Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd

Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd #1832251 07/08/2014 08:01
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Lyster på å erstatte min Focus Izalco Pro ramme med noe lettere/morsommere, men det er jo en Sareptas krukke av valgmuligheter. Med fare for å stille tidenes mest utslitte spørsmål, vender jeg meg til rekken av enda klokere hoder enn mitt her inne...

Jeg har rubb og stubb av deler (DA 9000) i nesten ny tilstand, så jeg kommer kun til å trenge ny ramme i str. 56. Litt sporty treningssykkel, men mest ganske rolige turer for en 45 år gammel kropp som ikke akkurat er undervektig (89) eller overmyk (les: ex fotballspiller).
Sitter OK på Focusen men kan godt gå for noe mellom den og Synapse, men ikke mer oppreist enn det. Synes f. eks. Spec. Roubaix ble veldig bysykkel og har funnet meg til rette på alt fra Supersix til Trek Madone).

Har tenkt på et par muligheter og forkastet et par andre:

0) Canyon endurace (bytte deler og selge med Focusen). Virker litt kjip, både med tanke på design (litt gammeldags) og geometri.

1) Kjøpe en rimelig Synapse og skifte ut alle delene, for så å selge Focusen med billigdeler. Forkastet, da jeg synes std. Synapsen er for tung til å være verdt å bytte.

2) Kjøpe en Hi-Mod Synapse Ultegra på salg og bytte ut delene. Ender med å koste meg ca. 13-15000,-. Litt dyrt.

3) Kjøpe en 2012/2013 ramme på salg, men har ikke funnet noe veldig sexy under den prisen det ville koste med alternativ 2.

4) Kjøpe en Gavia Di2 fra Bikeshop, beholde gearsystemet og bytte resten. Netto kostnad ca. 12-13000,-

5) Kjøpe en Gaviaramme. vil koste 8500,- med lager og seteklemme.

6) Kjøpe en Hong Fu FM069 og håpe på at den er stiv, rask og trygg nok og så identisk med Gavia som den kan se ut til. Vil koste 5000,- og er nok per nå mitt førstevalg.

7) Innse at at jeg ikke får veldig mye spennende ut av en kinaramme i lengden, sette inn et BSA adapter og ta i bruk DA9000 kranken i Focusen og ri lykkelig inn i solnedgangen på denne, mens jeg sparer (altså forsetter å søle bort penger på alt mulig annet) og drømmer om en Madone 6.9 eller noe annet til 30-40 000,-.

Eller finnes det et genialt alt. 8)???

Redigert av vim; 07/08/2014 08:01.

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832255 07/08/2014 08:07
P
psychlogard Offline
Entusiast
Entusiast
P
Kjøpte gaviaramma du har nevnt, og har fått noen km på den nå. Veldig fornøyd hittil. Den virker til å dempe mer enn forrige ramma mi(giant tcr 2008), det er med samme hjulsett. Samtidig er den stiv og fin når jeg aksellerer.

Canyon avbestilte jeg fordi de aldri klarte å levere.

Redigert av psychlogard; 07/08/2014 08:10.
Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832258 07/08/2014 08:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Alternativ 8), som er det beste, og som du kommer til å ende opp med, er at du selger sykkelen du har nå og kjøper akkurat den sykkelen du har lyst på. Hvis det å spare er å kaste bort penger på alt mulig annet, er det bedre å kjøpe nå og heller knipe inn fremover ICON_SMILE

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832265 07/08/2014 08:16
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Stygt redd du får rett Øyvind. Med mindre jeg plutselig får det for meg å bestille en Gavia eller HonFu. Mistenker at jeg da sitter neste sommer og lurer på hva jeg har gått glipp av og ikke minst ønsker litt av den "stasen" det er å eie et merkenavn med litt snert i... ICON_SMILE

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832290 07/08/2014 08:37
robst Offline
Ringrev
Ringrev
Dersom du er på sørlandet en gang i tiden fremover kan du gjerne få prøve min FM069. Det er en 58, men du får i hvertfall kjent litt på hvordan den oppfører seg.

Jeg tror at uansett hva du velger, så sitter du neste sommer og lurer på noe nytt. Av de alternativene du nevner er det nok kinaramme eller Gavia som du sitter igjen med minst tap på etter et år.

Skal sies at selv om jeg er strålende fornøyd med min 069 så drømmer jeg også om en toppmodell merkesykkel, gresset er alltid grønnere på den andre siden og syklister er jo ikke akkurat kjent for å nøye seg med det de har.

Redigert av robst; 07/08/2014 08:40.
Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832334 07/08/2014 09:21
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Hvis du sitter godt på Focusen, så hvorfor ikke legge pengene i nye hjul til den?
Det kunne jo være grei oppgradering...
evt selge det du har og kjøpe en god "merkesykkel" med Ultegra.
Litt av greien er vel at de skikkelig dyre syklene har race/ proff- orientert geometri og at DA/Red osv er dyrt, lett og skjørere enn nivået under.

Vil tro at en "nest høyeste" modell av f.eks TREK Domane, CANNONDALE Synapse, Bianchi C2C Infinito vil gi deg en god kombo av komfort, vekt og slitestyrke, samt "feelingen" av en "merkesykkel" :-)

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832353 07/08/2014 09:46
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har DA 9000 på Focusen - inkl. hjul, så dette handler nok utelukkende om å ha lyst på noe nytt. Har hatt tre sykler, som alle er bygget av deler på salg og ramme kjøpt brukt. Helt ny sykkel frister, for en gang skyld.

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832466 07/08/2014 11:40
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
He rikke så mye konstruktivt å komme med dessverre, men av nysgjerrighet lurer jeg på følgende:

Sitat: vim

0) Canyon endurace (bytte deler og selge med Focusen). Virker litt kjip, både med tanke på design (litt gammeldags) og geometri.

Hva er det med Endurace du mener er kjipt med design og geometri?
Selv synes jeg den ser knasende lekker og moderne ut - og geometrien er etter mitt syn der den skal være med hensyn til bruksområdet (komfortracer)?

Sitat: vim

1) Kjøpe en rimelig Synapse og skifte ut alle delene, for så å selge Focusen med billigdeler. Forkastet, da jeg synes std. Synapsen er for tung til å være verdt å bytte.

Hvor tung er den (ramma altså), og hvor er (sånn ca.) grensen din for hva du tenker er for tungt?

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832493 07/08/2014 12:07
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nja, det er litt vrient å få så mye ut av Cannondale, men det ser for meg ut til at den ligger på mellom 1,1 og 1,2 kg. Ikke dramatisk, men da er den like "tung" som Focusen og betydelig tyngre enn enkelte 8-900 grammere jeg har siklet på.

Mht. Endurace, så ser geometrien litt i overkant relaxed ut og så stusser jeg på at man i 2014 lager en ramme med wireføring på utsiden av kjedestaget. Sikkert bare tullete av meg, men skal jeg bytte nå, vil jeg ha "100%".

Edit: Tok en ny titt på Endurace nå og, kanskje den ikke er helt utenkelig likevel. Hadde for meg at den var enda litt mer oppreist enn Synapse, men det ser visst ikke ut til å være tilfelle. Enda en valgmulighet - hurra ICON_SMILE

Redigert av vim; 07/08/2014 12:32.

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832537 07/08/2014 12:59
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har sett på Endurace - vurderer den (type) sykkel som en potensiell neste (eller neste etter der igjen) når jeg etterhvert blir for gammel til aggressive sykler (i praksis er jeg vel egentlig det allerede, men..)

Enig i at en moderne (og dyr) karbonramme bør være godt under 1 kg

At det nødvendigvis skal være intern kabelføring er jeg imidlertid ikke særlig opptatt av - jeg har hatt både ekstern og intern, og ser egentlig flere ulemper enn fordeler med intern.

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832598 07/08/2014 14:04
steinaraa Offline
Medlem
Medlem
En Focus Izalco Pro med full DA-gruppe og -hjul høres i mine ører umiddelbart ut som en slagkraftig doning, og en sykkel som nesten er for bra til å selges. Hva ligger vekta på denne på?

Når det er sagt, så er det alltid morsomt med noe nytt. Jeg kjøpte nylig en brukt SuperSix Evo Hi-Mod 2013-ramme og flyttet over en bortimot komplett Red-gruppe. Europrisvekta sier 6,45 kilo, og den føles veldig kvikk. Merker jeg milevis forskjell fra Nakamuraramma jeg kjørte på tidligere? Tja.

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832776 07/08/2014 20:05
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har ikke alt for mye å sammenligne med, men er egentlig godt fornøyd med Izalcoen ja. Det er kun lysten på noe nytt, som herjer. Den veier litt over 7 kg nå, men så er det ikke annet enn ramma igjen av originalen.

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: HobbyTom] #1832979 08/08/2014 07:28
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: HobbyTom
... og at DA/Red osv er dyrt, lett og skjørere enn nivået under.

Spørsmål fra nyskjerrig nybegynner: Er DA skjørere enn Ultegra? (Slik som XTR visstnok er skjørere enn XT)?

Beklager avsporingen ICON_SMILE

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1832984 08/08/2014 07:31
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Egen tråd - please.

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1833020 08/08/2014 07:53
steinaraa Offline
Medlem
Medlem
Uvitende om budsjett, oppfatning om bling-faktor og merkepreferanse kan jeg absolutt gå god for SuperSix. Rammer i fin stand skal være greit å finne på bruktmarkedet, om du kan leve med noe som ikke er flett nytt. Kanskje ikke det mest spennende valget med tanke på at det ruller mange av de på norske veier, men likevel spennende siden man kan få tynt vekta på den godt ned.

Jeg er i alle fall begeistret så langt, men som tidligere nevnt i tråden vil du kanskje få lyst på noe nytt og mer flashy nesten uansett hva du går for. For min egen del kan jeg uansett si at det føles som et riktig valg, og når det kommer til det vektmessige har jeg bortimot "maxet ut" med dette rammekjøpet.

Dersom du har råd til å beholde Focusen og bygge den opp med rimelige komponeter vil du ha en flott duo!

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1836662 13/08/2014 13:44
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Vel, thamg - jeg gjorde så mye research jeg var i stand til på nett og pratet med et par som har Canyon, etter å ha tenkt meg om en gang til...

Og jammen...

Du kostet meg nettopp 17300,- for en Endurace CF Ultegra gitt ICON_SMILE

Så er det bare å vente på posten, for deretter å kle opp Canyonen med deler fra Focusen og vice versa, før Izalcoen ryker ut på Finn for å begrense "tapet".

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1836804 13/08/2014 17:06
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Gleder meg til å høres erfaringen din ned denne ramma :-)

Re: Nytt rammesett - enda et nytteløst spørsmål om råd [Re: vim] #1849051 02/09/2014 11:21
vim Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Arrgh... Når skal jeg lære å ikke tenke at "det er sikkert bare noen få andre som har hatt uflaks"...

Etter lang og lengre enn lang venting på at Canyon skulle få ut fingeren, er det nå DHL. På 4 døgnet nå, er status uendret fra "Sendingen er sendt fra avsenderland" uten at den dukker opp hos posten i Norge. I pessimismens tegn, venter jeg bare på at sykkelen etter en uke viser seg å ha kommet tilbake til Canyon...

Er i ferd med å få en litt endret oppfatning om tyskeres effektivitet gitt!

Moderator  support, Valentino