arbeid (2000,- alene for planslipinga). Endte med å selge til prisen av en webasto ferdig installert
|
|
|
14/08/2014 08:57
|
MoHo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen refleksjoner over svarene:
"Hmm... om det du har observert er korrekt (ikke lekasje inn i olje/eksos, eller eksos inn i kjølevæske (og dermed ekstra trykk som fortrenger kjølevæsken) så kan det være så enkelt at noen slanger eller koblinger ikke holder tett når trykket øker/motoren går varm. Og dersom det lekker begrenset mengde med kjølevæske så kan denne fordampe pga varmen i motorrommet."
Dette høres logisk ut - fordi nå er forbruket av kjølevæske svært stort - men uten at det merkes på ytelsene: motoren oppfører seg bra, trekker normalt i bakker etc. Forbruket av kjølevæske er nå på mellom 2 og 3 desiliter pr mil - det har økt betydelig siste uka.
"Har du undersøkt om det kan være defekt vannpumpe?"
Om vannpumpa er defekt - det må vel i så fall være at det er en lekkasje knyttet til den, at kjølevæsken når trykk og varme i motor øker, lekker ut i en kobling og/eller gjennom eventuelle fysiske lokk og sammenkoblinger i pumpekonstruksjonen? Det er ikke noe som indikerer noe feil, dvs. temperaturmåleren viser normale verdier.
"Lekkasje når man står stille er unormalt. Systemet er trykksatt da vann under trykk koker mye høyere enn ved 100grader. Så å selve trykkteste er jo litt flåsete. Kan være lekkasje i kupeen og varmeapparat. Men mest vanlige er jo i toppen."
Pussig - men aircondition apparatet på bilen har sluttet å virke samtidig som kjølevæskeforbruket gikk i været. Men verkstedet som har sett på begge problemene sier intet om at det kan være en sammenheng. Sier bare at kjølepumpa/kompressoren har sluttet å virke. Kan det likevel være noen sammeneheng? Kamn ikke helt skjønne at motorens kjølesystem "henger sammen med" airconditionanlegget på en måte som kan forklare kjølevæskeforbruket (men så kan ikke jeg mye om moderne biler da)?
Noen andre refleksjoner?
Redigert av MoHo; 14/08/2014 08:58.
|
|
|
14/08/2014 21:03
|
maple
Entusiast
|
Entusiast
min Golf 1996 diesel hadde samme problemet då den var rundt 12-13 år gammal. satte den på Møller for å fikse det men dei fann ingen feil. så løysinga vart å fylle på med jamne mellomrom. den lak kun når eg kjørte, nivået var konstant viss den sto ubrukt i nokre veker. det som er litt fascinerande er at den ga opp og slutta å drikke kjølevæske etter eit par år, og gjekk lekkasjefri dei siste to leveåra sine utan at eg hadde foretatt meg noko som helst:-)
|
|
|
14/08/2014 21:29
|
rto
Fersking
|
Fersking
Siden det ikke er noen synlig lekkasje ut av systemet, og ikke noe å se i oljen kommer kjølevæsken mest sannsynlig inn i forbrenningen på ett eller annet vis. Det kan være lekkasje i varmeapparatregisteret, men det ville du ha sett inne i bilen ved at det hadde vært mengder vann på gulvet og at det hadde dugget mye. Det er mulighet å sette på verktøy som man trykktester kjølevæskeanlegget med og starte bilen og se om trykket stiger. Stiger det kan det være toppakning, skjev topp eller sprekk i toppen eller blokken. Det finnes også noe kjemiske greier som man kan sette oppe på ekspansjonstanken for å se om det kommer noe fra forbrenningen inn i kjølevæsken. Vet ikke helt hvilken motor du har, men vet også at det sitter en kjøler i forbindelse med eksostilbakeføringen på nyere dieselmotorer. Vet at disse har i noen tilfeller røket og da kommer kjølevæsken inn i eksosen og noe inn i forbrenningen igjen. For å konstatere om denne kjøleren er defekt må den som regel demonstreres og se på den.
|
|
|
15/08/2014 05:38
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Man kan vel lese om det er co2 i kjølevannet. Sylindertrykket (iallefall på tdi) er under store deler av stempelvandringen høyere enn vanntrykket, og eksosgass vil vandre fra sylinder til vann om det er lekkasje der, men også motsatt vei få vann i sylinder som kommer ut eksos. Ved å måle noe greier i ekspansjonstanken så ser man om det er ekosgasser der. Således se om toppen er utett. har ikke utstyret, så aldri gjort det. Subaru sin grønne kjøleveske koagulerer når den tørker, og stopper mindre lekkasjer på den måten. Blir en hard tett guffe. Fikk lekkasje i sveisen i ekspansjonstanken, og jeg kunne vir på den så den lakk, men den tettet seg igjen. Tror ikke den røde gjør det (men det er flere typer). Kommer og på tilsetninger i de forskjellige kjøleveskene. Anbefaler normalt ikke radiator tettemiddel, da det sjelden er noe permanent fiks, og det kan tette tings om ikke skal tettes. Men kan være verdt å prøve. Brudd i toppakninger ut mort sylinder tar den ikke, men det er sprekk i topper, skjev topp, lekkasje i gummisealingen mellom kjølevann/olje i toppen, vann/oljevekslere, radiator, varmeapparatregister osv, men kan kanskje eliminere noen andre feilkilder. Info: biler har normalt dette originalt http://www.autocare.no/autocare/produkter/bar-s-leaks/bar-s-leaks/Og benytt "original" http://www.autocare.no/autocare/produkter/bar-s-leaks/bar-s-leak/Tror jeg ville forsøkt det. Men du har en stor lekkasje. Men når vannet (1,5dl/mil) ikke havner i oljen, eller ikke havner i eksosen, DA er det noe rart. En radiatorlekkasje som slipper så mye vann skal man normalt se.
|
|
|
15/08/2014 10:13
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Kjøleveske som fordamper krystalliserer seg ofte i form av kvit avleiring rundt lekkasjepunktet. Kan vere noko å leite etter for å finne lekkasjen-
Ellers er det iallefall default på eldre tdiar at utslitt vannpumpe vil lekke gjennom eit hull under reimskiva. Nesten så ein kan lure på om det er meint som ein indikator på at den er klar for bytting.
|
|
|
15/08/2014 10:14
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Kjøleveske som fordamper krystalliserer seg ofte i form av kvit avleiring rundt lekkasjepunktet. Kan vere noko å leite etter for å finne lekkasjen-
Ellers er det iallefall default på eldre tdiar at utslitt vannpumpe vil lekke gjennom eit hull under reimskiva. Nesten så ein kan lure på om det er meint som ein indikator på at den er klar for bytting.
|
|
|
15/08/2014 16:54
|
runar jahren
Entusiast
|
Entusiast
Vanlig feil på disse er O-ringen som tetter tempsensor. Denne sitter bak på toppen.grunnen til at den ikke lekker når bilen står stille er at den er høyere enn vannstanden i radiatoren.
|
|
|
15/08/2014 18:38
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
15/08/2014 19:55
|
runar jahren
Entusiast
|
Entusiast
Kom også på at termostathuset er i et eller annet kompositt materiale på div wv modeller som pleier å sprekke. Litt usikker på denne motoren og årsmodell...
|
|
|
18/08/2014 09:41
|
MoHo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for alle innspill!
Et par ting: Lokket til kjølevæsketanken ble nylig skiftet idet en medarbeider hos den lokale VW forhandlreren mente at dette kunne være feilen. Men ingen bedring.
Ellers, jeg klarer ikke å forestille meg at motoren kan svelge unna over 2,5 dl kjølevæske i forbrenningen uten at dette merkes på ytelsene eller driften ellers. Altså - i mitt hode - det må være en lekkasje, som "slår inn" kun når motoren går. Det underlige er at vi så langt ikke ser noen synlige tegn på lekkasje, ei heller at trykktester viser lekkasje.
Bilen skal i morgen inn igjen på verksted (hvor den har vært før) i morgen for en skikkelig og forhåpentlig endelig og sikker diagnose, Dette forut for et "godt tilbud" på reperasjon.
For orden skyld, det er en 2004 Passat 1,9 TDI, kjørt ca 245'.
|
|
|
20/08/2014 18:22
|
mrvikan
Medlem
|
Medlem
Hadde samme problemet på min 07 transporter 1.9Tdi gått 110tkm.. Hadde ingen synlig lekkasje når bilen sto på tomgang! Men når bilen ble brukt, gjerne litt pådrag eller opp bakker så spytte den ut alt fra 0,5L til 3L kjølevæske.. Etter mange verkstedbesøk å utallige trykktester uten hell ble toppen sendt til rettning å sjekk! Ny pakning ble montert å alt funket bra helt til første turen ut av verkstedet! Etter googling å mange telefoner til "spesialister" kom vi fram til at det var selve blokka som var sprekt. Å at sprekken slapp inn luft (åpnet seg) under større trykk.. Dette ble ikke undersøkt nærmere da jeg solgte bilen.. Nok er nok.. Men, lykke til! Å håper du har mer flaks enn meg 
Ghost Cagua 6551 E:i 650b Naksmura Bigbob 4 mk3 On-One 456 evo2
|
|
|
22/08/2014 04:08
|
Rådegutt
Fersking
|
Fersking
Hadde noe av samme problem på min Passat 1,9 TDI men den kunne være tett en stund før den kastet ut kjøleveske. Problemet ble større hvis den dro tungt enten med henger eller bratt oppover. Etter div verkstedopphold med bytte av pumpe og toppakning solgte jeg bilen billig. Mest sannsynlig teori var at det var en sprekk i blokka som åpnet seg i visse temraturer. Jeg solgte den ca 20 lapper under takst og ett par uker etter lå den på Finn til takst uten at feilen var nevnt. Håper ikke det er samme bil :-)
|
|
|
[Re: Rådegutt]
22/08/2014 08:16
|
MoHo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hadde noe av samme problem på min Passat 1,9 TDI men den kunne være tett en stund før den kastet ut kjøleveske. Problemet ble større hvis den dro tungt enten med henger eller bratt oppover. Etter div verkstedopphold med bytte av pumpe og toppakning solgte jeg bilen billig. Mest sannsynlig teori var at det var en sprekk i blokka som åpnet seg i visse temraturer. Jeg solgte den ca 20 lapper under takst og ett par uker etter lå den på Finn til takst uten at feilen var nevnt. Håper ikke det er samme bil :-) Snakket akkurat med verkstedet som idag forsøker seg på en skikkelig diagnose. Alle tegn tilsier at det er topp-pakining eller topplokket, muligens i kombo med defekt vannpumpe. De gir meg et tilbud på reperasjon, men jeg nærmer meg å selge den (les - gi den bort) - har til og meg fått en interessent her fra forumet, en som trolig har erfaring med dette problemet. Nei, det ikke bilen fra Finn - vi har hatt bilen siden den var ny.
|
|
|
22/08/2014 08:42
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Totalt defekt vannpumpe hadde du oppdaget med en gang: bigtime overheating.
Sjekk for lekkasjer etter at bilen er stoppet (etter først å ha kjørt den varm). Kjølevæsketempen øker da siden radiatoren ikke får kjølende vind, og trykket i systemet øker.
1.8T motorene fra samme tidsrom har av og til en lekkasje under innsugsmanifolden, men det er bare i sterk kulde, så tvilsomt at det er tilsvarende på din.
Skjedde det plutselig, eller har du i ukene før det startet helt på/byttet kjølevæske? Systemet vil rape luft i noen dager hvis man ikke får luftet skikkelig ved bytte. Rød kjølevæske på denne går jeg ut fra?
Før du evt dumper bilen: test med Bars Leak tetningen som Alexander linker til over.
Redigert av Espen W; 22/08/2014 08:44.
|
|
|
22/08/2014 08:52
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jeg brukte ei flaske med slik Bars Leak på min gamle Saab. Det var en lekkasje (muligens varmeapparat), var vått inne i kupeen under matta på førersida. Skrudde av radiatorslangen til reservoaret, helte i ei flaske og sannelig blei det tett.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
01/09/2014 17:29
|
MoHo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da har bilen vært gjennom nok en runde med diagnosesetting. Verkstedet mener nå at det IKKE kan være en lekkasje ut, eller ha noe med vannpumpen å gjøre. De finner heller ingen spor av kjølevæske i oljen, spor fra eksos i kjølevæsken, eller tegn på kjølevæske i eksosen.
De er (likevel) da fast bestemt på at det må være enten defekt topp-pakning og/eller sprukket topplokk.
Jeg har fått et tilbud på å bytte topp-pakining, på i underkant av kr 20' inkl. diagnosesettingen.
Da er spørsmålet - som jeg håper noen her kan svare klokt på - hvor stor sannsynligheten for at det kun er topp-pakningen? Altså, er det stor sjanse for at jeg kaster pengene ut av vinduet fordi det likevel ikke er denne, men heller kanskje er topplokket (som betyr skroting av bilen eller å selge den som delebil)?
Hvilke erfaringer har noen der ute?
Takker for hjelpen!
|
|
|
[Re: Espen W]
01/09/2014 17:40
|
MoHo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Skjedde det plutselig, eller har du i ukene før det startet helt på/byttet kjølevæske? Systemet vil rape luft i noen dager hvis man ikke får luftet skikkelig ved bytte. Rød kjølevæske på denne går jeg ut fra?
Før du evt dumper bilen: test med Bars Leak tetningen som Alexander linker til over.
Bilen begynte i fjor å forbruke bittelitt kjølevæske. Har etterfylt en skvett i ny og ne gjennom særlig 2013. Så, i våres smalt forbruket i været, første gang på langkjøring T/R til Gudbrandsdalen. Måtte fylle på en ca helt tom tank flere ganger den helgen, hver gang STOP! lyste opp i speedometeret. Etter dette har forbruket økt ytterligere - må nå fylle på opp mot en liter etter kjøring T/R Drammen - Sandvika :-( Ja, rød kjølevæske er benyttet hver gang. Og ja, det er forsøkt flere ganger med anti-leak/tetningsvæske flere ganger.
|
|
|
02/09/2014 11:06
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Forbruket av kjøleveske er ca 0,25l på mila. Kjølevesken går ikke ut i oljen. Kjølevesken går ikke ut i friluft. Tja, da må kjølevesken gå ut eksosen. Men det finner de ikke tegn på. Det som det "pleier" å være er jo lekkasje i radiator eller gåen toppakning. Det som jeg finner rart er at det ikke finnes spor i testene. Det indikerer lekkasje til friluft. Sylindertrykket i en dieselmotor er skyhøyt, og turbotrykket er 2bar OVER atmosfæretrykket i tillegg, og selv om kjølesystemet trykksettes for å øke kokepunktet så er sylindertrykket høyere enn vanntrykk, og lekkasje går oftest over fra sylinder og INN i vannsystemet(skaper luft). Ved en lekkasje i toppen vil da eksosen går over i kjølevesken er mest vanlig. Men testene på det tilsier og at det ikke skjer. Ut fra testene så er det radiatoren som lekker. Må nesten være noe som lekker. Jeg er ikke VAG spesialist. Men en slik feil er ofte det "vanligste" som pleier å skje samme merket. Må nesten ta den sjangsen. Et søk på problemet gir imidlertid dette tipset The main coolant T is a plastic part that bolts to the back of the head and splits the coolant flow out to the heater core, the water pump, and a couple of other things including the temp sender. The o-ring between the coolant T and the head has a propensity to fail. Bilder her(sorte plastikkovergangen): http://www.passatworld.com/forums/42-vol...eplacement.htmlAngående det, jeg har en sort 7 generasjon 2011 Passat TSi stv med 7trinns DSG highline på hånden til OK pris 174K+omreg. Gått 168km, men er som ny, alacantara skinn, børstet alu interiør. Det er billigst i norge for en 2011 Passat DSG. 10.000 i innbytte på din. Huff. Jaja. Det er noe et forslag.
|
|
|
02/09/2014 12:05
|
MoHo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vedr. forbruk på kjølevæsen og at man ikke finner spor av den i verken i oljen eller eksos, er verkstedets ord. Etter at problemet er blitt sett på 3 ganger, og de har kjørt all verdens tester på den.
De ha ellers gått over alt visuelt, og finner ikke noe spor av væsken utvendig, dvs. avleiringer eller drypp o.l. Det kan jeg også bekrefte - intet drypp er observert på min gårdsplass.
Og selvsagt - en eller annen vei må væsken forsvinne. Usikker på hva slags måling de gjør av eksosen, men selv kan jeg nå vanskelig forestille meg annet enn at topp-pakningen er gåen. Klarer ikke se for meg en fysisk lekkasje ut, uten av vi finner tegn til den. Da heller innvendig i motoren, men at verkstedet ikke har klart å måle riktig/skikkelig.
Fått et tips (over) om en spesiellt bra tetningsvæske, ment for radiatorer (men tar vel også andre lekkasjer?) som heter Bar´s Leaks. Når jeg leser om den - vel verdt å prøve? Noen andre som kjenner/har erfaringer med den?
|
|
|
03/09/2014 07:54
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Ja det er rart det det. Ikke tegn til vann i eksos eller kjøleveske eller oljen.
Har du fått sjekket det plast T stykket?
Når det forsvinner 0,25 på mila, uten at det er spor i eksosen er det rart. Dersom det kommer ved ekstremt høye sylindertrykk(altså kun kjøring) så går det som sagt luft inn i kjølesystemet og presser vannet ut. Ut fra det du har forklart så virker heller ikke det som er problemet. 0,25l vann på mila skal være synlig i dampform ut av eksosen på ett eller annet tidspunkt.
Sprekk i toppen. Hvor går da vannet? Olje, eller inn i innsug og ut eksosen, sjelden ut av blokka. Men tempen er nært kokepunkt og det fordamper fort på varme motordeler. Men da ser man avleiringer fra additivene i kjølevesken normalt.
Lukter det kjøleveske av noe?
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
04/09/2014 01:56
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Er det vannkjølt turbo på den? Kan det i såfall lekke der?
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
04/09/2014 14:03
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Som silver sier, se etter avleiringer. Altså tørre hvite prikker rundt steder der det kan lekke. Langs radiator eller koblinger av slanger. Om du skulle trenge det så har http://altibildeler.no bra priser på radiatorer om dagen. Har hjulpet dem litt med noe data-greier, så kan sikkert skaffe en liten rabattkupong om du sender en pm også 
Redigert av vids; 04/09/2014 14:03.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: Niels]
05/09/2014 07:34
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Er det vannkjølt turbo på den? Kan det i såfall lekke der? Jo de er jo det, men der rare er at den ikke kan sees i eksosen. kan være belastningsrelatert, men neppe da turboer ikke har vannlekkasjemulighet ut fra core da den er tett. Må være sprekt, og det er ganske usannsylig. Men da er det spesialkompetanse på modellen/merket som jeg ikke besitter.
|
|
|
|
|