Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 12 1 2 4 5 6 7 8 11 12

På hvilken side står du i sau-hund-konflikten?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833295 08/08/2014 11:14
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen J
Jeg syns dette båndtvangshysteriet blir nettopp et hysteri. Hva gjør alle dere som liker å kjefte på hundeeiere/er redde for hunder om vinteren egentlig? Kjefter på løse hunder da også? Eller er hundefobien kurert halve året?

Men tilbake til temaet: sauebønder burde virkelig begynne å gjerde inne sauene sine, så slipper man at de legger seg i veibaner, driter i hager og på turstier, og gå der hvor hunder ferdes. Det er ingen menneskerett å ha sau, og spessielt ikke når man ikke klarer å ha kontroll på dyr man har tatt på seg ansvaret for. Alternativt får man begynne med båndtvang der også

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg er i hvertfall ikke redd for hunder. Jeg har vokst opp på gård med alt fra 1-4 jakthunder til en hver tid. Følgelig har jeg en naturlig skepsis siden jeg vet utmerket godt hvordan en hund kan oppføre seg selv om man hevder å ha full kontroll.

Sauer gjør en fabelaktig jobb med å holde naturlandskapet i hevd. Jeg er mer enn villig til å kjøre litt sakte i en sving der jeg vet det kan være dyr, i bytte mot at gamle seterstøler og tråkk holdes nedbeitet. Der kan jeg nemlig sykle.....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: GeirK] #1833296 08/08/2014 11:15
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: GeirK
Jeg kjenner også folk som har flyskrekk, de kjefter ikke på kapteinen om flyet rister under landing.

Dette er ikke sammenlignbart fordi piloten ikke bryter loven ved å lande flyet under turbulente fohold.

Det er jeg enig i. Nå vet jeg at båndtvangen først og fremst skyldes hensyn til ville dyrs barn, men jeg har inntrykk av at mange her støtter båndtvangen mest fordi de er redde for hunder, og ber folk passe på hundene sine fordi de er redde for de. Det har de vel omtrent akkurat like mye "rett" til (om vinteren) som folk med flyskrekk har til å kjefte på piloter.

Trønder osv
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833303 08/08/2014 11:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Selv om båndtvangen er opphevet om vinteren, er det fremdeles ikke lov for en hundeeier å la hunden fare mot, hoppe på, forfølge meg eller stille seg i veien for meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1833309 08/08/2014 11:22
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa

En hund som går ved fot uten bånd er ikke til sjenanse, men problemet er jo at de fleste hunder svinser og svanser rundt. Tror jeg kan påstå at en hund som ikke kan gå ved fot ikke har god nok dressur til å gå uten bånd der den kan møte folk. Det er vel heller ikke hundene som er problemet, men hundeeierne????

Selv om den går ved fot er det lett at den er nærme nok til å snuse på min hund om vi passerer hverandre på ett fortau. Min hund er ikke trygg om store han-hunder kommer bort uten at han ønsker det, og det kan fort oppstå knurring. Dette er ett uromoment som kan eskalere, men det er lett å unngå om folk gidder å gå med hunden i bånd. Er hunden så trent at den kan gå fot så er det vel heller ikke noe problem å ha den i bånd?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: GeirK] #1833311 08/08/2014 11:24
Tex Offline
Besatt
Besatt
å la hunden fare mot, hoppe på, forfølge meg eller stiller seg i veien for meg.

Er dette en hjemmesnekret definisjon av sjenanse og ulempe, eller har du noe å vise til ?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833314 08/08/2014 11:25
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
En annen ting som skurrer litt er at bonden sier han var utsatt for at en sau ble jaget utfor ett stup og fikk store skader, dyret har nå store lidelser og må slaktes til høsten, hvordan stemmer dette med at han sier han er glad i dyr og hvordan blir dette i forhold til dyrevernloven?, ett dyr med store lidelser venter man ikke med å slakte av økonomiske årsaker iallfall.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Tex] #1833316 08/08/2014 11:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex
å la hunden fare mot, hoppe på, forfølge meg eller stiller seg i veien for meg.

Er dette en hjemmesnekret definisjon av sjenanse og ulempe, eller har du noe å vise til ?

Nei. Det er ikke et forsøk på å definere "sjenanse" og "ulempe". Det er forbudte handlinger som er til sjenanse og ulempe for meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833320 08/08/2014 11:29
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hvor er disse konkrete handlingene definert som forbudt?
Jeg tenker særlig på forbrytelsen "stille seg i veien for meg".

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833324 08/08/2014 11:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva mener du? Det er ikke mer lov å slippe en hund du ikke har kontroll på vinterstid. Må jo si dette er et premie utsagn: Jeg syns dette båndtvangshysteriet blir nettopp et hysteri. Hva gjør alle dere som liker å kjefte på hundeeiere/er redde for hunder om vinteren egentlig? Kjefter på løse hunder da også? Eller er hundefobien kurert halve året?

Blir det samme som at jeg skulle avskrive alle som sier de lider av angst, med at det bare er tull og irrasjonell oppførsel. Og tatt en sånn arrogant; Ta deg for faen sammen mann! Blir jo bare tull...

Er du ute etter å erte opp diskusjonen?

Du, jeg har diagnosert angst, jeg veit bedre enn de fleste hva det betyr å være redd for noe som ikke nødvendigvis er farlig. Jeg kjenner også folk som har flyskrekk, de kjefter ikke på kapteinen om flyet rister under landing.

Jeg går ikke rundt og forventer at andre folk skal tilpasse seg etter min diagnose, og jeg kan ikke fatte hvorfor hundeeiere skal straffes fordi noen er redde for noe som i utgangspunktet ikke er farlig (og ja, jeg vet at hunder har bitt mennesker mer enn en gang).

Og for ordens skyld: båndtvangen er mellom 1. april til 20. august (iht wikipedia).

Straffes hundeeiere dersom de må forholde seg til lovverket? Jeg vil ikke si det.
Det er heller sånn at den dagen du anskaffer deg hund så forplikter du deg til noe, man kan jo ikke kalle det straff?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Anders A-R] #1833325 08/08/2014 11:30
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Anders A-R
bare snakke for meg selv, men jeg er i hvertfall ikke redd for hunder. Jeg har vokst opp på gård med alt fra 1-4 jakthunder til en hver tid. Følgelig har jeg en naturlig skepsis siden jeg vet utmerket godt hvordan en hund kan oppføre seg selv om man hevder å ha full kontroll.

Sauer gjør en fabelaktig jobb med å holde naturlandskapet i hevd. Jeg er mer enn villig til å kjøre litt sakte i en sving der jeg vet det kan være dyr, i bytte mot at gamle seterstøler og tråkk holdes nedbeitet. Der kan jeg nemlig sykle.....

Klarer ein ikkje å stoppe for sau, så klarer ein ikkje å stoppe for andre ting heller, som hjort og elg? Barn eller stansa bilar? Sauer er vel også typisk varsla ved at ein kjører over ei ferist? Og kjorer ein på ei sau er det vel uansett ikkje så krise?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Tex] #1833330 08/08/2014 11:33
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Les Lov Om Hundehold:

http://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§4

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Tex] #1833331 08/08/2014 11:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hundeloven §4, avsnitt 3: "Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette."

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: BeefCake] #1833332 08/08/2014 11:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: BeefCake

En hund som går ved fot uten bånd er ikke til sjenanse, men problemet er jo at de fleste hunder svinser og svanser rundt. Tror jeg kan påstå at en hund som ikke kan gå ved fot ikke har god nok dressur til å gå uten bånd der den kan møte folk. Det er vel heller ikke hundene som er problemet, men hundeeierne????

Selv om den går ved fot er det lett at den er nærme nok til å snuse på min hund om vi passerer hverandre på ett fortau. Min hund er ikke trygg om store han-hunder kommer bort uten at han ønsker det, og det kan fort oppstå knurring. Dette er ett uromoment som kan eskalere, men det er lett å unngå om folk gidder å gå med hunden i bånd. Er hunden så trent at den kan gå fot så er det vel heller ikke noe problem å ha den i bånd?

Helt enig med deg.

Tenker og at det ikke er spesielt artig for deg å møte en diger hannhund som er på tur 30 meter foran eieren sin som ved en evt. episode ikke klarer å trenge gjennom til hunden sin i det hele tatt uten å bruke fysisk makt i tillegg til å rope.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: GeirK] #1833340 08/08/2014 11:37
Tex Offline
Besatt
Besatt

Hundeloven §4, avsnitt 3: "Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette."

Aha, se der ja.
Jeg var ikke klar over at loven var så spesifikk.

Jeg er hundeeier selv så det burde jeg sikkert visst.
Men vi holder den i grunn alltid i bånd, det er den enkleste måten å unngå konflikter.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833350 08/08/2014 11:43
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg kjenner også folk som har flyskrekk, de kjefter ikke på kapteinen om flyet rister under landing.

Dette er ikke sammenlignbart fordi piloten ikke bryter loven ved å lande flyet under turbulente fohold.

Det er jeg enig i. Nå vet jeg at båndtvangen først og fremst skyldes hensyn til ville dyrs barn, men jeg har inntrykk av at mange her støtter båndtvangen mest fordi de er redde for hunder, og ber folk passe på hundene sine fordi de er redde for de. Det har de vel omtrent akkurat like mye "rett" til (om vinteren) som folk med flyskrekk har til å kjefte på piloter.

Det har ikke falt deg inn at det kan hende at folk er opptatt av hensynet til ville dyr (og deres barn)?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833357 08/08/2014 11:49
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nå må du gi deg. For det første har personen med flyskrekk plassert seg selv i flyet. Piloten gjør heller ikke noe galt ihht. noe lovverk. Sammenligningen faller jo på steingrunn. For om man snakker til en hundeeier, fordi hunden uten bånd, kommer bort til deg og snuser, kan man det og faktisk henvise til norsk lov.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: stosu] #1833380 08/08/2014 12:14
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: stosu
i andre europeiske land brukes det vokterhunder (f. eks. Maremma og Pyreneerhund) til å vokte beitende bufe mot farer.
Hva hindrer myndighetene fra subsidiere bønder som har beitedyr litt mer, slik at beitedyr kan gjetes?
Dette vil gi mindre tjuvjakt på rovdyr og betydelig færre rovdyrdrepte beitedyr.

Vert festlig når ein av desse hundane har tygd litt på puddelen til nokon. Og uansett er ikkje økonomien med norske lønninger noko som tillet kontinuerlig vakt av sauer. Eller kanskje vi kunne finansiere det ved ein ny hundeskatt?

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: GeirK] #1833393 08/08/2014 12:27
G
GertA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
No kidding. Vi trenger en egen løvelov!

Mener det faktisk finnes/fantes en lov om det:

Det sies at det ikke er lov og lufte løver i gågata i kristiansand thinking

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1833398 08/08/2014 12:32
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Nå må du gi deg. For det første har personen med flyskrekk plassert seg selv i flyet. Piloten gjør heller ikke noe galt ihht. noe lovverk. Sammenligningen faller jo på steingrunn. For om man snakker til en hundeeier, fordi hunden uten bånd, kommer bort til deg og snuser, kan man det og faktisk henvise til norsk lov.

Jeg nekter ikke for at loven er der, jeg stiller spørsmålstegn til om den burde vært der, iallefall i den rigide formen den er nå. Men aller mest, og grunnen til at jeg starta tråden, så er jeg enig i LM's spørsmål om hvorvidt lovverket og dermed ansvaret skulle vært mer fordelt, som det er nå slik jeg forstår det så har hundeeiere, som eneste (?) spesifikke dyreeiergruppe alt ansvar for alt dyret sitt roter seg bort i.

Trønder osv
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: khadgar] #1833401 08/08/2014 12:36
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: khadgar
Sitat: stosu
i andre europeiske land brukes det vokterhunder (f. eks. Maremma og Pyreneerhund) til å vokte beitende bufe mot farer.
Hva hindrer myndighetene fra subsidiere bønder som har beitedyr litt mer, slik at beitedyr kan gjetes?
Dette vil gi mindre tjuvjakt på rovdyr og betydelig færre rovdyrdrepte beitedyr.

Vert festlig når ein av desse hundane har tygd litt på puddelen til nokon. Og uansett er ikkje økonomien med norske lønninger noko som tillet kontinuerlig vakt av sauer. Eller kanskje vi kunne finansiere det ved ein ny hundeskatt?

NINA (Trondheim) hadde et forskningsprosjekt på dette, og selv med NINAs relativt store politiske slagside, så ble det vel konkludert med at det var vanskelig å få økonomi i norske forhold.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833402 08/08/2014 12:39
Tex Offline
Besatt
Besatt
For min del kunne vi gjerne hatt en spesifikk kattelov også.
Selv om de ikke er farlige, kan de jo påføre folk ganske mye ulempe. Men det er liksom greit, tydligvis.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1833407 08/08/2014 12:43
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

I egnede omgivelser. Vi hadde feks jakthund når jeg var liten. Den var på div kurs på en "farm" eller noe i den dur der de hadde alle typer vilt for å kunne fungere på jakt. Det må da gå an å simulere tilsvarende med mennesker som markører også? Ellers er jo blindehunder kjempegode eksempler på hunder med skikkelig god dressur. Så det står nok veldig mye på viljen til hundeeiere. Gidder du ikke være konsekvent mot hunden din og faktisk terpe dressur klarer ikke hunden å gjøre jobben selv.

Jeg er enig i det.

Men uansett hvordan og hvor mye man har trent hunden i kontrollerte omgivelser så må man fortsatt på ett eller annet tidspunkt overføre det til "real life" for første gang med risiko for at hønshjernen glemmer alt den har lært.

Derfor kan man ikke uten videre konkludere med "slapp hundeeier som gir faen i omgivelsene" hver gang man måter en løs hund tilsynelatende utenfor eiers kontroll.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Torshov-Simen] #1833416 08/08/2014 12:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen

I egnede omgivelser. Vi hadde feks jakthund når jeg var liten. Den var på div kurs på en "farm" eller noe i den dur der de hadde alle typer vilt for å kunne fungere på jakt. Det må da gå an å simulere tilsvarende med mennesker som markører også? Ellers er jo blindehunder kjempegode eksempler på hunder med skikkelig god dressur. Så det står nok veldig mye på viljen til hundeeiere. Gidder du ikke være konsekvent mot hunden din og faktisk terpe dressur klarer ikke hunden å gjøre jobben selv.

Jeg er enig i det.

Men uansett hvordan og hvor mye man har trent hunden i kontrollerte omgivelser så må man fortsatt på ett eller annet tidspunkt overføre det til "real life" for første gang med risiko for at hønshjernen glemmer alt den har lært.

Derfor kan man ikke uten videre konkludere med "slapp hundeeier som gir faen i omgivelsene" hver gang man måter en løs hund tilsynelatende utenfor eiers kontroll.

Jeg antar ikke det på generelt grunnlag. Men i de tilfeller de kommer slentrende etter og sier "den er bare leken, men ikke farlig på noen som helst måte.". Så velger jeg å anta at noe i den duren. Det som overrasker meg er at veldig få unnskylder seg selv når barn står stive av skrekk.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: sveinaa] #1833423 08/08/2014 12:53
Espen J Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Jeg er enig i det.

Jeg antar ikke det på generelt grunnlag. Men i de tilfeller de kommer slentrende etter og sier "den er bare leken, men ikke farlig på noen som helst måte.". Så velger jeg å anta at noe i den duren. Det som overrasker meg er at veldig få unnskylder seg selv når barn står stive av skrekk.

Skal de unskylde seg så er det vel bare for høfligheten sin del at de kan velge å gjøre det, det er jo ikke hundeeiers skyld om barn har en irrasjonell frykt for hunder, med mindre den konkrete hunden har vist agresiv adferd før.

Trønder osv
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833430 08/08/2014 13:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
det er jo ikke hundeeiers skyld om barn har en irrasjonell frykt for hunder,

Korrekt. Det er vel ingen sin "skyld"

- Robert Green Ingersoll
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833438 08/08/2014 13:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
en irrasjonell frykt for hunder,

Gitt at 5000 mennesker blir bitt av hunder hvert år, er vel ikke frykten heeeeelt irrasjonell heller. Det er jo ikke det samme som å være redd for tusser og troll i skogen.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833443 08/08/2014 13:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvis man opptrer slik at folk man møter når man går med hunden normalt ikke sjeneres av den, kan man nok ikke bli straffet for å ha sjenert en person med "irrasjonell" frykt som står og skjelver på den andre siden av veien. Men man må sørge for at man gjør nettopp dette. Det kan i mange tilfeller innebære å koble på båndet når man møter noen, eller kalle inn hunden og demonstrere at man har kontroll på den, IMO.

...Men nå er vi jaggu tilbake på dette gamle sporet igjen.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833447 08/08/2014 13:13
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg er enig i det.

Skal de unskylde seg så er det vel bare for høfligheten sin del at de kan velge å gjøre det, det er jo ikke hundeeiers skyld om barn har en irrasjonell frykt for hunder, med mindre den konkrete hunden har vist agresiv adferd før.

Jeg finner dette ganske morsomt. Du får gi beskjed om du troller. Så i din verden; hvem har skylden for at en hund kommer bort til et barn og skremmer det med å snuse og "knuffe"/dytte litt på det? Nå er jeg jammen meg spent.

Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Espen J] #1833450 08/08/2014 13:14
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skrev ikke det der for å hisse til kamp nei. Det jeg reagerer på er at det virker som at enkelte mener, og dette er generellt, at om noen gjør noe mot en hund eller hundeeier så er automatisk greit fordi hunden ikke er i bånd.

Hva mener du med "gjør noe mot en hund" ?? Kobler den ? Eller skyter den ?? Det er vel ingen som er uenig i at det er idioti og galskap å skyte en hund ene og alene fordi den er løs, selv i båndtvangperiiden ?! Her framprovoserer du en debatt om noe som er upresist formulert og ledende ut fra støllingen som skjøt en hund nylig.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På hvilken side står du i sau-hund-konflikten? [Re: Stein] #1833452 08/08/2014 13:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Hvis man opptrer slik at folk man møter når man går med hunden normalt ikke sjeneres av den, kan man nok ikke bli straffet for å ha sjenert en person med "irrasjonell" frykt som står og skjelver på den andre siden av veien. Men man må sørge for at man gjør nettopp dette. Det kan i mange tilfeller innebære å koble på båndet når man møter noen, eller kalle inn hunden og demonstrere at man har kontroll på den, IMO.

...Men nå er vi jaggu tilbake på dette gamle sporet igjen.

Du er inne på poenget her. Veldig mange frykter hunder når de kommer tett på og det er ei eier som ikke er "tilstede". Løper hunden 30 meter foran eieren og "hilser" på alle den møter, bør den kanskje ikke gå løs i tett bebygde strøk. Skjønner ikke hvorfor det er mer stas å bruke hundebåndet som eget slips enn å bruke det til det er laget for?

Side 6 av 12 1 2 4 5 6 7 8 11 12

Moderator  support