Tenkte jeg skulle utnytte høsten til litt seriøs trening før neste sesong. Målet er deltakelse på en fulldistanse og/eller konkurranser med mye bakker. Neste konkurranse er tidligst i mai 2015.
De tre kommende høstmåneder er tenkt brukt til periodiseringstrening med høyere volum og lav intensitet. Så økes intensiteten og volumet trappes ned når det blir kaldt ute og 'innendørs-/spinningsesongen' begynner. Så greia nå er mye rolige langturer. Men det er ikke rom for mer enn tre sykkeløkter i uken, i tillegg til 1-2 løpe- og svømmeøkter.
Den ene sykkeløkten sier seg selv: rolig langtur i sone 1 - gjerne 4-5 timer.
Den andre sykkeløkten blir 1-1,5 times tur med 20-40 minutter med bakkeintervaller under/på terskel. Dette fordi konkurransene som jeg trener mot har mye bakker, samt at man visstnok bør ha minst en intervalløkt i uken uansett om hvor man er i treningssyklusen.
Spørsmålet er hva som blir den tredje økten? Erfaringsmessig blir det for mye med mer enn 1,5 t sykling i uken i tillegg til øktene 1 og 2. Det er fristende å bare ta en 1,5 times rolig tur, noe mange treningsprogrammer legger opp til.
Men blir ikke en 1,5 times rolig sykkeltur verken fugl eller fisk? Alle treninger skal ha et spesifikt mål, enten fart (intervaller), power endurance (sone 2) eller utholdenhet (3-5 timer i sone 1). Blir 1,5 t for kort for å gjøre noe nytte for seg som utholdenhetstrening, men derimot såpass langt at jeg blir sliten? Er det bedre å ta to langturer på 3 timer?
En alternativ måte å stille spørsmålet på er i hvilke grad funker det med kortere sykkelturer når målet er å øke kroppens aerobe kapasitet?