Kjøpt meg ny sykkel. En Nakamura Grade 6.29. Jeg har syklet mye på Nakamura sine sykler og er generelt godt fornøyd.
Denne sykkelen er helt ny. På den andre turen merket jeg at bremsene begynte å hakke noe voldsomt mot slutten. Sykkelen hadde da bare gått ca 10 mil... Bremsene hyler ikke eller noe, men hakker... aldri merket noe lignende før. Har en kamerat som sier han har opplevd det samme, men da han er en tafatt type, har sykkelen hans bare endt opp alene i garasjen (trist.. ) så det var ikke noe hjelp å få der.
Noen som vet hva i alle dager dette kan komme av, og hva jeg kan gjøre? Skiven sitter godt og klossene er uten skader og ja.. de er jo kliss nye...
Hva slags bremseskiver har du? Jeg har opplevd dette på bremseskiver som er skrudd fast i en spindel. Da har det vært slark mellom selve bremseskiva og spindelen (i mangel av bedre ord).
Får prøve å illustrere bedre med bilde. Det som skjedde på skiva jeg hadde dette problemet på var at festeboltene mellom det svarte og det blanke på bildet hadde fått slark. Det var ikke denne bremseskiva men en med tilsvarende design.
Om du har mistet bremsekraft i tillegg kan det være det har kommet noe fett av noe slag på bremseskiva.
Det er dårlig med "spindel" på dem.. skiva er i en del, for å si det på den måten. Tok et bilde av den nå å prøvde å legge ved. (Helt ny her, så har ingen ide om jeg fikk det til )
Forresten så virket det ikke som jeg mistet bremsekraft. Hadde noen grove nedkjøringer helt på slutten og det bremsene tok de, MEN jeg må jo innrømme at jeg stolte ikke helt på dem, der jeg hakket meg veg nedover :S
Om det er bak. SJekk at nav er ordenlig festet, at aksling sitter godt i drop outs. Bremsekalipre kan også være slacky/ha løsnet litt. Med IS-feste, så er det 4 skruer pr kalipper som kan ettersjekkes.
Jeg opplever det samme, men på MT4. Har skiftet fra 180mm skive til 206mm, men hakkingen er den samme.
IS PM ? Med IS kunne du kanskje prøvd en skive mer eller mindre mellom festene. PM kan jo også løftes opp på tilsvarende måte, men om festet allerede er for lavt, så vil jo ikke hjulet gå klart rundt uten at rotor subber i toppen av kalliper.
Arrestert meg i logikken her. Jeg tenker at større rotor -> større fleks-fare. Ergo viktigere å finjustere kalliper-høyden (og selvfølgelig også sentrering).
Takk for hjelpen. Kunne ikke kjenne noe slark, men forsøkte å stramme lageret litt, og tok den på en kjapp tur. Ikke noe hakking i bremsen nå. Hjertelig!
Jeg opplever det samme, men på MT4. Har skiftet fra 180mm skive til 206mm, men hakkingen er den samme.
IS PM ? Med IS kunne du kanskje prøvd en skive mer eller mindre mellom festene. PM kan jo også løftes opp på tilsvarende måte, men om festet allerede er for lavt, så vil jo ikke hjulet gå klart rundt uten at rotor subber i toppen av kalliper.
Arrestert meg i logikken her. Jeg tenker at større rotor -> større fleks-fare. Ergo viktigere å finjustere kalliper-høyden (og selvfølgelig også sentrering).
IS? PM? Jeg kjøpte adapter for kaliper via LBS. Det er ikke subbing på skiva etter sentrering. Hakkingen var der både ved original skive og ny.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
IS er sidefeste på ramma og PM er "rett inn". IS er PM (kalliper) + Ekstrafeste. De skrus sammen og mellom ligger det skiver. Hvor mange skiver, vil påvirke høyden. Altså hvor rotor treffer bremseklossene.
Er det slik lettvektsskive med mere hull en gods. Hadde det på en sykkel for å spare vekt (no Ashima greier), men hele fronten vibrerte kraftig under hard nedbremsing. Skiftet tilbake til noen XT skiver og alt fungerte perfekt igjen.
Hadde de samme MT2-bremsene på min BadBoy (inntil den ble stjålet...) - hakking og hyling der også. Tror nok det kan være en feature. Byttet til en gammel avid-rotor og alt ble så mye bedre. Var bare frembremsen jeg hadde trøbbel med.
Leste på Maguras nettsider (forumet) at det visstnok skal finnes flere serier med bremseklosser til MT-bremsene. Versjonen som heter 7.3 skal være OEM-versjonen, og flere har visst hatt suksess ved å bytte til 7.1 (performance) eller 7.2 (endurance)